Marvin Posted February 17, 2008 Report Share Posted February 17, 2008 Jag har funderat på lite olika ord och uttryck som jag tycker används alltför sällan numera. Och de guldkorn som gömmer sig, vilka ord och/eller uttryck tycker ni allra bäst om? Vad vill ni höra eller använda oftare? Här är en del av vad jag har kommit på hittills: "Bindgalen" "För bövelen" är ett underskattat kraftuttryck. "Sockiplast", finns väl fortfarande men ordet ger omedelbar flashback till lågstadiets gympalektioner och ribbstolsterror. Och så har vi alla dessa uttryck för att "finkänsligt" påpeka att en person har en skruv lös: "Han har inte alla indianer i kanoten" Det här var bara några exempel, men ni förstår i princip vad jag är ute efter. Så, vilka guldkorn har ni att dela med er av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted February 17, 2008 Report Share Posted February 17, 2008 Ok, till att börja med vill jag bara informera om att jag skulle ha kunnat dra upp 100 olika ord jag älskar att använda, men av dessa hundra är nog 99 st svordomar :rodna: Men men, annars gillar jag roliga ord, som: *Sure Bacon (som ofta) *Ofta (som i sällan) *Faxitixitimo (som i faktiskt) *Sureligt (som i ofta, som i sällan) *Chiligt (som i tråkigt) *Degigt (som i slött) *Lixom (jordens bästa ord) *Asså (jordens näst bästa ord) Sen gillar jag meningar som: *Din usla torsk *Galaxer i mina braxer Och ordspråk som: *När man talar om trollen smuttar de på rommen *Jag är trött som ett spätt *Det enda som är farligare än en arg Trekkie är en skadad mygga Allt detta tycker jag att vi ska börja använda mer i det svenska språket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marvin Posted February 17, 2008 Author Report Share Posted February 17, 2008 Jotack, när man skalar bord de lustiga svordomarna blir det inte lika mycket kvar... (Svordomsvisan har en del kul i sig, liksom Kapten Haddocks svordomar i Tintin. "Pottsork" och "Likbjudare" är väl de snällare skällsorden? ;) ) Galaxer i mina braxer! Heja Kapten Zoom!!! Jag hade nästan glömt att han fanns! Kom på att tillägget "...som ett ägg med skägg" är ganska kul, men jag vet inte riktigt hur det skulle kunna klämmas in i språket egentligen. "Att hoppa i galen tunna" gillar jag också. Och jag glömde alldeles bort "Kälkborgare"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted February 18, 2008 Report Share Posted February 18, 2008 Ooh, jag glömde nästan det påhittade uttrycket jag använder mest: Hasta i backarna. Jag vet inte när jag började säga det, eller varför, men jag har sagt det sen jag var ganska liten. Ordet är då en blandning mellan Hasta Mañana och Sakta I Backarna. Jag säger det väldigt ofta till min familj vet jag, men om jag har börjat använda det till mina vänner vet jag faktiskt inte. (det kan ju verka lite underligt att säga hasta i backarna för vissa) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 18, 2008 Report Share Posted February 18, 2008 Ett kul uttryck jag gärna använder mig av i chatt är zlatan. Inte för att han har gjort mig något ont utan för att det låter så bra utan vara en svordom :lol: Zlatan också :lol: :lol: Ett annat favorituttryck på senare tid är att jag gärna säger Joe Labero också när jag tappar något eller gör något annat fel. Det känns helt enkelt som att han har varit framme och trollat när något går fel antar jag... :lol: Och när jag behöver dra till med det riktig grova artelleriet i svordomsväg tänker jag gärna: MF of an ansiant law. (Vad nu ansiant law betyder?). Förkortningen behövs för annars behöver jag varna mig själv men ni fattar säkert vad jag menar... :lol: :blink: Annars vill man gärna dra till med ett "Vaffo gör di på detta viset?" ibland. Hasta la vista, baby! J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted February 18, 2008 Report Share Posted February 18, 2008 "Annorstädes" är ett ord jag gärna nyttjar! För att inte glömma- "ehuru" och "enär". Sedan så har vi ju "därest" och det inte alltför okända "eska"(användes mycket i lumpen. Dessa ord är ju inte uttryck i egentlig mening men avänds så sällan att de får uttrycksfunktionen i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted February 18, 2008 Report Share Posted February 18, 2008 Åh, Slentrian är ett så fint ord och det är synd att inte fler använder det Annars gillar man milda svordomar, så som Rackarns, Järnspikar, Dummer och Din sliskiga fisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marvin Posted February 18, 2008 Author Report Share Posted February 18, 2008 (edited) "Annorstädes" är ett ord jag gärna nyttjar! För att inte glömma- "ehuru" och "enär". Sedan så har vi ju "därest" och det inte alltför okända "eska"(användes mycket i lumpen. Dessa ord är ju inte uttryck i egentlig mening men avänds så sällan att de får uttrycksfunktionen i alla fall. "Eljest" , "förvisso" och "ergo" torde också passa in i detta sammanhang? Och "torde" också! Åh, Slentrian är ett så fint ord och det är synd att inte fler använder det Annars gillar man milda svordomar, så som Rackarns, Järnspikar, Dummer och Din sliskiga fisk "Snåljåp" har en fin klang, och "drullputte" med. Det skånska "fubbick" är grymt. Dessutom brukar jag byta ut över mot über i vissa sammanhang. Überlägset! Och det extremt lokalpatriotiska "E du rent nöffed!?!" Om någon vet var det kommer från blir det stor guldstjärna i kanten! :kyss: :lol: Edited February 18, 2008 by Marvin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 18, 2008 Report Share Posted February 18, 2008 En svordom som jag hörde min saliga morfader använda en gång har jag tagit till mig. "Bövlans Grisar" Jag använder det inte så ofta, men när jag gör så käns det helt rätt. Ett av minna förebilder när det gäller kraftuttryck är Kapten Haddock, vars ordföråd Marvin gav ett par exempel på här ovan. Ytterligare några är värda att nämna. Amöba, landkrabba, anfäkta och regera, fähundar, galgfågel, kloakråtta, lymmel, pest loppa, snyltrot, näbbjur, plattfot. Det fins mängder av bra uttryck när man studerar Haddocks ordföråd. För övrigt är ordet "Förvisso" helt oumbärligt för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted February 18, 2008 Report Share Posted February 18, 2008 "Bomber och granater" från vår käre Haddok är ju en favorit! Vår kapten l lumpen hade liknande skägg och hette Hansson i efternamn. Ni kan ju tänka er vad vi kallade honom! ;) Här i Östergötland säger man ibland, när man inte kanske vill svära; "för håklingen". Mitt absoluta favoritord när det gäller modernare uttryck är ändå "kvalitetssäkra". Det använder jag i så många sammanhang som möjligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marvin Posted February 19, 2008 Author Report Share Posted February 19, 2008 (edited) Bövlans grisar... Magnifikt. Jag hittar inte ord för att beskriva den frasen. Jag är kär! Kvalitetssäkra! Nästan lika klichéartat som "spindeln i nätet"! På en helt annan nivå hittar vi ju allt trams i jobbanonserna, i stil med "Vi söker en experienced software account manager som vill arbeta med high-tech solutions inom business..." etc. Man blir mörkrädd för mindre. Speciellt när det visar sig att jobbet typ består av att korrekturläsa i word... ;) För övrigt borde vi sprida "trekkassera" till omgivningen, eller hur? Edited February 19, 2008 by Marvin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted February 19, 2008 Report Share Posted February 19, 2008 Jupp jupp sprida "trekkasera"! Ja "kvalitetssäkra" är så kliché att det är kul att tillämpa på allt. "nu ska jag gå och kvalitetssäkra mjölktillgången". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 19, 2008 Report Share Posted February 19, 2008 En favorit från mina barnprogram är "Norrköping för tjuvene" i slutet av jalle julle och viktor programet. Sedan har vi ju naturligtvis det klassiska "Housten vi har ett problem!" och det lika klassiska Engage men det är väl knappast saknat... Sedan har vi ju kalkyls klassiska raseriutbrott: Jag spela apa? Nä nu har det min själ gått för långt! Jag spela apa??? Du ska be om ursäkt för det där! Och de här då (om en grupp tekniker)? De spelar väl också apa din grobian... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted February 19, 2008 Report Share Posted February 19, 2008 Det sistnämnda kom väl från vår käre professor kalkyl? Ett kul uttryck från Trollhättan med omnejd är ordet "slödrick". Nån´som kan gissa på vad som åsyftas med detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 19, 2008 Report Share Posted February 19, 2008 .....Sedan har vi ju kalkyls klassiska raseriutbrott: Jag spela apa? Nä nu har det min själ gått för långt! Jag spela apa??? Du ska be om ursäkt för det där! Och de här då (om en grupp tekniker)? De spelar väl också apa din grobian... J. Spela apa är verkligen en klassiker om man gillar Tintin. Det är Kapten haddok som först säger detta om sig själv, men Karl Kalkyl tror att Haddok säger det till honom. Är för övrigt från albumet "Månen tur och retur del 1"(ifall någon är intreserad). Ordet "grobian" är också undervärderat. Något jag använder ganska regelbundet. Det sistnämnda kom väl från vår käre professor kalkyl? Ett kul uttryck från Trollhättan med omnejd är ordet "slödrick". Nån´som kan gissa på vad som åsyftas med detta? Socker dricka är ett typiskt slödrick, även Redbull är populärt som sådant. Om man har hemkört så är lingondricka slödrick. Får jag ett MVG för det svaret?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted February 19, 2008 Report Share Posted February 19, 2008 Japp! Det blir MVG! Slödrick= groggvirke. Du bor väl i dom svängarna tror jag? Hursomhelst så skrattade jag på mej när jag hgörde det för försa gången. Blir man inte pigg och uppkäftig av enbart slödrick alltså? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 19, 2008 Report Share Posted February 19, 2008 .....Sedan har vi ju kalkyls klassiska raseriutbrott: Jag spela apa? Nä nu har det min själ gått för långt! Jag spela apa??? Du ska be om ursäkt för det där! Och de här då (om en grupp tekniker)? De spelar väl också apa din grobian... J. Spela apa är verkligen en klassiker om man gillar Tintin. Det är Kapten haddok som först säger detta om sig själv, men Karl Kalkyl tror att Haddok säger det till honom. Är för övrigt från albumet "Månen tur och retur del 1"(ifall någon är intreserad). Ordet "grobian" är också undervärderat. Något jag använder ganska regelbundet. Det sistnämnda kom väl från vår käre professor kalkyl? Ett kul uttryck från Trollhättan med omnejd är ordet "slödrick". Nån´som kan gissa på vad som åsyftas med detta? Socker dricka är ett typiskt slödrick, även Redbull är populärt som sådant. Om man har hemkört så är lingondricka slödrick. Får jag ett MVG för det svaret?? Ett mvg för tintin kunskaperna också. Ett kul sätt att visa läsarna runt i månraketen på! J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marvin Posted February 29, 2008 Author Report Share Posted February 29, 2008 Månen tur och retur 1 & 2 är förmodligen det bästa Hergé gjorde. Eller kanske Blå lotus? Tintin i Tibet? Eller... Uh, det här blev jobbigt :blink: . Lokala uttryck? Ujujuj, var ska man börja listan från skåneland? Här är det "blannevann" som är slödrick. Någon som vill försöka sig på "fubbick", "lase", "rullebör", "rabbemos" eller "snuda"? Det finns vansinnigt mycket, av varierande knepighetsgrad, men av någon anledning kommer jag inte på så många när jag väl sitter vid datorn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted February 29, 2008 Report Share Posted February 29, 2008 Månen tur och retur 1 & 2 är förmodligen det bästa Hergé gjorde. Eller kanske Blå lotus? Tintin i Tibet? Eller... Uh, det här blev jobbigt :blink: . Lokala uttryck? Ujujuj, var ska man börja listan från skåneland? Här är det "blannevann" som är slödrick. Någon som vill försöka sig på "fubbick", "lase", "rullebör", "rabbemos" eller "snuda"? Det finns vansinnigt mycket, av varierande knepighetsgrad, men av någon anledning kommer jag inte på så många när jag väl sitter vid datorn... ni skåningar är lustiga ni, man fattar ju ingeting :blink: kan ni inte göra typ ett lexikon elle nåt som man åtmistone kan slå upp orden :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted February 29, 2008 Report Share Posted February 29, 2008 Månen tur och retur 1 & 2 är förmodligen det bästa Hergé gjorde. Eller kanske Blå lotus? Tintin i Tibet? Eller... Uh, det här blev jobbigt :blink: . Lokala uttryck? Ujujuj, var ska man börja listan från skåneland? Här är det "blannevann" som är slödrick. Någon som vill försöka sig på "fubbick", "lase", "rullebör", "rabbemos" eller "snuda"? Det finns vansinnigt mycket, av varierande knepighetsgrad, men av någon anledning kommer jag inte på så många när jag väl sitter vid datorn... Jajemensan: Rullebör= skottkärra. Rabbemos kan det vara detsamma som pärregröd? Dom andra kan jag inte. Men jag har ett par skånska till: Ännaklämma och rumpedarra. Dom får ni nog svårt att knäcka! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marvin Posted March 1, 2008 Author Report Share Posted March 1, 2008 (edited) Jag är inte ens infödd skåning . När jag åker och hälsar på farsan hälsar han alltid med orden "Välkommen till Sverige!" ;) Rullebör är skottkärra, medan rabbemos är rotmos. Pärregröd görs väl på pantofflor? Ännaklämma och rumpedarra har jag missat helt, men jag kan bidra ytterligare till listan med "pinnaso". Ledtråd: det är ett djur. Om ingen gissar rätt på de andra orden lämnar jag facit ikväll eller imorgon. :lol: Och det finns faktiskt skånska ordböcker, tro det eller ej. T.o.m. extra dialektala, det finns exempelvis en bok om just Trelleborgskan. :blink: :lol: Edited March 1, 2008 by Marvin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted March 1, 2008 Report Share Posted March 1, 2008 (edited) Ännaklämma= När man är nervös. Rumpedarra= dansa ;) Japp pärregröd är potatismos! Här i Östergötland säger man pärapoff om potatismos. Jag blir glad av det ordet-"pärapoff" Det där djuret fär jag allt fundera på! Ett annat skånskt ord. Lue. Gissa på det! Inte lätt om man inte är infödd skåning kan jag tro. Sedan så har jag ett star trekkigt favoritord/uttryck som jag älskar: -"Denny Crane" Hajar ni? Edited March 1, 2008 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted March 1, 2008 Report Share Posted March 1, 2008 (edited) Jag bara måste säga: Jag älskar att citera tv-serier (allt från Star Trek till Greys Anatomy eller X-men Evolution). Det roligaste är när man kommer in i ett rum, kör en dialog från låt oss säga X-men och sedan bara lämnar rummet utan ett ord till :lol: (ja, det gör jag lite för ofta). Några favoritcitat att droppa på någon är "He's a brain surgeon, why is he so brainless?" (Grey's Anatomy), "I never lie when I've got sand in my shoes, commodore" (TNG), "The higher, the fewer" (TNG) (Ska sägas med betoningen på higher och fewer) och "Hej, jag har alzheimers. Känner jag dig?" (Sagan om bakgrundsljudet). Fler citerare åt folket! (så man inte känner sig så ensam :P ) Annars finns det ju ett uttryck/svar som jag inte gillar, what so ever: Jo. Jo som fråga på en ja eller nej fråga. Sen ska man ju säga det samtidigt som man nickar lätt, och det ska uttalas nästan lite som tjo. Äkta Norrländska när den är som värst. Annars gillar jag faktiskt den Norrländska dialekten, men just jo är faktiskt en aning störigt. Åh, Göteborgska är så himla fint , önskar att jag var där nu! Alla som pratar Göteborgska låter så himla roliga, jag fullkomligt älskar Göteborgare (och staden för den delen ) Edited March 1, 2008 by johannalaforge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marvin Posted March 1, 2008 Author Report Share Posted March 1, 2008 Denny Crane!!! I get it! Lue, kan det ha med luad ål att göra, dvs att det betyder rökt? Facit: Fubbick: kallar man en dum/elak/knepig människa. Lase: trasa Snuda: näsa/nos Pinnaso: igelkott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted March 1, 2008 Report Share Posted March 1, 2008 Japp! "Denny Crane"! Det nya uttryckt man använder när man vill säga att man är coolast och bäst! Undras om det inte äl lite Kirk i Denny Crane?! Eller vad tror ni? Jaha "pinnaso" Kunde man ju kanske haja! En skånskt till då: Mögda hossor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts