Unkas Postad 25 Maj, 2007 Rapport Postad 25 Maj, 2007 Jag skulle skriva ordet "MÅSTE" i ett av minna innlägg, men det blev "MÅS TE" Frågan är nu om det är te specielt för måsar, eller om det är te gjort på mås. Vilket som än är det korekta så vill jag INTE smaka på det te´t :lol: Citera
commander ricochet Postad 25 Maj, 2007 Författare Rapport Postad 25 Maj, 2007 (redigerade) Jag skulle skriva ordet "MÅSTE" i ett av minna innlägg, men det blev "MÅS TE" Frågan är nu om det är te specielt för måsar, eller om det är te gjort på mås. Vilket som än är det korekta så vill jag INTE smaka på det te´t :lol: :lol: Det teet går nog inte hem i tebodarna nej. ;) Eller vad säger ni om denna, sedan länge nedlagda, cykelverkstads reklamskylt med medveten särskrivning: " Hit ler man sin cykel för ren göring" ;) Redigerad 25 Maj, 2007 av michael ricochet Citera
Cecilia Postad 31 Maj, 2007 Rapport Postad 31 Maj, 2007 Ett till exempel. På pizzamenyn på en pizzeria i en av Sveriges större städer fanns en pizza med namnet "Gud Fader". I en annan pizza fanns: tomat oliver får ost. Jag beställde den. Den var helt vegetarisk (förutom osten förstås). Kul tyckte jag! Citera
commander ricochet Postad 3 Oktober, 2007 Författare Rapport Postad 3 Oktober, 2007 Off topic och motsatsen är denna underbara IHOPSKRIVNING: Granatgeväret Carl Gustav som avfyrar undergång. Hemskt vapen! :lol: Citera
Supreme Commander JAF Postad 3 Oktober, 2007 Rapport Postad 3 Oktober, 2007 Off topic och motsatsen är denna underbara IHOPSKRIVNING: Granatgeväret Carl Gustav som avfyrar undergång. Hemskt vapen! :lol: Äh det är bara en omskrivning för den round som använder kärnladdning vet du väl. Undergångsvapnet :lol: :lol: Fast det var en gul felskrivning J. Citera
NX-01 Postad 3 Oktober, 2007 Rapport Postad 3 Oktober, 2007 hehe såg lite roliga foton av särskrivningar igår. inne på ett typ café eller nåt står det en skylt: "Kassa kön börjar här". på en annan bild stod det att man kunde skaffa sig en "privat sjuk försäkring", man kunde även köpa "Kul glass" eller använda en "skum släckare", fast roligast var nog "Herr Toalett". en annan bild var också väldigt kul fast det var ingen särskrivning, men i alla fall: "100% garanterat svenskt nötkött mellan pommes frites och mellan läsk", vadå jag vill ha min burgare mellan två brödbitar ju :P sen hitta jag denna korta historia: "varför får inte Clinton komma när Al Gore??" läs den på överdriven svenska och ni kommer att garva ihjäl er!!! Citera
commander ricochet Postad 15 Oktober, 2007 Författare Rapport Postad 15 Oktober, 2007 Jag har en underbar särkrivning OCH felstavning i ett- "Kål mörkt rum" Inget kul att sitta i ett mörkt rum och käka kål! ;) Citera
commander ricochet Postad 8 Januari, 2008 Författare Rapport Postad 8 Januari, 2008 (redigerade) Jag skulle vilja bli särksrivningspolis! Ska gå ner och fråga vilka sorters pizza man får välja på till sin ugn! Fast egentligen så verkar det som man får en ugn tillsammans med sin pizza. Redigerad 8 Januari, 2008 av michael ricochet Citera
commander ricochet Postad 10 September, 2008 Författare Rapport Postad 10 September, 2008 (redigerade) Jaha då var det dags igen: Låter otäckt. Halloween-tema? Redigerad 10 September, 2008 av michael ricochet Citera
Expendable Ensign Postad 10 September, 2008 Rapport Postad 10 September, 2008 Den sista förstår jag inte riktigt men kanske är jag bara trög tänkt. ;) Citera
commander ricochet Postad 10 September, 2008 Författare Rapport Postad 10 September, 2008 Jo dom säger att ingen bar (hade på sej) överkropp i matsalen. Alltså huvudet direkt på underkroppen ;) Citera
Expendable Ensign Postad 10 September, 2008 Rapport Postad 10 September, 2008 Ok, det var så du tänkte. Jag läste det som att man inte fick ha bar (alltså naken) överkropp i matsalen. Citera
