Jump to content

Picard Maneuver

Essray

Recommended Posts

Dels finns det ju det faktiska manövern som man gör i warp, när man smyger upp bakom ett skepp och inte syns eftersom man åker snabbare än ljuset. Sedan har den att man drar i sin uniform varje gång man reser sig upp. Och så har vi ju Sev Treks version. Ngn son har några fler?

Kom på att det finns en bra  förklarinng till skjortdragandet på Sev Trek

Du har rätt i att det picard manövern  är att man går upp i warp men inte att man smyger på bakifrån.

Det är så att man åker i warp mot fienden och när man kommer ut ur warp så ser det ut som om man är på två ställen och då har man chansen att slå till mot fienden

• 3 weeks later...
Ingen som akn lägga ut den förklaringen?, alla har ju inte tillgång till Encyclopedian

Ok, bara för att jag är så snäll så scannade jag in den sidan och lade upp den på servern :)

Visa bild (140Kb)

(den här bilden kommer inte att ligga kvar för evigt, så ta den nu om du vill ha den)

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Skeppen har väl "subspace sensors" som "ser" skeppet på sin rätta plats.

Jo, men view-screenen visar ju bara med kameror det so finns framför/bakom/bredvid skeppet, så även om man fortfarande skulle kunna skjuta på rätt ställe och navigera så skulle det se jättekonstigt ut i rymden

• 2 years later...
  • 5 months later...

Det jag tänker på när jag hör namnet Picard manövern är att man från avstånd går upp i warp tills man är väldigt nära ett fiendeskepp. Då går man ur warp och förstör den överraskade fienden. Det finurliga med historien är att besättningen (antingen picard eller riker) tvingades att komma på en lösning mot just den manövern. Om det nu var sköldar eller tractor beam eller vad det nu var kommer jag inte ihåg... J.

• 2 weeks later...
Ingen som akn lägga ut den förklaringen?, alla har ju inte tillgång till Encyclopedian

Ok, bara för att jag är så snäll så scannade jag in den sidan och lade upp den på servern :)

Visa bild (140Kb)

(den här bilden kommer inte att ligga kvar för evigt, så ta den nu om du vill ha den)

<{POST_SNAPBACK}>

hehe, har legat kvar i 3 år nu. :lol:

Visa bild (140Kb)

hehe, har legat kvar i 3 år nu. :lol:

Jag skrev att den inte skulle ligga kvar "för evigt" och 3 år är ingen evighet, eller? ;)

Utrymme på servern är heller inget större problem längre, så bilden får nog ligga kvar ett tag till :)

• 4 years later...