Jump to content

Konsten i att samla sci-fi-filmer.

EoNeel

Recommended Posts

Jag anser mig vara en samlare av sci-fi filmer och tycka mig ha lite hum om detta delikata ämne, men titt som tätt stöter jag på problem.

Problem nr 1

Jag är på Coop och av någon konstig anledning så hamnar jag vid DVD-avdelningen och börjar rota i lådan med DVD-filmer som har nedsatt pris. Jag hittar en del filmer jag vill köpa och som jag kommer att köpa, men helt plötsligt befinner jag mig i en debatt med mig själv. För många av de sci-fi-filmer jag hittar är ofta "B-filmer", och då frågar jag mig själv: Ska jag verkligen köpa den här filmen, den var ju inte så bra när jag såg den...hum. Men så åker den ner i korgen därför att jag har kommit fram till att jag är en SAMLARE, och som samlare, samlar man all sci-fi, bra som dåligt.

Problem nr 2

I min källare har jag över 600st VHS-filmer, alla dessa är ju inte såklart bara sci-fi, men många är det. Mitt problem är att jag vill ha alla dessa filmer på DVD, p.g.a att kvaliten är så mycket bättre på DVD. Jag har fått rådet att byta in dem eller att sälja dem, för att sedan skaffa mig de DVD-filmer jag vill ha. Men åter igen, jag är en SAMLARE! Jag vill ju såklart ha kvar mina gamla VHS-filmer, men också ha dem på DVD. (Detta kommer att kosta mig en mindre förmögenhet.)

Problem nr 3

Jag är en stolt samlare, vilket innebär att jag gärna visar min sci-fi-filmsamling för en nyfiken publik. Jag vill gärna ha min samling i vardagsrummet, men detta stöter på patrull. Min sambo och älskade partner håller inte med. Hon tycker de kan ligga i källaren eller i något skåp. Jag har till dax datum vunnit denna fajt och har mina filmer i vardagsrummet till allmän beskådan, vilket utsökt leder oss in på problem nr 4.

Problem nr 4

Att jag fortfarande har mina filmer i vardagsrummet är ett smärre mirakel som jag dagligen är tacksam över, men det finns andra "vargar". Eftersom jag har valt att ha min samling till allmän beskådan så gör det mig också mycket sårbar, för alla dessa människor som bara vill "låna" lite filmer. Jag kan bara inte skiljas från mina filmer. DOM ÄR MINA!. Mina närmaste vänner har väl förstått detta och låter mig hållas, men det är ofta jag hamnar i hetluften och får kämpa för mina dyrgripar.

Jag anser att jag inte är ensam i detta martyrskap, som det är att vara en samlare, så råd och tips från likasinnade värderas i latinum.

Edited by EoNeel

jag väljer att svara istället för att "svara" eftersom det verkar onödigt att citera hela ditt inlägg.. :D

Men jag känner igen mig i det att jag gärna vill ha mina filmer i vardagsrummet (där det är nära till tv:n och dvd spelaren och det ser mysigt ut med mycket film, men som dig så förstår jag att du inte vill låna ut dem.. jag känner alltid en viss ångest över om man får tillbaka sina filmer eller inte? :)

köpa för att samla problemet känner jag också igen, att ibland så köper man saker man inte behöver för att de är "en klassiker" och man bara måste ha dem bara för saken skull.. jag tror dock att det är bättre att bara samla på saker man verkligen vill ha, då slösar man lite mindre pengar.. :)

mm.. ett mirakel att du får ha allt i vardasrummet om sambon inte tycker du ska ha dem där.. men samtidigt är det svårt om du nu inte vill sitta och se film i källaren.. det är ju bra så länge ni kommer överens, annars får du ta och investera och göra som en biosalong i källaren så det känns mysigare att sitta där nere... :w00t:

Kan bara svara att jag känner till problemen, åtminstone punkt 1,2 och 4....3an kan jag inte yttra mig om eftersom...eh..ja...man brukar inte komma i konflikt med sig själv...(åtminstone inte på det viset..)

Visst vill man byta ut sina VHS mot DVD, men jag finner inte att det är så viktigt att spara båda. T ex ger jag bort VHSen till OnO, vilket då gör honom irriterad för att han inte har DVDn...

:D

Inte mycket att skratta åt för han gör likadant tillbaka! <_<

Samlar dålig SF är kul...har en hel del (inklusive "mästerverket" Plan 9 From Outer Space). Mer på gång från Discshop. "Night of the Ghouls", "The Brain from planet Arous" mm....riktiga underhållande kalkoner...

Misstänker att du sett Nemesis-filmerna...2an och 3an är FRUKTANSVÄRT dåliga, men finns givetvis i samlingen...

Där har vi också samma "problem" bara för att man ska samla..... :lol:

Vad gäller att låna ut är det bara tänkbart om man verkligen vet vem som lånar. Jag och Ono lånar ut dyrgripar till varandra, bara för att vi vet att den andra är lika nördig! Vilken mardröm är det inte när man kommer på att något saknas....och man INTE VET vem som har filmen i fråga... :blink: Så var det nyligen men en Kurosawafilm...PANIK...

Som tur var hittade filmen hem utan att jag behövde ge mig ut på Sherlock Holmesäventyr (kunde kanske bett Data om hjälp..?!)

Att vara samlare är dyrt, korkat, onödigt...men vansinnigt kul! :w00t:

Problem nr 4

Att jag fortfarande har mina filmer i vardagsrummet är ett smärre mirakel som jag dagligen är tacksam över, men det finns andra "vargar". Eftersom jag har valt att ha min samling till allmän beskådan så gör det mig också mycket sårbar, för alla dessa människor som bara vill "låna" lite filmer. Jag kan bara inte skiljas från mina filmer. DOM ÄR MINA!. Mina närmaste vänner har väl förstått detta och låter mig hållas, men det är ofta jag hamnar i hetluften och får kämpa för mina dyrgripar.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi har vår samling i sovrummet eftersom det är där vi har TVn och DVDn och det hjälper inte kan jag säga. Folk vill låna filmer i alla fall eftersom de vet att vi köper mycket film, så vart man har den spelar ingen roll....

Jag gillar INTE att låna ut film för jag har upplevt att det är många som "glömmer" att lämna tillbaka filmerna, eller de som faktiskt kommer ihåg det har inte varit så rädd om filmen som man skulle önska och fodralet är buckligt eller skivan repig. :( Hälften av alla våra VHS-filmer har bara försvunnit, folk har lånat dem och inte brytt sig om att lämna tillbaka dem....visst det är "bara" VHS, men jag kanske vill ha kvar min film ändå? Jag har ju köpt den av en anledning....

En gång har jag lånat ut Star Trek. Min bästis fick låna första DS9 boxen, jag fick tillbaka den i oklanderligt skick efter en vecka eller så - men det var jobbigt när hon hade den. Sedan dess har jag inte lånat ut nåt mer ST och helst inte andra filmer heller....

Ja du käre EoNeel. Det är inte klokt vad man känner igen sig. :)

Sambon och jag var en runda på Coop Forum i går. Hon behövde lite mjöl, smör, mjölk och lite andra onödiga saker. "Jag går bort och kollar filmerna så länge" sa jag. "Visst" sa hon, och så blev det. Och detta tar oss raskt till ditt första problem.

1) Det dröjde inte länge förens jag stod med "Johnny Mnemonic" i handen och våndades. Behöver jag den? tänkte jag. Sen hittade jag "Impostor". Samma sak där. Plus alla andra som jag redan köpt på VHS en gång i tiden. Oftast hamnar de i korgen som du säger, men om de inte gör det så ligger jag vaken halva natten...

2) Har jag redan nämnt, men det känns inte så viktigt för mig att ha kvar VHS:erna om jag köpt nytt på DVD. Såvida det inte är en specialutgåva eller en första utgåva, som X-men med pappersband runt. Den måste ju vara kvar i samlingen...

Dessutom som holodoc nämt så brukar han få mina VHS:er som jag ny köpt på DVD. Detta ställer då honom i samma bryderi när det gäller nyköp... :D

3) Jag har fått lov att inreda vår gillestuga till hembio, med tillhörande hyllor där jag kan ha mina samlingar. Problemet är bara att gillestugan är i detta nu en arbetsplats. Så denna vinter ligger mina samlingar i lådor i källaren, utom de viktigaste sakerna som jag smygit in i bokhyllan i vardagsrummet.

4) Eftersom min smak inte är något för den stora massan så har jag inga större problem med detta. holodoc och jag lånar ut till varandra, men det känns bara bra. :)

Så du är inte ensam EoNeel, vi är många som brottas med dessa delikata problem. :)

Själv "samlar" jag film över huvud taget även om SF hör till favoriterna.

Att ha dom i anslutning till TV:n är inte bara logiskt och praktiskt, att ha dom i t ex en bokhylla, snyggt uppradade som böcker ungefär är dessutom snyggt. Som tur är tycker min sambo detsamma. Vi har mer diskussioner om prydnadssaker i porslin som hon tycker är jättefult men jag har sentimentala känslor kopplat till.

Att sedan samla på filmer (trots att de är dåliga) ser jag inte som ett självändamål. Jag försöker i möjligaste mån att bara köpa filmer jag skulle vilja se igen. Annars finns det ingen vits att ha något som bara ligger och samlar plats, känns det som. Dessutom känns det onödigt att lägga pengar på något dåligt när jag kunde använda dom på något bra.

Jag samlar också annat än sci-fi. Fast Sci-Fi hör till det viktigaste. När det gäller Sci-Fi så samlar jag, kanske inte allt, men det allra mesta.

Sen har jag en Stephen King samling. Och där mina vänner, finns det ömsom vin och ömsom vatten. Mästerverk som "Pestens Tid", "Nyckeln till Frihet" (2:a på IMDb:s topplista) och "Den Gröna Milen" blandas med suspekta alster som "The Mangler", "Children of The Corn III" och "Gräsklipparmannen".

Jag samlar också på filmer som bygger på serietidningar, dessa kan väl iofs. oftast kategoriseras in under Sci-Fi. (Men då får jag ångerst när jag inte vet var jag ska placera dem. I Sci-Fi samlingen eller i Comicbookmovie samlingen :( )

Lite goa komedier och skräckfilmer har väl också sin plats i hyllan. Det enda jag ratar helt är renodlade actionfilmer á lá Steven Segal.

Jo...bara SF är det inte....eftersom jag samlar serier blir det "Serietidningsfilmer", helst specialutgåvor...mycket skräck...och så en Clint Eastwoodsamling...mm, mm...

<{POST_SNAPBACK}>

Apropå serietidningsfilmer. Alla samlingar med självaktning måste ju bara ha Roger Cormans "Fantastiska fyran". Maken till orgie av usla specialeffekter (förutom the Thing) och taskiga skådis-prestationer var länge sedan jag såg. En given skrattfest för hela familjen! :)

http://www.imdb.com/title/tt0109770/

Jo...bara SF är det inte....eftersom jag samlar serier blir det "Serietidningsfilmer", helst specialutgåvor...mycket skräck...och så en Clint Eastwoodsamling...mm, mm...

<{POST_SNAPBACK}>

Apropå serietidningsfilmer. Alla samlingar med självaktning m??ste ju bara ha Roger Cormans "Fantastiska fyran". Maken till orgie av usla specialeffekter (förutom the Thing) och taskiga skådis-prestationer var länge sedan jag såg. En given skrattfest för hela familjen! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Förstår det...har läst om den...

Har du den? Kan du skaffa den? Skulle gärna vilja ha en kopia...för den finns mig veterligen bara att få tag på den vägen...?! Ge mig gärna ett PM... ;)

Den samling, förutom sci-fi-samlingen, som jag är så stolt över är en TV-serie från tidigt 80-tal tror jag. "Jag Claudius". Den gick i repris i slutet på 90-talet och jag spelade in vartenda avsnitt, 13st.

Nu är jag på jakt efter Odyssey 5 avsnitten.

Edited by EoNeel

Apropå serietidningsfilmer.  Alla samlingar med självaktning måste ju bara ha Roger Cormans "Fantastiska fyran". Maken till orgie av usla specialeffekter (förutom the Thing) och taskiga skådis-prestationer var länge sedan jag såg. En given skrattfest för hela familjen!  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja du Tom Hell. har du den i någon version så får du gärna skicka ett PM till mig också! :)

problem 2 stämmer rätt bra in på mig me.

fast ja ha iförsig inte så många filmer. ha kanske bara 10-15 st på vhs som ja skulle vilja ha på dvd. alla är sci-fi och inspelade från tv.

men ja kan känna att ja måste köpa den å den på dvd bara för att bilden inte e den bästa på vhs:en. men sen tänker ja att det går inte ihop sig me min dåliga lön som ja knappt överlever månaden me.

hade iför sig "det femte elementer" som köp film men köpte den sen på dvd. men mest för att det e min favorit film.

fast alla star trek filmerna som ja hade inspelade från tv blev ersatta med dvder.. men det tar ja nästan som en självklarhet..

• 1 month later...
  • 2 months later...

Var på COOP igår och hittade Solaris (den nya filmen) för 99kr. Jag stoppade den i vagnen för att handla annat, men när vi var på väg till kassan så la jag ur filmen. Jag kunde bara inte med att köpa den, då jag tyckte filmen var så dålig.

Hmm...undrar om man får göra så som samlare? :huh:

Med tanke på den enorma mängd filmer som producerats genom åren som helt eller delvis kan klassas som Sci-fi så tycker jag att du har all rätt i världen att göra så.

Hade det däremot varit samlande i en snävare genrekategori, t.ex. sci-fi med rymdskepp, så hade jag varit mer tveksam om det är tillåtet att göra så. ;)

P.s. Jag tycker att nya Solaris är en väldigt vacker film, väl värd att samlas. :rolleyes:

Med tanke på den enorma mängd filmer som producerats genom åren som helt eller delvis kan klassas som Sci-fi så tycker jag att du har all rätt i världen att göra så.

Hade det däremot varit samlande i en snävare genrekategori, t.ex. sci-fi med rymdskepp, så hade jag varit mer tveksam om det är tillåtet att göra så. ;)

P.s. Jag tycker att nya Solaris är en väldigt vacker film, väl värd att samlas. :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Tack! En sten föll från mitt hjärta. :D

• 3 weeks later...
  • 5 months later...

Jag gjorde ett misstag häromdagen. Jag köpte en film på SCI-FI bokhandeln som antagligen är det sämsta jag sett på år och dag, SPACEMARINES. Jag gjorde misstaget att enbart gå efter omslaget. Denna film är så dåligt att det inte får stå bland det som jag redan tycker är lite b-sci-fi. Men som samlare är det väl misstag man får räkna med. :(

VARNING!!!!

Ser ni denna film ute i handeln, KÖP DEN INTE!!!!!!!!

Jag gjorde ett misstag häromdagen. Jag köpte en film på SCI-FI bokhandeln som antagligen är det sämsta jag sett på år och dag, SPACEMARINES. Jag gjorde misstaget att enbart gå efter omslaget. Denna film är så dåligt att det inte får stå bland det som jag redan tycker är lite b-sci-fi. Men som samlare är det väl misstag man får räkna med. :(

VARNING!!!!

Ser ni denna film ute i handeln, KÖP DEN INTE!!!!!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Sämre än Starship Troopers 2 ?