EoNeel Posted May 12, 2005 Report Share Posted May 12, 2005 Detta är ett ämne som står mig nästan närmast. KAFFE! Jag har druckit kaffe sen barnsben. Jag hade en farmor som hade ett kafferosteri i Gamla Stan i Sthlm och hon lärde mig att älska det svarta guldet. Det finns många märken och massor av smaker, så utbudet är utmärkt. Sen precis nu fick vi den femte nya kaffemaskin till jobbet och nu börjar det faktiskt likna något. Vi har alltså haft regelrätta gräl om kaffet på jobbet, så kaffe är viktigt. Så, får jag bjuda på en kopp java? Vilket kaffe älskar du? Hur skall det avnjutas? Hur gör du ditt kaffe? När smakar en kopp kaffe bäst? Jäpp...nu skall jag gå och ta en kopp till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted May 12, 2005 Report Share Posted May 12, 2005 hehe EoNeel vi brukar ju ha svårt att komma överens om det mesta (kul att debattera med dig) men den här gången är vi helt överens. Jag är också en kaffeälskare men har inte hållt på sedan barnsben utan jag började väl under gymnasiet eller nåt sådant. Jag köper bara mörkrostat kaffe och jag har en förkärlek till espresso. För ett år sedan köpte jag en espressomaskin och jag försöker åtminstone ta en i veckan. I julas fick jag en kaffekvarn av min "svärmor" och jag har köpt en del bönor som jag använt att både göra kaffe som vanligt (bryggare eller perkulator) samt espresso (älskar det ljusbruna skummet som blir ovanpå, det känns så lyxigt ). Jag tycker att det är roligt att läsa beskrivningarna på hur bönorna behandlats innan de kom till affären. Rostad under 2 månader liggandes på ett plåttak i namibia. I slutet på regnperioden...aaaah kan känna smaken och doften... Nu när det börjar bli varmare här uppe i svealand så kommer snart tiden då man kan sitta ute på verandan och ta sig en kopp. Det är den härligaste stunden att avnjuta kaffe jag kan komma på just nu... Du/ni då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted May 12, 2005 Report Share Posted May 12, 2005 (edited) Får man svara här om man inte är ett kaffefreak? Jag tycker personligen att kaffe luktar mycket godare än det smakar. Älsklingen har en kaffekvarn och när han mal bönor luktar det så gudomligt gott. Och kaffebönorna i sig (de hela, omalda alltså) ser så goda ut. Men smaken av kaffe... - isch! Hur kan det komma sig att något som luktar så gott smakar så beskt och otäckt? Men jag älskar glass med kaffesmak. Jag gillar när man blandar ut kaffet så det inte blir så koncentrerad kaffesmak. Så latte eller cappuccino passar mig bäst. På Melkers café i Karlskoga där jag bor har de en kall kaffedrink som är jättegod - just för att den inte smakar så mycket kaffe Nej, jag är definitivt en teperson. Blir jag bannlyst nu? Edited May 12, 2005 by MrsRiker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted May 12, 2005 Author Report Share Posted May 12, 2005 Jag älskar även te! Så MrsRiker det är lugnt. Men när det kommer till kaffe så är det för mig en konst. Farmor var en mästare när det gällde kaffe och hur man skulle dricka det. "Kaffeträdet hatar kyla förstår du". Jag kan höra henne än idag fast att hon har varit borta i 20 år. Men sanningen är att klimat och jordmån är superviktigt. Kyla är bannlyst! Det finaste kaffet kommer från odlingar som ligger högre än 700 meter över havet. Klimatet måste varmt och jämnt. Tänk att kaffeodlarna själva dricker sitt kaffe oblandat, medans vårat kaffe kan innehålla en blandning mellan 8-10 olika sorters kaffebönor!!! Sen när man dricker kaffe är alla sinnena viktiga: Lukt, smak, syn och känsel. Smakerna som man särskiljer är syrligheten, bitterheten sött och salt. När man t.ex hör någon som säger att han eller hon får ont i magen för att kaffet är för starkt, så är det fel. Det är snarare ett för syrligt kaffe man druckit och då kan man med lätthet byta sort. Men när det gäller kaffe så är balansen mellan just syrlighet, bitterhet, sött och salt mycket viktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted May 12, 2005 Report Share Posted May 12, 2005 Kul tråd. När det gäller kaffe, som jag dricker alldeles för mycket av, så är jag nog orville's motsats. Jag är snarare en gourmand än en gourmet. Så hittar jag ett rea kaffe (med något suspekt klatchigt namn) på Netto eller Willys så köper jag några paket direkt. Enda kraven är att det ska vara bryggmalet och ganska starkt! Men visst, har jag vägarna förbi fagersta nån gång (det är inte ofta man har det när man bor i blekinge) så kan jag mycket väl tänka mig att avnjuta en kopp espresso medans jag tittar på hur Jean-Luc smuttar i sig sitt varma earl-grey blask... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odo II Posted May 12, 2005 Report Share Posted May 12, 2005 Har tyvärr mycket svårt för kaffe och jag är emot konceptet att lära sig tycka om något. Dock luktar det mycket gott, som Mrs Riker påpekade, det ger mig en hemma-hos-föräldrarna-på-morgonen-känsla. Nej, om jag fär välja så blir det apelsinjuice eller varm choklad. Te är även det uteslutet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted May 12, 2005 Report Share Posted May 12, 2005 Jaha nu kryper sanningen fram. Jag dricker bara kaffe när det finns sprit med i bilden. Jag är nämligen ett spritfreak. och tillsammans med ett GOTT kaffe och en GOD cigarr så är man i himmeln. Mitt tips är faktiskt en god Calvados - just nu i allafall - men även en fransk Marc är att rekomendera - helst ska den vara lite lagrad. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted May 12, 2005 Report Share Posted May 12, 2005 Jag är en sådan som inte dricker kaffe, men jag tycker dock att nymalet kaffe doftar väldigt gott. Jag har druckit kaffe ngon enstaka gång, men inte tyckt om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smirf Posted May 13, 2005 Report Share Posted May 13, 2005 Nja, kaffe är inte direkt min grej, vilket snudd är på en dödssynd om man bor här uppe i norr. Folk tittar snett på mig när jag säger jag inte dricker blasket. Man är utstött helt enkelt! Det finns dock två varma drycker som jag kan njuta av att dricka! Varm choklad och chai te Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted May 13, 2005 Report Share Posted May 13, 2005 Jag har hört att det blir lite så där ute på olika jobb. En del säger till och med att man inte får någon rast om man inte dricker kaffe :blink: . Det är ju helt knäppt och påminner om någon mentalitet liknande att: börja röka så får du ta rast oftare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted May 13, 2005 Author Report Share Posted May 13, 2005 Jag har hört att det blir lite så där ute på olika jobb. En del säger till och med att man inte får någon rast om man inte dricker kaffe :blink: . Det är ju helt knäppt och påminner om någon mentalitet liknande att: börja röka så får du ta rast oftare... <{POST_SNAPBACK}> Detta är så TRAGISKTTTT! Men allt kan ju som sagt var missbrukas. Detta med en kopp kaffe och en cigg är som en öl och en cigg eller ett glas vin och en cigg. Den där ciggen skall vara med över allt. En annan sak som förstör kaffet är för mkt socker. Självklart har ju inte denna "mobbning" på arbetsplatserna inget att göra med kaffe utan med något helt annat. Tycker man inte om kaffe så är det så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted May 13, 2005 Report Share Posted May 13, 2005 Jag dricker också mycket kaffe. Jag bruka mala kaffebönor och det är så gott men nymalt kaffe eftersom kaffepulvret är fuktigt när man brygger. Det är en mycket större djupare arom jämfört med färdigmalt kaffe som redan är torr i paketet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted November 10, 2005 Report Share Posted November 10, 2005 Jag skulle vilja veta lite mer angående rostning av kaffebönor. Förresten någon som vet något om vilken typ av rostning som lämpar sig bäst att göra espresso på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G'Brr Posted November 10, 2005 Report Share Posted November 10, 2005 Jag skulle vilja veta lite mer angående rostning av kaffebönor. Förresten någon som vet något om vilken typ av rostning som lämpar sig bäst att göra espresso på? Jag är inte säker men mörkrostat, tror jag, mer info finns på www.teokaffe.com Jag är verkligen ett Kaffefreak, jag går i 8:an och dricker kaffe minst 2 gånger i veckan, jag vill dricka flera gånger per dag, fast det får jag inte för mamma min! Mitt favoritkaffe är ett ganska dyrt kaffe som går att köpa från bla www.teokaffe.com Kaffet heter Kenya AA, det smakar himmelskt, och det är inte beskt, det är gott och mustigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted November 16, 2005 Report Share Posted November 16, 2005 Smaken är ju som baken men många dricker nog kaffe för att det är något man 'ska' göra. Själv brukar jag undvika sådant som kräver att man lär sig tycka om det. Kaffe tycker jag mest smakar brännt vatten men jag håller med den som sa att det kan lukta väldigt gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted November 16, 2005 Report Share Posted November 16, 2005 Kaffe är bara gott om man har kakor (helst Drömmar) att doppa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G'Brr Posted November 17, 2005 Report Share Posted November 17, 2005 Kaffe är bara gott om man har kakor (helst Drömmar) att doppa Det kan jag även hålla med om men det ska helst vara bondkakor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted November 17, 2005 Report Share Posted November 17, 2005 Kaffe är bara gott om man har kakor (helst Drömmar) att doppa Det kan jag även hålla med om men det ska helst vara bondkakor! Jag tror att de flesta kakor passar bra att doppa :P Mmmm kakor... vill ha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted February 6, 2006 Report Share Posted February 6, 2006 Kaffe är en konst! Och livet är alldeles för kort för att slösas bort på billigt kaffe. har försökt med lågpriskaffe som Coop, Willys och Ica, men dessa "kaffe" märken är och förblir rena styggelser. Favorit kommer nog alltid att vara Zoegas Blue Java, Mollbergs och Intenzo. Dessa kaffesorter är definitivt värda sitt pris. Tyvärr är de inte rättvisemärkta, utan är med all säkerhet tillverkad av livegna barn i tredje världen. Men vad förväntar man sig när man köper Nestlé-produkter... För den dära extra kaffeupplevelsen kan man naturligtvis pröva esspresso och andra starkare varianter. Men något annat jag starkt kan rekommendera är smaktillsatser, som finns i de flesta kaffe- och tebodar. Godast enligt mig är irish cream, som ger kaffet en god och söt nötliknande smak. Vanligt socker är naturligtvis bannlyst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts