Jump to content

Star Trekrelaterad musik

commander ricochet

Recommended Posts

Jag ville rekommendera lite smått o gott-

För oss data-freaks(och det är man ju. Jag fyller år dagen efter Brent Spiner :D )så har jag hittat snutten då data sjunger "blue skies" i filmen nemesis (går att få tag på om man söker på star trek themes och väljer den första länken tror jag. Där finns det några nemesisteman och däri finns ljudfiler)

I TNG så kopplas gärna gammal jazz ihop med nutid(star trek tid) För er som gillar detta och den musiken så kan jag starkt rekommendera en 4*cd-box med Frank Sinatra som heter The Frank Sinatra collection. Den innehåller sådan riktig gammal mysjazz som dom ibland spelar i star trek. Bla finns låten "blue skies" med!

En annan mycket futuristisk grupp är ju Svenska nasa. Kolla in skivan "remembering the future". Där sjungs det bla om Captain Kirk i en utav låtarna. Jag tror den låten heter som oven: remembering the future.

Sista tipset är att på sidan LCARSCOM.NET så finns Brent Spiners skiva att lyssna på (streama). Ska testa nu om det fungerar.

Om detta redan omnämns i nån´annan post/ämne så får väl moderatorn plocka bort eller flytta detta. Ville bara ge lite tips om musik. Och som sagt: fyll gärna på med mer musiktips! Jag har t.ex hört Tim Russ (Tuvok) rekommenderas men har själv ännu inte hört nåt´med honom. Ska väl kolla upp det.

Edited by michael ricochet

Sen finns ju det klingonska deathmetal-bandet Sto-vo-kor, och det mer poppiga Warp 11. Sen finns det även band som gjort enskilda låtar som The Jean Luc Picard Song eller The Picard Rap. Har även hört en låt som hette The Redshirt Blues, och så har vi ju Shatners Spoken word-skivor, men de ska enigt hörsägen inte vara mycket att ha... :w00t:

Tuvok (glömmer skådespelarens namn) har även släppt någon skiva.

Sen finns ju det klingonska deathmetal-bandet Sto-vo-kor, och det mer poppiga Warp 11. Sen finns det även band som gjort enskilda låtar som The Jean Luc Picard Song eller The Picard Rap. Har även hört en låt som hette The Redshirt Blues, och så har vi ju Shatners Spoken word-skivor, men de ska enigt hörsägen inte vara mycket att ha... :w00t:

Trevligt med musiktips! Den skivan/skivorna med Tuvok är med Tim Russ. Skulle kanske ta o testa dessa. Jag håller på å tokjagar skivan O'l yellow eyes is back med Brent Spiner men den verkar vara helt körd att får tag på. Hittade en sajt igår som sålde (med Brents tillstånd) vad jag förstår, nypressade cd:s. MEN dom var förstås slut. Hm trist att behöva betala 47 pund på Amazon för denna skiva!

Nån´som har mer trek-relaterad musik?

edit. Kom på en låt från 80-talet med nån´urdålig låt där dom sjöng "star trekking...." :P

Trevligt med musiktips! Den skivan/skivorna med Tuvok är med Tim Russ. Skulle kanske ta o testa dessa. Jag håller på å tokjagar skivan O'l yelloew eyes is back med Brent Spiner men den verkar vara helt körd att får tag på. Hittade en sajt igår som sålde (med Brents tillstånd) vad jag förstår, nypressade cd:s. MEN dom var förstås slut. Hm trist att behöva betala 47 pund på Amazon för denna skiva!

edit. Kom på en låt från 80-talet med nån´urdålig låt där dom sjöng "star trekking...." :P

:w00t: :lol: "Star Trekkin' across the universe, on the starship enterprise, under captain kirk... :lol: :w00t:

Trevligt med musiktips! Den skivan/skivorna med Tuvok är med Tim Russ. Skulle kanske ta o testa dessa. Jag håller på å tokjagar skivan O'l yelloew eyes is back med Brent Spiner men den verkar vara helt körd att får tag på. Hittade en sajt igår som sålde (med Brents tillstånd) vad jag förstår, nypressade cd:s. MEN dom var förstås slut. Hm trist att behöva betala 47 pund på Amazon för denna skiva!

:w00t: :lol: "Star Trekkin' across the universe, on the starship enterprise, under captain kirk... :lol: :w00t:

Så var det ja! :lol: Mm man borde kanske skaffa den låten och ha som ringsignal! Huh! By the way, Sto-vo-kor är ju ett dyngtungt namn på en grupp!

Lite lite off topic fast ändå inte alls: Har ni hört Shatners mässande när dom kör "in the year 2000" på Connan O´Brian? Då nämner Shatner en ny star trekfilm som ska heta "Star trek-Shatners new beach house". Ni greppar ironin va? ;)

Ovanstående är ju faktist en låt då det sjungs emellan mässandet.

Oojoj! :w00t: Star trek-relaterat eller ej men nu har jag fått tag på en låt som gruppen Santana gjorde nån´gång på sjuttiotalet. Nämnligen Oye como va. Och vem sjunger denna version då?? Jo Brent Spiner! Han sjunger på spanska med en heeeemsk amerikansk brytning! Rekommenderas till Brent Spiner/data -stollar som jag! :D

• 7 months later...

Jag har inte hört hela skivan, men William Shatner har en grym (faktiskt!) cover på Pulps gamla "Common people" från skivan "Has been" (2004).

http://wm08.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&...10:3ifixq8sldke

Sedan kan jag också rekommendera låten "Shatner" med gruppen the Wedding Present från skivan "George Best" (1987). Brittisk indie-pop när den är som vassast. Om du gillar låten, fixa hela skivan, i princip varenda låt håller lika hög klass!

http://wm08.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&...10:09ftxq80ldhe

• 4 months later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...

Brent Spiners Ol' Yellow Eyes is Back lyckades jag hitta som torrent. Det får duga fram tills jag hittar ett exemplar av skivan.

Det är en riktigt bra skiva, fylld med gamla jazzlåtar och en och annan skvallåt från 30 och 40-talet :)

Med tanke på alla låtar som Soong verkar ha fått med i sina androider, så kan det vara svårt ibland att inte låta bli att tänka sig att det Data som sjunger.

Att den tillfälliga gruppen Sunspots (Burton, Dorn, Frakes och Stewart) sedan körar i bakgrunden av låten It's a sin (to tell a lie), gör det hela inte direkt sämre. -Tvärt om!

Spiner gör en mycket lyckad insats. Även om det inte är i samma klass som mästaren Sinatra himself (Som skivtiteln parodierar), så är det ändå inte så himla långt ifrån under vissa låtar. Gillar ni den här typen av musik, och får chansen -TA DEN!

(Vill ni provlyssna så finns flertalet låtar på Youtube)

På samma sätt har jag lyckats få tag på Två skivor med Shatner respektive Nimoy. Nimoy har jag inte lyssnat på så mycket förutom den klassiska http://www.youtube.com/watch?v=XC73PHdQX04. Shatner där emot har jag lyssnat på en hel del. han har ju en speciell "sångröst" den gode Bill. Ni har säkert sett hans version av Elton John's Rocket man på Youtube, så om den skall jag inte orda allt för mycket om. Vissa hatar den, andra gillar den. Jag tillhör grupp nummer två. Hela skivan Has Been är faktiskt riktigt bra, och är också en sådan jag kommer köpa om jag får chansen. Men jag kan även rekommendera en och annan låt från The Transformed man, som till exempel Mr Tambourine man och It was a very good year. Annars så återfinns en rätt hyfsad 60-talskänsla över de tidigare skivorna, vilket inte är alltför underligt, med tanke på att de kom ut under 1967 och 1968.

Edited by Popesize

Hur kan vi ha glömt att nämna mitt absoluta favoritband S.P.O.C.K där en mkt stor majoritet av låtarna är baserade på Star trek-avsnitt eller star trek-relaterade händelser. Never trust a klingon, Troubles with tribbles, Dr McCoy, Mirror world, Neutral zone mfl är ju odödliga klassiker som alla egentligen borde lyssna på dygnet runt!

Om man innan inte lyssnat in sig på S.P.O.C.K så kan jag rekommendera deras bästa album, nämligen: Five Year Mission, Alien Worlds, A Piece of the Action, Assignment: Earth, Earth Orbit: Live, 1999, Klingon 2000 och 2001: A S.P.O.C.K Odyssey :)

• 2 months later...

Jag blev faktiskt intresserad av Star Trek på grund av de grymma banden som finns. Warp 11 kommer alltid vara mina favoriter. Dom är ena riktiga genier enligt mig!

Känner en präst som älskar Star Trek lika mycket som jag. Spelade låten Beam Me Up To Heaven och han föll direkt för den! Har nog aldrig sett någon skratta mer.