Gå till innehåll
GoStop

Nykomling

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Jag har tänkt att börja se på Star Trek, så jag tänkte jag går väl och köper säsong ett och kollar om jag gillar det.

Men sedan noterar jag att det finns massor av säsong ett, och filmer och dylikt. Då blev jag förvirrad och vet inte vilken som är "riktiga" och vilka jag skall se.

Så jag undrar, om någon snäll person kunde förklara alla säsonger, och så, och vart man skall börja och vart man skall sluta för att bäst uppleva Star Trek.

Tackar!

Redigerad av GoStop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet :D och till star trek tydligen, du har mycket mycket skoj framför dig ;)

Det finns totalt 5 säsong 1. Helt enkelt för att det finns fem olika serier (eller ja, sex egentligen men jag räknar inte TAS dom animerade serierna just nu)

i inspelningsordning är det:

1. TOS (The Original Series) 1966-1969

2. TNG (The Next Generation)2987-1994

3.DS9 (Deep Space 9) 1993-1999

4.VOY (Voyager) 1995-2001

5. ENT (Enterprise) 2001-2005

Serierna fungerar att se fristående, jag såg själv först av allt Voyager, men vill du se allt i kronologisk ordning ska du alltså börja med TOS, jag hade dock själv inte gjort detta. Jag har svårt för att TOS är lite för gammalt för min smak. Det är riktigt bra för att vara så gammalt, men jag har inte orkat ta mig igenom allt (jag har knappt sett mer än långfilmerna).

Jag hade börjat se TNG, det är den äldsta av dom nyare serierna, och den känns lite som urtypen av modern star trek. TOS var först och kommer alltid vara grunden, men TNG med Picard, Riker, Yar, Worf och dom andra kommer alltid vara väldigt speciella. Och börjar du där kommer ud sedan kunna byta till DS9 och hamna rätt kronologiskt.

Voyager står ganska fristående (seriens handling gör ju att den blir väldigt isolerad från andra i stjärnflottan och då även DS9 som utspelar sig parallelt tidsmässigt.

Tidsmässigt ja, den kronologiska ordningen för serierna är nämligen inte densamma som dom är inspelade, utan kronologiskt utspelar dom sig så här (Det finns även flera långfilmer, jag kommer strax till dom men dom står med i tidslinjen för enkelhetens skull):

2151-???? ENT

2266-2269 TOS

2271 ST I: The Motion Picture

2285 ST II: The Wrath of Khan, ST III: The Search for Spock

2286 ST IV: The Voyage Home

2287 ST V: The Final Frontier

2293 ST VI: The Undiscovered Country,

2364-2370 TNG

2369-2375 DS9

2371 ST VII: Generations*

nånstans mellan 2372-2380 ST VIII Insurrection, ST I First Contact*, ST X: Nemesis

2371-2378 VOY

*Både Generations och First Contact utspelar sig i flera olika tidslinjer, jag har skrivit upp dom moderna tiderna

Sen kan jag inte hitta exakta årtal för dom 3 senaste filmerna, varken på star trek.com eller i databasen.

Filmerna ja,

det finns i nuläget 10 st långfilmer, sex med TOS, en delvis TNG delvis TOS (mest TNG) dom 3 sista TNG.

ST I-VI var väl egentligen det man gjorde när TOS inte höll som serie längre, då producerade man långfilmer istället.

ST I-IV bygger på varandra och är väl värda att se, dock ska dom ses i ordning (annars sabbas lite idéen)

Dom övriga kan ses fristående

Det pågår diskussioner om en elfte star trek film, men jag har inte följt dom själv, men någon annan kanske har koll?

hjälp vad långt det blivit, jag ska nog runda av det nu (har säkert glömt att "knyta ihop någon tråd" men det kan alltid redigeras senare :P)

som sagt, jag rekomenderar att du börjar med TNG, men det är min egna åsikt. Du kan alltid ge andra lite tid att ge synpunkter också (folk brukar svara snabbt här på forumet :P)

välkommen hit, och lycka till ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, jag vet verkligen var du borde börja. Jag började med DS9, vilket i min mening är den bästa av alla serierna, men kanske TNG är bäst att börja med. För mig tog det tid att komma in i TNG... men serien blir bättre ju fler avsnitt man ser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GoStop, som du kommer förstå så har alla sina favoritserier som de rekommenderar att du ska börja med. Jag har sett väldigt lite av originalserien men jag har sett det mesta av de andra. Och för mig har tiden innan serierna blivit bra tagit olika lång tid. För The Next Generation tog det till den tredje säsongen innan jag insåg att den var värd pengarna, för Deep Space Nine tog det till 6:e säsongen, Voyager börjar bli riktigt bra i tredje säsongen medans Enterprise är bra redan från första avsnittet.

Som en föregående talare så rekommenderar jag att du börjar med The Next Generation då den är starten för modern Star Trek, och starten för de tre serier som är satta i samma tidsperiod.

Lite kort om serierna och vad de handlar om:

Originalserien: Ett skepp utforskar galaxen och stöter på nya arter, diverse mysterier och en del våldsamheter. I stort sett fristående avsnitt sånär som på nåt dubbelavsnitt. Gick i 3 säsonger.

Enterprise: Det första mänskliga skeppet någonsin utforskar galaxen och stöter på nya arter, diverse mysterier och en del våldsamheter. För det mesta fristående avsnitt men en bakomliggande sammanbindande berättelse och tredje säsongen har en lång story. Gick i 4 säsonger.

The Next Generation: Ett skepp utforskar galaxen och stöter på nya arter, diverse mysterier och en del våldsamheter. För det mesta fristående avsnitt men ett par dubbelavsnitt under seriens gång. Gick i 7 säsonger.

Deep Space Nine: En rymdstation blir en slags center efter att ett maskhål till en avlägsen del av galaxen upptäcks. Mest mysterier och upptäckande i början men en stor konflikt och story börjar växa fram efter ett tag. I början mest fristående avsnitt men allt eftersom serien fortgår blir det dubbelavsnitt, trippelavsnitt och så vidare. Gick i 7 säsonger.

Voyager: Ett skepp utforskar en del av galaxen och stöter på nya arter, diverse mysterier och en del våldsamheter långt från där resten av serierna utspelar sig. Mestadels fristående avsnitt med ett par dubbelavsnitt här och där. Ingen övergripande story annat än att skeppet försöker ta sig hem till Jorden vilket ska ta 70 år. Gick i 7 säsonger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag ser det finns det tre alternativ att börja med (Jag räknar bort det gammalmodiga tos)

Enterprise känns modernast och är bara 4 säsonger som kan ses fristående.

Tng är början på den nya vågen av st serier.

Voyger är bra och kan ses fristående från övriga serier i samma tidsperiod.

Välj själv var du vill börja J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Supreme Commander JAF: Varför skulle man inte kunna börja med DS9? Är det för att du inte sett den eller för att den hänger ihop med TNG, vilket den bara gör på någa få ställen förutom i piloten, och så gör ju Voyager oxå och de hänger ju ihop med DS9 i piloten.

Redigerad av Odo II

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Supreme Commander JAF: Varför skulle man inte kunna börja med DS9? Är det för att du inte sett den eller för att den hänger ihop med TNG, vilket den bara gör på någa få ställen förutom i piloten, och så gör ju Voyager oxå och de hänger ju ihop med DS9 i piloten.

Visst kan man börja med ds9 om man vill... Men jag tyckte att en "naturlig" ordningsfölj skulle vara tng-ds9 eftersom dessa utspelar sig eftervarandra och i samma område (alfakvadranten). Voyger känns mer självständig eftersom de åker ut i deltakvadranten och inte tar del av livet i alfakvadranten förrän en bra bit in i serien. Dessutom känns det som att det är fler längre trådar på tre, fyra och i bland ännu fler avsnitt vilket gör att det känns som att man bör vara litie mer insatt i st världen än en "nybörjare" är, eller? :P <_< :P J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har som jag skrivit tidigare i ett par trådar börjat med VOY. Har börjat på säsong 5 nu.

När jag tittat klart på VOY tycker ni att jag ska se det andra i fas med tidslinjen. Dvs. ENT, TOS osv eller ska jag se resten i ordning de spelades in. Har sett ett par avsnitt av ENT och jag gillar det men jag är även nyfiken på TOS... Vet inte vad jag ska välja. Vad tycker ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har som jag skrivit tidigare i ett par trådar börjat med VOY. Har börjat på säsong 5 nu.

När jag tittat klart på VOY tycker ni att jag ska se det andra i fas med tidslinjen. Dvs. ENT, TOS osv eller ska jag se resten i ordning de spelades in. Har sett ett par avsnitt av ENT och jag gillar det men jag är även nyfiken på TOS... Vet inte vad jag ska välja. Vad tycker ni?

Det är väl en smaksak. Själv brukar jag dock rekommendera människor att se serien i produktionsordning. Att hoppa över TOS som flera tidigare inlägg mässar om finner jag ingen anledning till. Så svaret från mig blir väl TOS. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att jag kommer se ENT och TOS parallellt . Då har jag lite nytt och lite gammalt (ska det vara ett eller två M? Gamla 1 M, Gammla 2 M. Hum.. ). Det blir nog bra. :)

Tack för hjälpen.

Redigerad av b00t3r

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal stavas med två M och har man bara i åtanke att TOS är en gammal serie och att man därför får ha överseende med det visuella (och i viss mån handlingen i en del avsnitt) så är serien inte så pjåkig trots allt. Dessutom ligger den ju som grund för övriga Trek serier så det kan vara värt att se den av den anledningen.

Själv är jag inte alls förtjust i ENT, tycker faktiskt att den är riktigt dålig, men har du inte sett den bör du ändå ge den en chans. Att rekommendera någon att inte se en serie bara för att man själv inte giller den tycker jag är lite dumt.

Ordningen i vilken man ser de olika serierna tycker jag inte är särskilt viktigt då de faktiskt är ganska lika varandra i grunden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det heter gammal, gammalt, och gamla! :D

Jag tycker bara att även om ST har väldigt lite av återknytningar till tidigare saker så finns det trots allt lite sånt här och där. Ta bara Relics eller Unification (TNG) t ex, man tappar massor av de avsnitten om man inte har bra koll på TOS! Detsamma kan man VERKLIGEN säga om Tribbles-avsnittet i DS9. Därför förespråkar jag produktionsordning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror också på vad man gillar...

The Original Series är som sagt väldigt gammalt, 60-tal med allt vad det innebär. Om man inte är 60-tals fantast så tror jag det är svårt att ta till sig den om man inte redan är Trekkie.

The Next Generation är nog den minst action-betingade serien. Mycket dialog, diplomati och sånt. Gillar man inte det kan serien kännas lite långsam. Extremt utopisk.

Deep Space Nine var den första serien som inte Roddenberry själv var involverad i, och är mörkare, mer dystropisk på sina ställen. De första säsongerna är mer lika TNG, men sen blir det mer action. Mer varierade karaktärer eftersom den utspelar sig på en civil station, så det blir lite mer såpopera på sina ställen. Mycket mer karaktärsutveckling och politik än i de andra serierna.

Voyager är lite svårare att sätta fingret på. Väldigt lite politik/diplomati, men en hel del action. En del karaktärsutveckling.

Enterprise är mest action av allihop, men det har en härlig upptäcksresande tema, som de andra serierna delvis saknar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det beror också på vad man gillar...

The Original Series är som sagt väldigt gammalt, 60-tal med allt vad det innebär. Om man inte är 60-tals fantast så tror jag det är svårt att ta till sig den om man inte redan är Trekkie.

The Next Generation är nog den minst action-betingade serien. Mycket dialog, diplomati och sånt. Gillar man inte det kan serien kännas lite långsam. Extremt utopisk.

Deep Space Nine var den första serien som inte Roddenberry själv var involverad i, och är mörkare, mer dystropisk på sina ställen. De första säsongerna är mer lika TNG, men sen blir det mer action. Mer varierade karaktärer eftersom den utspelar sig på en civil station, så det blir lite mer såpopera på sina ställen. Mycket mer karaktärsutveckling och politik än i de andra serierna.

Voyager är lite svårare att sätta fingret på. Väldigt lite politik/diplomati, men en hel del action. En del karaktärsutveckling.

Enterprise är mest action av allihop, men det har en härlig upptäcksresande tema, som de andra serierna delvis saknar.

Vi får se. Men som Supreme Comander sa så tåls kanske TOS att ses i små doser.

Jag har ett tio tal avsnitt av TNG på 6:an och tycker att det är en helt ok serie men det känns lite avigt att ta den sedan.

Jag kommer ihåg ett avsnitt av ENT, som jag såg när det gick på SVT, när de träffade några utomjordingar som hade tekniken som star fleet senare använder på holodecket (om jag kommer ihåg rätt), är det många sådana saker (Hur de hittade den tekniken eller hur de träffade den rasen) i Enterprise? Tycker att sådana saker är intressanta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, gillade det avsnittet också.

Jag tror också att TOS bör tas i små doser, iaf för oss som inte var med på det glada 60-talet. Hela serien kan kännas lite underlig, och de, med våran standard, fåniga specialefekterna gör det inte bättre. Om man som "nyfrälst" Trekkie går in i TOS kan man få en felaktig bild av vad modern Trek är.

Med det sagt måste jag säga att jag personligen älskar TOS, men den är inte för alla. Man får se den för vad den är, en 40 år gammal TV-serie om rymdskepp och blåmålade utomjordingar med antenner. :lol: :rodna:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som nykomling skall man givetvis gå på en treff och få sig en heldagsdos av alla serierna. (Fast jag såg att det inte var något TAS-avsnitt på nästa WCT treff :( )

Sedan kan man känna bättre vilken serie som lockar mest. Dessutom har man fått se hur det kan gå om man ger sig djupare in i Star Trek-träsket. Plötsligt en dag står man där i uniform i mörkret och jublar åt förbiflygande stenar*. ;)

* Det lär råda viss oenighet om vilken serie som har snyggast sten i introt. Jag blev mycket förvirrad på första treffen jag var på när det utbröt jubel och burop mellan namnen på skådespelarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu