Gå till innehåll
Sanmare

Universaltranslator

Rekommenderade inlägg

I bl.a. Star Trek: Deep Space Nine träffar ju alfakvadranten på humnoider som inte haft någon kontakt med oss tidigare. Hur kan det komma sig att vorter, jem'adar m.fl. kan tala engelska med fedeationsfolket och cardassierna? Fick jem'hadar universaltranslatorer instoppade i öronen redan innan de hade mött någon från vår del av Vintergatan?

Sanmare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
I bl.a. Star Trek: Deep Space Nine träffar ju alfakvadranten på humnoider som inte haft någon kontakt med oss tidigare. Hur kan det komma sig att vorter, jem'adar m.fl. kan tala engelska med fedeationsfolket och cardassierna? Fick jem'hadar universaltranslatorer instoppade i öronen redan innan de hade mött någon från vår del av Vintergatan?

Sanmare

Tja, du vet väl vad en combadge är (som man har på uniformerna)? Iallafall inne i den så finns det en liten translator som gör att man kan prata med andra arter. I den här avsnittet så har Voyagers besättningmän inte en kombadge på sig, så därför fick dom problem att prata med det andra folket som var på planten.

Redigerad av UFP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en universal translator är en liten smart pryl som kan tolka och översätta andra språk blixtsnabbt. den har även en förmåga att lära sig nya språk när den behöver. vi får höra alting ifrån de engelsktalandes perspektiv, egentligen pratar ju alla på sina modersmål. men ja skådespelarna som spelar utomjordingar pratar ju engelska för att en riktig UT finns ju inte, och det hade varit för komplicerat om man skulle ha med främmande språk hela tiden. egentligen så borde det se ut som att dom pratar på ett annat språk, men det enda man hör är engelska, fast det hade blivit lite jobbigt att titta när läppsynket hade varit helmysko hela tiden.

i Enterprise och TOS sitter UT:n inbyggd i deras handhållna communicator medans i TNG och framåt har man en liten combadge där alltihop sitter inbyggt.

tråkigt nog finns ingen UT idag, och det betyder att man måste lära sig en massa språk i skolan. och på tal om det, våran tyskalärare har nog lite för höga krav, det var tre elever som fick G på senaste provet, resten fick IG. och jag kan säga att jag inte var nån av dom som fick G, men jag kände mig riktigt nöjd och helsäker ända tills jag tillbaka det :knäpp:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag satt och bläddrade bland gamla trådar och såg att det finns två andra som berör samma ämne:

Universalöversättare, Universal translators

Universalöversättare, alla kan engelska?

Då kanke vi bör fortsätta ämnet där och lägga ner denna tråden. Kanske kan någon trevlig forumledare göra så???

Redigerad av Unkas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.