Supreme Commander JAF Posted February 20, 2006 Report Share Posted February 20, 2006 Jag önskar en svensk sci fi kanal i digitaltv utbudet! Är det fler som önskar en sådan och i så fall vilka serier/program vill ni se där (förutom star trek, givetvis! :P )? Om någon har kontakt med de som skapar nya kanaler i sverige (svt, tv4 och discovery främst) får ni gärna ligga på om en sådan kanal. Jag tror att den är saknad av många! J, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andy79 Posted February 20, 2006 Report Share Posted February 20, 2006 Skulle vara utomordentligt trevligt, men frågan är om det finns en tillräckligt stor skara anhängare av den genren i Sverige? En programidé kunde vara att låta Kristina Lugn läsa högt ur diverse ST-böcker en timme en gång i veckan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted February 20, 2006 Report Share Posted February 20, 2006 hmm, problemet med detta är att det antagligen kommer landa på samma nivå som sci-fi channel som finns i diverse kabelutbud. alltså, visserligen en väldig massa sci-fi men majoriteten av det är rent skräp de kunnat få billiga rättigheter till. snarare tror jag att när digital-tv väl är utbyggt (vilket jag för övrigt tycker är närmast ett tvång av regering och företag att skaffa sig. minst sagt irriterad på det... :arg: ) så hade man kunnat inrätta en tjänst för att "hyra" tv-program. alltså, det skulle inte kosta mycket mer än tv-licensen gör idag, men man skulle kunna abonnera på sina favoritnätverk (fox, cbs, hbo, svt etc) för att under låt säga ett år få fri tillgång till deras program. men! det ska fungera i deras "bakkatalog" också. alltså, om man vill se star trek 24 timmar om dygnet anser jag att man ska kunna betala paramount en liten årssumma och sen få en tv-sändning av det. det negativa med detta är att paramount inte hade fått in tillnärmelsevis lika mycket pengar på dvd-försäljning. å andra sidan kan man ju införa en "inskräkning" som gör att det är bara gamla serier som varit ute på dvd i ca fem år som man kan abonnera på. på så vis skulle de inte gå miste om den första försäljningsboomen som fansen står för när produkten släpps. jag tror att ett personligt skräddarsytt tv-paket är lösningen på sci-fi abstinensen, inte en ny kanal...;)...jag tror faktiskt det är mycket det som gör att folk laddar ner saker. observera att jag inte lägger in någon moralisk aspekt i nedladdandet då detta är en helt annan diskussion, men jag kan irritera mig något fruktansvärt på de löjligt långa handläggningstider serier får när de ska exporteras till utlandet. sen ska serien passas in i en tablå där den får konkurrera med all inhemsk tv (jag tittar på er, svt) och andra serier som köpts in. alltså får man kanske två eller tre program per vecka som man tittar på, medan det stora landet i väst (nu mer än någonsin enligt mig) pumpar ut ett avsnitt i veckan av en massa bra serier vi aldrig får se röken av här. nej, fram för valfri tv och betala direkt till nätverken istället så tror jag faktiskt det hade blivit bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted February 22, 2006 Report Share Posted February 22, 2006 Fick man drömma så skulle en "svensk" sci-fi kanal vara helt underbart. Men sannolikheten för att det skall inträffa är en 10 billidrillimillizillioner. Men mer sci-fi TV borde det i.a.f vara...tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted February 22, 2006 Report Share Posted February 22, 2006 För det första: kul med ett nytt inlägg från EoNeel, det var alldeles för länge sedan! För det andra: att få en möjlighet att skräddarsy sina kanaler tror jag är framtidens melodi! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farpoint Station Posted February 24, 2006 Report Share Posted February 24, 2006 Jag skulle utan tvekan hjälpa för någon form av SciFi kanal i Sverige. Behöver inte nödvändigtvis vara "hel Svensk". I ett Nordiskt perspektiv finns nog tillräkligt med tittare. Pay by view kan ju vara en variant, men som tidigare antytts, då måste ansvariga få ändan ur vagnen och få upp kapaciteten i alla data- och tv digitala-nät. Själv tillhör jag den åldersgrupp som under en tid hade tillgång till SciFi channel via Satellit. Även om inte allas vår Star Trek favorit alltid var där, så var och är ju deras program ändå suveränt (just nu bl.a. SG1, SG Atlantis, BSG, Ghost hunter, Twilight Zone som exempel). Problemet är att få SF rumsren i det svenska media ljuset, för trots att de flesta filmer som gett mest $ och setts av höga publiksiffror är SF och Fantasy, så är det inte "korrekt" att se och prata om det. Det är bara kolla igenom program utbudet på svenska kanaler. Och som bekant, money rules. Dvs säger de rätta personerna att i Sverige tittar man inte på SciFi, så säljer man inte reklamtid eller motsvarande. Här kan en gemensam kontaktyta mellan intresseföreningar inom SF och Fantays göra nytta tillsammans med produktionsbolagen och alla fans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted February 27, 2006 Report Share Posted February 27, 2006 Javisst skulle kunna bli urkul, men låt oss vara ärliga det är inte lysande utomlands så jag misstänker vi skulle få det ännu sunkigare här. Men visst kul med SG och BSG men sen då Dessutom tycks det vara så att genren just nu har motvind. Men det har vi nog oss själva att skylla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dragontrumpetare Posted March 29, 2006 Report Share Posted March 29, 2006 Skulle helt klart kika på en sådan kanal. Saknar verkligen det. Går ju aldrig sci-fi på tv. Förstår fortfarande inte varför Säsong 4 av enterprise inte visats ännu? Visst ett antiklimax sista delen, men annars gillar jag serien. Men skulle gärna vilja se mera Stargate, och annan Sci-Fi.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Durator Posted March 31, 2006 Report Share Posted March 31, 2006 Att en kanal med sci fi skulle få tittare är jag övertygad om. Ur ren ST synvunkel sp i USA rankades ST som en av de viktigaste influenserna , gjorda av bolagschefer 2005. Och även om det är allmänt sett som nördigt med Star Trek i Sverige så fick ju serien bra tittar siffror under den tid den visades i SVT (och i TV3 och kanal5 under den tid då serien var där DS9). Jag tror att det finns ett sug efter sci fi i Sverige Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 18, 2006 Author Report Share Posted May 18, 2006 hmm, problemet med detta är att det antagligen kommer landa på samma nivå som sci-fi channel som finns i diverse kabelutbud. alltså, visserligen en väldig massa sci-fi men majoriteten av det är rent skräp de kunnat få billiga rättigheter till. snarare tror jag att när digital-tv väl är utbyggt (vilket jag för övrigt tycker är närmast ett tvång av regering och företag att skaffa sig. minst sagt irriterad på det... :arg: ) så hade man kunnat inrätta en tjänst för att "hyra" tv-program. alltså, det skulle inte kosta mycket mer än tv-licensen gör idag, men man skulle kunna abonnera på sina favoritnätverk (fox, cbs, hbo, svt etc) för att under låt säga ett år få fri tillgång till deras program. men! det ska fungera i deras "bakkatalog" också. alltså, om man vill se star trek 24 timmar om dygnet anser jag att man ska kunna betala paramount en liten årssumma och sen få en tv-sändning av det. det negativa med detta är att paramount inte hade fått in tillnärmelsevis lika mycket pengar på dvd-försäljning. å andra sidan kan man ju införa en "inskräkning" som gör att det är bara gamla serier som varit ute på dvd i ca fem år som man kan abonnera på. på så vis skulle de inte gå miste om den första försäljningsboomen som fansen står för när produkten släpps. jag tror att ett personligt skräddarsytt tv-paket är lösningen på sci-fi abstinensen, inte en ny kanal...;)...jag tror faktiskt det är mycket det som gör att folk laddar ner saker. observera att jag inte lägger in någon moralisk aspekt i nedladdandet då detta är en helt annan diskussion, men jag kan irritera mig något fruktansvärt på de löjligt långa handläggningstider serier får när de ska exporteras till utlandet. sen ska serien passas in i en tablå där den får konkurrera med all inhemsk tv (jag tittar på er, svt) och andra serier som köpts in. alltså får man kanske två eller tre program per vecka som man tittar på, medan det stora landet i väst (nu mer än någonsin enligt mig) pumpar ut ett avsnitt i veckan av en massa bra serier vi aldrig får se röken av här. nej, fram för valfri tv och betala direkt till nätverken istället så tror jag faktiskt det hade blivit bättre. Spännande tanke du har! Själv har jag lekt lite med tanken att man ur en stor databas med tvprogram för alla smaker väljer det man vill se för tillfället. Alltså vill man se st ds9 ep 2 så väljer man det, sätter sig i soffan och njuter! Ett alt är att man väljer vilken serie man vill se och så håller datorn/tvn reda på vilket avnsitt man såg senast och börjar med nästa! Låter väl kul? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts