Gå till innehåll
MrsMorn

BorgQueen

Rekommenderade inlägg

Tittade igår på sista avsnittet av Voyager då dom äntligen lyckas ta sig hem med hjälp av att Amiral Janeway åker tillbaka i tiden för att få hem Yoyager tidigare än beräknat. Men problemet är i första hand att Borgerna står i vägen med deras drottning i spetsen. Hon gör allt för att förhindra skeppet att ta sig hem. Amiral Janeway offrar sig för skeppet och där med lyckas mörda BorgQueen. Det händer en liknande sak i First Contact. Men där är det att BorgQueen tog sig ombord på Enterprice. Där dör hon genom att hennes cybernetiska kropp och ryggrad blir förstöd. Jag undrar nu om det finns fler än en drottning i Borgkollektivet eller om det är så enkelt att hon blir reparerad båda gångerna eftersom att hon är överhuvudet i kollektivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tittade igår på sista avsnittet av Voyager då dom äntligen lyckas ta sig hem med hjälp av att Amiral Janeway åker tillbaka i tiden för att få hem Yoyager tidigare än beräknat. Men problemet är i första hand att Borgerna står i vägen med deras drottning i spetsen. Hon gör allt för att förhindra skeppet att ta sig hem. Amiral Janeway offrar sig för skeppet och där med lyckas mörda BorgQueen. Det händer en liknande sak i First Contact. Men där är det att BorgQueen tog sig ombord på Enterprice. Där dör hon genom att hennes cybernetiska kropp och ryggrad blir förstöd. Jag undrar nu om det finns fler än en drottning i Borgkollektivet eller om det är så enkelt att hon blir reparerad båda gångerna eftersom att hon är överhuvudet i kollektivet.

nej , svaret är att hon laddas ner i nya kroppar . i "Scorpion del 1 " (eller "del 2") berättat hon för seven att hon kommer från "species 125" (eller nåt sånt) . troligen så var överhuvudet för Borgerna bara en enormt stor dator innan de assimilerade den rasen för att just ladda ner överhuvudet i kropparna(kan vara förklaringen till att först spelas hon av Alice Kreig och senare av Susanna Thompson om man vill)

Redigerad av K´hogh son of Klintoch

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej , svaret är att hon laddas ner i nya kroppar . i "Scorpion del 1 " (eller "del 2") berättat hon för seven att hon kommer från "species 125" (eller nåt sånt) . troligen så var överhuvudet för Borgerna bara en enormt stor dator innan de assimilerade den rasen för att just ladda ner överhuvudet i kropparna(kan vara förklaringen till att först spelas hon av Alice Kreig och senare av Susanna Thompson om man vill)

Det var "Dark Frontier", remember?

Det finns en liknande disskution på forumet "Tankar om Borg" som man kan läsa om det om man bläddrar till sida 6 någonstans.

Är detta en spolier (vet ej hur man gör för att öppna och dölja)? :huh: : I Spelet Star Trek Legacy kan man se i "Extras" filmer om den där vulcanes "tankar om borg och att dom lever logist osv, i "Orgin of borg" tror jag den hette så kan man se som K´hogh sa att dom laddas ner i nya kroppar och av "ritaren" av filmerna så kan man se mycket tydligt att det finns flera stycken "borg queens" huvud inuti små "pods" (typ statispods)

Redigerad av UFP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Offecielt får vi aldrig någon förklaring. När frågan kommit upp i FCT så svarar borgquen bara med att säga att Picard har en väldigt liten förståelse och är välldigt trångsynt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den bästa och enklaste teorin/förklaringen, och som jag ansluter mig till, är att Borg Queen bara är ett protokoll, ett program och således inte knuten vare sig till kropp eller rum. Det är till och med möjligt att det existerar flera drottningdrönare samtidigt. Hon är tänkt att fungera som ett interface gentemot andra raser och för att lösa logistiska och taktiska uppgifter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var "Dark Frontier", remember?

Det finns en liknande disskution på forumet "Tankar om Borg" som man kan läsa om det om man bläddrar till sida 6 någonstans.

Är detta en spolier (vet ej hur man gör för att öppna och dölja)? :huh: : I Spelet Star Trek Legacy kan man se i "Extras" filmer om den där vulcanes "tankar om borg och att dom lever logist osv, i "Orgin of borg" tror jag den hette så kan man se som K´hogh sa att dom laddas ner i nya kroppar och av "ritaren" av filmerna så kan man se mycket tydligt att det finns flera stycken "borg queens" huvud inuti små "pods" (typ statispods)

Ja det skulle man ju behöva ha när man har feber eler har varit ute och slarvat- ett extra huvud som väntar ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Den bästa och enklaste teorin/förklaringen, och som jag ansluter mig till, är att Borg Queen bara är ett protokoll, ett program och således inte knuten vare sig till kropp eller rum. Det är till och med möjligt att det existerar flera drottningdrönare samtidigt. Hon är tänkt att fungera som ett interface gentemot andra raser och för att lösa logistiska och taktiska uppgifter.

Du yttrar ganska mycket var jag har funderat över. Det verkar vara dem mest logiska och vettiga förklaringen. Hon (borgqueen) säger själv att hon är "the colektive".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk er bi och myrsamhällen alla har olika drottningar men de har samma princip och beteende, samma är med Borgdrottningarna enligt min tanke.

Sen är ju Legacy inte canon så de kan man ju skippa =)

Sen har vi ju sett borger som fungerar utan drottning, men allt eftersom deras antal ökar så behövs det en "hub" dvs en drottning som sedan dirigerar tanketrafiken mycket mer effektivt än om kollektivet skulle enhanda skicka ut uppgifter till enskilda drönare, på så sätt ökas effektiviteten med en drottning, eftersom hon genom kollektivets protokoll och direktiv kan leda dem mycket mer effektivt. All den data som borgerna assimilerar sprids sedan ut genom kollektivet. Och vi har sett borgdrönare i t.ex First contact där de förlorar en drottning så deaktiveras drönarna eftersom ingen kan sköta deras alla instruktioner, samt att det inte finns en närliggande "hub/drottning" som kan styra över dem. Med detta menar jag att det finns en drottning i varje "kub/borgskepp"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njo, det är väl möjligt att det finns flera drottningar väldigt långt borta. Om någon av Vintergatans varelser lyckats ta sig till andra galaxer är det väl borgerna. De har ju haft de väldiga kuberna som gör warp, 9,9 i kanske 100 000 år. Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det finns fler drottningar, som jag har nämnt innan. Och att dem har nog åkt till andra galaxer och assimilerat för att expandera sitt hive. Samt att skeppen går snabbare än konventionell warp, dvs Transwarp. Transwarp -hub är en självgående hub där kuberna inte behöver förbruka sin egna energi för att färdas långa sträckor i transwarp för att sedan "tanka om" dock om de åker till en annan galax. Så lär det ta enormt med massiv energi och för att tanka om så behöver de ny energi och nytt material för assimilering, så vem vet de kankse inte ens åkt till en annan galax just för den stora energiförbrukningen och att dekanske kommer till ett område där det inte finns någon energi. Aja who knows..men som du säger så edet borgerna som e de enda kapabla för att åka till en annan galax.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu