Schwozh Posted February 22, 2005 Report Share Posted February 22, 2005 Jag satt o funderade över andra arters styrka. Klingons är starka, ferengi är svaga, vulcans är starka. Cardassier o romulaner är de starkare än människor? Borgerna är oxå starka pga deras cyborg implantat. Finns det någon sida där man kan läsa arters olika fysik? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
captain archer Posted February 22, 2005 Report Share Posted February 22, 2005 vulcans är inte starka dom har bara telepatiska tanke kontroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted February 23, 2005 Report Share Posted February 23, 2005 vulcans är inte starka dom har bara telepatiska tanke kontroller <{POST_SNAPBACK}> Jaså...jag trodde de hade tio gubbars styrka!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted February 23, 2005 Report Share Posted February 23, 2005 vulcans är inte starka dom har bara telepatiska tanke kontroller <{POST_SNAPBACK}> Jaså...jag trodde de hade tio gubbars styrka!? <{POST_SNAPBACK}> Jaaa, på startrek.com står det följande om vulcans: Vulcans are typically stronger than Humans, though they do not boast of this strength, så visst är de starkare alltid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
captain archer Posted February 23, 2005 Report Share Posted February 23, 2005 låter lite konstigt hur kan vulcans va starkare en meniskor(vet ej hur det stavas) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted February 23, 2005 Report Share Posted February 23, 2005 låter lite konstigt hur kan vulcans va starkare en meniskor(vet ej hur det stavas) <{POST_SNAPBACK}> Tja för att den som hittade på rasen vulcans för längesen bestämde det? Och varför skulle det vara konstigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted February 23, 2005 Report Share Posted February 23, 2005 det undrar jag med, du kanske ska kolla dom klassiska sidorna. men jag har aldrig hört om en sida som tar upp fysik hos arter, men det vore intresant att läsa om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted February 23, 2005 Report Share Posted February 23, 2005 I DS9-avsnittet Take Me Out To The Holo-suite slås det fast att vulcans är fem gånger så starka som människor fysiskt sett. Sen har de även överlägsen kondition, uthållighet och koncentration vilket också ger dem ett övertag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted February 23, 2005 Report Share Posted February 23, 2005 Vulcanerna är starka p.g.a den enorma gravitationen på Vulcan, och deras uthållighet kommer av den tunna luften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
captain archer Posted February 23, 2005 Report Share Posted February 23, 2005 tack för alla bra svar jag har fått på min fråga jag tog hjälp av reglerna ställ en kort fråga får svar sen är det färdigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schwozh Posted February 23, 2005 Author Report Share Posted February 23, 2005 Men då borde romulans va lika starka om inte starkare pga deras aggressiva beteende eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
captain archer Posted February 23, 2005 Report Share Posted February 23, 2005 jag tror att rumulans är lika starka som vulcans eftersom att dom är släkt med varandra och med deras beteende så så tror jag att dom är lika starka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted February 23, 2005 Report Share Posted February 23, 2005 jag tror att rumulans är lika starka som vulcans eftersom att dom är släkt med varandra och med deras beteende så så tror jag att dom är lika starka <{POST_SNAPBACK}> Men tänk på att Romulanerna bott 2000 år på en planet som sannolikt har lägre gravitation än Vulcan. Eftersom astronauter blir svagare efter bara några veckor i rymden så har säkert Romulanerna förlorat sin forna styrka. Jag tror tillochmed de har skadats och blivit svaga av sitt miljöbyte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
captain archer Posted February 24, 2005 Report Share Posted February 24, 2005 (edited) så du menar att rumulaner inte är lika starka som vulcaner eller ? Edited February 24, 2005 by captain archer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted February 24, 2005 Report Share Posted February 24, 2005 så du menar att rumulaner inte är lika starka som vulcaner eller ? <{POST_SNAPBACK}> Jag skulle tro att vulcans är starkare än romulaner. Fysiskt sätt är det troligtvis mycket lite som skiljer dom åt eftersom evolutionärt sätt så ändras inte mycket på 2000-3000 år. Vulcans har ju ett starkt psyke och det är väl därför de är "starka", bra kontroll över kropp och själ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
captain archer Posted February 24, 2005 Report Share Posted February 24, 2005 det låter troligt rätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schwozh Posted February 24, 2005 Author Report Share Posted February 24, 2005 Jag läste någonstans kom inte ihåg var men, romulaner har samma styrka som klingons. Och deras fysik påminner mer om klingons än va det påminner om vulcans. Trots att romulans är besläktade med vulcans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
captain archer Posted February 24, 2005 Report Share Posted February 24, 2005 Jag läste någonstans kom inte ihåg var men, romulaner har samma styrka som klingons. Och deras fysik påminner mer om klingons än va det påminner om vulcans. Trots att romulans är besläktade med vulcans. <{POST_SNAPBACK}> jag tror inte romulaner har samma styrka som klingons för det låter inte korekt det är väl ändo rumulanerna som är lika starka som vulcans eller ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klingon_fighter Posted February 25, 2005 Report Share Posted February 25, 2005 Men om tänker så här, klingonerna är ju det avsevärt starkaste arten, alltså är de starkast.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted February 25, 2005 Report Share Posted February 25, 2005 Men om tänker så här, klingonerna är ju det avsevärt starkaste arten, alltså är de starkast.. <{POST_SNAPBACK}> Vet man det? Det måste finnas raser som är starkare, jag tänker på Jem'hadars t.ex. Men är inte vulcans starkare än klingons? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted February 25, 2005 Report Share Posted February 25, 2005 Det spelar ju ingen roll. för alla får dom stryk av Borgerna på vintergatans tyngdlyftningsmästerskap. Eller får inte dessa var med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schwozh Posted February 25, 2005 Author Report Share Posted February 25, 2005 Minns inte vilket avsnitt det var men i nåt avsnitt i TNG bad Crusher att Worf skulle ställa upp i nån transplantation till en skadad romulan eftersom deras fysik påminner om varandra. Crusher kollade vulcans ombord på enterprise om deras fysik va kompatibel med romulanens men det var det inte och det visade sig att worf/klingons var kompatibla. Minns inte vad avsnittet hette någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
captain archer Posted February 25, 2005 Report Share Posted February 25, 2005 Schwozh det tillhör inte ämnet vad jag vet nu är att rumulans är lika starka som vulcans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted February 26, 2005 Report Share Posted February 26, 2005 vad jag vet nu är att rumulans är lika starka som vulcans Jag vet ingenting om Rumulaner, men jag vidhåller att Romulaner inte kan vara lika starka som Vulcaner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted March 1, 2005 Report Share Posted March 1, 2005 Avsnittet var "The Enemy". Angående att vulcans ska vara flera gånger starkare än människor så tycker jag inte riktigt att det framgår av serierna. Dom verkar iallafall inte ha någon nytta av sin otroliga styrka i slagsmål. Om styrkan kommer enbart från att dom lever på en planet med högre gravitation så borde ju det synas på dom. Dom borde t.ex. ha synbart större lårmuskler än människor (men att döma av T'Pol så hamnar extramaterialet på andra ställen). Det kan ju vara så att dom helt enkelt har utvecklat starkare muskelfibrer också och det är ju inte otroligt med tanke på att dom borde vara anpassade till den planet dom utvecklats på, men i så fall borde ju även Romulans vara lika starka. Kort sagt, Braga & co har inte tänkt lika mycket på det här som vi eller så vet dom nåt som inte vi vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts