Gå till innehåll
Nyhet

Fysiker uppfinner ett Star Trek-liknande kraftfält

Rekommenderade inlägg

plasma_window_thumb_080404.jpgInom science fiction är kraftfält flitigt förekommande som ett sätt att skydda t.ex. ett rymdskepps skrov från skador (från laser-, projektilvapen, meteoriter, etc.). Vi har också sett att de använts för att hindra att ett skepps invändiga atmosfär försvinner ut i tomma rymden (t.ex. som "porten" på ett rymdskepps skyttelhangar).

Nu har fysiker vid U.S. Department of Energy’s (DOE) Brookhaven National Laboratory utvecklat ett s.k. plasmafönster som teoretiskt skulle kunna fungera på samma sätt som ett kraftfält, om tillräckligt mycket energi tillförs. Teknologin går ut på att man fyller en volym av rymden med ett plasma eller en joniserad gas som sammanhålls med ett pålagt magnetfält.

Tillsvidare är den volym man kan klara rätt liten, plasmat skapas som ett tvärliggande plan inuti en cylinder (Se bilden). Plasmafönstret blockerar i dagsläget materia tillräckligt väl för att t.ex. kunna skapa en barriär mellan vacuum och en atmosfär.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej...inget första aprilskämt va? :blink: Dom kommer snart at ha utvecklat det där till fullo! Påminner lite (bilden) om kraftfälten i spelet jedi knight. Men jag undrar hur mycket energi det drar att hålla igång kraftfältet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är inget aprilskämt.

Jo, det åtgår väldiga mängder energi. Man har beräknad att det krävs c:a 8 Kw/cm²/s för att hålla igång fönstret. Tänker vi oss då en öppning som porten i Star Treks skyttelhangar. Säg att den är 50 x 25 m, då skulle genereringen av "kraftfältsporten" konsumera c:a 100 GW/s (ungefär lika mycket kraft som 50 större kärnkraftverk levererar!).

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nej, det är inget aprilskämt.

Jo, det åtgår väldiga mängder energi. Man har beräknad att det krävs c:a 8 Kw/cm²/s för att hålla igång fönstret. Tänker vi oss då en öppning som porten i Star Treks skyttelhangar. Säg att den är 50 x 25 m, då skulle genereringen av "kraftfältsporten" konsumera c:a 100 GW/s (ungefär lika mycket kraft som 50 större kärnkraftverk levererar!).

JÄDRAR ALLTSÅ! Coolt iaf. Skulle vara kul att kika på det på nära håll

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, först uppfinner man en ashäftig grej och sedan kommer man på att:-"för tjyjvingen, vi har inte nog mä kräm te dä häringa". :D Och kommer inte ha nog med kräm inom överskådlig tid för att göra detta försvarbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men det är där warpkärnan kommer in i bilden. Jag vet inte hur mycket energi en normalstor warpkärna (warpcore) producerar men det borde ju räcka till en ordentlig sköld i varje fall. Så nästa steg blir väl att uppfinna en warpkärna, antar jag? J.

Enligt "Star Trek Technical Manual" producerar en warpkärna maximalt 4-5PW (petawatt) vilket skulle räcka till 40000 - 50000 Star Trek hangarportar! Så nog tror jag energin från en warpkärna är fullt tillräcklig...

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Intresant hur en uppfinning som denna ger nya krav på uppfinningar som behöver utvecklas.

Precis det är sådant som driver utvecklingen framåt! Något som också ger nya uppfinningar är krigsmaktens krav på utveckling.

Redigerad av michael ricochet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Intresant hur en uppfinning som denna ger nya krav på uppfinningar som behöver utvecklas.

Precis det är sådant som driver utvecklingen framåt! Något som också ger nya uppfinningar är krigsmaktens krav på utveckling.

Sant. Jag är inte den som gillar krig och skapande av vapen, men måste erkänna att mycket teknologi har framtagists i millitärt syfte, som sedan även kunnat gynnar oss vanliga människor, i vår vardag. Den millitära utvecklingen ligger alltid i främsta ledet, och det fins mycket pengar att tillgå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
datorn användes görsta gången i militärt syfte(se filmen Enigma så förstår ni vad jag menar.) . visseligen var dessa datorer stora som ett helt rum och hade inte mycket till användningsområde men ändå...

Urr, jag var under intrycket att "ur-datorn" uppfanns i samband med det första världskriget för att beräkna granatbanor för artilleriet. Men det kan helt bero på vad som man räknar första datorn var för något...

@Unkas

Du kan gläjda dig med att långt ifrån alla militära saker sprider död och förintelse, nästan allt är saker som redan finns på den civila markneaden i en form eller annan (eller så finns det ingen igentlig civil marknad för det). Sen bidrar de olika försvarnmakterna också en hel del till civil utveckling också genom den now-how företagen får när de tar fram saker till dem som de sen kan utnyttja till civil produkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Urr, jag var under intrycket att "ur-datorn" uppfanns i samband med det första världskriget för att beräkna granatbanor för artilleriet. Men det kan helt bero på vad som man räknar första datorn var för något...

nej det du tänker på var ingen dator utan ett räkneinstrument(det fanns på skepp som Bismarck , H.M.S Hood och USS Arizona senare)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej det du tänker på var ingen dator utan ett räkneinstrument(det fanns på skepp som Bismarck , H.M.S Hood och USS Arizona senare)

Så kanske det var ja, jag kommer knappt ihåg något om den alls (förutom 1vk och artilleri :wub:).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
datorn användes görsta gången i militärt syfte(se filmen Enigma så förstår ni vad jag menar.) . visseligen var dessa datorer stora som ett helt rum och hade inte mycket till användningsområde men ändå...

@Unkas

Du kan gläjda dig med att långt ifrån alla militära saker sprider död och förintelse, nästan allt är saker som redan finns på den civila markneaden i en form eller annan (eller så finns det ingen igentlig civil marknad för det). Sen bidrar de olika försvarnmakterna också en hel del till civil utveckling också genom den now-how företagen får när de tar fram saker till dem som de sen kan utnyttja till civil produkter.

Det var dels det jag ville peka på. Kunskap kan fås genom utvecklandet åt militären. Militären har pengarna så forskare kan få möjlighet att verkligen genomföra sinna ideer. Och givetvis är det inte bara bomber och gevär som utvecklas av militären.

Redigerad av Unkas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg