Jump to content

Andorianer

Smirf

Recommended Posts

Jag vet att andorianer är med i Enterprise och TOS. Det jag undrar är, finns de med i några andra serier?

Edit: Nevermind. Jag kollade i databasen och såg att de inte fanns med i TNG, DS9 eller Voyager.

Edit 2: Databasen saknar aenar, subrasen av andorianer.

Edited by Smirf

Edit: Nevermind. Jag kollade i databasen och såg att de inte fanns med i TNG, DS9 eller Voyager.

<{POST_SNAPBACK}>

Det fanns faktiskt två andorianer i TNG, båda hade skimmrande hud och långa antenner. Den ena av dem var en av Lals främsta val när hon skulle a humanoid skepnad i "The Offispring". Den andra syntes i bakgrunden på Risa i "Captain's Holiday".

Och så vill jag tillägga att jag älskar Andorianer! :D

<{POST_SNAPBACK}>

Det fanns faktiskt två andorianer i TNG, båda hade skimmrande hud och långa antenner. Den ena av dem var en av Lals främsta val när hon skulle a humanoid skepnad i "The Offispring". Den andra syntes i bakgrunden på Risa i "Captain's Holiday".

Och så vill jag tillägga att jag älskar Andorianer! :D

<{POST_SNAPBACK}>

Wow, är mäkta imponerad. Vilken detaljkännedom!! :):D

Andorians nämns också i DS9-avsnittet "Explorers".

Älskar också andorians tack vare ENT. Men efter att ha sett "The Aenar" så gillar jag nog aenars något mer. Tycker att de är beundransvärda av flera orsaker, som att de är blinda och använder sin telepati som substitut och att de trots det kalla klimatet är pacifister, till skillnad från andorians. :P

*SPOILER*

I avsnittet The Aenar säger Shran att Aenarerna har betraktats som en myt, fantasiväsen fram till för 50 år sedan ( från Enterprises tids perspektiv dvs).

De har en relativt stor stad under ismassorna i (norra?) Andoria. De har ett kallare klimat än där Andorianerna bor. En av dem kallade Shran för blue-skin :D

Aenarer är telepatiska, de kan läsa andras tankar, få folk att se illusioner etc.

Jag vill minnas att det finns en i UFP rådssalen i star trek 4. Jag tror han är med i samband med repliken There will be no peace as long as kirk lives...(klingoniska ambassadören)

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns två faktiskt :D en klassisk Andorian och en lite nyare variant (båda i stjärnflottans unifrom). Den klassiske syntes kanppt och den andra gjorde inte mycket mer än att se upprörd ut och prata i sin kommunikator

• 4 weeks later...