Supertreck Posted September 3, 2005 Report Share Posted September 3, 2005 (edited) I avsnitt The Arsenal of Freedom (TNG) Så skadades Beverly Crushe som fallit i ett djupt hål och skadat sig illa. Så hade hon kunskap om medicinska växter. Vilket sammanträffande att den växten fanns just på den planeten. Kan växter spridas i rymden till andra planeter hmm :o Enda möjlighet är att folk spritt frön till olika planeter i sådan fall. Hur sannoligt är det? Det här får en svag pytte pytteliten känsla av MacGyver-karaktär där alla grejer finns där han är instängd för att spränga sig ut Edited September 3, 2005 by Supertreck Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted September 4, 2005 Report Share Posted September 4, 2005 I avsnitt The Arsenal of Freedom (TNG) Så skadades Beverly Crushe som fallit i ett djupt hål och skadat sig illa. Så hade hon kunskap om medicinska växter. Vilket sammanträffande att den växten fanns just på den planeten. Kan växter spridas i rymden till andra planeter hmm :o Enda möjlighet är att folk spritt frön till olika planeter i sådan fall. Hur sannoligt är det? Det här får en svag pytte pytteliten känsla av MacGyver-karaktär där alla grejer finns där han är instängd för att spränga sig ut <{POST_SNAPBACK}> Med tanke på all rymdtrafik så är det kanske inte så konstigt om samma eller liknande växter finns på olika planeter. De kan ju följa med som fripassagerare. Dessutom har väl doktorn samlat på sig stor kunskap om alfakvadrantens olika läkande växter... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted September 4, 2005 Report Share Posted September 4, 2005 Jag har dessutom för mig att hon bara gjorde en kvalificerad gissning baserad på plantans utseende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted September 4, 2005 Author Report Share Posted September 4, 2005 Så kunde inte Picard få kontakt med dom andra. Vilket sammanträffande just för att det skulle vara meningen att han skulle plocka växten. I så fall skulle dom blivit hjälpta med en gång om detta inte hade hänt med mottagningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted September 4, 2005 Report Share Posted September 4, 2005 Så kunde inte Picard få kontakt med dom andra. Vilket sammanträffande just för att det skulle vara meningen att han skulle plocka växten. I så fall skulle dom blivit hjälpta med en gång om detta inte hade hänt med mottagningen. <{POST_SNAPBACK}> Och avsnittet hade varit slut på en kvart. Hur kul hade det varit? Vad skulle hända sen? En spännande tebjudning? Ett hårresande frisörbesök? Eller skulle kaptenen helt enkelt ha gått och lagt sig så kunde vi få studera hans lakan under resten av avsnittet? Kanske vi rentav skulle få se honom fylla ut en rapport till Starfleet Command? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted September 4, 2005 Report Share Posted September 4, 2005 Det som irriterar mig mest är inte att Beverly hittar en växt, utan mer att hon har djupgående kunskaper om så kallade "läkande örter". Det tycks nämnligen vara så att en bra läkare bara är bra om denne lärt sig växtrikets läkande krafter från en gammal släkting under oårdnade former. En typisk kliché (jag har just lärt mig ordet "kliché" och kommer att använda det hänsynslöst den kommande tiden ;) ) som blivit accepterat och nu används överallt (oklart om TNG nappade på trenden eller orsakade den). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted September 5, 2005 Report Share Posted September 5, 2005 kan kanske också vara ett inlägg i en debatt om växtrikets outforskade tillgångar inom området. Kanske ska det vara en liten känga mot övergreppen på regnskogen (var och är extremt utbrett. Absolut för lite uppmärksamhet i media). Det skulle inte vara första gången som Star trek gör ett inlägg i samhällsdebatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted September 5, 2005 Author Report Share Posted September 5, 2005 Det som irriterar mig mest är inte att Beverly hittar en växt, utan mer att hon har djupgående kunskaper om så kallade "läkande örter". Det tycks nämnligen vara så att en bra läkare bara är bra om denne lärt sig växtrikets läkande krafter från en gammal släkting under oårdnade former. En typisk kliché (jag har just lärt mig ordet "kliché" och kommer att använda det hänsynslöst den kommande tiden ;) ) som blivit accepterat och nu används överallt (oklart om TNG nappade på trenden eller orsakade den). <{POST_SNAPBACK}> Att gissa sig fram vad för typ av växt går ju inte. Det kunde ju lika gärna vara en växt med samma utseende som är giftig på den planeten. Stackars Picard som förgiftar henne i så fall.]Ojsan varför mår du allt sämre vad blek du plötsligt blir? Ingen mottagning och Picars får en rysning att snart är hon död. Sen kommer dom andra och hittar Picard nere i hålet med sorgen att Beverly Crushe har dött. Senare får Picard veta att han har omedvetet förgiftat Beverly Crushe. Sej inte hej förrän du hoppat över ån. Men här tog Beverly Crushe förgivet (utan att kolla vad det var för växt) Borde man inte som läkare vara säker på vad man rår sig på? Men tänk vilken tur att växten inte var giftig och handlingen ljudade i härlig harmoni så slutade avsnittet fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted September 6, 2005 Report Share Posted September 6, 2005 Å andra sidan så fick ju Picard testa roten först innan han fick använda den i medicinskt syfte. Han fick smaka på den och kolla hur den såg ut och hade det varit fel så hade han ju garanterat inte använt den... (jag har just lärt mig ordet "kliché" och kommer att använda det hänsynslöst den kommande tiden ;) ) <{POST_SNAPBACK}> Självklart ska man använda de nya ord man lärt sig. Själv har jag ganska nyligen lärt mig innebörden av "bornyr" men det är inte alls lika användbart som kliché Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted September 6, 2005 Author Report Share Posted September 6, 2005 Giftet kan bäst komma in i öppet sår. Picard kan ju då börja känna sig dålig när hon redan har dött och då när det var försent komma på varför hon dog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted August 19, 2006 Report Share Posted August 19, 2006 Nja, jag tror faktiskt att under de omständigheter som är så är Beverly tillräckligt säker på att växten funkar som tänkt för att riskera att prova den. Såvitt jag minns riskerar hon att hamna i shock-tillstånd och senare koma om de inte gör något. Att anta att växten har samma ungefärliga egenskaper är inte heller så långsökt om man tittar på växtriket i stort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts