Picard Posted December 28, 2006 Report Share Posted December 28, 2006 Dör Data i något avsnitt eller han är ju typ odödlig. Hur länge "lever, fungar" en android. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P'kea Posted January 2, 2007 Report Share Posted January 2, 2007 Vad jag vet så finns det ingen gräns för hur gamal han blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Durator Posted January 4, 2007 Report Share Posted January 4, 2007 En android kan fungera i all oändlighet. Dock rekommenderar jag en helt OK rulle : "Star Trek - Nemesis" I filmen händer en del med Data skulle man kunna säga. Om ni inte sett filmerna så rekommenderar jag verkligen att ni ser dem. Filmer här på forumet Star Trek Nemesis på IMDB Om Star Trek - Nemesis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 Data själv räknar med att leva i hundratals, kanske tusentals år, såvida inget oväntat händer, men han säger själv att det inte är omöjligt att slitage en dag kommer leda till "total systems failure". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P'kea Posted January 18, 2007 Report Share Posted January 18, 2007 En android kan fungera i all oändlighet. Dock rekommenderar jag en helt OK rulle : "Star Trek - Nemesis" I filmen händer en del med Data skulle man kunna säga. Om ni inte sett filmerna så rekommenderar jag verkligen att ni ser dem. Filmer här på forumet Star Trek Nemesis på IMDB Om Star Trek - Nemesis Han dör väl inte? Eller? Vad menar du? Gggggaaaa!! Han får inte dö! -------------------------------------------- Inget är omöjligt, vissa saker är bara svårare att genpmföra- Mej själv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 18, 2007 Report Share Posted January 18, 2007 En android kan fungera i all oändlighet. Dock rekommenderar jag en helt OK rulle : "Star Trek - Nemesis" I filmen händer en del med Data skulle man kunna säga. Om ni inte sett filmerna så rekommenderar jag verkligen att ni ser dem. Filmer här på forumet Star Trek Nemesis på IMDB Om Star Trek - Nemesis Han dör väl inte? Eller? Vad menar du? Gggggaaaa!! Han får inte dö! -------------------------------------------- Inget är omöjligt, vissa saker är bara svårare att genpmföra- Mej själv Its a tough world... Den som lever får se. Nemesis är en bra rulle som fått oförtjänt dåligt kritik. Men om du inte sett de övriga tng filmerna (generations - Nemesis) så rekomenderas dessa först. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted January 19, 2007 Report Share Posted January 19, 2007 (edited) Slutet på Nemesis är det sämsta som finns och så hjärtskärande. Jag gissar på att man gjorde detta för att Data inte ska kunna medverka i andra följande filmer gjord av andra regissörer. Edited January 19, 2007 by Supertreck Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted January 19, 2007 Report Share Posted January 19, 2007 Slutet på Nemesis är det sämsta som finns och så hjärtskärande. Jag gissar på att man gjorde detta för att Data inte ska kunna medverka i andra följande filmer gjord av andra regissörer. Problemet med att spela en android är detsamma för skådespelare som spelar vampyrer... efter ett par år så ser de inte så odödliga ut längre. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted January 20, 2007 Report Share Posted January 20, 2007 Slutet på Nemesis är det sämsta som finns och så hjärtskärande. Jag gissar på att man gjorde detta för att Data inte ska kunna medverka i andra följande filmer gjord av andra regissörer. Problemet med att spela en android är detsamma f??r skådespelare som spelar vampyrer... efter ett par år så ser de inte så odödliga ut längre. :lol: Jämför du med serien Buffu och vampyrerna. Njaa. Jag kan nog hålla med dej. Det är bara början mot ungefär mitten av alla säsonger som är bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted January 21, 2007 Report Share Posted January 21, 2007 Slutet på Nemesis är det sämsta som finns och så hjärtskärande. Jag gissar på att man gjorde detta för att Data inte ska kunna medverka i andra följande filmer gjord av andra regissörer. Problemet med att spela en android är detsamma för skådespelare som