Gå till innehåll
Nyhet

Asteroidbogserare utnyttjar gravitationen

Rekommenderade inlägg

asteroid_tractor_thumb_080102.jpg

Två astronauter vid NASA har presenterat en plan för en "asteroidbogserare" - ett obemannat 20 tons rymdskepp som använder själva graviationen för att förskjuta banan för en asteroid som hotar att kollidera med jorden.

Man kan tänka sig det som en gigantisk gummisnodd som håller ihop asteroiden med rymdskeppet, säger astronauten Edward Lu som presenterade konceptet för rymdskeppet tillsammans med kollegan Stanley Love.

Tanken är att rymdskeppet skall "hovra" ovanför asteroiden, utan att vidröra den, och använda gravitationen som draghjälp. Om rymdskeppet bibehåller ett konstant avstånd till asteroiden, och alltid drar i samma riktning, skulle asteroiden kunna förflyttas upp till en kilometer tvärs banan, dock förutsatt att rymdskeppet kan börja "dra i asteroiden" årtionden innan den är framme vid jorden.

[Klicka på bilden för förstoring]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
fattar inte varför de alltid hittar på obemannade farkoster(börjar tro att de är Cytherianer de där på Nasa . )

men fatta vad jobbigt om man ska behöva först färdas kanske 15 år till en asteroid och sen ska man manövrera farkosten som ska dra asteroiden i 30 år till innan man får spendera ytterligare 5 år på väg hem till jorden. det är väldigt lång tid att bara sitta på ett litet skepp. visst man kan frysa ned människorna under resan, men hur kul är det? kliva på en farkost, sova mycket lång tid, vakna upp, koppla fast asteroiden, sova en ännu mycket längre tid, vakna upp, koppla loss asteroiden, sova en tid till, vakna upp och så är man hemma bland släkt och vänner som åldrats flera årtionden mer än vad man själv gjort. nej jag tycker nog at obemmanade farkoster är bäst för såna här jobb, och även andra jobb i rymden (innan vi uppfunnit warp då asså).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som ett mycket segt projekt och till vilken nytta(kanske till andra framtida tillämpningar i.o.f sej)? Om man vill använda det som vapen så tar det liksom liiiite för mycket tid och hur vet man hur läget är när man då väl ska slänga in asteroiden i atmosfären mot ett mål på jorden? Alla kanske ha "kissed and made up" för länge sedan?

Redigerad av michael ricochet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tractor beam?

Precis det är enda vettiga lösningen :lol:

Om man ska kunna lyckas med detta gummisnods-projekt, är det ett problem som omedelbart slår mig. Hur ska man driva farkosten. Bränsel som krävs är enormt. Alltså måste det uppfinnas något bättre sätta att driva farkosten än vad vi har i dag.

Ytterligare ett problem vi har, är det faktum att det astroider som kommer mot jorden ofta inte upptäckts fören de är nästan inpå oss. Följaktligen måste det uppfinnas sysstem som kan upptäcka astroider väldigt långt från jorden. Kanske upp till 40-50 år innan den träffar.

Det ska bli intresant att se om man utveklar iden, och hur problem som de jag nämner kommer att lösas. Ser fram emot framtiden och dess under och lösningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Visst, spännande. Men så kan man vara tråkig och säga att dom borde lägga stålarna på att lösa dom problemen som vi har här på vår planet istället.

Väldigt sant. Man skulle lätt kunna argumentera för att chansen att vi utplånar eller ställer till det dödsalvarigt för oss själva, är störe än att en mettior ska träffa jorden. Just nu befinner sig Jorden i ytterkanten av vintergatan(om jag mins rätt), så chanserna är som minst nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Options min gode vän. Man måste ha options om man ska överleva. Och jordens placering i vintergatan har väldigt lite med saken att göra då (om jag minns rätt, rätta mig om jag har fel fleetamiral) de flesta asteroider i vår närhet härör från vårt solsystems skapelse och således är något som borde finnas i de flesta solsystem oavsett var de ligger. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt rätt SC, asteroider, kometer, etc, är rester från när solsystemet bildades. Den största skillnaden med att vi befinner oss i ett glest område av Vintergatan är att stjärnorna ligger förhållandevis långt ifrån varandra. Nära Vintergatans kärna - där det är väldigt tätt - kan ibland avstånden mellan stjärnorna räknas i ljusmånader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg