Gå till innehåll

Julfirande


orville

Rekommenderade inlägg

Tjena

Eftersom det snart är jul så tänkte jag starta ett ämne om denna åtminstone enligt vissa hysteriska tid på året. Så vad tycker du om den här högtiden? Är det för mycket hype och varför är det så mycket självmord runt den här helgen?

Många frågor och här kommer fler. Brukar ni ha dopp i grytan eller inte, i så fall vilken dag? Gillar du glögg? Midnattsmässa eller julotta. Tomte eller inte? Utgång på juldagen eller inte?

Vilken julmust är bäst? Själv älskar jag min hemstads stolthet som för något år sedan köptes upp av guttsta. Jag gjorde lingonglögg här på senhösten och den tyckte jag om. Pm:a om du är intresserad och har lingon kvar i frysen

Kort sagt, här pratar vi om julen.

God jul allihop. :tomte:

Redigerad av orville
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är Julen det ultimata myset, en tid att ta det lugnt och vara med familjen. Om vi räknar med nyår så får vi därtill en tid att reflektera över det gågna året.

Dopp i grytan har vi inte hos mig, när det är glögg brukar jag bara nalla av mandlarna och russinen, kyrkan går jag inte till om det inte gäller körsåg. Vad gäller tomten så är han oftast bara symbolisk (vad är det för kul med att lura barnen?) så det brukar vara min lillsyster som får spöka ut sig :rolleyes:

Det är en missuppfattning att det begås mycket självmord runt julen. Det är väl fökläda mord på butiksinnehavare som satt ut julbelysningen redan i november och begås av en terrororganistatin som lyder under mig... :ninja:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är julen jättemysigt förutom av en märklig anledning så verkar magen strejka och man varken har någon aptit. Man sitter bara och småäter medan andra vräker i sig.

Ändå fast jansonsfrästelse är jättegott så blir det bara en liten bit. Julmyst gillar jag inte men brukar ta ett glas för traditionens skull, men sen blir det Coca Cola.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörru OnO. Man får ha det bra. Det är inget fel i det.

Att alla inte har det är tråkigt men man ska inte hänga upp sig på det. Jag är en sådan som av någon outgrundlig anledning ger mer pengar till hjälporganisationer kring jultid. Förut gav jag en del hela året men sedan jag blev arbetslös har jag slutat med det.

Supertreck: Jag bojkottar coca cola under december. Jag dricker bara julmust om jag ska dricka läsk och gör det sedan jag såg en dokumentär om läsktillverkning i öststaterna. Det är nämligen så att i ryssland och något land till finns det knappt andra drycker än coca cola (läsk alltså) och det vore tråkigt om det på sikt skulle bli så i sverige också. Jag vill inte få dig att ändra på dina vanor, ville bara kommentera att jag också köper julmust kring jul. :tomte:

Någon som har några justem julklappstips till kompisar, flickvänner, syskon och föräldrar... Förresten kanske mest kritiskt av allt: julklapp till en syster som är 4-barnsmamma.... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barnvakt :D

Att köpa julklappar till folk är inte lätt. Mina stora julklappnemesis brukar vara julklappar år mormor och farfar, De har ju allt. men i år har jag faktisk redan kommit på vad jag ska köpa. Sedan har mina föräldrar börjat tjata på mig att jag ska komma på nåt jag vill ha förutom det standardiserade kalsonger och strumpor. Aahh the pressure :)

Vi brukar inte ha något dopp i grytan, men däremot glögg och grötfrukost på morgonen. Sedan har jag varit tvungen att vara tomte åt min systerdotter de två senaste åren, vilket jag tycker borde vara morfars eller farfars jobb. Fast i år slipper jag.

Någonting som jag tycker är jobbigt är all julmaten, visst det går bra att äta i två dagar men sedan är man bara less. Sedan håller jag med Orville ingen cola under julen bara must, fast helst ingen cola alls, det ska helst vara trocadero.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

St boxar står högt på önskelistan för mig. Mitt problem är alla vuxna (Föräldrar och syskon) som säger att dom inte vill ha något fast (tycker visst att det är viktigare med den yngre generationenen!) man vill köpa i varje fall en liten julklapp åt dom. Har ni samma problem? J.

Hörru OnO. Man får ha det bra. Det är inget fel i det.

Att alla inte har det är tråkigt men man ska inte hänga upp sig på det. Jag är en sådan som av någon outgrundlig anledning ger mer pengar till hjälporganisationer kring jultid. Förut gav jag en del hela året men sedan jag blev arbetslös har jag slutat med det.

Supertreck: Jag bojkottar coca cola under december. Jag dricker bara julmust om jag ska dricka läsk och gör det sedan jag såg en dokumentär om läsktillverkning i öststaterna. Det är nämligen så att i ryssland och något land till finns det knappt andra drycker än coca cola (läsk alltså) och det vore tråkigt om det på sikt skulle bli så i sverige också. Jag vill inte få dig att ändra på dina vanor, ville bara kommentera att jag också köper julmust kring jul. :tomte:

Någon som har några justem julklappstips till kompisar, flickvänner, syskon och föräldrar... Förresten kanske mest kritiskt av allt: julklapp till en syster som är 4-barnsmamma.... :blink:

Den perfekta julklappen till 4 barnsmamman måste ju vara barnvaktstid. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en stor älskare av julen, det är den mysigaste tiden på året. Och i min lilla familj har vi ingen stress, vi vägrar att stressa. Vi tar bara de traditioner vi gillar, skiter i resten och så skapar vi våra egna.

Här får ni en liten (?) lista över mina julfavoriter :)

Favoritjulmusik: gillar klassiska amerikanska smörjullåtar. Dean Martin, Frank Sinatra, Bing Crosby...sånt. De har rätt stämning. Men modernare jullåtar som Fairytale of New York och Do they know it's christmas spelas också flitigt hemma hos mig. Jag ÄLSKAR julmusik, men jag slipper helst Christer Sjögren... :)

Favoritjulmat: Pappas köttbullar gjorda på älgkött. Pappas omelett med kantarellstuvning. Rökt älghjärta. Svärfars anka. Och min egen julskinka... Jag är fenomenal på att laga julskinka!! :D Men rent generellt så lagar mina föräldrar godast julmat...min mans familj är finsk och det finns massa märkliga "lådor" (morotslåda typ...) på julbordet som inte tilltalar mina svenska smaklökar :D

Favoritglögg: B-L-O-S-S-A, B-L-O-S-S-A, B-L-O-S-S-A, GLÖGGEN HETER BLOSSA!! Framför allt deras starkvinsvariant, men även den som är spetsad med cognac. Men jag säger nej till vit glögg!!

Favoritjuldryck: Julmust. Jag håller med de här ovanför som ratar coca cola på julen. Det spelar ingen roll hur julig tomten ser ut i cocacolareklamen, det är helt fel på jul. Det ska vara julmust! :)

Tomte? Japp. Min mans bror brukar vara tomte och han har en ny rolig dialekt varje år. För två år sen kom tomten från Tyskland och han hade flugit i rymdskepp till farmors hus... :D Men dottern misstänkte ingenting, men förra året skulle "tomten" tyvärr jobba på julafton så då berättade vi för henne att tomten var påhitt... men att hon skulle hålla god min för de mindre barnen. Det gjorde henne mallig. Hon var stor och fick vara med på de vuxnas hemligheter... :D

Favorittradition: Öppna julklappar på morgonen tillsammans med min familj innan vi far till mamma/svärmor. Dricka glögg, lyssna på synt och slå in julklappar med min mans bror dagen innan jul. Klä julgranen tillsammans med dottern.

Ratade traditioner: Allt kyrkligt, ingen julotta eller liknande alltså. Ingen lutfisk eller dopp-i-grytan (jag gör min julskinka i ugnen... :)) Och stress. Våga vägra stressa!

Favorit TV-program: Karl Bertil Jonsson, såklart. "Ska du lukta på glöggen pojke??"

Favorit julpynt: Adventsljusstakar och -stjärnor. Julgran. Allt med massa små lampor...det är så mysigt i mörkret.

Julklappar: Japp, både ge och få. Och så älskar jag att göra jättefina paket med massa glitter.

Orville: Lingonglögg?? Det låter ju jättegott. Är det svårt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst ja, Karl Bertils julafton får man inte missa, Gillade Kalle anka förut men nu börjar det bli tjatigt, fast Robin Hood är alltid bra. Är det nån som har set årets julkalender, har sett bara ytterst lite och det tyckte jag inte var så bra.

"Det var ta mig fan det finaste jag hört sen jag konfirmerade mig, vill du ha ett fikon?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att se dig igen mrs Riker och jag tycker att du verkar ha en sund inställning till det här med jul, tror att du får ut mycket av den här högtiden emd din inställning.

Nej lingonglögg är inte svårt. Jag kan posta receptet här senare (inte idag en annan dag menar jag).

Jag har kollat på julkalendern och jag tycker att den är ganska kul. Jag diskuterade den med en vän häromdagen och jag kommenterade då att det var för lite övernaturligt och i avsnittet efter drog det igång med huvudpersionens resa i "underjorden"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Dessa olyckliga för vilka Frälsningsarméns grytor hållas kokande. Till alla människor en god vilja. Nu tändas tusen juleljus. Vem tänder ljus för den som vandra i mörker? Dansa kring granen, hoppfarallala. Glädjens högtid. Kallt lyser julens stjärna på dem som icke hava något hem."

Ur Sagan om Karl Bertil Jonssons julafton. Som är en fantastisk saga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen, jag håller med dig till fullo. När vi ändå talar om sagor. Har ni sett/läst A christmas carol sv. En julsaga av charles dickens? Jag har inte läst den men jag gillar filmerna jag sett (en med patrick stewart och en med george c scott.) . Tycker att de handlar om det livet egentligen borde handla om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen, jag håller med dig till fullo. När vi ändå talar om sagor. Har ni sett/läst A christmas carol sv. En julsaga av charles dickens? Jag har inte läst den men jag gillar filmerna jag sett (en med patrick stewart och en med george c scott.) . Tycker att de handlar om det livet egentligen borde handla om.

Jag har sett den, tv-versionen, d??r Jean-Luc Picard spelar Mr. Scrooge? ;)

Bra film, bra agerande tycker jag. :)

Redigerad av OnO
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis firade jul genom att med sin bror ta på sig fina star trekuniformer och kolla på star trek.

I min ungdom firade jag inte jul alls då det var emot mina principer. Jag brukade jobba extra på sjukhem osv under julen eftersom det var så många som ville vara lediga och det gav bra med pengar till en stackars fattig studerande.

Numera firar jag jul som en familjehögtid som inte har något med kristendomen att göra. Några julklappar blir det väl, mest till de yngre i släkten. Tomte har vi bara om det finns väldigt unga släktingar. Annars får någon ta på sig tomteluvan och dela ut klapparna. Viktigast är julmiddagen, när alla sitter ner och pratar och umgås. Bäst på julbordet är morsans hembakta bröd i form av ett grisansikte. Då jag inte äter fläskkött blir det ingen julskinka eller revbensspjäll eller korv men det finns andra alternativ för min del.

Blossa starkvinsglögg är gott (och bra mot förkylningar påstår vissa). Ett par koppar i veckan blir det så här års. Russin och mandlar är ett måste. Gärna lussebullar också. Clementiner! Av märket maroc är ytterst viktigt. Jag äter flera kilo under julen. Och hemgjort kola. Julmust - nejtack. Det ska mycket till innan jag dricker läsk. Det blir inte coca cola heller. Övriga familjen bäljar i sig julmust dock. Har ingen koll på märket.

Aktiviteter: Spel: t ex eye toy, mariospel som kart, party, golf osv och traditionella brädspel som TP och MADspelet och även twister. Pulkaåkning och bygge av snögubbar och snölyktor om det finns snö. Charader har vi kört också.

Musik: Bäst är "Do they know it's chistmas time".

Bästa jultradition: Kvällen den 23/12 går vi på bio och ser julens storfilm. Iår blir det Narnia för vår del.

Pynt: Jo det är skoj. Juleljus, lyktor, tomtar, gran, stjärnor. Vårt hem är sig helt olikt under julen.

Bojkotta:

*Kalle Anka, har vi inte sett den tillräckligt många gånger snart? Tyvärr blir jag nedröstad av släkten för att jag kommer med ett så utomordentligt sopigt förslag.

*Pepparkakor, både luktar och smakar illa.

*Risgrynsgröt, vidrigt! Till min förvåning finns det sådana som serverar den kall med vispgrädde och kallar det efterrätt.

*Tomtar som säger HoHoHo. Trodde tomtarna frågade efter snälla barn

*Blinkande ljus. Höll på bli smått hysterisk på grannen som envisades med detta. Tur att man iaf inte lider av epilepsi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lingonglögg

5l Lingon

5l Vatten

2 påsar kanel (stänger)

2 påsar nejlikor

2 påsar kardemummakärnor

1 kg strösocker

eventuellt något att spetsa med

Gör så här:

1. Koka allt utom socker i 20 minuter (du måste röra om med jämna mellanrum).

2. Sila av bär och kryddor.

3. Häll i socker och rör om tills glöggen har svalnat .

Hoppas du har tid att testa för det blir gott. Det tycker jag i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen, jag håller med dig till fullo. När vi ändå talar om sagor. Har ni sett/läst A christmas carol sv. En julsaga av charles dickens? Jag har inte läst den men jag gillar filmerna jag sett (en med patrick stewart och en med george c scott.) . Tycker att de handlar om det livet egentligen borde handla om.

Stewart varianten har jag nått minne av att jag sett (kanske vore nåt på en st dag?) Dessutom har jag sett en disney variant med joakim von anka som scrouge! :P J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Jag kommer inte ihåg, men jag tror jag hade nya fina jeans och en skjorta. Ingen slips då jag tycker det blir för tårngt, både i halsen och stämningen. Julen ska för mig vara avslappnad och utan tvång, så ha på dig/er vad ni vill, det är ändå inte det som räknas.

Dock när jag sjunger i kyrkan på midnatssmässan på julaftonsnatten har jag kostym och slips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...