Peter Posted February 5, 2005 Report Share Posted February 5, 2005 United 4.13 Wow, jag säger bara Wow Vet knappt vr jag ska börja. Hela avsnittet var en härlig kavalkad i allt det bästa som Trek någonsing gett. Den sorg Shran kände när hans flickvän dog och det begär efter upprättelse han kände. Blanda in detta med det offer Archer var villig att göra enbart för att hålla ihopa alliansen samtidigt som han vördade andorianska traditioner och vi har ett ögonblick som är värdig all trek-historia. Shran såg inte så glad ut heller när han blev av med ena antennen :P Sen så fick Reed, Hoshi och Travis screen time igen! Woohoo! Även om det är endast lite screen time med dem lyfter serien väsentligt. Älskade det sätt som Reed blåste romulanerna på. I tron att de (romulanerna) kunde lura in båda två i det lilla utrymmet och döda dem samtidigt så slog deras plan tillbaka på dem. Go Reed! Gillade också när Trip lurade Reed med att han skulle anmäla honom för ordervägran senare i slutet :P Drog på smilbanden ganska mycket När vi ändå är inne på Reed och Trip så vill jag gärna nämna just när de drev rundor i rymden. Är det något som såg mer majestätiskt ut än de alliansskepp som warpade in och sedan warpade ut, så var det Enterprise som passerade strax ovanför våra rymdvandrare. Så vackert Detta är ett avsnitt som förtjänar att ses flera gånger om. 9,5/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Me Posted February 5, 2005 Report Share Posted February 5, 2005 Ett superbt avsnitt! Trip-Reed banter som det inte har varit så mycket av denna säsong, love it Hoshi och Travis arbetar tillsamans och har dialog! Man hade ju inte förväntat sig att Talas dog ... fick man reda på varför? så det var en oväntad vändning. "You build things, I blow them up" :lol: När vi ändå är inne på Reed och Trip så vill jag gärna nämna just när de drev rundor i rymden. Är det något som såg mer majestätiskt ut än de alliansskepp som warpade in och sedan warpade ut, så var det Enterprise som passerade strax ovanför våra rymdvandrare. Så vackert en väldigt härlig scen! såna här avsnitt gör det svårare att acceptera att Enterprise är nerlagt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Posted February 5, 2005 Author Report Share Posted February 5, 2005 (edited) Man hade ju inte förväntat sig att Talas dog ... fick man reda på varför? så det var en oväntad vändning. <{POST_SNAPBACK}> Man fick veta att andorians är väldigt känsliga för phaser-skador. Det nämdes i förbifarten första gången Shran träffade Talas i sickbay. såna här avsnitt gör det svårare att acceptera att Enterprise är nerlagt <{POST_SNAPBACK}> Man får sätta hoppet till att det är inte över förrän de har sänt sista avsnittet för säsongen.. Edited February 5, 2005 by Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borg1 Posted February 5, 2005 Report Share Posted February 5, 2005 United 4.13 Om detta blir slutet på produktionen av hundratals avsnitt av Star Trek, så kommer i alla fall Star Trek falla med flaggan i topp! Betyg: 9/10 Jag sparar tian. Kanske den behövs för att betygssätta en nyskapad Federations strid, för sin överlevnad, mot hotet från Romulus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted February 6, 2005 Report Share Posted February 6, 2005 United I stort sett ett mycket bra asvnitt, men Shran's duell kändes bara som utfyllnad av asvnittet och kändes också lite onödig, även om upplösningen av fighten var lite småkul. Men så länge romulaner, och andorians också för den delen, är med så är jag nöjd, och avsnittet var definitivt sevärt. :P Betyg: 8/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise_Nx-01 Posted February 7, 2005 Report Share Posted February 7, 2005 United:United var lika spännande som babel one enligt mig. Men något säger mig att nästa avsnitt inte kommer vara det. Får vänta och se med det. Archer har gått från en sur kapten i tredje säsongen till en vanlig kapten igen, Och det är ganska bra.... Tycker jag, Vem gillade egentligen den föra Archer i säsong tre? Just det, INGEN!!!!!!!! I United hade han ettt flin på läpparna hela avsnittet. United får 9/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted February 7, 2005 Report Share Posted February 7, 2005 Vilket avsnitt, förutom att Artcher kanske lite väl smöriga "vi måste samarbeta och människor är så förbskat bra på det så dyrka oss" tal. Det verkar som ENT kommer att läggas ner när serien går uppåt och inte neråt. Varför blir avsnitten bra först när de har ett nerlägningshot, är det oj nu måste vi skärpa oss gerjen över det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted February 9, 2005 Report Share Posted February 9, 2005 (edited) Alltså... efter 3 säsonger av på sin höjd halvtaskiga avsnitt, så följer de upp med detta!!! så otroligt bra... och så lägger de ner allt... Skulle nästan vilja påstå att vissa avsnitt av säsong 4 hör till det bästa av Star trek över huvud taget... Och nästa gång blir det andorians hemplanet. Yyeey! Edited February 9, 2005 by Dahlberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Posted February 12, 2005 Author Report Share Posted February 12, 2005 4x14 The Aenar Mycket Trip, T`pol och Archer i avsnittet. Tror Reed fick några repliker med men jag är inte säker. Illa. Avsnittet var inte dåligt men av dem tre i "miniserien" så var detta det svagaste avsnittet. Få höjdpunkter. Dock så kan jag säga att staden Aenar bodde i var klart imponerande. Nu i efterhand så förstår jag inte varför Gareb inte läste tankarna på romulanerna och såg att de ljög för honom, jag menar att han hade ju inga problem att döda hundratals andra personer då romulanerna berättade för honom att han var den siste av sin sort. En allvarlig miss tycker jag. Blev lite rörd då Lissan och Gareb tog adjö av varandra. Allt som allt, ett svagt avsnitt. 6/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smirf Posted February 13, 2005 Report Share Posted February 13, 2005 The Aenar Andorianer är den ras i Star Trek universumet, förrutom männiksor och vulcaner, som tilltalar mig mest. Jag tycker att det var intressant att få mer fakta om Andoria i det avsnittet. Förövrigt tycker jag mycket om upplägget med miniserier som präglar den fjärde säsongen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted February 14, 2005 Report Share Posted February 14, 2005 The Aenar var ett halvbra asvnitt... Bra för att vara ENT, men inte attt jämföra med säsong 4... jag skulle vilja se mer av Andorians hemplanet och några Andorianska städer... Det är klart en ras som som har vuxit i mitt intresse sedan säsong 4... Dock tyckte jag att Trips avfärd känndes mycket plötslig och lustig... problem har han väl inte haft före detta asvnittet? Jag hadde villjat sett lite mer ångest och depp från hans håll ett par avsnitt före, för att motivera detta tjänstbyte... eller har jag missat något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 14, 2005 Report Share Posted February 14, 2005 Jag gillade Aenar. Jag hade velat se mer av Andoria, men jag gillade att få inblick i Aenarernas liv. Jag undrar om vi får se mer av Shran och den där flickan? Kanske en kärlek börjar blomma mellan dem? Det verkade i alla fall som en bra start, som jag såg det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted February 17, 2005 Report Share Posted February 17, 2005 (edited) The Aenar Mycket bra avsnitt. Har börjat gilla andorians mycket, men nu föredrar jag nog nästan aenars. Men IMM ägde romulanerna fortfarande avsnittet och jag tyckte att det var rätt att inte framställa romulanerna som genomonda, utan även som medlidande. Men ett störmoment var att Trip återigen vägra att vila sig, trots T'Pol och Phlox's förmaningar, utan höll ut och jobbade hårt som en "duktig amerikansk soldat". <_< Betyg: 9/10 Edited February 17, 2005 by Excelsior Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 Visst detta 'r ett bra avsnitt, men nog hade man förväntat sig mer. Visst kul med Andoria men hej var fanns Romulus. Här finns så mycket att visa och gräva ur. Blev lite besviken på att det inte fanns en fortsatt intig som kommer att komma tillbaks. Helt enkelt jag vill se mer Romulaner. Dessa skulle ha varit värdiga motståndare redan från Minfälts avsnittet. Men nu ska det inte gnällas. I kväll börjar :klingon: avsnittet och personligen har jag mycket höga förväntningar på detta avsnitt pga av den höga kvalitet som denna säsong har haft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StoVoKor Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 Affliction spännande avsnitt, kul med lite section 31 och varför en del klingons ser lustiga ut i TOS.. Hoppas man får se mer av sec 31 i nästa avsnitt. JAg tror dessutom att Trip kommer komma tillbaka. Det kanske rent ut av är så att han har ngt mysko uppdrag som man inte fått reda på som han måste utföra på colombia. 9/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 Affliction Regissören Grossman har onekligen en stor talang gällande uppbyggandet av spänning - det var han som gjorde The Forge avsnittet. I detta avsnitt skapar han stora förväntningar utifrån väldigt banala situationer. Början av avsnittet är taffligt och vem orkar bry sig om gnäll Trip. Men som sagt sakta men säkert klarnar intrigen och det blir mer och mer raffinerat. Mycket snyggt att följa upp Soong-arcen, vilket underlättar för Grossman. Han behöver inte ge någon större tid till förklaring utan han kan gå direkt till den brännande punkten. Detta gör att avsnittet får ett fint tempo. Tyvärr bådar det inte riktigt gott att det bara är ett avsnitt kvar, det känns som det inte riktigt kommer att bli lika intrigharmoniskt då. Jag är rädd för att det kommer att gå för fort i svängarna. Ett mycket bra avsnitt, jag hade höga förväntningar men blev lite lurad på godiset. Det var lite för lite Klingons. Men i stället fick vi etn mycket fin upptakt på något som förhoppningsvis kommer att bli riktig bra nästa vecka. ÅÅdå borde det väll krylla med :klingon: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marathon7 Posted February 19, 2005 Report Share Posted February 19, 2005 (edited) Alla dör på slutet, äh jag bara skoja Edited February 19, 2005 by Marathon7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Affliction Hade förväntat mig att se lite mer av Section 31, så lite besviken blev man ju. Kul att få en förklaring till ändringen av klingonernas utseende, även om förklaringen kändes lite ansträngd. Men tempot var ändå ganska högt och avsnittet hade i allmänhet ett högt underhållningsvärde. Betyg: 7/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted March 1, 2005 Report Share Posted March 1, 2005 Jag är lite senfärdig, men nu har jag äntligen tittat på United. Wow vilket avsnitt säger jag och instämmer i hyllningskörerna. Spännande, intressant och så Archer som pratar om samarbete mellan raser. Och så måste jag erkänna att jag är vanvettigt förtjust i andorianernas underbara antenner och jag tyckte synd om Shran när han blev av med halva sin Och när hans antenner slokade när Talas dog....Åh, mer andorians åt folket!! De där isgrunkorna var otroligt snygga vapen och Shran bevisade igen att han är en hederlig och bra man. Och det är roligt att se besättningen arbeta tillsammans igen, att alla får lite tid. Men MER Phlox tack!! Avslutar med lite bra dialog och ett betyg: Trip: You did all of this with a phasepistol? Reed: You're good at building things, I'm good at blowing them up 9/10 - och nu ska jag kasta mig över fortsättningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts