Essray Posted June 14, 2002 Report Share Posted June 14, 2002 Dels finns det ju det faktiska manövern som man gör i warp, när man smyger upp bakom ett skepp och inte syns eftersom man åker snabbare än ljuset. Sedan har den att man drar i sin uniform varje gång man reser sig upp. Och så har vi ju Sev Treks version. Ngn son har några fler? Kom på att det finns en bra förklarinng till skjortdragandet på Sev Trek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted June 15, 2002 Report Share Posted June 15, 2002 Du har rätt i att det picard manövern är att man går upp i warp men inte att man smyger på bakifrån. Det är så att man åker i warp mot fienden och när man kommer ut ur warp så ser det ut som om man är på två ställen och då har man chansen att slå till mot fienden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted June 17, 2002 Author Report Share Posted June 17, 2002 Jasså, jag trodde det var att man såg ut att vara på ett ställe medans man i själva verket var på ett annat (beroende av att man åker snabbare än ljuset eller ngt sådant). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted June 17, 2002 Report Share Posted June 17, 2002 Ända rätta är att kolla på TNG avsnittet The Battle igen. Jag tror att det är den "officiella" förklaring som förklaras där. Är det inte så att skjortfragningen kallas för det i ett intern skämt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted June 17, 2002 Report Share Posted June 17, 2002 Får man inte se Picard Maneuver i Captain's Holliday? :P ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Warbird Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 Vaddå? Han slår ned en ferengi? :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted June 25, 2002 Author Report Share Posted June 25, 2002 Är det ingen som har Star Trek Encyclopedia? Har för mig att det går att slå upp där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted June 25, 2002 Report Share Posted June 25, 2002 För mig betyder det bara skjortdragningen, den andra förklaringen är så trist. Picard-manövern tillämpar jag varje gång jag sätter mig på en stol. *haha* :whithstupid: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Warbird Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Hahaha! Jo, det blir väl nån Picard-manouvre då och då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 Förenklat så är Picard manuevern ungefär som Morn beskriver den, vill ni ha mer genomgående förklaring så finns den med i ST: Encyclopedia, men jag tror jag gillar skjortdragnings förklaringen bäst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted July 16, 2002 Author Report Share Posted July 16, 2002 Förenklat så är Picard manuevern ungefär som Morn beskriver den, vill ni ha mer genomgående förklaring så finns den med i ST: Encyclopedia, Ingen som akn lägga ut den förklaringen?, alla har ju inte tillgång till Encyclopedian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted July 16, 2002 Report Share Posted July 16, 2002 Ingen som akn lägga ut den förklaringen?, alla har ju inte tillgång till Encyclopedian Ok, bara för att jag är så snäll så scannade jag in den sidan och lade upp den på servern Visa bild (140Kb) (den här bilden kommer inte att ligga kvar för evigt, så ta den nu om du vill ha den) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted July 16, 2002 Author Report Share Posted July 16, 2002 Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted July 16, 2002 Author Report Share Posted July 16, 2002 Jag läste om det i "Fysiken i Star Trek"(fantaskiskt nyttig bok). Där sades det att Picard Maneuver inte skulle funka, eftersom det skulle finnas miljontals fördröjda bilder av skepp överallt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_V Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Skeppen har väl "subspace sensors" som "ser" skeppet på sin rätta plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted August 21, 2002 Author Report Share Posted August 21, 2002 Skeppen har väl "subspace sensors" som "ser" skeppet på sin rätta plats. Jo, men view-screenen visar ju bara med kameror det so finns framför/bakom/bredvid skeppet, så även om man fortfarande skulle kunna skjuta på rätt ställe och navigera så skulle det se jättekonstigt ut i rymden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Worf Posted December 18, 2004 Report Share Posted December 18, 2004 För mig betyder det bara skjortdragningen, den andra förklaringen är så trist. Picard-manövern tillämpar jag varje gång jag sätter mig på en stol. *haha* :whithstupid: <{POST_SNAPBACK}> Hihihih jo det har ju hänt en hel del gånger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted June 16, 2005 Report Share Posted June 16, 2005 Det jag tänker på när jag hör namnet Picard manövern är att man från avstånd går upp i warp tills man är väldigt nära ett fiendeskepp. Då går man ur warp och förstör den överraskade fienden. Det finurliga med historien är att besättningen (antingen picard eller riker) tvingades att komma på en lösning mot just den manövern. Om det nu var sköldar eller tractor beam eller vad det nu var kommer jag inte ihåg... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aliline Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Ingen som akn lägga ut den förklaringen?, alla har ju inte tillgång till Encyclopedian Ok, bara för att jag är så snäll så scannade jag in den sidan och lade upp den på servern Visa bild (140Kb) (den här bilden kommer inte att ligga kvar för evigt, så ta den nu om du vill ha den) <{POST_SNAPBACK}> hehe, har legat kvar i 3 år nu. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 Ingen som akn lägga ut den förklaringen?, alla har ju inte tillgång till Encyclopedian Ok, bara för att jag är så snäll så scannade jag in den sidan och lade upp den på servern Visa bild (140Kb) (den här bilden kommer inte att ligga kvar för evigt, så ta den nu om du vill ha den) hehe, har legat kvar i 3 år nu. :lol: Jag skrev att den inte skulle ligga kvar "för evigt" och 3 år är ingen evighet, eller? ;) Utrymme på servern är heller inget större problem längre, så bilden får nog ligga kvar ett tag till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gronkal Posted July 5, 2009 Report Share Posted July 5, 2009 jag bara måste skaffa den där uppslagsboken och nu är det bar su vet jag hur jag kan disabla ett ferengi skepp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts