Jump to content
Sign in to follow this  
Picard

Datas död!

Recommended Posts

jag blev väldigt uppskakad då jag såg slutet av nemesis det var hjärtskärande som en tidigare här har sagt och det finns nog inget bättre ord för att beskriva hur jag kände då.

Slutet på Nemesis är det sämsta som finns och så hjärtskärande.

Jag gissar på att man gjorde detta för att Data inte ska kunna medverka i andra följande filmer

gjord av andra regissörer.

det var för att han ville inte spela i fler filmer

Jasså? Jag har bara läst att han tycker att han är för gammal för att spela data(det är väl tänkt att data inte åldras)
han har ett åldrings program

Slutet på Nemesis var väldigt bra enligt mig, Data ville bli mänskligare och hans död var den ultimata uppoffringen från hans sida där han offrade sig själv för sina vänners skull, kan man få ett mänskligare slut.

(Fast år 2387 lever Data igen eftersom de lyckades ladda ner honom i B4:s kretsar (Star Trek: Countdown) )

^Jo, det var tydligt att John Logan som hade skrivit manuset hade tittat mycket på TNG och förstod Data. Precis som du skriver var det den naturliga utvecklingen för honom.

Svagheten i filmen är dock att hans vilja att utvecklas och hans far-son-relation till Picard inte är jättetydlig för den som inte har sett TNG. Dessutom är någon scen med dem tillsammans bortklippt. Det lustiga är att många trekkers klagade p?? filmen, trots att de borde ha förstått detta. Logan och Berman antog nog att fansen kände till karaktärerna och deras motivation bättre, vilket visade sig vara fel. Hade man sagt det som du skriver rakt ut hade förmodligen fler accepterat det.

Därmed inte sagt att man kunde gjort hans död bättre för publiken. I stället för att spränga honom snabbt kunde man låtit honom ha kontakt via t ex viewscreenen med sina vänner på Enterprise, så att han fick säga farväl.

Slutet på Nemesis var väldigt bra enligt mig, Data ville bli mänskligare och hans död var den ultimata uppoffringen från hans sida där han offrade sig själv för sina vänners skull, kan man få ett mänskligare slut.

(Fast år 2387 lever Data igen eftersom de lyckades ladda ner honom i B4:s kretsar (Star Trek: Countdown) )

Stor tröst för oss Data-freaks! Man kunde ju i och för sej anat detta i slutet på filmen men det är kul och trösterikt att få det bekräftat! :) Då funkar ju mitt filmklipp, ovan! :rolleyes:

Tyckte också det var bra att det slutade så, fast jag grät (lite). Uppoffringen för Picard och sina vänner var helt enkelt vackert... "I just couldn't not cry" *Torkar tårar* O.O

Yay, Data lever vidare genom B4 ^_^ Fast man hade ju det på känn när det slutade som det gjorde.

PS. Insåg just att jag praktiskt taget kopierade Mr Treks senaste inlägg utan att ens ha läst det ordentligt... >w< Där ser man... :lol:

Vill minnas en åldrad Data tillsammans men en åldrad Picard och även LaForge i något avsnitt. Förmodligen "different timelines" någonting. Så det omöjliggör väl inte direkt en återkomst för Data?

/Hugh

Vill minnas en åldrad Data tillsammans men en åldrad Picard och även LaForge i något avsnitt. Förmodligen "different timelines" någonting. Så det omöjliggör väl inte direkt en återkomst för Data?

/Hugh

Jag tror att du menar avsnittet 'All Good Things...', sista avsnittet av ST:TNG. Q hjälper Picard att hamna i en...'potentiell' framtid som är baserad på deras "nuvarande" beslut. Data hade färgat del av håret för att se äldre ut etc. :D

Det hände ju, men jag såg det som sagt som en 'potentiell' framtid som förmodligen inte längre kommer att hända i den timeline:n som vi följde (iaf inte på samma sätt som vi såg saker utspela sig), så jag har svårt att se att en återkomst för Data skulle komma därifrån. Då låter en återkomst via B4 mer möjligt, om än att det hade varit B4 och inte Data, så...

Men oavsett vilket så tror jag att inte att Brent Spiner är sådär jättesugen på att fortsätta spela Data, speciellt inte nu när han ju ser betydligt äldre ut och allt.

Jo, visst är det "All Good Things...". Avsnittet är med i en "Different Timelines" box...

Kan ha förståelse för att en del skådespelare är rätt trötta på att spela samma karaktärer efter ett stort antal år.

/Hugh

Datas död var helt onödig. Dem kunde ha gjort en till film men manuset för den sista filmen höll tyvärr inte måttet. Ideer behövde kanske förnyas men Rick berman o gänget körde på det gamla stuket istället så det blev ingen mer film. Jag tror starkt på att många i tng gänget vill göra en till film efter den nya kom upp på bioduken. Vill verkligen se Data igen och resten av gänget men det får vi se ifall vi gör i en snar framtid. Enligt mig var Data en välgjord karaktär som betydde mycket för tng och det fick man se många gånger i olika avsnitt.

Håller med. Trots sin "färglöshet"... *ler* ...bidrog Data mycket till att sätta färg på serien. Gillar starkt avsnittet där han fick ett eget befäl, agerade självständigt och stoppade Romulanerna...

/Hugh

Det avsnittet är en av mina favouriter. Där visar han verkligen att han har utvecklats och sin så kallade mänskliga sida som han trodde inte han hade fast han hade det. Han fick väldigt mycket beröm av Picard för att ha stoppat romulans. Annat avsnitt är när picard ska försvara data från att bli isärplockat. Måste påpeka där är han som bäst.