Jump to content

Fantasyintresset

Unkas

Recommended Posts

När jag tittar på filmer och serier märker jag att det fins mycket mer Sci-Fi än Fantasy. Intresset för Sci-Fi verkar vara omättligt. Fantasy är det dock lite svalare omkring. Kanske är det lättare och mindre ekonomiskt krävande att göra kuliser med tekniska prylar, än fantasy-kuliser som ofta involverar att man filmar utomhus? Publiken kanske föredrar fantasy?

Själv är jag mycket inne på fantasy och saknar någon riktigt bra serie. De enda två riktigt framgångsrika serierna är Xena och Buffy. LOTR är enda filmen på senare år som varit riktigt framgångsrik. Vad beror det på tror ni?

Edited by Unkas

När jag tittar på filmer och serier märker jag att det fins mycket mer Sci-Fi än Fantasy. Intresset för Sci-Fi verkar vara omättligt. Fantasy är det dock lite svalare omkring. Kanske är det lättare och mindre ekonomiskt krävande att göra kuliser med tekniska prylar, än fantasy-kuliser som ofta involverar att man filmar utomhus? Publiken kanske föredrar fantasy?

Själv är jag mycket inne på fantasy och saknar någon riktigt bra serie. De enda två riktigt framgångsrika serierna är Xena och Buffy. LOTR är enda filmen på senare år som varit riktigt framgångsrik. Vad beror det på tror ni?

Jag kan tänka mig att LOTR dödade/mättade intreset för fantasy för lång tid framöver i och med att det var så kollosalt framgångsrika. Var och en som vill filma fantasy känner att det är måttstocken de måste mäta sig med och då blir det svårt att leva upp till det vilket gör att de flesta avstår. Eragorn är den enda riktiga fantasyfilmen efter LOTR (möjligen kan man räkna in Narnia filmen också) och gick väl sådär. J.

Det förklarar ändå inte att det är så dåligt med tv-serier. Kanske vågar bolag inte göra fantasy eftersom Sci-Fi säljer så bra nu.

Jo det är och blir svårt att göra en fantasyfilm efter LOTR, men sådana framgångar brukar ju annars bana väg för fler filmer i samma changer. Titta på alla gammla seriemagasin som görs om till film nu.

Nästa stora fantasyfilm borde väll bli "Bilbo", om den blir av. Verkar inte så just nu.

Kan hålla med om att det är underligt att inte mer fantasy dykt upp i LOTR fotspår då det efter varje stor publiksuccé brukar komma en explosion av likartade filmer. Kanske blev LOTR en så stor succé att det inte går att dra tillräckligt med publik till något annat.

Ska man dock gå på definitionen att Star Wars är fantasy så finns det fler fantasyfilmer/serier än vad man först kan tro då många av dem som räknas som sci-fi egentligen borde arkiveras under fantasy. Men håller man sig Tolkienliknande verk är utbudet ganska tunt. Hur som haver hade jag gärna sett fler filmer/serier i denna genre.

Det känns, baserat på det jag sett i mina dagar är att fantasy mycket oftare än sciencefiction är mer humor och ungdoms/barnsinriktat och lätt blir plastigt och cheesy. Fantasy har nog en stark koppling till sagor vilket troligen är grunden till varför det är så. Science fiction är oftare baserat på tankar om människor utifrån olika vetenskapliga, psykologiska och sociala teorier.

Science fiction som genre har varit större sedan slutet av 1800-talet medans fantasyn kom igång på allvar i den senare hälften av 1900-talet. Det är nog intressantare att blicka till en fiktiv framtid än en fiktiv forntid på något grundläggande plan.

• 1 month later...

Fantasy, med väldigt få undantag, är främst en litterär form. I böckernas värld finns det minst 10 fantasyböcker på varje sci-fi bok.

Om man då vill göra en film så får man ofta ta en bok (så man har ett namn publiken känner igen), men eftersom det är en bok så är det ofta mycket storslagna scener som skulle vara dyra och/eller svåra att replikera i ett visuellt medium.

Om du tittar på böcker eller TV-spel så dominerar fantasyn totalt över science fiction.

Fantasy, med väldigt få undantag, är främst en litterär form. I böckernas värld finns det minst 10 fantasyböcker på varje sci-fi bok.

