Jump to content

Holodeck


Lenski
 Share

Recommended Posts

Har funderat lite på det här med storleken i ett holodeck. När man ser dom utan några program laddade (i grid-läget) verkar ju ett holodeck inte vara särskilt stort, men i de program som besättningen använder sig av så ser det ut som man kan gå hur långt som helst i det. Tar inte väggarna emot någonstans? Vill minnas att det var i ett tidigt avsnitt av TNG där Riker kastar en sten mot en vägg på vilken en störningseffekt uppstod. Rör sig golvet när man går? Några andra tankar kring detta? :vulcan:

Link to comment
Share on other sites

Egentligen, om man kan gå hur långt som helst på holodeck, för det måste ju finnas då så att man i stort sett kan göra det om man går efter avsnitten, då skulle det ju ha räckt med bara 1 kvadratmeter. Det hade ju speciellt varit perfekt för hemma-bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

hej när det gäller holodäcket så är det så stort som du ser det utan ett program i gång de "sk" väggarna som man ser flyttas hela tiden medan man sk leker men den fysiska väggen flyttas aldrig utan det är programet som gör att du tror det bara.

mvh star884

Link to comment
Share on other sites

det låter bra, men det är fysikaliskt omöjligt, man kan inte klämma in typ 50 pers (som dom kan ha haft inne samtidigt i Fair Haven) och lura alla att tro att väggarna flyttar sig, dessutom skulle man då behöva gåpå ett rullband eftersom det inte går fysialiskt att använda sin energi till att förflytta sig och sedan inte flytta sigsjälv eller något annat. Och det stämmer att i "encounter at farpoint" kastade Data en hologramsten på den bakre väggen i ett holodeck.

Link to comment
Share on other sites

Hm, jag kan köpa att man kan gå hur långt som helst. Men det största problemet verkar ju vara om tex 100 pers är inne samtidigt i olika delar av tex en stad eller i varsitt rum, hur gör man då? Men det finns väl säkert någon begränsning i hur många delar ett visst antal pers kan vara. Kom att tänka på ett voyger avsnitt där man ser de här alien som gillar att jaga människor där ser man att de ligger väldigt tätt, men å andra sidan så är det ett stort holodeck så.... J.

Link to comment
Share on other sites

Men det största problemet verkar ju vara om tex 100 pers är inne samtidigt i olika delar av tex en stad eller i varsitt rum, hur gör man då? Men det finns väl säkert någon begränsning i hur många delar ett visst antal pers kan vara. Kom att tänka på ett voyger avsnitt där man ser de här alien som gillar att jaga människor där ser man att de ligger v??ldigt tätt, men å andra sidan så är det ett stort holodeck så.... J.

<{POST_SNAPBACK}>

Detta är det största problemet med holodeck som jag ser det. Problemet ligger i om det finns flera personer i en holodeck: Eftersom de kan röra sig i olika riktningar så måste även perspektiven ändra sig för varje person. Om låt sig det finns två personer som rör sig åt motsatt håll så kommer de någon gång att "slå mot väggen". Lösningen, som jag ser det, ligger i att de två personerna kan tro att de är 100 meter i från varandra medan de egentligen är bara 10 meter i från den andra. Bilden av den andra person är egentligen en illusion.

Men det finns nog även en begränsad mängd fysiska personer som kan vistas i ett holodeck det är nog därför t.ex. Hirogin utökar storleken på holodeck i "The Killing game" på Voyager eller jättekomplexet (holodeck) i "Flesh and Blood".

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstår det så var det dom första holodecken som hade den barnsjukdommen att om flera personer va i ett rum så kunde man inte gå längre än va rummet räcker, och en oförsiktig person kunde lätt gå in i väggarna.

Men sen så uppgraderades holodecken med ett ett kraftfält som förhindrar att personer går in i väggar å sånt. Om personer går för långt borta i ett holodeck program så bara skapas en virtuell bild av den andra personen som kanske är 100 m bort. Fast igentligen är han mycket närmare.

Kolla dessa 2 länkarna.

DITL Klicka på katergorin Sci-Tech uppe i högra hörnet och sen på Holographic Technology.

Janet's Voyager Site

Edited by bjorn98009_91
Link to comment
Share on other sites

Som jag förstår det så var det dom första holodecken som hade den barnsjukdommen att om flera personer va i ett rum så kunde man inte gå längre än va rummet räcker, och en oförsoktig person kunde lätt gå in i väggarna.

Men sen så uppgraderades holodecken med ett ett kraftfält som förhindrar att personer går in i väggar å sånt. Om personer går för långt borta i ett holodeck program så bara skapas en virtuell bild av den andra personen som kanske är 100 m bort. Fast igentligen är han mycket närmare.

Kolla dessa 2 länkarna.

DITL

Janet's Voyager Site

<{POST_SNAPBACK}>

Det där med att gå in i väggarna stämmer bra i det verkliga livet också! :D J.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...