Jump to content

Skeppsavsnitt - de kan vara riktigt bra

Sanmare

Recommended Posts

I en hyrfilm i serien Star Trek: Enterprise fanns som extramaterial intervjuer med serieskaparna. De diskutera bl.a. någonting som de kallar "skeppsavsnitt". De förklarade att det under inspelningen av en säsong händer att pengarna tryter, och då gör de några avsnitt som mest utspelar sig inne på skeppet, utan specialeffekter, dataanimationer och stunts. När det gäller sådana avsnitt ställs höga krav på manusförfattarna och skådespelarna. Skeppsavsnitten ska vara lika sevärda som de mer actionbetonade avsnitten.

Min favorit bland skeppsavsnitten är "Doctor's Orders" i säsong tre av Enterprise. Skeppet ska genom en rymd som förstör besättningens hjärnor om de inte är nedsövda. Doktor Phlox, som tillsammans med Archers hund är immun mot den delfiska rymdens strålning, tvingas försätta hela besättningen i koma och snabbt lära sig det viktigaste om bryggan och motorn. Först njuter Phlox av ensamheten, men efter några dagar börjar han höra ljud och skymta inkräktare... Detta avsnitt är spännande och John Billingsley gör en strålande skådespelarprestation.

Vad tycker ni om skeppsavsnitten?

Sanmare

håller med skeppsavsnitt kan va riktigt bra ibland! Doctor's Orders kommer jag ihåg som ett rikitgt bra avsnitt, kanske ett av dom bästa i 3 säsongen, och den säsongen var också en av dom bästa, efter 4:e säsongen då. kan man bara lösa det med bra skådespeleri och manus är skeppsavsnitt riktigt underhållande.

I en hyrfilm i serien Star Trek: Enterprise fanns som extramaterial intervjuer med serieskaparna. De diskutera bl.a. någonting som de kallar "skeppsavsnitt". De förklarade att det under inspelningen av en säsong händer att pengarna tryter, och då gör de några avsnitt som mest utspelar sig inne på skeppet, utan specialeffekter, dataanimationer och stunts. När det gäller sådana avsnitt ställs höga krav på manusförfattarna och skådespelarna. Skeppsavsnitten ska vara lika sevärda som de mer actionbetonade avsnitten.

Min favorit bland skeppsavsnitten är "Doctor's Orders" i säsong tre av Enterprise. Skeppet ska genom en rymd som förstör besättningens hjärnor om de inte är nedsövda. Doktor Phlox, som tillsammans med Archers hund är immun mot den delfiska rymdens strålning, tvingas försätta hela besättningen i koma och snabbt lära sig det viktigaste om bryggan och motorn. Först njuter Phlox av ensamheten, men efter några dagar börjar han höra ljud och skymta inkräktare... Detta avsnitt är spännande och John Billingsley gör en strålande skådespelarprestation.

Sanmare

din beskrivning av "Doctor's Orders" påminner mig om ett avsnitt av Voyager men där var det Doktorn och Seven of nine som var vakna

Man såg ju på extramaterialet till första säsongen av Enterprise att Shuttlepod 1 ska ha varit ett så kallat lågbudgetavsnitt. Sen råkar det avsnittet bara vara mitt andrahandsfavoritavsnitt (kort ord där :P ), efter Terra Nova dvs. Det säger la iaf lite om dessa avsnitt tycker jag, att man inte behöver en massa cash för att göra bra tv :D

din beskrivning av "Doctor's Orders" påminner mig om ett avsnitt av Voyager men där var det Doktorn och Seven of nine som var vakna

hehe skoj, i Doctor's Orders är det doktor Phlox och Porthos som är vakna, men T'Pol verkar vara vaken också eller är det bara vad doktorn tror...

hehe skoj att det var doktorn och den enda kroppstrumpeklädda kvinnan som är vakna i båda serier :lol:

När du uttrycker saken så här känns det som att poletten trillade ner! Jag har alltid kallat den här typen av avsnitt för lågbudget avsnitt eller mellan avsnitt då det ofta kommer ett eller flera sådan före eller efter riktiga action avsnitt. Ofta tenderar de att bli lite sega och i vissa fall (voy tex) rena gäspningarna. Men om manusförfattarna klarar av intrigen på ett bra sätt kan dessa avsnitt bli så bra så att det inte märks att det är ett mellan (eller skeppsavsnitt) och det är det bästa betyg ett sådant avsnitt kan få. För övrigt kan sägas att skeppsavsnitt känns lite fel som ord då denna typ av avnsitt lika gärna kan vara på en planet typ om någon blir tillfångatagen av en alien. J.

• 2 weeks later...

Sanmare

Apropå pengar till avsnitt så närmar vi oss sorgedagen den 5 februari. Det var den 5 februari 2005, tror jag, som beslutet togs att lägga ner Enterprise pga dåliga tittarsiffror. Serien kommer säkert att, precis som de andra Star Trek-serierna, ses om och om igen som repris, hyrfilm, köpbox..... och ge produktionsbolag och investerare ränta på pengarna. Men med det alltmer kortsiktiga tänkandet inom TV-världen kan den 5 februari vara den dag då Star Trek dog, om inte de nya långfilmen (XI) blir en succé.

Sanmare

Apropå pengar till avsnitt så närmar vi oss sorgedagen den 5 februari. Det var den 5 februari 2005, tror jag, som beslutet togs att lägga ner Enterprise pga dåliga tittarsiffror. Serien kommer säkert att, precis som de andra Star Trek-serierna, ses om och om igen som repris, hyrfilm, köpbox..... och ge produktionsbolag och investerare ränta på pengarna. Men med det alltmer kortsiktiga tänkandet inom TV-världen kan den 5 februari vara den dag då Star Trek dog, om inte de nya långfilmen (XI) blir en succé.

Det var dystra fakta. Kände inte till det datumet. Som du säger ska det bli intresant att se om den nya filmen gå bra. Gör den inte det så tror jag inte det är så troligt att vi får någon ny serie.

Jag går inte med på iden att star trek skulle vara död. En paus javisst, minns att det var tjugo år eller så mellan tos och tng. Men att det aldrig mer skulle göras en star trek serie? Det finns inte. J.

Samma här. Jag bara kan inte acceptera någonting sådant, aven om jag förstår varför folk kan tycka att Star Trek "dog" då.

Det kan nästan liknas lite vid hur jag förnekar Nemesis och Data's död. Bara tanken på att Data skulle vara död gör mig helt förkrossad. Därför har jag rätt och slätt valt att förneka det hela :P Har inte sett filmen och har definitivt inga planer på att göra det heller, för jag skulle nog bli grovt deprimerad för resten av mitt liv om jag gjorde det.

Jag cut'n'pastar ett inlägg jag skrev på ett annat forum om ST:s framtid:

"Vi får inte glömma att Star Trek producerade 4 serier på tjugo år. Mellan 1986 och 2004 gjordes sju säsonger TNG, sju säsonger DS9, sju säsonger VOY och fyra säsonger ENT. Det kräver en del att producera så mycket tv och 4? filmer. Inte konstigt att man till slut började gå på tomgång och la ST på is ett tag. "

ST behöver en paus, helt enkelt. Pengar och kreativitet är inga oändliga resurser. Att däremot prata om ST som död och begraven är nonsens, särskilt när det inspelningen av film XI pågår. Däremot behöver franchisen nya huvudmän, inte för att Berman och Braga (och Moore som hade en viktig roll) har misskött sig eller är klåpare som vissa vill hävda, utan för att de gjort sin ST, deras vision är gjord och nu behövs nya visioner, nytt blod i franchisen. För att det ska ge beh??vs en paus i vilken det görs ett par filmer av olika regissörer där man prövar sig fram. Detta tills någon träder fram med energi, vilja och kraft nog att dra igång franchisen på allvar igen. ST behöver en paus för att hitta sig själv igen (och vi vill väl inte ha TNG, DS9, VOY en gång till?), och jag tror inte 80 och 90-talens guldålder kommer upprepa sig igen, men det kommer göras ST-serier i framtiden.

Säkert kommer det att göras ST någon gång i framtiden, hur det än går med film-XI. Och det är sant som sägs ovan att ST har haft lång paus tidigare. Kanske kan det komma en ny renäsans om 10-20 år. Om personerna som var med och skapade TNG, DS9 och VOY fortfarande är aktiva, så bör de kunna vara med att skapa något nytt tillsamans med en yngre generation av producenter. Precis som det var när Roddenberry var med att starta TNG-projektet. Jag tror att denna mix av gammal och ny ST-expertis är viktig för att skapa något nytt, men som ändå relatera till vad som var tidigare, och charmen med det gammla ST. Det jag vänder mig mycket mot dessa tider, och som får mig att säga att ST är död/utslitet, är att jag tycker Paramount suger ur ST i ett enda syfte, och det är att käna så mycket pengar som möjligt. Den gammla charmen, vad som personifierar ST och canon, tas inte alls hänsyn till hoss Paramount i dag. Allt måste utvecklas och förändras...givetvis, men du måste komma ihåg ursprunget. Det går inte att bygga en bil utan att förstå det grundläggande konceptet för hur ett hjul fungerar.

Edited by Unkas

Jag cut'n'pastar ett inlägg jag skrev på ett annat forum om ST:s framtid:

"Vi får inte glömma att Star Trek producerade 4 serier på tjugo år. Mellan 1986 och 2004 gjordes sju säsonger TNG, sju säsonger DS9, sju säsonger VOY och fyra säsonger ENT. Det kräver en del att producera så mycket tv och 4? filmer. Inte konstigt att man till slut började gå på tomgång och la ST på is ett tag. "

ST behöver en paus, helt enkelt. Pengar och kreativitet är inga oändliga resurser. Att däremot prata om ST som död och begraven är nonsens, särskilt när det inspelningen av film XI pågår. Däremot behöver franchisen nya huvudmän, inte för att Berman och Braga (och Moore som hade en viktig roll) har misskött sig eller är klåpare som vissa vill hävda, utan för att de gjort sin ST, deras vision är gjord och nu behövs nya visioner, nytt blod i franchisen. För att det ska ge behövs en paus i vilken det görs ett par filmer av olika regissörer där man prövar sig fram. Detta tills någon träder fram med energi, vilja och kraft nog att dra igång franchisen på allvar igen. ST behöver en paus för att hitta sig själv igen (och vi vill väl inte ha TNG, DS9, VOY en gång till?), och jag tror inte 80 och 90-talens guldålder kommer upprepa sig igen, men det kommer göras ST-serier i framtiden.

h??ller med, nytt blod behövs. vi behöver lite fräscha ideer. de gamla folket har liksom tömt sig på ST, nu återstår bara annat i dom, men även det kan vara riktigt bra. Brannon Braga (tror det var han, annars var det nån annan trektyp) gjorde ju serien Threshold som jag tyckte var riktigt bra, tyvärr blev det bara 13 avsnitt. och man får inte glömma den ytterst superba serien som Ron D Moore ligger bakom, nämligen remaken av Battlestar Galactica, enligt mig håller den lika hög klass som toppklassig ST, om inte ännu bättre!