Gå till innehåll
Essray

Picard Maneuver

Rekommenderade inlägg

Dels finns det ju det faktiska manövern som man gör i warp, när man smyger upp bakom ett skepp och inte syns eftersom man åker snabbare än ljuset. Sedan har den att man drar i sin uniform varje gång man reser sig upp. Och så har vi ju Sev Treks version. Ngn son har några fler?

Kom på att det finns en bra  förklarinng till skjortdragandet på Sev Trek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt i att det picard manövern  är att man går upp i warp men inte att man smyger på bakifrån.

Det är så att man åker i warp mot fienden och när man kommer ut ur warp så ser det ut som om man är på två ställen och då har man chansen att slå till mot fienden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jasså, jag trodde det var att man såg ut att vara på ett ställe medans man i själva verket var på ett annat (beroende av att man åker snabbare än ljuset eller ngt sådant).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ända rätta är att kolla på TNG avsnittet The Battle igen.

Jag tror att det är den "officiella" förklaring som förklaras där.

Är det inte så att skjortfragningen kallas för det i ett intern skämt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig betyder det bara skjortdragningen, den andra förklaringen är så trist. Picard-manövern tillämpar jag varje gång jag sätter mig på en stol. *haha* :whithstupid:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förenklat så är Picard manuevern ungefär som Morn beskriver den, vill ni ha mer genomgående förklaring så finns den med i ST: Encyclopedia, men jag tror jag gillar skjortdragnings förklaringen bäst :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Förenklat så är Picard manuevern ungefär som Morn beskriver den, vill ni ha mer genomgående förklaring så finns den med i ST: Encyclopedia,

Ingen som akn lägga ut den förklaringen?, alla har ju inte tillgång till Encyclopedian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ingen som akn lägga ut den förklaringen?, alla har ju inte tillgång till Encyclopedian

Ok, bara för att jag är så snäll så scannade jag in den sidan och lade upp den på servern :)

Visa bild (140Kb)

(den här bilden kommer inte att ligga kvar för evigt, så ta den nu om du vill ha den)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste om det i "Fysiken i Star Trek"(fantaskiskt nyttig bok). Där sades det att Picard Maneuver inte skulle funka, eftersom det skulle finnas miljontals fördröjda bilder av skepp överallt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Skeppen har väl "subspace sensors" som "ser" skeppet på sin rätta plats.

Jo, men view-screenen visar ju bara med kameror det so finns framför/bakom/bredvid skeppet, så även om man fortfarande skulle kunna skjuta på rätt ställe och navigera så skulle det se jättekonstigt ut i rymden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
För mig betyder det bara skjortdragningen, den andra förklaringen är så trist. Picard-manövern tillämpar jag varje gång jag sätter mig på en stol. *haha* :whithstupid:

<{POST_SNAPBACK}>

Hihihih jo det har ju hänt en hel del gånger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag tänker på när jag hör namnet Picard manövern är att man från avstånd går upp i warp tills man är väldigt nära ett fiendeskepp. Då går man ur warp och förstör den överraskade fienden. Det finurliga med historien är att besättningen (antingen picard eller riker) tvingades att komma på en lösning mot just den manövern. Om det nu var sköldar eller tractor beam eller vad det nu var kommer jag inte ihåg... J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, bara för att jag är så snäll så scannade jag in den sidan och lade upp den på servern :)

Visa bild (140Kb)

(den här bilden kommer inte att ligga kvar för evigt, så ta den nu om du vill ha den)

<{POST_SNAPBACK}>

hehe, har legat kvar i 3 år nu. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visa bild (140Kb)

hehe, har legat kvar i 3 år nu. :lol:

Jag skrev att den inte skulle ligga kvar "för evigt" och 3 år är ingen evighet, eller? ;)

Utrymme på servern är heller inget större problem längre, så bilden får nog ligga kvar ett tag till :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu