Gå till innehåll

Svensk Star Trekutställning


Thalaxian

Rekommenderade inlägg

Hej alla! Följande text (se nedan) fick jag vidarebefodrad per mail från Stockholm Trekkers. Jag tänkte att det är nog något som kan intressera er andra också, så en tråd om detta i forumet tror jag skulle passa. Visst låter det som en kul idé? Hoppas att det kan bli verklighet.

PS. Jag provade för övrigt Kirks uniform från The Wrath of Khan när killen besökte en av WCT:s

treffar för några ??r sedan.

God morgon,

<>

Ni känner förmodligen inte till mig, men jag är en av Europas största samlare av Star Trek föremål. (när det gäller orginal kostymer har jag en av världens största samlingar)

Jag befinner mig förnärvarande i New York på den största Star Trek auktionen någonsin som jag förutsätter att ni känner till.

Bakgrunden till mitt mail är följande: Jav vill organisera en utställning för att väcka intresse för Star Trek och söker därför parter som är intresserade av att hjälpa till att ordna detta. Jag tycker det skulle vara roglit om Sverige kunde visa upp Europas och till vissa delar världens största utställning av ORGINAL prylar från TOS, TNG, DS9, VOY, ENT samt filmer. Min samling omfattar bl.a:

* Cpt Kirks första röda kostym från Khans vrede

* Samtliga Voyager karaktärer (inkl Janeway)

* Spocks samtliga kläder från TNG (kanske några av de bästa avsnitten iTNG), samt Sareks dödskläder

* Så gott som samliga dräkter från TNG, plus Picards dräkt från First Contact (totalt 20 st)

* Möbler från TNG, filmer och VOY samt ENT (ca 30 delar)

* orginalmanuskipt från TOS och framåt

* hundratals med ritningar från TOS, TNG, DS9, VOY, ENT

* den stora filmodellen som användes för att filma Kirks dödsscen i Generations samt flera andra modeller, t.ex. USS yeager.

* 7-of-9 orginal lila jumpsuit

* Deanna Trois orginal jumpsuit och uniform

* merparten av Ferengi orginal unformer från TNG

* den största samlingen av orginalvapen från TOS (inkl den unika phaser rifle från TOS) ,samt samtliga vapnen från TNG, VOY. Mest viktigast vapnen från First Contact.

* Samtliga orginaluniformer (första, andra och senare) för Worf, med orginal Sash Baldric (metallband) för respektive säsong

* samt hundra föremål till (inkl ca 30 uniformer till i orginal)

JaG SAMLAR BARA A-OBJEKT, DVS FÖREMÅL SOM ÄR ORGINAL, DVS VARIT MED I FILMERNA (INTE ENDAST GJORDA FÖR FILMERNA), NYCKELSKÅDESPELARE (DVS kIRK, PICARD, ARCHER, Q, WORF, 7-OF-9, TROI, RIKER, MCCOY, SPOCK ETC).

Om ni har intresse av att hjälpa till att ordna en sådan utställning, som under alla omständigheter skulle bli Europas största någonsin, så ser jag fram emot ert svar. Antalet star trek org i Sverige är få så jag ser fram emot ditt svar.

Jag kan glädja er med sverige genom på denna auktion som slutar lördag varit en av de två största köparna under två dagar. Enormt stort här i USA. Imorgon är största dagen. History channel sänder live med 5 kameror på www.history.com (och många mer sidor). De vill komma till Sverige och se utsällningen efter att den är klar.

Jag hoppas att ni uppskattar att en av världens största samlingar av Star Trek prylar nu finns i svensk ägo. Det är ensamt (inga svenskar här på auktionen). Hoppas att detta är starten på något kul. Hoppas ni kollar på sista dagens auktion imorgon, meddela gärna era vänner och se till att heja hem fler grejor till Sverige.

Ser fram emot ert svar

P.S Enda gången jag visat något av mina föremål tidigare var under en timma på en träff för West Coast Trekkers 2002 och då endast ett föremål (jag minns att uppståndelsen var stor och det finns fortfarande bilder på trekkers.se). Jag tycker det vore roligt med en permanent eller tillf??llig utställning i Sverige som är förmodligen skulle bli av världsklass. Fans skulle också kunna prova kläderna vilket är en unik möjlighet. Jag kommer fatta beslut om var och hur kommande veckor så jag emotser er intresseanmälan om ni är intresserade av att medverka och genomföra en dylik utställning. Skicka gärna ut detta på er mailinglista imorgon lördag för det skulle kräva lite svensk motvikt (känns ganska ensamt) mot ca tusen amerikaner och några få europeer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har från Star Trek Databas sida skrivit ett svar till Stefan Hallin. E-brevet har även sänts till ordförandena för Stockholm Trekkers, WCT, TSS och Star Trek Databas.

Som representant för Star Trek Databas vill jag gärna svara på ditt e-brev. Frågan diskuteras flitigt på vårt forum just nu och jag har sett att Stockholm Trekkers e-postlista fylls med hurrarop. Vi på Star Trek Databas vill ju självklart ge vad vi kan för att ett sådant här evenemang skulle kunna gå av stapeln, men ser svårigheter med hur mycket vi faktiskt kan göra. Vi är en liten grupp med få ideella krafter, sammanslutna enbart via Internet. De övriga föreningarna, som jag antar samtliga har fått ditt e-brev, har som vi ser det större möjligheter att delta med ideella krafter.

Ett av förslagen som uppkommit är att du skulle ha med din utställning i Propworlds koncept (http://www.propworld.nu/). De besöker ju under loppet av varje kalenderår både Malmö, Göteborg och Stockholm. Eftersom Star Trek-föreningarna brukar vara aktiva på dessa "små-kongresser", i varje fall är de det både i Malmö (TSS) och Göteborg (WCT), så har vi där en unik möjlighet från Star Trek-Sverige att delta och att under ett helt år marknadsföra Star Trek på detta unika sätt.

Jag ser det själv som en unik möjlighet, och det som vi från Star Trek Databas kan erbjuda är att marknadsföra händelserna, exempelvis via vår kongressida (http://www.startrekdb.se/aktiviteter/kongress/kongress.php) och bland nyheterna. Vad tror du om detta förslag, tillsammans med tanken om Propworld? Om detta arrangemang inte skulle räcka pga utrymmet är ju ett nationellt eller nordiskt Star Trek-konvent en möjlighet, men med Propworld blir utställningen i stället på tre ställen istället för på ett.

MVH
Peter Rydén
Star Trek Databas
peter@startrekdb.se

Star Trek Databas är en databas med avsnittsguider, litteraturrecensioner, fördjupande teman, diskussionsforum och annat som är relaterat till Star Trek. Webbplatsen var från början dedikerad till Star Trek: Voyager men har sedan 2002 utvecklats till en större webbplats med fokus på alla serier och filmer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle personligen hellre se att hans prylar ställs ut på en svensk Star Trek-kongress än på SF-mässan (dvs propworld.com). På SF-mässan är det lättare att saker försvinner i all kommers och bland allt annat. Det hade varit roligare och mer givande med en tillställning endast för riktiga trekkers.

Samlaren i fråga var förövrigt på en Star Treff i Göteborg för några år sedan och både jag och Thalaxian fick prova Kirks jacka! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle personligen hellre se att hans prylar ställs ut på en svensk Star Trek-kongress än på SF-mässan (dvs propworld.com). På SF-mässan är det lättare att saker försvinner i all kommers och bland allt annat. Det hade varit roligare och mer givande med en tillställning endast för riktiga trekkers.

Hmm, menar du att de inte skulle få så stor uppmärksamhet eller att sakerna skulle försvinna rent fysiskt? (stöld etc.) :blink:

Annars tycker väl jag att en allmän SF-utställning vore ett bättre alternativ än något renodlat ST-dito, om det är tänkt att prylarna skall locka icke-frälsta att ge ST en chans. De flesta som går på en ST-kongress är ju redan frälsta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag talade med Stefan i telefon häromdagen. Han kände att det skulle vara kul att kombinera utställningen med exempelvis Moderna museet, Universeum eller liknande och göra något event runtomkring detta. Vad jag förstod, menade han att det i så fall kunde vara över en viss helg eller en begränsad period. Han kände sig spontant inte så sugen på att åka land och rike runt med exempelvis Propworlds koncept.

Det är mycket diskussion som också pågår på Stockholm Trekkers e-postlista samt på Svenska Trekkers dito. Många är misstänksamma mot ett sådant här generöst erbjudande, men flera där har samtidigt gått i god för att "mannen bakom myten" verkligen existerar och att han har resurserna att faktiskt genomföra det här. Om ni sedan dessutom läser på StarTrek.com finns det en videointervju där med bl.a. "Stefan Hallin, a business executive and collector from Gothenburg, Sweden". Bara så ni vet att personen bakom är legitim...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle personligen hellre se att hans prylar ställs ut på en svensk Star Trek-kongress än på SF-mässan (dvs propworld.com). På SF-mässan är det lättare att saker försvinner i all kommers och bland allt annat. Det hade varit roligare och mer givande med en tillställning endast för riktiga trekkers.

Hmm, menar du att de inte skulle få så stor uppmärksamhet eller att sakerna skulle försvinna rent fysiskt? (stöld etc.) :blink:

Jag menar att de inte skulle få så stor uppmärksamhet. Jag var inte med själv när Marina Siritis var gäst på en SF-mässa, men alla jag har pratat med har sagt att det inte var speciellt många som uppmärksammade henne eller ville ha hennes autograf samt att hon tydligen var hyfsat uttråkad. Detta är en anledning att jag tror att en utställning av Star Trek-prylar med stor sannolikhet skulle försvinna i mängden.

Dessutom är det ju inte så att själva utsällningarna med filmrekvisita som finns redan idag är de mest välbesökta områdena under mässorna...

Annars tycker väl jag att en allmän SF-utställning vore ett bättre alternativ än något renodlat ST-dito, om det är tänkt att prylarna skall locka icke-frälsta att ge ST en chans. De flesta som går på en ST-kongress är ju redan frälsta...

Jag har mycket skeptisk till om en utställning av Star Trek-prylar lockar en särskild stor publik utanför vår egen krets. Varför skulle någon vilja gå och så rekvisita från en TV-serie som han eller hon inte tittar på?

Nej, det här borde bli något extra, något exklusivt för alla Star Trek-fans i Sverige!

Jag talade med Stefan i telefon häromdagen. Han kände att det skulle vara kul att kombinera utställningen med exempelvis Moderna museet, Universeum eller liknande och göra något event runtomkring detta. Vad jag förstod, menade han att det i så fall kunde vara över en viss helg eller en begränsad period. Han kände sig spontant inte så sugen på att åka land och rike runt med exempelvis Propworlds koncept.

Låter som en mycket god tanke! :-)

Det är mycket diskussion som också pågår på Stockholm Trekkers e-postlista samt på Svenska Trekkers dito. Många är misstänksamma mot ett sådant här generöst erbjudande, men flera där har samtidigt gått i god för att "mannen bakom myten" verkligen existerar och att han har resurserna att faktiskt genomföra det här. Om ni sedan dessutom läser på StarTrek.com finns det en videointervju där med bl.a. "Stefan Hallin, a business executive and collector from Gothenburg, Sweden". Bara så ni vet att personen bakom är legitim...

Och jag kan dessutom intyga att han finns. Har ju träffat honom på en Star Treff...

Redigerad av Centerwall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mycket skeptisk till om en utställning av Star Trek-prylar lockar en särskild stor publik utanför vår egen krets. Varför skulle någon vilja gå och så rekvisita från en TV-serie som han eller hon inte tittar på?

