Bebbe Posted February 4, 2008 Report Share Posted February 4, 2008 Till dom som inte har sett Cloverfield har jag bara en sak att säga...Se Den! Cloverfield är filmat på så vis att det ska likna en video filmad med en vanlig digital kamera. Effekten av detta är att det känns mer verkligt. Man kommer in mer i filmen, nästan till den graden att man är med i centrum själv. Ta detta o lägg till en hejdundrade färd genom ett New York i kaos med maffiga ljudeffekter och makalösa effekter och du har en jäkligt bra film med ett unikt perspektiv. Den kanske e lite kort ja, men den korta resan är adrenalin pumpade. Ärligt talat, man fick en känsla av panik och klaustrofobi då och då och det är det inte många filmer som ger. Och det bästa av allt, dom planerar en uppföljare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted February 4, 2008 Report Share Posted February 4, 2008 jag tycker den verkar bra, ska nog se den sen. visste ni att det är JJ Abrams (STXI-regissören) som regisserat den :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted February 5, 2008 Report Share Posted February 5, 2008 Ja den blir det nog till att gå och se. Undrar om det är godzilla-stuk eller vad det kan vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UFP Posted February 5, 2008 Report Share Posted February 5, 2008 jag tycker den verkar bra, ska nog se den sen. visste ni att det är JJ Abrams (STXI-regissören) som regisserat den :lol: ajjj tänkte säga det men du hann före :lol: (var häromdan på bio och såg den på reklamet innan filmen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 6, 2008 Report Share Posted February 6, 2008 Låter som en mycket intresant film. Går den på bio nu? Tycker det är lite av filmtorka just nu så det vore trevlig om det kom något riktigt bra som vägde upp lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted February 6, 2008 Report Share Posted February 6, 2008 Låter som en mycket intresant film. Går den på bio nu? Tycker det är lite av filmtorka just nu så det vore trevlig om det kom något riktigt bra som vägde upp lite. den har premiär den 8:e februari, håller med om att den verkar intressant, har varit intresserad av den ända sen trailern gick första gången i USA för ett gäng månader sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted March 15, 2008 Report Share Posted March 15, 2008 Såg filmen på dess premiär och den var väl helt ok, konceptet är ju knappast nytt (Blair Witch Project) Att det kommer en 2:a skulle jag personligen inte tycka vara något att hurra för, då de säkerligen lär förstöra den bästa delen i originalet, mystiken, ovetandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted March 17, 2008 Report Share Posted March 17, 2008 (edited) Klart intressant film. Jag gillar att man inte får så många svar om vad monstret är, var det kommer ifrån, vad dess syfte är och så vidare. Med lite tur så tar inte kommande filmer upp det heller utan ger oss mera monster och mindre förklaringar. Edited March 17, 2008 by Tuvok Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P'kea Posted March 18, 2008 Report Share Posted March 18, 2008 Jag skulle verkligen vilja se den. Vet inte om det blir på bio eller DVD. Den är nog jättebra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted March 18, 2008 Report Share Posted March 18, 2008 Låter som en film som är värd att se på bio. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted March 18, 2008 Report Share Posted March 18, 2008 Personligen så tror jag att det blir en helt annan upplevelse att se den på bio (jag gjorde det) då den är filmad ur perspektivet "skakig handkamera". Men det är bara vad jag tror. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted March 18, 2008 Report Share Posted March 18, 2008 Låter onekligen som en intressant film men just det där med "skakig handkamera" får mig alltid att rygga tillbaka. Jag har svårt för användandet av handhållna kameror i filmer oavsett om det passar in i berättandet eller inte. Inte minst för att det kan få mig att må illa (blir lätt åksjuk/sjösjuk) :sjuk: men också för att det ofta används som ett billigt sätt att dölja dåliga effekter eller inkompetenta skådespelare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted March 19, 2008 Report Share Posted March 19, 2008 (edited) Låter onekligen som en intressant film men just det där med "skakig handkamera" får mig alltid att rygga tillbaka. Jag har svårt för användandet av handhållna kameror i filmer oavsett om det passar in i berättandet eller inte. Inte minst för att det kan få mig att må illa (blir lätt åksjuk/sjösjuk) :sjuk: men också för att det ofta används som ett billigt sätt att dölja dåliga effekter eller inkompetenta skådespelare. Jag håller med. Det är jobbigt att se på, och man ser inte så mycket när bilden hela tiden studdsar som en gummiboll. Personligen tycker jag att den tekniken är kass. Som du säger käns det som ett sätta att dölja filmens utseende, för om publiken inte hinner se något behöver filmskaparna inte engagera sig lika mycket. Det är bara ett sätta att skape en falsk känsla av att det händer något. Personligen har jag alltid föredragit den Asiatiska stilen där kameran står tämligen still på ett större avstånd. Då gäller det att det verkligen händer något i blickfånget, vilket inte brukar vara så svårt då asiaterna ofta är bra på vad det gör och inte behöver dölja något. Edited March 19, 2008 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted March 19, 2008 Report Share Posted March 19, 2008 Jag tycker att metoden är intressant och har fungerat i flera andra filmer också. Dock är det inte alltid det är positivt att använda sig av den. Tekniken passar bra till just denna film med tanke på utgångspunkten. En oväntad attack av ett monster mitt under en fest där man filmar lite allt möjligt för att ge till en som ska flytta från landet att ha som minne. Dom blir direkt indragna i denna attack och jag tror knappast att det hade funkat att göra denna film på det mer tradionella sättet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts