alex Postad 5 Mars, 2008 Rapport Postad 5 Mars, 2008 skulle gissa på skitiga strumpor eller liknande.
commander ricochet Postad 5 Mars, 2008 Rapport Postad 5 Mars, 2008 skulle gissa på skitiga strumpor eller liknande. Rätt!
Marvin Postad 5 Mars, 2008 Författare Rapport Postad 5 Mars, 2008 Jag undrar mest vem som fått flest tjejer, Kirk eller Denny Crane? ;) Har "Denny Crane-ögonblick" alldeles för sällan, jag måste nog ta mig i hampan. <_< Johannalaforge: Den mest klassiska norrländska grejen måste väl vara den där susande inandningen, ungefär som en omvänd vissling? Istället för ett "ja" så blir det ett inandnings-"scuu". Ungefär ;) :lol: . Eller det kanske är just den du menar och jag som är trött? :blink: Jag blev nersläpad till Skåne som liten parvel och har fortfarande inte vant mig av med det. Däremot försvann "gurt" och "furt" från mitt Gävlemål, och ersattes av de mer stavningsmässigt korrekta "gult" och "fult".
Unkas Postad 5 Mars, 2008 Rapport Postad 5 Mars, 2008 Ett härligt brittiskt uttryck jag gillar men hör sällan är "Smashing". Låter så klämmkäckt och brittiskt. Även "Jolly God" borde man använda oftare. Gammalbrittiskan är mycket saknad i dag, tråkigt nog.
alex Postad 6 Mars, 2008 Rapport Postad 6 Mars, 2008 min käre make säger: Hoppsan kerstin, när han snubblar till eller om det händer något oväntat.inte direkt ett nytt uttryck men det är lite gulligt, till saken hör att han är 29 år och inte 89.
commander ricochet Postad 6 Mars, 2008 Rapport Postad 6 Mars, 2008 min käre make säger: Hoppsan kerstin, när han snubblar till eller om det händer något oväntat.inte direkt ett nytt uttryck men det är lite gulligt, till saken hör att han är 29 år och inte 89. Den var helt suveränt! Det ska jag använda! Ett annat favvouttryck som komikern John Candy sa när han var misnöjd, som jag fastnat för är "Oh goodie!"
johannalaforge Postad 6 Mars, 2008 Rapport Postad 6 Mars, 2008 Jag undrar mest vem som fått flest tjejer, Kirk eller Denny Crane? ;) Har "Denny Crane-ögonblick" alldeles för sällan, jag måste nog ta mig i hampan. <_< Johannalaforge: Den mest klassiska norrländska grejen måste väl vara den där susande inandningen, ungefär som en omvänd vissling? Istället för ett "ja" så blir det ett inandnings-"scuu". Ungefär ;) :lol: . Eller det kanske är just den du menar och jag som är trött? :blink: Jag blev nersläpad till Skåne som liten parvel och har fortfarande inte vant mig av med det. Däremot försvann "gurt" och "furt" från mitt Gävlemål, och ersattes av de mer stavningsmässigt korrekta "gult" och "fult". Huvudet på spiken :lol: Trots din trötthet förstod du att det var denna irriterande omvända vissling jag syftade på
Marvin Postad 7 Mars, 2008 Författare Rapport Postad 7 Mars, 2008 Då var jag inte ute och flög alldeles! Det här med att lista ut rumsrena svordomar är ganska kreativt. Speciellt italienska termer är bra och kraftfulla, och de allra bästa är hämtade ur musik- eller pizzavärlden. Kolla den lokala pizzerians meny och kombinera med valfria musiktermer, det är urkul! :lol: Funkar alldeles utmärkt när något går jättefel eller man slår sig på tummen med hammaren. "Forte fortissimo, caprichosa furiosa!" ;)
Expendable Ensign Postad 8 Mars, 2008 Rapport Postad 8 Mars, 2008 Annars finns det ju ett uttryck/svar som jag inte gillar, what so ever: Jo. Jo som fråga på en ja eller nej fråga. Sen ska man ju säga det samtidigt som man nickar lätt, och det ska uttalas nästan lite som tjo. Äkta Norrländska när den är som värst. Annars gillar jag faktiskt den Norrländska dialekten, men just jo är faktiskt en aning st??rigt. Den norrländska inandingen är något jag brukar använda ibland när jag svarar på frågor. Åh, Göteborgska är så himla fint , önskar att jag var där nu! Alla som pratar Göteborgska låter så himla roliga, jag fullkomligt älskar Göteborgare (och staden för den delen ) Bästa göteborgska uttrycket: Äru go i hövvet elle? Två ord som jag använder titt som tätt är "gör" (sätts framför adjektiv) och "bös". Ett annat ord vilket jag fått från min kära mor är "felletyg".
Supreme Commander JAF Postad 9 Mars, 2008 Rapport Postad 9 Mars, 2008 Annars finns det ju ett uttryck/svar som jag inte gillar, what so ever: Jo. Jo som fråga på en ja eller nej fråga. Sen ska man ju säga det samtidigt som man nickar lätt, och det ska uttalas nästan lite som tjo. Äkta Norrländska när den är som värst. Annars gillar jag faktiskt den Norrländska dialekten, men just jo är faktiskt en aning störigt. Den norrländska inandingen är något jag brukar använda ibland när jag svarar på frågor. Åh, Göteborgska är så himla fint , önskar att jag var där nu! Alla som pratar Göteborgska låter så himla roliga, jag fullkomligt älskar Göteborgare (och staden för den delen ) Bästa göteborgska uttrycket: Äru go i hövvet elle? Två ord som jag använder titt som tätt är "gör" (sätts framför adjektiv) och "bös". Ett annat ord vilket jag fått från min kära mor är "felletyg". Apropå göetborska, gissa varifrån det här citatet kommer: "Dö, fattaru inte att dö har blivit blåst. Den där kanoten är inte hopfällbar. Jag skulle kunna utveckla saken men jag har inte tiiid!" J.
K´hogh son of Klintoch Postad 9 Mars, 2008 Rapport Postad 9 Mars, 2008 Annars finns det ju ett uttryck/svar som jag inte gillar, what so ever: Jo. Jo som fråga på en ja eller nej fråga. Sen ska man ju säga det samtidigt som man nickar lätt, och det ska uttalas nästan lite som tjo. Äkta Norrländska när den är som värst. Annars gillar jag faktiskt den Norrländska dialekten, men just jo är faktiskt en aning störigt. Den norrländska inandingen är något jag brukar använda ibland när jag svarar på frågor. Åh, Göteborgska är så himla fint , önskar att jag var där nu! Alla som pratar Göteborgska låter så himla roliga, jag fullkomligt älskar Göteborgare (och staden för den delen ) Bästa göteborgska uttrycket: Äru go i hövvet elle? Två ord som jag använder titt som tätt är "gör" (sätts framför adjektiv) och "bös". Ett annat ord vilket jag fått från min kära mor är "felletyg". Apropå göetborska, gissa varifrån det här citatet kommer: "Dö, fattaru inte att dö har blivit blåst. Den där kanoten är inte hopfällbar. Jag skulle kunna utveckla saken men jag har inte tiiid!" J. det är från min favorit bland svenska filmer "Göta kanal eller vem drog ur proppen" ! tyvärr var uppföljaren långt ifrån lika bra .
Unkas Postad 10 Mars, 2008 Rapport Postad 10 Mars, 2008 Jag har en kolega på jobbet som ofta använder det gammal klassiska uttrycker: "Jaja, vad är väll en bal på slottet". Bra mening att ta till när något krånglar eller inte funkar som man vill. En annan av kolegorna säger hela tiden: "fasa bra". Posetivt och väldigt personligt.
Marvin Postad 20 Mars, 2008 Författare Rapport Postad 20 Mars, 2008 Jag hade ju helt glömt bort "hedersknyffel" och att benämna någon som en "hyvens prick"! Dessutom har jag börja använda "ohemult" mycket, exempelvis "det var en ohemult tung kartong" eller "ett ohemult gammalt skämt."
Unkas Postad 21 Mars, 2008 Rapport Postad 21 Mars, 2008 Hörde ett ord i går som jag inte hört på länge. Mojs....??? Mycket märkligt ord, inget jag har saknat, men vissa gillar det tydligen.
johannalaforge Postad 21 Mars, 2008 Rapport Postad 21 Mars, 2008 Hörde ett ord i går som jag inte hört på länge. Mojs....??? Mycket märkligt ord, inget jag har saknat, men vissa gillar det tydligen. Oh ja! Mojs är ett riktigt härligt ord som jag personligen använder relativt ofta, iallafall. Ett annat ord som jag älskar är Loj. Jag blev jätteförvånad när min kompis sa att han aldrig hört ordet loj förut, det är ju lixom ett av de bästa orden som finns. :lol:
Marvin Postad 21 Mars, 2008 Författare Rapport Postad 21 Mars, 2008 (redigerade) Hörde ett ord i går som jag inte hört på länge. Mojs....??? Mycket märkligt ord, inget jag har saknat, men vissa gillar det tydligen. Oh ja! Mojs är ett riktigt härligt ord som jag personligen använder relativt ofta, iallafall. Ett annat ord som jag älskar är Loj. Jag blev jätteförvånad när min kompis sa att han aldrig hört ordet loj förut, det är ju lixom ett av de bästa orden som finns. :lol: Mojs! Ungefär samma som "tjofräs", kantänka? En herre i bekantskapskretsen använder ordet "preg" för lite olika saker: "så ser du till att den där pregen sitter fast ordentligt". Loj? Som i betydelsen avslappnad/trött/lat? Annars vet jag inte vad det betyder. (Och hur kommer det sig att jag lyckats hamna högst upp på alla sidor i tråden!?! :blink: ) Redigerad 21 Mars, 2008 av Marvin
Supreme Commander JAF Postad 22 Mars, 2008 Rapport Postad 22 Mars, 2008 Du har god hand med webläsare? J.
johannalaforge Postad 22 Mars, 2008 Rapport Postad 22 Mars, 2008 Hörde ett ord i går som jag inte hört på länge. Mojs....??? Mycket märkligt ord, inget jag har saknat, men vissa gillar det tydligen. Oh ja! Mojs är ett riktigt härligt ord som jag personligen använder relativt ofta, iallafall. Ett annat ord som jag älskar är Loj. Jag blev jätteförvånad när min kompis sa att han aldrig hört ordet loj förut, det är ju lixom ett av de bästa orden som finns. :lol: Mojs! Ungefär samma som "tjofräs", kantänka? En herre i bekantskapskretsen använder ordet "preg" för lite olika saker: "så ser du till att den där pregen sitter fast ordentligt". Loj? Som i betydelsen avslappnad/trött/lat? Annars vet jag inte vad det betyder. (Och hur kommer det sig att jag lyckats hamna högst upp på alla sidor i tråden!?! :blink: ) Personligen använder jag mojs då jag syftar på en sak som är svår att beskriva med andra ord, typ till en maträtt "Det där mojset". Loj använder jag som Muppig (vilket är ett annat ord som jag använder konstant). Man skulle annars kunna beskriva loj som konstig.
Unkas Postad 22 Mars, 2008 Rapport Postad 22 Mars, 2008 Jag skulle förklara ordet loj som avslappande, tar det lungt., slöar.
NX-01 Postad 24 Mars, 2008 Rapport Postad 24 Mars, 2008 Jag skulle förklara ordet loj som avslappande, tar det lungt., slöar. ja håller med loj är slött :lol:
Unkas Postad 24 Mars, 2008 Rapport Postad 24 Mars, 2008 Jag skulle förklara ordet loj som avslappande, tar det lungt., slöar. ja håller med loj är slött :lol: Ren stockholmska skulle jag tro, slang, inget härligt språk.
Expendable Ensign Postad 1 April, 2008 Rapport Postad 1 April, 2008 (redigerade) Jag hade ju helt glömt bort "hedersknyffel" och att benämna någon som en "hyvens prick"! Hedersknyffel används allt för sällan. Personligen använder jag mojs då jag syftar på en sak som är svår att beskriva med andra ord, typ till en maträtt "Det där mojset". Använder ibland ett liknande ord: grejsimojs Kom på ett ord till som påminner om detta: Geggamoja Jag skulle förklara ordet loj som avslappande, tar det lungt., slöar. ja håller med loj är slött :lol: Jag instämmer. Skulle också förklara ordet på det sättet. Redigerad 1 April, 2008 av Expendable Ensign
johannalaforge Postad 1 April, 2008 Rapport Postad 1 April, 2008 (redigerade) Använder ibland ett liknande ord: grejsimojs Samma här! Gillar grejsimojs skarpt. Ett tag hade jag även en fetish för ordet faxitixitimo, som då är ett annat ord för faktiskt (jag och min kompis typ hittade på det när jag var 7 år) Angående loj: Jag har aldrig hört någon använda ordet loj i den bemärkelsen. Till slött använder jag personligen degigt. I min närhet har loj alltid syftat på en person som är konstig/lustig. Redigerad 1 April, 2008 av johannalaforge
K´hogh son of Klintoch Postad 1 April, 2008 Rapport Postad 1 April, 2008 Använder ibland ett liknande ord: grejsimojs Samma här! Gillar grejsimojs skarpt. Ett tag hade jag även en fetish för ordet faxitixitimo, som då är ett annat ord för faktiskt (jag och min kompis typ hittade på det när jag var 7 år) Angående loj: Jag har aldrig hört någon använda ordet loj i den bemärkelsen. Till slött använder jag personligen degigt. I min närhet har loj alltid syftat på en person som är konstig/lustig. hur uttalas ordet "faxitixitimo" ?
johannalaforge Postad 1 April, 2008 Rapport Postad 1 April, 2008 (redigerade) Använder ibland ett liknande ord: grejsimojs Samma här! Gillar grejsimojs skarpt. Ett tag hade jag även en fetish för ordet faxitixitimo, som då är ett annat ord för faktiskt (jag och min kompis typ hittade på det när jag var 7 år) Angående loj: Jag har aldrig hört någon använda ordet loj i den bemärkelsen. Till slött använder jag personligen degigt. I min närhet har loj alltid syftat på en person som är konstig/lustig. hur uttalas ordet "faxitixitimo" ? Exakt som det låter, kan inte bli enklare och bättre :lol: (alltså, som det låter när man säger faktiskt, fast med några extra roliga bokstäver ) Redigerad 1 April, 2008 av johannalaforge
Rekommenderade inlägg
Vänligen logga in för att kunna kommentera
Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in
Logga in nu