spelar vampyrer... efter ett par år så ser de inte så odödliga ut längre. :lol: Jämför du med serien Buffu och vampyrerna. Njaa. Jag kan nog hålla med dej. Det är bara början mot ungefär mitten av alla säsonger som är bra. Inte specifiskt, men det är ett utmärkt exempel. James Marsters som spelade Spike i Buffy och Angel har t.ex. gått med på att göra en Spike-film... med kravet att den ska göras inom 5 år (4 nu), just av den anledningen. När de gjorde Nemesis visste de inte om det skulle bli den sista TNG-rullen, så de var i princip tvungna att ta död på Data. Blev det fler filmer skulle ålderns härjningar börjar synas på skådespelaren, och blev det inga fler så gick han i alla fall ut på ett storslaget sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 21, 2007 Report Share Posted January 21, 2007 (edited) Jo men data skulle ju kunna ha lagt in en funktion som gör att han visuellt åldras eller BÅDE visuellt åldras och åldras på riktigt- så skulle dom kunna förklara hans åldrande i en kommande star trekfilm med data närvarande. Jag vill minnas att data i ett TNG avsnitt säger att han har hårrötter, och jag tror att han sa att dom växer. Sedan så hade han ju lagt till sej med grått hår i dom sista TNG-avsnitten. Jag ska faktist gå och hyra nemesis rullen ikväll den är bra, trots det sorgliga slutet med data. Edited January 21, 2007 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted January 21, 2007 Report Share Posted January 21, 2007 Jo men data skulle ju kunna ha lagt in en funktion som gör att han visuellt åldras eller BÅDE visuellt åldras och åldras på riktigt- så skulle dom kunna förklara hans åldrande i en kommande star trekfilm med data närvarande. Jag vill minnas att data i ett TNG avsnitt säger att han har hårrötter, och jag tror att han sa att dom växer. Sedan så hade han ju lagt till sej med grått hår i dom sista TNG-avsnitten. Jag ska faktist gå och hyra nemesis rullen ikväll den är bra, trots det sorgliga slutet med data. I så borde Data förintas ännu tidigare om man ska vara så petig eftersom han inte alls ser så slät ut i ansiktet som i filmerna. Eftersom man inte tänkt på det så anser jag det meningslöst påpekande att komma så sent med synpunkten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 21, 2007 Report Share Posted January 21, 2007 Jo men data skulle ju kunna ha lagt in en funktion som gör att han visuellt åldras eller BÅDE visuellt åldras och åldras på riktigt- så skulle dom kunna förklara hans åldrande i en kommande star trekfilm med data närvarande. Jag vill minnas att data i ett TNG avsnitt säger att han har hårrötter, och jag tror att han sa att dom växer. Sedan så hade han ju lagt till sej med grått hår i dom sista TNG-avsnitten. Jag ska faktist gå och hyra nemesis rullen ikväll den är bra, trots det sorgliga slutet med data. I så borde Data förintas ännu tidigare om man ska vara så petig eftersom han inte alls ser så slät ut i ansiktet som i filmerna. Eftersom man inte tänkt på det så anser jag det meningslöst påpekande att komma så sent med synpunkten. Jag hajar nog inte hur du menar med "meninglöst" påpekande. Jag bara spekulerade lite om datas eventuella förändring/åldrande. Om han hade en "åldingsfunktion" så finns det ju inget som tvingar att det berättas i TNG-serierna. Han kan ju ha lagt till den funktionen när som helst eller valt att hålla det hemligt för övriga. Who knows. Men död verkar han i alla fall vara med tanke på den smällen som är i slutet på nemesis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted January 21, 2007 Report Share Posted January 21, 2007 Jo men data skulle ju kunna ha lagt in en funktion som gör att han visuellt åldras eller BÅDE visuellt åldras och åldras på riktigt- så skulle dom kunna förklara hans åldrande i en kommande star trekfilm med data närvarande. Jag vill minnas att data i ett TNG avsnitt säger att han har hårrötter, och jag tror att han sa att dom växer. Sedan så hade han ju lagt till sej med grått hår i dom sista TNG-avsnitten. Jag ska faktist gå och hyra nemesis rullen ikväll den är bra, trots det sorgliga slutet med data. I så borde Data förintas ännu tidigare om man ska vara så petig eftersom han inte alls ser så slät ut i ansiktet som i filmerna. Eftersom man inte tänkt på det så anser jag det meningslöst påpekande att komma så sent med synpunkten. Jag hajar nog inte hur du menar med "meninglöst" påpekande. Jag bara spekulerade lite om datas eventuella förändring/åldrande. Om han hade en "åldingsfunktion" så finns det ju inget som tvingar att det berättas i TNG-serierna. Han kan ju ha lagt till den funktionen när som helst eller valt att hålla det hemligt för övriga. Who knows. Men död verkar han i alla fall vara med tanke på den smällen som är i slutet på nemesis. Jovisst, man kan komma med både den ena och den andra förklaringen, men det skulle ha känts ganska krystat vid det laget. Publiken skulle veta att det var en efterkonstruktion, och det skulle bara väcka löje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 22, 2007 Report Share Posted January 22, 2007 Jo men data skulle ju kunna ha lagt in en funktion som gör att han visuellt åldras eller BÅDE visuellt åldras och åldras på riktigt- så skulle dom kunna förklara hans åldrande i en kommande star trekfilm med data närvarande. Jag vill minnas att data i ett TNG avsnitt säger att han har hårrötter, och jag tror att han sa att dom växer. Sedan så hade han ju lagt till sej med grått hår i dom sista TNG-avsnitten. Jag ska faktist gå och hyra nemesis rullen ikväll den är bra, trots det sorgliga slutet med data. I så borde Data förintas ännu tidigare om man ska vara så petig eftersom han inte alls ser så slät ut i ansiktet som i filmerna. Eftersom man inte tänkt på det så anser jag det meningslöst påpekande att komma så sent med synpunkten. Jag hajar nog inte hur du menar med "meninglöst" påpekande. Jag bara spekulerade lite om datas eventuella förändring/åldrande. Om han hade en "åldingsfunktion" så finns det ju inget som tvingar att det berättas i TNG-serierna. Han kan ju ha lagt till den funktionen när som helst eller valt att hålla det hemligt för övriga. Who knows. Men död verkar han i alla fall vara med tanke på den smällen som är i slutet på nemesis. Jovisst, man kan komma med både den ena och den andra förklaringen, men det skulle ha känts ganska krystat vid det laget. Publiken skulle veta att det var en efterkonstruktion, och det skulle bara väcka löje. Du menar att det hade känts krystat om data hade dykt upp i en senare star trekfilm, och var åldrad? Jo jag håller med dej. Jag bara spekulerade i lite förklaringsmöjligheter till att han skulle vara med i en senare film och då vara åldrad. Det skulle nog bli för mycket såpa-serie av det hela om han dök upp igen. Men hursomhelst så har sådana där "förklaringsgrejer" använts flitigt, kanske främst tv-världen. Men det var ändå synd att han var tvungen att "dö". Han var min favorit. Brent Spiner får väl skönhetsoperara operera sej så att han blir slät igen ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted January 22, 2007 Report Share Posted January 22, 2007 Jo men data skulle ju kunna ha lagt in en funktion som gör att han visuellt åldras eller BÅDE visuellt åldras och åldras på riktigt- så skulle dom kunna förklara hans åldrande i en kommande star trekfilm med data närvarande. Jag vill minnas att data i ett TNG avsnitt säger att han har hårrötter, och jag tror att han sa att dom växer. Sedan så hade han ju lagt till sej med grått hår i dom sista TNG-avsnitten. Jag ska faktist gå och hyra nemesis rullen ikväll den är bra, trots det sorgliga slutet med data. I så borde Data förintas ännu tidigare om man ska vara så petig eftersom han inte alls ser så slät ut i ansiktet som i filmerna. Eftersom man inte tänkt på det så anser jag det meningslöst påpekande att komma så sent med synpunkten. Jag hajar nog inte hur du menar med "meninglöst" påpekande. Jag bara spekulerade lite om datas eventuella förändring/åldrande. Om han hade en "åldingsfunktion" så finns det ju inget som tvingar att det berättas i TNG-serierna. Han kan ju ha lagt till den funktionen när som helst eller valt att hålla det hemligt för övriga. Who knows. Men död verkar han i alla fall vara med tanke på den smällen som är i slutet på nemesis. Nu syftar jag på orsaken varför man valde i manuset att Data skulle dö. Syftar på vad Kashked skrev angående skådespelarens synliga åldrande. Detta menar jag är meningslöst påpekanden när man redan ser att Data är lite rynkig i filmerna. I så fall borde man ju köra samma princip med andra filmer som Terminator 3 Det är ju inte samma modell eftersom ansiktet är något rundare och inte lika slät som tidigare. Inte heller samma färgnyans i huden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 22, 2007 Report Share Posted January 22, 2007 (edited) Okidoki. Jag hajar. Jag tror inte att det blir någon mer rulle med TNG-gänget överhuvudtaget. Men det faller sej väl så av naturliga skäl. Hoppas att nästa rulle blir bra dock. Dom lär nog inte heller slänga in en "ny" android i nån´mer film...inte nån´som har nån´framträdande roll i alla fall. Personligen så skulle jag inte ha nåt´emot mer av data eller nån´annan android, men det kanske inte är så många som tycker som jag. edit: jag kom på hur data skulle överleva slutet på nemesis: Q ryckte undan honom i sista mikrosekunden ^_^ Edited January 22, 2007 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Picard Posted January 23, 2007 Author Report Share Posted January 23, 2007 En android kan fungera i all oändlighet. Dock rekommenderar jag en helt OK rulle : "Star Trek - Nemesis" I filmen händer en del med Data skulle man kunna säga. Om ni inte sett filmerna så rekommenderar jag verkligen att ni ser dem. Filmer här på forumet Star Trek Nemesis på IMDB Om Star Trek - Nemesis Jag såg på en Star Trek film där Data dog typ. Han dog men typ inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 23, 2007 Report Share Posted January 23, 2007 En android kan fungera i all oändlighet. Dock rekommenderar jag en helt OK rulle : "Star Trek - Nemesis" I filmen händer en del med Data skulle man kunna säga. Om ni inte sett filmerna så rekommenderar jag verkligen att ni ser dem. Filmer här på forumet Star Trek Nemesis på IMDB Om Star Trek - Nemesis Jag såg på en Star Trek film där Data dog typ. Han dog men typ inte. Låter som att du sett "nemesis" då en en prototyp av data är med. Kolla storylinen om nemesis så hajar du. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted January 23, 2007 Report Share Posted January 23, 2007 En android kan fungera i all oändlighet. Dock rekommenderar jag en helt OK rulle : "Star Trek - Nemesis" I filmen händer en del med Data skulle man kunna säga. Om ni inte sett filmerna så rekommenderar jag verkligen att ni ser dem. Filmer här på forumet Star Trek Nemesis på IMDB Om Star Trek - Nemesis Jag såg på en Star Trek film där Data dog typ. Han dog men typ inte. Du tänker kanske inte på Times Arrow, ett tvådelat avsnitt när de hittar Datas huvud på jorden? (Sen är det en del allmänt tidsresande som förklarar detta) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 23, 2007 Report Share Posted January 23, 2007 En android kan fungera i all oändlighet. Dock rekommenderar jag en helt OK rulle : "Star Trek - Nemesis" I filmen händer en del med Data skulle man kunna säga. Om ni inte sett filmerna så rekommenderar jag verkligen att ni ser dem. Filmer här på forumet Star Trek Nemesis på IMDB Om Star Trek - Nemesis Jag såg på en Star Trek film där Data dog typ. Han dog men typ inte. Du tänker kanske inte på Times Arrow, ett tvådelat avsnitt när de hittar Datas huvud på jorden? (Sen är det en del allmänt tidsresande som förklarar detta) Det är sant! Det avsnittet finns ju också. Jag tänkte att vad som menades var "nemesis" eftersom att han/hon skrev att han/hon sett en "film" där data dog, fast inte dog. Men det finns ju en hel del avsnitt o filmer så det är nog lätt att röra ihop det hela ibland ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jean-Luc Posted January 23, 2007 Report Share Posted January 23, 2007 Data skulle kunna vara med i en ny film. Eftersom att han på eget initiativ räddade Picard, trots att han väl fått order att stanna och vet att han högst troligt skulle dö, så gör han det ändå. Eftersom att det inte är "normalt" betende av en andriod, så stannar tiden i just explosionsögonblicket och en Q frågar varför han offrar sig själv. Data själv har inte någon rimlig förklaring, han säger att så skulle en modig människa gjort, eller något liknande, och han blir belönad med att få bli en riktig människa, och han dyker upp på Enterprise 1 år efter sin "död" har man fantasi, så har man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 23, 2007 Report Share Posted January 23, 2007 (edited) Data skulle kunna vara med i en ny film. Eftersom att han på eget initiativ räddade Picard, trots att han väl fått order att stanna och vet att han högst troligt skulle dö, så gör han det ändå. Eftersom att det inte är "normalt" betende av en andriod, så stannar tiden i just explosionsögonblicket och en Q frågar varför han offrar sig själv. Data själv har inte någon rimlig förklaring, han säger att så skulle en modig människa gjort, eller något liknande, och han blir belönad med att få bli en riktig människa, och han dyker upp på Enterprise 1 år efter sin "död" har man fantasi, så har man Ungefär som jag skrev i min tidigare post här. Och jag håller med dej! Och fantasi ska man ha! Data lever i alla fall i min dator! Han säger- "ah i have access" när jag fått mail och säger "godnight captain" när jag stänger ner datorn. Så nog lever han alltid! Edited January 24, 2007 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted January 23, 2007 Report Share Posted January 23, 2007 Data skulle kunna vara med i en ny film. Eftersom att han på eget initiativ räddade Picard, trots att han väl fått order att stanna och vet att han högst troligt skulle dö, så gör han det ändå. Eftersom att det inte är "normalt" betende av en andriod, så stannar tiden i just explosionsögonblicket och en Q frågar varför han offrar sig själv. Data själv har inte någon rimlig förklaring, han säger att så skulle en modig människa gjort, eller något liknande, och han blir belönad med att få bli en riktig människa, och han dyker upp på Enterprise 1 år efter sin "död" har man fantasi, så har man Men då har ju Data inget att sträva efter och dessa oändliga frågor om mänsklighet existerar inte. Vad ska det handla om då? Man tar ju bort själva iden bakom det helA vad Data är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 23, 2007 Report Share Posted January 23, 2007 (edited) Data skulle kunna vara med i en ny film. Eftersom att han på eget initiativ räddade Picard, trots att han väl fått order att stanna och vet att han högst troligt skulle dö, så gör han det ändå. Eftersom att det inte är "normalt" betende av en andriod, så stannar tiden i just explosionsögonblicket och en Q frågar varför han offrar sig själv. Data själv har inte någon rimlig förklaring, han säger att så skulle en modig människa gjort, eller något liknande, och han blir belönad med att få bli en riktig människa, och han dyker upp på Enterprise 1 år efter sin "död" har man fantasi, så har man Men då har ju Data inget att sträva efter och dessa oändliga frågor om mänsklighet existerar inte. Vad ska det handla om då? Man tar ju bort själva iden bakom det helA vad Data är. Mja jag förstår hur du menar. Men om han kanske bara får en "second chance" av Q att fortfarande som android, kanske med möjlighet att aktivera sitt känslo-chip(nu har jag läst att han tydligen har sitt känslochip aktiverat. Det hände kanske nån´gång i filmerna), vidare djupare utforska i vad att vara människa innebär. Med eller utan känslochip. Och/eller så kanske han får möjligheten att åldras av Q om han så önskar för att utforska människan eller närmare bli en, med hjälp av åldrandets aspekt. Det går att spekulera! Det är kanske är så att många inte vill att data ska var med i kommande filmer för att det för dom förstör den fortsatta storyn. Det resonemanget kan jag förstå. Men jag tillhör kategorin som gärna skulle vilja se mer av "the original data" inte B4(eller visst B4 kan ju vara med på ett hörn i den fortsatta storyn också) ^_^ . Sedan så sjunger ju data så bra också! Är sur över att dom tydligen inte har med låten "blue skies", som data sjunger på bröllopet, på nemesis soundtracket! Edited January 24, 2007 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts