Jump to content

Varför så svårt?

Starblind
 Share

Recommended Posts

Min krav på nästa star trek film:

En trekkig historia som tar upp ett intressant ämne tex miljöförstöring

En häftig storskalig strid på en planet (ala ett gammaldags armeslag)

Minst en riktigt ordentlig rymdstrid (med åtskilliga rymdskepp på varje sida)

Inget springande efter en ond person som strålat sig ombord på flaggskeppet.

Gärna någon form av duell mellan en god och en ond (med lasesvärd naturligtvis, nähä det var visst fel film...)

Lite ny spännande teknik som presenteras på ett trekkigt sätt.

Allt detta utan att historien blir seg. J.

Mycket bra grundkoncept! Så vill jag också ha grundplåten! Och så lägger vi till mitt filmklipp som jag har författat i tråden datas död ;)

Plus att det måste vara några karaktärer med från tidigare star trek serier/filmer.

Kom på att lite star trek-humor måste det också vara med! Rätt tajmat så lyfter det filmen!

Edited by michael ricochet

• Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 3 months later...
  • 11 months later...
Såg att det var precis ett år sedan jag (oj vad tiden går fort) skrev det senaste inlägget i den här tråden, så tanken kom upp. Tror ni att det är fortfarande lika svårt att få ihop ett bra manus/story till en bra Star trek film? Eller har vi svaret i den nya filmen?

Den nya filmen kan kanske lyckas eftersom teamet inte har arbetat med tv-serierna förut. Det tycker jag särskilt märktes på TNG-filmerna, då det ofta kändes som upphottade avsnitt.

Harve Bennet som producerade 2-6 lyckades fånga TOS-andan till stor del. Samtidigt var de långfilmsmässiga. Han hade emellertid fördelen att skådespelarna hade blivit äldre, och det därför var svårt att manusmässigt göra filmer som liknande avsnitten. Vem hade velat se en 50-årig Shatner agera som han gjorde som 30-årig?

Det jag ser som huvudutmaningen med den nya filmen är att inte göra en kopia på tidigare. Tvåan var för Moore, Braga och Logan guldstandarden som skulle efterliknas. Nu hoppas jag Abrams och hans team gör något nytt.

Sedan är jag trött på filmer där jorden hotas eller en ond ras/bov ska förstöra en oskyldig planet. Det är bara femman som avviker från den mallen. Tyvärr verkar det dock där vara huvudfokus i elvan med.

Så svar på din fråga: Jo, kanske, men jag tror en del kommer att bli besvikna nu med.

Det är lite svårt att göra Star Trek och samtidigt förnya det. Det finns vissa bestämmda ramar som man förväntar sig. Om man går för mycket utanför dem så kommer vi trekkers att klaga. Samtidigt så kommer många att klaga om det är allt för likt det som varit.

Vore intresant att se en film där "Jorden" inte är i focus, precis som Aike påpekade.

• 4 weeks later...