Gå till innehåll

Smink har betydelse


Starblind

Rekommenderade inlägg

..Jag menar för skådespelaren och den karaktär som personen ska vara.

Det finns många härliga karaktärer/figurer i Star trek världen och jag kan inte låta bli att tänka på dom skådespelare som timme för timme dag efter dag måste sitta i en sminkstol och se sig själv förvandlas till en "fantasifigur".

En som jag tycker är helt fantastisk och kul är ferengipersonen Quark och även hans bror. :D

Knappt att man skulle känna igen dom som vanliga personer. Har ni någon favorit "sminkkaraktär" som är utöver det vanliga i Star trek världen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Intressant för just Armin Shimerman (Quark) och Max Grodénchik (Rom) är två personer som jag tycker är ganska enkla att känna igen även utan smink.

Nja, visst kan man känna igen dom men det tror jag beror på att man/vi har sett dom så "ofta". Men fråga nån som inte ser på Star trek, känner dom igen personen bakom masken. Kanske. Tycker ändå att dom gör ett jättejobb som utsätter sig för detta "obehag" :blink: för våran/tittarnas skull. Finns det fler maskerade personer??

Redigerad av Jocke
Fixat citat-taggen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första gången jag såg en bil på Quark utan smink såg jag direkt att det var han. Det var så uppenbart och likt fast masken saknades.

Samma för mig fast med Michael Dorn (Worf, asså).... (och utan bilen :P ;) )

Har för mig att Dorn sa i en intervju (förmodligen lite skämtsamt) att under de första veckorna av inspelningen av TNG så var det ingen av de andra skådespelarna som visste vem han var när han inte hade masken på sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade på att redigera mitt tidigare inlägg, men insåg att det var för komiskt för att tas bort. Men det var givetvis ordet bild jag hadde för avsikt att skriva. Ibland irriterar jag mig dock väldigt mycket på Quark (och även andra ferengis), då vore det inte fel att kunna släppa en bil på Quark.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha..Bil(d)en var bra. :D Måste ha gått åt mycket smink...

Håller med om att många figurer är- och måste vara sminkade för att lyfta rollen/karaktären. Tänker bl a på Borg som tack vare sminket faktiskt ser lite ondskefulla ut. Borgdrottningen är väldigt bra sminkad men henne skulle jag nog känna igen utan smink. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha..Bil(d)en var bra. :D Måste ha gått åt mycket smink...

Håller med om att många figurer är- och måste vara sminkade för att lyfta rollen/karaktären. Tänker bl a på Borg som tack vare sminket faktiskt ser lite ondskefulla ut. Borgdrottningen är väldigt bra sminkad men henne skulle jag nog känna igen utan smink. :rolleyes:

Sminket har helt klart en stor betydelse då det tillsammans med saker som t.ex. kläder skapar en visuell identitet åt de olika raserna. Borgerna skulle förmodligen verka ganska tråkiga och ofarliga om de inte såg ut som de gör.

Måste säga att första gången jag såg Alice Krieg (som spelade borgdrottningen i First Contact och Endgame) utan sminket så hade jag svårt att placera henne. Hon såg bekannt ut men jag kunde inte komma på vart jag hade sett henne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Jag tycker att sminkningen har väldigt stor betydelse. Jag skulle inte känna igen de mest sminkade skådespelarna osminkade om jag inte sett dem så ofta att jag känner igen dem på rösten. Det gäller särskilt ferengierna, Quark och Nog, men även Neelix. Jag tänker på något tillfälle där jag sett Ethan Phillips (Neelix) osminkad, eller som ferengi (i Aquisition ENT) och inte känt igen ansiktet, men rösten.

Det behöver inte vara mycket smink för att jag ska ha svårt att känna igen en skådespelare osminkad. Till exempel Weyon (Jeffrey Combs) från Dominion (DS9) som dyker upp om och om igen i Enterprise i olika roller (och i The 4400). Jag vet inte hur han ser ut ;) , men jag vet hur han låter.

Jag har faktiskt missat att känna igen Brent Spiner (Data) osminkad. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...