Om man då vill göra en film så får man ofta ta en bok (så man har ett namn publiken känner igen), men eftersom det är en bok så är det ofta mycket storslagna scener som skulle vara dyra och/eller svåra att replikera i ett visuellt medium.

Om du tittar på böcker eller TV-spel så dominerar fantasyn totalt över science fiction.

Ja när man tittar på literaturen så är det helt omvänt. Då är Fantcy mycket större än Sci-Fi. Dock tror jag att det är ganska jämt fördelat om man talar om fans. Tror att en Sci-Fi fan även är mycket för Fantacy och tvärt om.

Ja när man tittar på literaturen så är det helt omvänt. Då är Fantcy mycket större än Sci-Fi. Dock tror jag att det är ganska jämt fördelat om man talar om fans. Tror att en Sci-Fi fan även är mycket för Fantacy och tvärt om.

Tja, bara baserat på min egen erfarenhet så brukar de flesta sci-fi fans åtminstone ha något intresse för fantasy också, men jag har aldrig upplevt det tvärt om, att nån riktig fantasy-nörd också gillar sci-fi. Men jag tror nog att det finns fler fantasy fans, om du räknar med alla som läser fantasyböcker (de flesta), de som håller på med rollspel/lajv etc., tolkiennördar osv.

Fantasy har nog bra mycket fler fans än science fiction. Men som sagt, jag kan ju ha helt fel, jag talar bara fr??n min begränsade erfarenhet.

Tja, bara baserat på min egen erfarenhet så brukar de flesta sci-fi fans åtminstone ha något intresse för fantasy också, men jag har aldrig upplevt det tvärt om, att nån riktig fantasy-nörd också gillar sci-fi. Men jag tror nog att det finns fler fantasy fans, om du räknar med alla som läser fantasyböcker (de flesta), de som håller på med rollspel/lajv etc., tolkiennördar osv.

Fantasy har nog bra mycket fler fans än science fiction. Men som sagt, jag kan ju ha helt fel, jag talar bara från min begränsade erfarenhet.

Jag förstår var du menar. När det gäller folk som kör rollspel och Lajvar, så är nog dessa personer nästan helt totalt innsnöade på Fantacy, men i övrigt tror jag att gränsen mellan Fantacy och Sci-Fi korsas ganska så mycket.

Jag har också fått känslan att de som läser fantacy inte lika ofta läser Sci-Fi som Sci-Fi intreserade läser fantacy.

Jag förstår var du menar. När det gäller folk som kör rollspel och Lajvar, så är nog dessa personer nästan helt totalt innsnöade på Fantacy, men i övrigt tror jag att gränsen mellan Fantacy och Sci-Fi korsas ganska så mycket.

Jag har också fått känslan att de som läser fantacy inte lika ofta läser Sci-Fi som Sci-Fi intreserade läser fantacy.

Det tror jag inte stämmer för rollspelare i alla fall. Fantasyrollspel är störst men intresset för olika genrer är stort men mera fragmentiserat. Det finns inte standardsciencefiction på samma sätt som det finns standardfantasy.

På lajvsidan dominerar fantasyn, följd av vampirelajv. Jag tror att det är enklare att sätta sig in i en pseudomedeltid än pseudoframtid. Science fiction på det området lockar ju de med teknikintresse och det kan vara svårare att sätta sig in i för gemene man.

Jag ser inte heller någon fantasydominans på tv/data-spelsområdet men just det borde vara lätt kontrollerat genom att ta några månaders utgivning och kolla vilka genrer de tillhör.

• 3 months later...

Nu kommer ytterligare en Fantacyfilm. "The Golden Compass". Det fins helt klar en fortgående trend med fantacy-filmer just nu(med LOTR som startskott). Kanske håller de på att ta in lite på Sci-Fi. Det är inte mycket Sci-Fi-filmer som kommer ut just nu. Nästa blir väll Star Trek XI. Tyvärr tycker jag att de fantacy-filmer som gjorts sedan Ringen-triologin släpptes, håller alltför dålig kvalite. Eragon funkade inte alls bra, dåligt sammanhängande. Och Stardust....nja.

Och så ska Peter Jackson göra två filmer av Bilbo med släpp 2010 (!) och 2011. Låter som att den skulle bli tämligen seg men han kanske berättar mycket om hobbitsarna också? J.

Trevliga nyheter. Jag visste inte att de hadde kommit så långt med filmen/filmerna. Hoppas att han gör det lika bra som LOTR. Det är något jag verkligen ser fram emot.

Och så ska Peter Jackson göra två filmer av Bilbo med släpp 2010 (!) och 2011. Låter som att den skulle bli tämligen seg men han kanske berättar mycket om hobbitsarna också? J.

Det finns mycket material att använda sig av utöver själva berättelsen så det lär nog inte bli svårt att fylla ut två filmer.

En mycket trevligt nyhet även om PJ inte står för regi denna gång. Något att längta och se fram emot, ungefär som med den kommande Star Trek filmen. :w00t:

Det finns mycket material att använda sig av utöver själva berättelsen så det lär nog inte bli svårt att fylla ut två filmer.

En mycket trevligt nyhet även om PJ inte står för regi denna gång. Något att längta och se fram emot, ungefär som med den kommande Star Trek filmen. :w00t:

Visserligen fins det mycket material, men jag är av den bestämmda åsikten att man bör göra filmen så nära boken som möjligt. Boken "The Hobbit" är inte längre än att man kan läsa den på en dag. En lång film borde räcka. Men vi får se vad det blir av det hela. Om det är bra så får det gärna vara två filmer. Dock funderar jag på om producenterna vill ha två filmer för att skapa en "hype" kring det hela, likt LOTR. Två filmer med ett år emellan är lång tid att sälja prylar och andra varor, precis som för LOTR

Har funderat mycket på vem som ska spela Beorn. Brian Blesed vore mycket bra i den rollen tror jag.

Edited by Unkas

Visserligen fins det mycket material, men jag är av den bestämmda åsikten att man bör göra filmen så nära boken som möjligt. Boken "The Hobbit" är inte längre än att man kan läsa den på en dag. En lång film borde räcka. Men vi får se vad det blir av det hela. Om det är bra så får det gärna vara två filmer. Dock funderar jag på om producenterna vill ha två filmer för att skapa en "hype" kring det hela, likt LOTR. Två filmer med ett år emellan är lång tid att sälja prylar och andra varor, precis som för LOTR

Har funderat mycket på vem som ska spela Beorn. Brian Blesed vore mycket bra i den rollen tror jag.

Och vem i allsin dar är Beorn? Alla här är inte lika insnöade på sagan om ringen som du är <_< :huh: J.

Och vem i allsin dar är Beorn? Alla här är inte lika insnöade på sagan om ringen som du är <_< :huh: J.

Beorn är en av de viktigare karaktärerna i The Hobbit. Om man läst boken vet man vem han är, om man inte läst boken så är det nästan omöjligt att förklara honom och hans roll. En mäktigt man är han dock.

• 4 weeks later...

Å andra sidan säljer ju fantasy-litteraturen mycket bättre än science fiction. Tyvärr tycker jag. Och när det gäller långfilmer finns följande åtta fantasy-filmer på 10-i-topp-listan över tidernas största kassasuccéer: The Lord of the Rings: The Return of the King, Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest, Harry Potter and the Sorcerer's Stone, Pirates of the Caribbean: At World's End, Harry Potter and the Order of the Phoenix, Star Wars: Episode I - The Phantom Menace, The Lord of the Rings: The Two Towers, Harry Potter and the Goblet of Fire. (Ja, jag betraktar även Star Wars som fantasy, det står ju redan i början av filmerna att det är en saga som utspelade sig för länge sedan).

• 2 months later...
  • 9 months later...

Jag har också märkt att det finns mycket mer Sci-Fi som går på TV:n än Fantasy. Men som det tidigare har sagts, Fantasy litteraturen säljs mer än Sci-Fi. Men det kanske beror på, av egen mening, att Fantasy är roligare att läsa än Sci-Fi. Och då Fantasy böcker finns i störra utstäckning. Eller något sådant xD *vet inte riktigt vad jag snackar om*

• 3 weeks later...

Som nämnt tidigare så är jag inte så haj på att alltid veta skillnaden på sci-fi och fantasy, men i bokväg har jag väl läst en eller två fantasy böcker som mest. När det gäller serier och filmer har jag nog säkerligen sett en stor del mer. Föredrar stort sett alltid film/serie versionen över boken. Så i slutändan är mitt sci-fi intresse klart större än fantasy, även jag tycker det är lättare att skriva fantasy liknande historier än sci-fi. (Did that make any sense at all?) :P