Jump to content

Inlevelselösa dragspelare

Supertreck

Recommended Posts

Det som irriterar mig är när man hör dragspelare på torget som spelar

raka stela inlevelselösa toner. Ingen stuts i tonerna heller

Visserligen kan jag spela dragspel och då kan man väl inte påstå att jag är en

armlös hycklare när jag kan bidra med en demonstration?

Frågan är om det är riktigt att gå fram och beklaga sig och att få låna

dragspelet för att visa hur det egentligen ska låta?

Nu kan folk stå och spela så man tror att de försöker stämma dragspelet

eller nyligen lärt sig låten dåligt inövat utan inlevelse.

Jag avskyr när musik används på ovårdat sätt. Och det blir ju inte musik

när det saknar inlevelse och starkare toner i takterna för att få stuts i musiken.

Diskutera och resonera lite lättsaltat. Skratt med allvar :)

Det som irriterar mig är när man hör dragspelare på torget som spelar

raka stela inlevelselösa toner. Ingen stuts i tonerna heller

Visserligen kan jag spela dragspel och då kan man väl inte påstå att jag är en

armlös hycklare när jag kan bidra med en demonstration?

Frågan är om det är riktigt att gå fram och beklaga sig och att få låna

dragspelet för att visa hur det egentligen ska låta?

Nu kan folk stå och spela så man tror att de försöker stämma dragspelet

eller nyligen lärt sig låten dåligt inövat utan inlevelse.

Jag avskyr när musik används på ovårdat sätt. Och det blir ju inte musik

när det saknar inlevelse och starkare toner i takterna för att få stuts i musiken.

Diskutera och resonera lite lättsaltat. Skratt med allvar :)

AH! Så sent som häromdagen så beklagade jag mej just om detta faktum! Gatumusikanter som har autopiloten på när dom spelar och därmed låter slätstrukna i bästa fall! Om dom spelar för pengar så får dom väl ta o spela vettigt? :) Som det är nu så är det bara en svada av toner och dom liksom "halkar" på anslag och ton.

Förra sommaren var det tre killar som spelade en slags xylofon med afrikansk musik. Tusan vad det svängde! Dom fick en slant av mej.

Ingenting blir bra när det görs halvhjärtat och på rutin! Men å andra sidan skulle jag bli förvånad om du hittar någon blivande pavarotti bland gatumusikanterna. För jag tror väl ändå inte att de kan gå in och spela på operan om de ansträngde sig lite mer? J.

jag hörde en jättebra grupp gatumusikanter för ett tag sen men de spelade Panflöjt :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

ack! panflöjt! :sjuk: ...nej, men skämt o sido, som gammal gatumusiker kunde jag bli fullständigt förtvivlad över alla grupper med en baslåda och panflöjter som spelade "autentisk" peruansk musik eller vad det nu var för dagen. bara det att de mestadels spelade panflöjtifierade versioner av ledmotiv till filmer... :rolleyes:

ack! panflöjt! :sjuk: ...nej, men skämt o sido, som gammal gatumusiker kunde jag bli fullständigt förtvivlad över alla grupper med en baslåda och panflöjter som spelade "autentisk" peruansk musik eller vad det nu var för dagen. bara det att de mestadels spelade panflöjtifierade versioner av ledmotiv till filmer... :rolleyes:

Ahhh och Dana Dragomir! ;)

tråden har väl inte spårat ur enligt mig. mitt inlägg om panflöjtister gick in under samma synpunkt, dvs "inlevelselösa gatumusikanter". men, för att återgå till frågan. personligen skulle jag inte gått fram till personen i fråga. jag vet inte riktigt hur det är där ni bor men i lund med omnejd (där jag mestadels rör mig till vardags) är de flesta gatumusiker ganska så märkliga. inte sällan aggressiva. alltså, inte märkliga på ett intressant eller positivt vis utan snarare väldigt obehagliga. om jag gått fram till nån av dem och frågat om jag fick köra en låt på vilket instrument det nu kan röra sig om skulle det vara lika stor chans/risk att jag fick det som att jag skulle få instrumentet i huvudet...;)

Och ibland så skulle man kunna tänka sej att ge dom en slant...alltså om dom lovar att sluta spela ;)

Men det är helt klart ett gissel med alla dessa slentrianspelande gatumusiker. Tycker verkligen folk att dom är bra? Så pass bra att man vill ge dom en slant ENBART på grund av deras fantastiska musikaliska prestation? Jag tror nog att dom som ger en slant gör det för att dom anser/tror att gatusmusikanten är i akut penninganöd. Och det är ja i.o.f sej vackert med mänsklighet och omtanke.

Edited by michael ricochet

tråden har väl inte spårat ur enligt mig. mitt inlägg om panflöjtister gick in under samma synpunkt, dvs "inlevelselösa gatumusikanter". men, för att återgå till frågan. personligen skulle jag inte gått fram till personen i fråga. jag vet inte riktigt hur det är där ni bor men i lund med omnejd (där jag mestadels rör mig till vardags) är de flesta gatumusiker ganska så märkliga. inte sällan aggressiva. alltså, inte märkliga på ett intressant eller positivt vis utan snarare väldigt obehagliga. om jag gått fram till nån av dem och frågat om jag fick köra en låt på vilket instrument det nu kan röra sig om skulle det vara lika stor chans/risk att jag fick det som att jag skulle få instrumentet i huvudet...;)

Jag kunde inte sagt det bättre själv! Att be dom sluta upp på grund av bristande förmåga är visserligen tillåtet men inte rekomendabelt. Men det skulle förvisso vara intressant att se vad som hände om någon var så modig så att han gick fram till en uselt spelande gatumusikant och klagade. Apropå det så hade sr P4 radio stockholm ett reportage för ett tag sedan där någon klagade på att han stördes på sin arbetsplats på grund av att ett gäng gatumusikanter spelade samma låt timme ut och timme in vilket gjorde att stackaren inte kunde ha fönstret öppet trots behaglig temperatur. Stackare! J.

Ingenting blir bra när det görs halvhjärtat och på rutin! Men å andra sidan skulle jag bli förvånad om du hittar någon blivande pavarotti bland gatumusikanterna. För jag tror väl ändå inte att de kan gå in och spela på operan om de ansträngde sig lite mer? J.

Jag har hört ryktesvägen att Robert Wells spelade på gatorna innan han blev känd. Han är i alla fall bra.

Vad som är sant är dock att han på 1990-talet höll gratis konsert för hela min gymnasieskola (Ängelholm). Hans flyg var försenat så konserten blev ganska kort för att vi fick inte missa våra lektioner. Dumma skola!

Visserligen är det inte så bra musiker som man hör oftast, men det är inte för skoj skull som folk spelar på gatorna. Det är för att dryga ut sin inkomst. Och sitter man hela dagen och spelar så är det inte så konstigt om man spelar i sömnen och en smula oentusiastiskt. Det låter kanske oftast dåligt men det är ett måste för många.