General Martock Posted December 3, 2008 Report Share Posted December 3, 2008 Varför är Star Wars mer känt än Star Trek <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 3, 2008 Report Share Posted December 3, 2008 Hej, jag förstår inte vad du menar! Vad är Star Wars? Har aldrig hört talas om det! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted December 3, 2008 Report Share Posted December 3, 2008 Den gick upp på bio och har en historia som har väl utsatta sidor, det goda mot onda, riddare mot monster. Detta gjorde populärt hos barn. Sen var Star Wars nyskapande när det kom, deras specialeffekter var det bästa på marknaden och Lucas marknadsförde filmerna hårt efter framgångarna med den första. Star Trek var däremot en serie och serier blir aldirg mer populära än filmer. Dessutom hade man vissa problem med dess budskap och innehåll. Serien lades ju som sagt ner. Sedan är Star Wars mer fantasirik, den är fylld med färger och intryck, en riktig rymdopera. Vi får väl se om Star Trek XI startar en ny era för Star Trek precis som första Star Wars filmen skapade en ny era inom det området. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 3, 2008 Report Share Posted December 3, 2008 Det kan man ju undra och frågan är om det är det om man kollar över hela världen. I USA är det tex många som vet vem han med spetsiga öronen är. Skämt åsido tror jag att mycket beror på skillnaden mellan dels film och tv (filmer blir mer "kända" än tv) och dels att sw riktar sig till en annan, bredare publik en st. Möjligen då en som har mindre behov av program som får en att tänka och mer behov av en stunds njutning. Själv gillar jag båda och ser inget motsatsförhållande i det. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 (edited) Det är som Bebbe skrev en saga. Historien bygger på klassiska berättelser som lockar både unga och gamla. Sedan är en annan anledning att Lucas inte har mjölkat det för mycket, utan tagit pauser mellan filmerna och filmserierna. Samtidigt om SW idag är populärare än Trek, så har det haft downperioder med. Mellan Jedins återkomst och special edition-versionerna under sent 90-tal var det knappast hett. ST hade nog fler aktiva fans under sent 80-tal och tidigt 90-tal i USA. Edited December 4, 2008 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Så trött jag är på denna ständiga jämförelse av Star Wars kontra Star Trek. Tror det är någonting jag kommer att få leva med tills jag dör verkar det som. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Japp. Och hela tiden kommer folk att försöka få det till att det är en kamp mellan st och sw folk som inte existerar. Kolla bara bara på Gatekeeper. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted December 5, 2008 Report Share Posted December 5, 2008 En anledning till att Sw är mer populärt än Trek är att det alltid har funnits mycket mer SW-leksaker. Lucas har till stora delar från början byggt sina bolag på att sälja leksaker och andra prylar baserade på SW. Paramount har inte gjort det i samma utsträckning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted December 5, 2008 Report Share Posted December 5, 2008 Jag undrar jag om det i dag inte fins lika mycket ST-prylar som SW. Letar man kan man hitta allt från flasköppnare till lampor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted December 5, 2008 Report Share Posted December 5, 2008 (edited) ^Jo, på 90-talet kom det ut mängder av saker. Samtidigt har Lucas alltid varit bättre på att sälja sådant, särskilt leksaker. Alla actionfigurerna på 80-talet som riktade sig till barn och Lego-SW-serien finns det ingen riktig motsvarighet hos Trek. Jag tror väldigt få barn leker Trek jämfört med SW. I Sverige är det nog nästan ingen som har lekt Star Trek som barn. Så trött jag är på denna ständiga jämförelse av Star Wars kontra Star Trek. Tror det är någonting jag kommer att få leva med tills jag dör verkar det som. Nu är Martock bara 11 år, så han har knappast hört svaren förut <_< Edited December 6, 2008 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 5, 2008 Report Share Posted December 5, 2008 Jag undrar jag om det i dag inte fins lika mycket ST-prylar som SW. Letar man kan man hitta allt från flasköppnare till lampor. st prylar finns det gott om men de riktar sig nog mer till de vuxna fansen än till barn. Flasköppnare tillhör ju inte direkt favoritleksakerna bland barn... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted December 5, 2008 Report Share Posted December 5, 2008 (edited) Så trött jag är på denna ständiga jämförelse av Star Wars kontra Star Trek. Tror det är någonting jag kommer att få leva med tills jag dör verkar det som. Nu är Martock bara 11 år, så han eller hon har knappast hört svaren förut <_< Och den informationen är du 100% säker på? Jag kan gå in och ändra min ålder till 17, men det finns inget som säger att jag verkligen är det. Sedan så har väl jag rätt till mina åsikter eller hur? Edited December 5, 2008 by Tuvok Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 5, 2008 Report Share Posted December 5, 2008 Lugna ner dig lite. På internet kan man inte vara säker på någonting men varför skulle en äldre person ge sig ut för att vara 11 år på ett st forum? Jag menar det kryllar ju inte direkt av elva åringar här så det verkar ju vara urbota dumt. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted December 5, 2008 Report Share Posted December 5, 2008 Vad spelar det för roll om någon är 11 år eller inte, och vad spelar det för roll om personer här på forumet fortfarande vill diskutera och jämföra ST med SW. Det är vad tråden är till för, så låt diskusionen fortsätta. Själv har jag för länge sedan skrivit min åsikt i ämnet, och känner inte att jag har något att tillägga i diskusionen just nu. Men de som inte sagt sitt och vill diskutera ska givetvis göra s??. Och eftersom det inte fins något rätt eller fel svar på frågan, kommer diskusionen troligen att pågå så länge folk intreserar sig för ST och SW. Personligen tycket jag det är härligt att folk där ute i sverige, precis som mig, har intresse och funderingar om de filmer och serier som jag älskar, och de olika åsikterna är bara en underbar krydda som gör diskusionen värd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 Det håller jag med om till fullo! Det är alltid ett gott tecken att någon bryr sig om att diskutera något även om det innebär att älta en icke existerande konflikt mellan st och sw. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted December 6, 2008 Report Share Posted December 6, 2008 Det är vad Star Trek handlar om. Att förstå andra, se andra synvinklar, lära oss av andra och skapa en symbios. Och vad är inte bättre då än att diskutera saker och ting som man både älskar och hatar, som tex skillnaden och likheterna mellan Star Trek och Star Wars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted December 8, 2008 Report Share Posted December 8, 2008 En anledning till att Sw är mer populärt än Trek är att det alltid har funnits mycket mer SW-leksaker. Lucas har till stora delar från början byggt sina bolag på att sälja leksaker och andra prylar baserade på SW. Paramount har inte gjort det i samma utsträckning. Det är väl snarare så att merchandisavdelningen blivit större därför att intresset ökat. Att slänga ut varor ökar inte ett intresse för en franchise. Svaret på huvudfrågan går väl inte att ge exakt men en förklaring är att Star Wars från början var en film, med tidlös, men enkel handling, som folk kunde ta till sig väldigt snabbt. Star Trek kräver lite mer. Även om det bara är en halvsanning så är det i detta fall rätt talande med det gamla uttrycket "Star Trek is the thinking man's Science Fiction". Star Wars uppdaterar kampen mellan ont och gott och använder laser och teknologi för att locka folk. Det säljer snabbt. Star Trek (orginalserien) hade några av dåtidens största SF-författare och tänkare som manusförfattare och gjorde djuplodande berättelser om människan och mänskligheten. Klart att det inte tilltalar massmarknaden lika snabbt eller starkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 8, 2008 Report Share Posted December 8, 2008 Om man med thinking man menar äldre publik så håller jag med helt och hållet. Sws publik har alltid varit barn i bioslukar åldern medan st har riktat sig till en äldre mognare publik. Men det kanske är något man hoppas att ändra på i och med nya filmen? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted December 8, 2008 Report Share Posted December 8, 2008 Det håller jag med om till fullo! Det är alltid ett gott tecken att någon bryr sig om att diskutera något även om det innebär att älta en icke existerande konflikt mellan st och sw. J. Nu är väl inte den konflikten icke-existerande. Jag minns från de första usenetgrupperna på det tidiga nätet att konflikten vilket som är bäst kunde bli ganska hård. Det är väl inte för inte Star Wars-fans brukar uppmärksamma andra filmer, som att bilda långa köer, när Trek-filmer har premiär i USA Dock så uppfattar jag inte frågan som att den är konfliktinriktad, utan för att få en förklaring på något alla hittills har varit överens om att SW är mer populärt än ST. Det vore intressant att se om det finns någon som inte håller med Det är ju faktiskt så att den nya filmen har i alla fall chansen att göra Trek mer känt, och om det blir fler filmer kanske det tom kan gå om SW i kännedom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted December 8, 2008 Report Share Posted December 8, 2008 (edited) Det är väl snarare så att merchandisavdelningen blivit större därför att intresset ökat. Att slänga ut varor ökar inte ett intresse för en franchise. Det är sant att det inte är merchandise så vitt jag vet som startade intresset för SW. Däremot har det mellan, inför och efter filmerna upprätthållt och ökat intresset för SW. Den enkla anledningen är att antalet exponeringar för varumärket SW ökar, vilket leder till hög kännedom. Sedan lär det inte bara de som ser filmerna som kommer i kontakt med varumärket SW. Ett fiktivt men säkert sant exempel är en farmor som köper SW-leksaker till sina barnbarn. Hon kanske aldrig ser någon film, men vet mycket väl vad det är pga detta. Eller barn som kommer i kontakt med SW via kompisars leksaker och spel. Så 2008 är jag helt säker på att SW-merchandiseindustrien har haft, med tillsammans med filmerna, en nyckelroll för SW:s höga kännedom. Särskilt bland Martock (OP) och hans kompisar som är under 15 år. Sedan rent allmänt kan visst ett intresse öka markant pga enbart merchandise. Batman sommaren 1989 är ett exempel på det. Filmen hade redan gått plus före den hade premiär pga av alla kringprylar. Jag kan tänka mig att Phantom Menace tjänade storkovan före premiären med. Edited December 8, 2008 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted December 8, 2008 Report Share Posted December 8, 2008 (edited) Det enkla svaret på huvudfrågan är det följande: Orsaken till att SW är mer känt än ST är att Lucasfilm har lyckats få filmerna att slå på fler marknader än Paramount lyckades med serierna eller filmerna. SW är en succé globalt. Det är inte Trek, som bara är stark i Nordamerika, delar av den engelskspråkiga världen och delar av Europa. Anledningen till detta är, att som många har varit inne på, att det är enkel och universell historia. George Lucas baserade SW på klassiska myter. Han följde till punkt och pricka mytologen Joesph Cambells A Heroes journey, vilket är en myt som finns i alla kulturer på jorden. Dock i olika varianter. Sedan har bägge SW-trilogierna också flyttat fram gränsen för specialeffekter. Edited February 28, 2009 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted December 9, 2008 Report Share Posted December 9, 2008 (edited) Star Wars uppdaterar kampen mellan ont och gott och använder laser och teknologi för att locka folk. Det säljer snabbt. Star Trek (orginalserien) hade några av dåtidens största SF-författare och tänkare som manusförfattare och gjorde djuplodande berättelser om människan och mänskligheten. Klart att det inte tilltalar massmarknaden lika snabbt eller starkt. Det är tragiskt men sant det du skriver. Många tittare orkar helt enkelt inte med något djupsinigt, utan vill ha det enklare, med det som de förknippar med framtiden. Krig, rymdhjältar, laservapen, rymdskepp med mera. Det är ibland svårt att konkurera med något så flashigt. Sedan får vi inte glömma att de första 3 SW-filmerna var väldigt nydanande på många sätt. Jag har också en fundering på om inte Star Trek anses vara mer "nördigt" än Star Wars. Säger du att du tittar på ST får du nördstämpeln, men vem som helst kan säga att han/hon gillar SW, utan att få den stämpeln. SW är tuft, det är lasersvärd och rymdstrider. ST är stela gubbar som ofta diskuterar och tvekar att ta till våld. Det är heller inte samma klara defination mellan gott och ont som i Star Wars. Du har, (i det första 3 filmerna), Jedi-riddaren som ska rädda galaxen från den onda Kejsaren. Det är hela historien. I Star Trek är det möten med många olika folk, en del snälla, andra mindre snälla. Man har också sin federation, där allt är fredligt och inga sociala problem fins. Edited December 9, 2008 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 9, 2008 Report Share Posted December 9, 2008 Jag är nog benägen att hålla med er. Det är lättare att göra kampen mellan gott och ont global än den typen av filosofi som st innebär. Dessutom har filmer en längre historia av att lanseras globalt än vad tv serier har. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted December 9, 2008 Report Share Posted December 9, 2008 Tajming spelar nog en roll med. Paramount hade planer på att göra ST-filmer före SW, vilket uppenbarligen inte blev av. SW blev istället filmen som satte standarden. Sedan tror jag den första SW-filmen hjälptes av att gränser mellan gott och ont hade suddats ut under Vietnamkriget i USA. Utan att vara filmhistoriker så var nog ganska många 70-talsfilmer cyniska och utan klara hjältar i huvudrollen. Lucas har själv hävdat att han ville göra en film med klara moraliska värderingar eller något i den stilen, vilket han tycke saknades just då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted December 9, 2008 Report Share Posted December 9, 2008 Efterföljderna av Vietnam kan mycket väl varit en faktor. När det är mycket omvälvningar, diskusioner om rätt och fel i samhället, är det inte konstigt att folk gillade att sätta sig och se på något som klart och tydligt var gott och ont. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts