Jump to content

Styrka

Schwozh

Recommended Posts

vulcans är inte starka dom har bara telepatiska tanke kontroller

<{POST_SNAPBACK}>

Jaså...jag trodde de hade tio gubbars styrka!?

<{POST_SNAPBACK}>

Jaaa, på startrek.com står det följande om vulcans:

Vulcans are typically stronger than Humans, though they do not boast of this strength, så visst är de starkare alltid :)

jag tror att rumulans är lika starka som vulcans eftersom att dom är släkt med varandra och med deras beteende så så tror jag att dom är lika starka

<{POST_SNAPBACK}>

Men tänk på att Romulanerna bott 2000 år på en planet som sannolikt har lägre gravitation än Vulcan. Eftersom astronauter blir svagare efter bara några veckor i rymden så har säkert Romulanerna förlorat sin forna styrka.

Jag tror tillochmed de har skadats och blivit svaga av sitt miljöbyte.

så du menar att rumulaner inte är lika starka som vulcaner eller ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skulle tro att vulcans är starkare än romulaner. Fysiskt sätt är det troligtvis mycket lite som skiljer dom åt eftersom evolutionärt sätt så ändras inte mycket på 2000-3000 år. Vulcans har ju ett starkt psyke och det är väl därför de är "starka", bra kontroll över kropp och själ.

Jag läste någonstans kom inte ihåg var men, romulaner har samma styrka som klingons. Och deras fysik påminner mer om klingons än va det påminner om vulcans. Trots att romulans är besläktade med vulcans.

<{POST_SNAPBACK}>

jag tror inte romulaner har samma styrka som klingons för det låter inte korekt

det är väl ändo rumulanerna som är lika starka som vulcans eller ?

Minns inte vilket avsnitt det var men i nåt avsnitt i TNG bad Crusher att Worf skulle ställa upp i nån transplantation till en skadad romulan eftersom deras fysik påminner om varandra. Crusher kollade vulcans ombord på enterprise om deras fysik va kompatibel med romulanens men det var det inte och det visade sig att worf/klingons var kompatibla. Minns inte vad avsnittet hette någon som vet?

Avsnittet var "The Enemy". Angående att vulcans ska vara flera gånger starkare än människor så tycker jag inte riktigt att det framgår av serierna. Dom verkar iallafall inte ha någon nytta av sin otroliga styrka i slagsmål. Om styrkan kommer enbart från att dom lever på en planet med högre gravitation så borde ju det synas på dom. Dom borde t.ex. ha synbart större lårmuskler än människor (men att döma av T'Pol så hamnar extramaterialet på andra ställen). Det kan ju vara så att dom helt enkelt har utvecklat starkare muskelfibrer också och det är ju inte otroligt med tanke på att dom borde vara anpassade till den planet dom utvecklats på, men i så fall borde ju även Romulans vara lika starka.

Kort sagt, Braga & co har inte tänkt lika mycket på det här som vi eller så vet dom nåt som inte vi vet.