Nej, det här borde bli något extra, något exklusivt för alla Star Trek-fans i Sverige!

Jag stäldle mig frågande därför att det var så oklart vad motivet till en utställning skulle vara. Är det som du skriver något för oss "freaks" så ska det självklart vara en ren Star Trek-utställning. Hade motivet däremot varit att försöka "marknadsföra" Star Trek till allmänt SF-intresserade så tror jag att den generella utställningen är ett bättre val.

Och jag kan dessutom intyga att han finns. Har ju träffat honom på en Star Treff...

Men det som man skulle oroa sig för är väl närmast om det verkligen är den snubben som står bakom mailen i så fall...? Nu tror ju inte jag att det skulle ligga något fuffens bakom då jag har svårt att se vad någon skulel vinna på det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

tack för alla förslag, mail och samtal jag fått. Till att börja med skulle jag vilja klargöra att jag pratat med ett antal personer från WCT och STarTrekDB om möjligheten att göra något kul, varför vi kan bordlägga diskussionen om objekten finns.

Låt mig till en början säga att min målsättning skulle vara att samla ihop det jag har

* ca 50 kostymer från alla 5 serierna och merparten av filmerna

* Samtliga dräkter från första avsnitten av TNG för huvudkaraktärerna

* vapen/props etc från TOS fram till idag

* möbler/bord interiördetaljer från samtliga serier

* modeller av olika skepp som används vid inspelningar av TNG, VOY och filmerna (både TOS/TNG)

* hundratals med manus och ritningar

Denna samling i sig utgör i STar Trek hänseende Europas största och när det gäller vissa aspekter (t.ex. kostymer från Kirk/Picard lead characters) faktiskt den största i världen.

.... samt lägga till vad andra kan bidra med.

... Min tanke skulle helst sen vara att man gjorde gemensam sak med andra SCIfi/ST intressenmter: om det sen är litteratur för Scifi, populärkultur, vetenskap, design eller annat återstår att se.

... Helst hade jag sett en permanent eller tidsbegränsad utställning i anslutning till något museum eller liknande. Här är just kruxet.

... För att ta fram ideer så hade varit kul att få fram en grupp med människor som kan tänka sig att "spåna" fram lite ideer. (Självklart kommer det erbjudas möjlighet till lite lek med prylar)

... Om någon är intresserad av att delta i detta så ge er tillkänna. Ni kan antingen maila mig eller skriva här så tar vi en diskussion.

MVH

Stefan Hallin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sammarbete med Universeum hade varit grymt kul. Dom har ju viss rymdinriktning. En ren utställning (enbart prylar i montrar) skulle nog inte passa där men Star Trek är ju väldigt lätt att knyta ihop med mycket inom vetenskaperna. Filmrekvisita i original tillsammans med information och experiment om teknik i Star Trek jämfört med verkligheten borde väl falla inom ramarna för deras inriktning?

Om man dessutom skulle kunna inviga en sådan utställning i samband med propworlds mässa ett stenkast därifrån skulle stan vara full av SF-entusiaster av alla de slag. Det skulle dra både besökare och mediauppmärksamhet till utställningen. (Säkerligen även till SF-mässan, om folk åker dit som annars skulle väntat tills den kom närmre, så alla vinner på det.)

Centerwall har kanske rätt i att en Star Trek utställning främst drar "de redan frälsta", men jag tror att många vanliga människor som gillat serierna skulle tycka att det vore kul att se också. Finns det då på Universeum kan ju mindre intresserade roa sig på annat håll medan "pappa tittar en stund till på laserpistolerna" (fördomarna flödar ;) ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Vill först som sist säga att det låter som en fantastisk samling. Måste ha kostat en slant...

Om tid finns så vore sci fi and game mässan i älvsjö (stockholmsmässan) den 4 till 5 november ett utmärkt tillfälle att ha en utställning på. Stockholm trekkers hjälper nog gärna till (utan att lova för mycket! :P ).

Vill man sedan ha en utställning/prova på aktivitet är någon av våra (stockholm trekkers) star trek dagar i skarpnäck (utanför stockholm) ett utmärkt tillfälle. Lätt att ta sig dit och lätt att ha koll på grejorna.

Sedan kan jag tänka mig att tekniska museet i stockholm kan tänkas vilja bistå med utrymme (de har haft en startrek utställning tidigare) om det inte kostar dem för mycket.

Fördelen med stockholm är att det är lätt att ta sig dit både från övriga sverige och resten av europa.

J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sammarbete med Universeum hade varit grymt kul. Dom har ju viss rymdinriktning. En ren utställning (enbart prylar i montrar) skulle nog inte passa där men Star Trek är ju väldigt lätt att knyta ihop med mycket inom vetenskaperna. Filmrekvisita i original tillsammans med information och experiment om teknik i Star Trek jämfört med verkligheten borde väl falla inom ramarna för deras inriktning?

Om man dessutom skulle kunna inviga en sådan utställning i samband med propworlds mässa ett stenkast därifrån skulle stan vara full av SF-entusiaster av alla de slag. Det skulle dra både besökare och mediauppmärksamhet till utställningen. (Säkerligen även till SF-mässan, om folk åker dit som annars skulle väntat tills den kom närmre, så alla vinner på det.)

Centerwall har kanske rätt i att en Star Trek utställning främst drar "de redan frälsta", men jag tror att många vanliga människor som gillat serierna skulle tycka att det vore kul att se också. Finns det då på Universeum kan ju mindre intresserade roa sig på annat håll medan "pappa tittar en stund till på laserpistolerna" (fördomarna flödar ;) ).

Att ha en ren Star Trek-utställning i en lokal samtidigt som en SF-mässa pågår i en närliggande tycker jag låter som en väldigt bra idé.

Värt att veta är också att Swecon 2007 kommer att äga rum i Göteborg och det kan också vara ett tillfälle värt att utnyttja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iden med Universeum är riktigt bra. Å andra sidan finns det inget som hindrar att om det är ett konvent eller mässa att man tillfälligt flyttar dit (är dock en komplicerad operation om inte nån snabbt fixar en transporter).

Om du Mr Centerwall vill får gärna maila ditt telefonnummer så kan vi prata vidare.

MVH

Stefan :rolleyes:

Mitt tidigare svar vände sig till Pela också. (Flåt). :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här låter riktigt coolt. Hade ingen aning om att Sverige kunde vara stolta över att ha en av de största samlarna utav Star Trek memorabilia i världen. Skulle vara väldigt kul att få se på alla saker om de en dag ställs ut. Och om man skulle få pröva på Captain James T. Kirk's röda dräkt från Wrath of Khan :w00t:

Jag skulle döda för att få den chansen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har kommit några konkreta tips med några av de större platserna/museerna i Stockholm och Göteborg. Hur skall vi nu gå vidare? Skall vi ta en tjatt någonstans på nätet, kanske? För jag tror inte det är möjligt för alla intresserade och engagerade att mötas någonstans IRL. 17-18 nov är jag personligen i Göteborg, men är rätt så upptagen då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Det var en väldigt bra fråga som jag inte har ett bra svar på. Jag har inte hört någonting själv verken av vederbörande eller om eventuell utställning så jag antar väl att det hela har runnit ut i sanden. Men om intresse finns kan vi alltid ordna något i samband med stocon 08 antar jag. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en väldigt bra fråga som jag inte har ett bra svar på. Jag har inte hört någonting själv verken av vederbörande eller om eventuell utställning så jag antar väl att det hela har runnit ut i sanden. Men om intresse finns kan vi alltid ordna något i samband med stocon 08 antar jag. J.

Stocon 08? Vad är det för arrangemng?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...