Gå till innehåll
Nyhet

Solsystemet är tillplattat

Rekommenderade inlägg

v2_ts_image_thumb_080703.jpgObservationer från de två amerikanska rymdsonderna Voyager 1 och Voyager 2 som nu befinner sig bortanför den s.k. termineringschocken (eng: Termination Chock) i ett område som kallas helioskiktet (eng: Heliosheath) (se förstoring med beteckningar), visar att hela solsystemet plattas ihop något. Voyager 1 och 2 skickades ut i rymden för över 30 år sedan, 1977. Ettan tog en väg norrut, tvåan en söderut. Pioneer 10 som också visas på förstoringen tog en motsatt väg åt andra hållet. Man förväntar sig att de båda Voyagersonderna kommer att korsa heliospausen (eng: Heliopause) under år 2020 i slutet av sin livstid.

Förklaringar till textens och förstoringens termer:

Termineringschocken - Chockvåg där solvinden saktas ner till subsoniska hastigheter

Bogchocken - Chockvåg där solvinden möter rymdplasmat (galaktiska kosmiska strålar)

Helioskiktet - Området mellan de båda chockvågorna

Heliopausen - Gränsen mot det interstellära mediet

Heliosfären - Området vari planetsystemet ligger

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det är solsystemet som är tillplattat, inte jorden. :)

Intressant det där med norr och söder. Jag visste inte att man använda de termerna i rymden.

Solen är ju en planet precis som jorden och har väl ett magnetfält med om jag inte minns fel.

Solen är väl en stjärna, inte en planet.

För övrigt vet ju vi trekkers vad som händer när man skickar ut rymdsonder med namnet Voyager. De kommer tillbaka som enorma farkoster och försöker förinta oss i sitt letande efter skaparen. :o

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis är solen en stjärna. Dock ingen stor sådan.

Om man använder jorden som referenspunkt borde det givetvis gå att använda norr,syd, öst och väst i rymden. Men hur blir det med det faktum att jorden roterar. Norr, syd, öst och väst är inte konstanta. Fins det någon nollpunt utifrån man använder vädersträcken i rymden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

All navigering i rymden utgår från det galaktiska koordinatsystemet, där vinkeln i planet räknas utifrån axeln Jorden till Vintergatans centrum, och går motsols om man ser planet från ovan. Den galaktiska nordpolen (Norr) ligger nära den geografiska. Jag vet inte om man använder termerna västerut och österut inom rymdfarten, men om man gör det så borde österut gå i riktning mot Vintergatans centrum.

http://www.startrekdb.se/astronomi/astronomi.php?ovrigt=5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Givetvis är solen en stjärna. Dock ingen stor sådan.

Om man använder jorden som referenspunkt borde det givetvis gå att använda norr,syd, öst och väst i rymden. Men hur blir det med det faktum att jorden roterar. Norr, syd, öst och väst är inte konstanta. Fins det någon nollpunt utifrån man använder vädersträcken i rymden?

vintergatan snurrar med jorden, så måste det ju vara :lol: jorden snurrar och galaxen är spiralformig, jag har löst universums gåta ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte med!

Tänk att du står i en dalgång med berg i norr och söder. Visst kan du då tala om att du går norrut eller söderut över bergen även om förflyttningen sker i 3D. I en större skala rör du dig också i 3D eftersom Jorden är ett klot.

Att färdas norrut eller söderut i rymden kan betyda att man reser genom den norra respektive den södra hemisfären.

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade att i rymden kan man färdas framåt, bakåt, vänster, höger och uppåt och nedåt. På jorden behöver man ingen begrepp för detta eftersom man vet vad upp och ned är. Men i rymden vet man inte detta. Om man ändvänder väderstrecken i rymden vet man vart man är på längd och bredd men inte i höjd. Det är vad jag menar med 3d.

Istället bör man nog andvända det som ubåtar andvänder. Dessa behöver veta höjd positionen. Bäring 234.24 menas 234 grader från den position som nosen har. Nosen är grad 0. Grad .24 är höjdriktningen. Jag tror detta är rätt men är inte säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men det du snackar om ger ju bara färdriktning och inte position. och då endast riktningen för det skepp (eller ubåt) som man är på. men det är ju iaf det system som ST använder sig av när man ger order om kursändring mm, tänk Picard+Wesley :P

en smart grej för galaktisk position är att dela upp galaxen i sektorer på det horizontella planet (precis som rutorna i en kartbok). men man måste förutom det ange på vilken höjd (positivt eller negativt) man ligger på jämfört med horizontalplanet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Astronomer och rymdfartsfolk använder förstås inte så folkliga termer som norr eller söder, utan navigeringen i rymden sker med hjälp av ett galaktiskt koordinatsystem (precis som NX-01 invände).

Journalisten som skrev artikeln som min grundar sig på använde begreppen norr och söder för att göra det hela mer begripligt för läsaren.

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
men det du snackar om ger ju bara färdriktning och inte position. och då endast riktningen för det skepp (eller ubåt) som man är på. men det är ju iaf det system som ST använder sig av när man ger order om kursändring mm, tänk Picard+Wesley :P

en smart grej för galaktisk position är att dela upp galaxen i sektorer på det horizontella planet (precis som rutorna i en kartbok). men man måste förutom det ange på vilken höjd (positivt eller negativt) man ligger på jämfört med horizontalplanet.

Jo, det är det bästa. Med bäring syftade jag på att det är bättre att bestämma riktining än att säga Flyg söderut istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg