Gå till innehåll

Terminator: the Sarah Connor Chronicles


Ces

Rekommenderade inlägg

Måste slå ett slag för denna serie då den börjar ikväll 22.00 på TV3. :)

Kan säga första gången jag såg serien som blev jag totalt överaskad, trodde det skulle vara nån tråkig spin-off på filmerna, men gick verkligen över mina förväntningar. Rekommenderas att ses.

Avsnitt 1: Efter två år på samma ställe vill Sarah Connor röra på sig. De flyttar till en ny stad där John börjar skolan och träffar en gåtfull flicka.

(de kunde dock jobbat lite på summeringen lite imo :P)

Redigerad av Ces
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är inte sensationell, framförallt är Sarah och John Connor rätt träigt spelade (Lena Headey och Thomas Dekker) men Summer Glau glänser. Det är inte lite ojämn serie, men det är ju Terminator och den är välproducerad. Klarar man bara av Lena Headeys voice-overs så kan man njuta av resten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filmerna, med undantag för trean, är naturligtvis bättre. Men det är en godkänd tv-adaption. Jag tycker dock inte man ska jämföra med filmerna, då tv-serien är något annat och ska ses som ett komplement till filmerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg på avsnittet igår men var inte särskilt imponerad. Givetvis är det inte helt rättvist att jämföra en TV-serie med filmer men det är ändå oundvikligt att i slutändan göra det. När det gäller Terminator har jag alltid gillat första filmen men haft lite svårt för uppföljarna. Jag gillar den mörka, dystra stilen i ettan och Arnold som Terminatorn var verkligen skrämmande. Detta tycker jag saknas i de tv?? följande filmerna och även i det avsnitt som visades igår.

För att gå in på ett sidospår så är det något jag har funderat över gällande Terminatorfilmerna:

Kyle Reese skickas ju tillbaka i tiden för att skydda Sarah och hennes ofödde son medan Terminatorn skickas för att ta kål på dem. Men Kyle visar sig vara far till John så om han inte skickats tillbaka i tiden hade John aldrig existerat och då hade förmodligen inte Terminatorn skickats heller vilket hade kunnat lett till att Skynet inte hade skapats. Så med andra ord hade man kunnat undvika alltihop genom att inte skicka Kyle... eller??? :knäpp: (säger som Janeway, tidsresor ger mig huvudvärk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då skulle John aldrig existera heller. Vet inte om det har betydelse eller inte.

I trean säger man att det är oundvikligt att kriget bryter ut. Kanske är det då så att vad som än hänt, så måste händelserna ha sin gång. Till skillnad från vad som sägs i andra filmen, så kanske framtidens stora händelser inte går att ändra på. Alltså, du kan påverka detaljerna lite, men det stora hela går inte att ändra.

:knäpp: ja det snurrar lite....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg på avsnittet igår men var inte särskilt imponerad. Givetvis är det inte helt rättvist att jämföra en TV-serie med filmer men det är ändå oundvikligt att i slutändan göra det. När det gäller Terminator har jag alltid gillat första filmen men haft lite svårt för uppföljarna. Jag gillar den mörka, dystra stilen i ettan och Arnold som Terminatorn var verkligen skrämmande. Detta tycker jag saknas i de två följande filmerna och även i det avsnitt som visades igår.

För att gå in på ett sidospår så är det något jag har funderat över gällande Terminatorfilmerna:

Kyle Reese skickas ju tillbaka i tiden för att skydda Sarah och hennes ofödde son medan Terminatorn skickas för att ta kål på dem. Men Kyle visar sig vara far till John så om han inte skickats tillbaka i tiden hade John aldrig existerat och då hade förmodligen inte Terminatorn skickats heller vilket hade kunnat lett till att Skynet inte hade skapats. Så med andra ord hade man kunnat undvika alltihop genom att inte skicka Kyle... eller??? :knäpp: (säger som Janeway, tidsresor ger mig huvudvärk).

angående spoilern:

Kyle Reese skickades efter Treminatorn(det berättar han på polisstationen) . så det hela hade redan startat då

angående serien:

jag har tittat på bilder på IMBD där några är typ DVD omslag och om de har något med handlingen att göra så har de en dum idé om hur skinnen görs : på en bild syns en halvfärdig Summer Glau där skinnet redan är ditsatt(som om det vore typ ett gummiskinn) men i sådana fall borde hon inte kunna resa i tiden eftersom tidsmaskinen bara släpper igenom "levande" saker . av den anledningen är Terminatorer omslutna av "levande" kött (detta orsakar visseligen en tabbe i tvåan och man undrar hur Robert Patrick kunde resa i tiden).

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angående spoilern:

Kyle Reese skickades efter Treminatorn(det berättar han på polisstationen) . så det hela hade redan startat då

Visst är det så ... förutsatt att tiden är linjär. :)

En sak som slog mig när jag såg på serien var att efter de rest i tiden verkade Sarah och John tämligen opåverkade. Ser man på första filmen får man uppfattningen att det är en ganska smärtsam process. Fast det kanske beror på hur långt bakåt/framåt i tiden man reser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg aldrig avsnittet på tv, så jag vet inte något om det. Men i filmen får man veta att det inte går att resa framåt i tiden. Bara att resat tillbaka. En One Way Tripp så att säga. Vet visserligen inte om detta beror på att tidsresa framåt (enligt filmskaparna) inte är möjligt, eller om det beror på att det inte fins någon tidsmaskin ditt de skickas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg aldrig avsnittet på tv, så jag vet inte något om det. Men i filmen får man veta att det inte går att resa framåt i tiden. Bara att resat tillbaka. En One Way Tripp så att säga. Vet visserligen inte om detta beror på att tidsresa framåt (enligt filmskaparna) inte är möjligt, eller om det beror på att det inte fins någon tidsmaskin ditt de skickas.

I filmen säger Kyle att de förstörde tidsmaskinen efter att han åkte. Om det är därför han inte kan resa tillbaka (alltså framåt i tiden) vet jag dock inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg aldrig avsnittet på tv, så jag vet inte något om det. Men i filmen får man veta att det inte går att resa framåt i tiden. Bara att resat tillbaka. En One Way Tripp så att säga. Vet visserligen inte om detta beror på att tidsresa framåt (enligt filmskaparna) inte är möjligt, eller om det beror på att det inte fins någon tidsmaskin ditt de skickas.

I filmen säger Kyle att de förstörde tidsmaskinen efter att han åkte. Om det är därför han inte kan resa tillbaka (alltså framåt i tiden) vet jag dock inte.

nej , det hela är en enkelriktad väg . anledningen till att de förstörde den är att ingen mer ska kunna färdas till den tid han befinner sig i (1984) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är så jag också mins och förstår det.

Såg reklarm för serien på tv i helgen. Det som lockar mig att se något avsnitt är skådespelaren Summer Glau som var med i den härliga serien Firefly, och som jag gillade där. Har dock inte sett henne i någon annan serie eller film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

doh, alltid bra att skapa en ny tråd och glömma den efter en dag -_-

som sagt, är kanske inte världens bästa serie/spin-off, men för mig så spelar detaljer och tjaffs ingen roll faktikst, om det blir fel eller rätt, så länge den har en bra undehållnigsvärde. För mig blir serien bättre ju mer avsnitt går :)

enda som jag reagerade på mellan 1a och 2a avsnittet var att Cameron gick tillbaka till robot liknande sätt än hon var i första avsnittet, vilket var ett stort steg imo.

(anledningen till att jag satte tråden i fantasy kategorin var att tidningarna angett det som fantasy, visste inte hur pass noga ni var det med ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som sagt, är kanske inte världens bästa serie/spin-off, men för mig så spelar detaljer och tjaffs ingen roll faktikst, om det blir fel eller rätt, så länge den har en bra undehållnigsvärde. För mig blir serien bättre ju mer avsnitt går :)

Jag håller med. Den är verkligen inte den bästa serien, men jag gillar den och den växer till bra!

enda som jag reagerade på mellan 1a och 2a avsnittet var att Cameron gick tillbaka till robot liknande sätt än hon var i första avsnittet, vilket var ett stort steg imo.

Även detta är jag med på. Jag har varit så irriterad över detta. Var det för att skådespelaren spelade lite för vanlig till en början och fick rådet att dra sig tillbaka betydligt? Nu verkar hon över huvud taget inte kunna kommunicera som en vanlig tjej...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till Camerons förvandling är nog helt enkelt lite halvtaskig regi i piloten och lite manusmissar när de skulle bygga vidare på piloten (dessutom såg pre-airen delvis annorlunda ut). Men om man vill vara snäll så kan man ju hävda att det beror på att hon agerar utifrån sitt uppdrag och programmering och helt enkelt lämnat high school-mode efter att hon lokaliserat John Connor.

Terminators agerar ju efter uppdraget och slösar inte tid på artigheter om det inte behövs för uppdragets genomförande och robotläget är ju hennes "vanliga" läge. Utan att spoilra kan jag ju säga att hon kan vara annorlunda när det behövs.

Men "överspelet" i piloten var och förblir nog tyvärr en regi-miss.

Redigerad av Schran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...