commander ricochet Postad 10 September, 2008 Författare Rapport Postad 10 September, 2008 Ja det är en falsk särskrivning eller snarare en felaktig ordföljd. Citera
Unkas Postad 10 September, 2008 Rapport Postad 10 September, 2008 Ganska så vittsig ändå, när du förklarade vad det roliga var. Precis som Expendable Ensign fattade jag först inte. Citera
commander ricochet Postad 10 September, 2008 Författare Rapport Postad 10 September, 2008 (redigerade) Hehe! Fläska på med fler goa särskrivningar! Denna sjukdom har ju drabbat svenska språket fullt ut nu tyvär. (OCH det heter inte "datan" utan "DATORN" när man omnämner sin maskin som man använder för att spela/maila/surfa/skriva med! :arg: För alla vet väl vad datan egentligen betyder? ;) ) Redigerad 10 September, 2008 av michael ricochet Citera
NX-01 Postad 10 September, 2008 Rapport Postad 10 September, 2008 Hehe! Fläska på med fler goa särskrivningar! Denna sjukdom har ju drabbat svenska språket fullt ut nu tyvär. (OCH det heter inte "datan" utan "DATORN" när man omnämner sin maskin som man använder för att spela/maila/surfa/skriva med! :arg: För alla vet väl vad datan egentligen betyder? ;) ) håller med till 100% angående teknologimanicken. Datorn och dataspel heter det helt enkelt, inget annat. här är ett ord som bara blir konstigt om man ska vara prydlig och inte använda sär skrivning; snabbmatshaket. jag har iaf svårt att få det till snabbmats haket när man försöker förstå :P Citera
commander ricochet Postad 29 December, 2008 Författare Rapport Postad 29 December, 2008 Här kommer en ny goding: ;) Citera
Supreme Commander JAF Postad 29 December, 2008 Rapport Postad 29 December, 2008 Det är word som har lärt oss otyget med särskrivningar. Det word säger är lag! Apropå lag så har wow den konstiga ovanan att censurera mig varenda gång jag skriver slut. Fattar inte varför de ska hålla på att censurera ett helt vanligt svenskt ord för. *ironi* J. Citera
crazy_voyager Postad 15 Januari, 2009 Rapport Postad 15 Januari, 2009 word är ett evigt gissel, precis som de flesta rättstavnimgsprogram. Har ett exempel från min historialärare, han skulle skriva nationalistisk yra, word rättade det till antionanistisk yra^^ Vi elever hade väldigt kul åt det Citera
Supreme Commander JAF Postad 16 Januari, 2009 Rapport Postad 16 Januari, 2009 Och word är verken bättre eller sämre än vad personen som skriver gör det till. Man måste lägga in ord i ordlistan och inte lita blint på korrektur för då går det åt pipsvängen. Men när man skriver manuskript på engelska så är det bra att ha... Hoppas bara att inte stores blir storys på vägen... J. Citera
Chik Postad 25 Januari, 2009 Rapport Postad 25 Januari, 2009 Jag håller med dig. Visserligen kan det bli lätt att jag särskriver orden om jag sitter med en engelsk sida samtidigt som jag sitter med en svensk. Fast då händer det att jag skriver ihop ord där också. Sådant händer. Men som du sa, man borde väl i alla fall se att något är fel när man faktiskt har skrivit att en sköterska är sjuk och inte att det är en sjuksköterska .____.' Citera
commander ricochet Postad 28 Februari, 2009 Författare Rapport Postad 28 Februari, 2009 (redigerade) Hejsansa! Nu är det helg och jag vill uppmana alla att ta det lugnt med romulan ale och bloodwine! Här kommer en goding som jag snott från avigsidan.com, njut: Redigerad 28 Februari, 2009 av michael ricochet Citera
Mr Trek Postad 28 Februari, 2009 Rapport Postad 28 Februari, 2009 Det kallar jag sär skrivning! Synd att de inte skrev Öster sund istället för Östersund också för då hade jag skrattat ihjäl mig Citera
commander ricochet Postad 28 Februari, 2009 Författare Rapport Postad 28 Februari, 2009 Jo den är ganska komplett! Jag är ganska bevandrad i det engelska språket men jag kan inte förstå at man blandar ihop deras sätt att skriva isär ord jämfört med svenskans sätt att skriva- man behöver bara tänka tvärtom så att säga. Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.