Jump to content

Svensk Star Trek-fandom

Pjotr'k

Recommended Posts

När jag samtalade med Larry Nemecek igår frågade han hur det ligger till med svensk fandom. Mitt svar var ungefär så här: "Svensk fandom är, tyvärr, i kräftgång. Färre kommer till Star Trek-träffar eller är aktiva på Star Trek Databas-forat. Men jag ser att det blir fler och fler yngre där, så kanske blir det bättre om några år?"

Var det tillräckligt uttömmande, vad skall man säga mer - har ni några åsikter?

Larry Nemecek är skribent för Star Trek Magazine och han och hans fru stod bakom avsnittet Prophecy i sista VOY-säsongen, bl.a.

Det räcker inte med enbart med serier/filmer för att skapa intresse..det ska finnas tillgång även på leksaker t-shirts å affischer att täcka väggarna med..det måste finnas en massa souvinirer som e lätta att få tag på..om man tittar på priserna på Star Trek souvinirerna så ligger dom generellt sätt högre i pris än det som lockar många ungdomar idag nämligen Star Wars, jag behöver inte gå längre än till mina egna barn för att se en klar skiljevägg mellan vad dom tycker e häftigt å vad jag tycker e bra..

Star Wars vräker ut leksaker i massupplagor visserligen i dålig kvalité men som e relativt billigt att ersätta med nya..Star Wars var smarta nog att lansera om sina gamla filmer för nått år sen genom att att lägga till nya figurer här å där i sina filmer..tex den första Star Warsfilmen som kom en film som jag såg på bio 1977-78 nånting..? efter "nylanseringen" av dessa filmer fick hela Star Wars serien ett otroligt uppsving..

Nått som vore kul vore ifall man kunde se samma satsning runt Star Trek serierna/filmerna..

I stort sett stämmer det bra även om jag tyckte att du gott kunde ha nämnt något om Gatekeeper (Kanske rentav intressant att göra en längre artikel av?) Jag har noterat det faktum att flera mycket unga har hittat hit och det är glädjande även om jag inte ser orsakssammanhanget bakom det. Jag hoppas dock att den nya filmen ger ett uppsving för fandom. J.

alltså kanske lät lite flummigt det jag skrev innan men jag menar bara att barnen från det att dom e små ska vilja leka Star Trek precis som dom idag vill leka Star Wars, jag behöver bara gå in i min grabbs rum för att se tex 1 Darth Vader mask som han kan köra in huvet i å prata med 1 filtredad röst inget fel i det rätt coolt faktiskt, men just att Star Trek ska bli 1 del av deras uppväxt precis som Star Wars e idag, på så sätt kan intresset för Star Trek hålla i sig å medlemsantalen i dom olika föreningarna bibehållas eller tom utökas..

Jag har noterat det faktum att flera mycket unga har hittat hit och det är glädjande även om jag inte ser orsakssammanhanget bakom det.

Jag skulle gissa att det är en hel del barn till fans som har hittat hit. Sedan kan det nog vara så att det faktum att tre Trek-serier har visats på tv varje vardag under stor del av året.

När jag samtalade med Larry Nemecek igår frågade han hur det ligger till med svensk fandom.

Hur kom det sig att han frågade? Blir det en artikel?

Mitt svar var ungefär så här: "Svensk fandom är, tyvärr, i kräftgång. Färre kommer till Star Trek-träffar eller är aktiva på Star Trek Databas-forat. Men jag ser att det blir fler och fler yngre där, så kanske blir det bättre om några år?"

Jag tror att du är en av dom som vet bäst, eftersom du är en av de drivande bakom forat samt går på träffar.

Samtidigt tror jag att intresset för Star Trek precis som du är nedgående. Men att vi ligger högre än USA i förhållande till vår storlek pga av att fandomen inte tog fart förrän 1996-1998 n??r föreningarna bildades, FC hade premiär och Voyager började visas. Enterprise lär också ha varit populärare här än i USA med tanke på att SVT är en mycket större kanal än UPN var (i förhållande till befolkning förstås).

I USA har trenden varit ner sedan 1992-93 sett till tittarsiffror och mitten av 90-talet sett till besök på konvent.

Så peaken i Sverige var således senare.

Jag är Facebook-kompis med Larry, och frågan kom upp i ett vanligt samtal där - ingen artikel eller krönika på gång om Star Trek i Sverige, alltså (vad jag vet...). Han är oerhört intresserad av ST-fandom över hela världen och deltar ofta på europeiska Star Trek-konvent.

Det räcker inte med enbart med serier/filmer för att skapa intresse..det ska finnas tillgång även på leksaker t-shirts å affischer att täcka väggarna med..det måste finnas en massa souvinirer som e lätta att få tag på..

Men det har det väl aldrig riktigt gjort i Sverige så om det nu skulle vara ett så stort kriterium kan man ju fråga sig varför intresset gick i taket i mitten/slutet på 90-talet?

Det räcker inte med enbart med serier/filmer för att skapa intresse..det ska finnas tillgång även på leksaker t-shirts å affischer att täcka väggarna med..det måste finnas en massa souvinirer som e lätta att få tag på..

Men det har det väl aldrig riktigt gjort i Sverige så om det nu skulle vara ett så stort kriterium kan man ju fråga sig varför intresset gick i taket i mitten/slutet på 90-talet?

En stor anledning är att nyss nämnda föreningar bildades då. I och med att femman hade kört TNG ett tag hade många fått upp ögonen för Star Trek och många ville se mer. Ett VHS-band med två avsnitt kostade runt 200 kronor, DVD-boxarna hade inte gjort entré och det var ingen som laddade ner avsnitt. Men man hade hört talas om serier som Deep Space Nine och Voyager - och för ungefär samma kostnad som ett VHS-band fick du se Star Trek en hel dag - på bio! I Göteborg blev det ju ett extra stort sug i och med treffarna höll till på den helt fantastiska biografen Draken. Föreningarna gjorde också att folk blev organiserade och kunde göra påtryckningar på att First Contact skulle gå upp på svensk bio (det var ju inte meningen från början). Att First Contact är en riktigt bra film som har fått fler att bli intresserade av Star Trek gör ju inte saken sämre.

Idag är det inte så konstigt att Star Trek-fandom är mindre: dvd-boxar finns i varje hem, TV visar många Science Fiction-serier, med mera. Det finns helt enkelt inte samma behov av att samlas och se på Star Trek.

Merchandise och allt annat utöver serierna och filmerna spelade en viktigare roll för fandomen i de områden föreningarna fanns då (och finns) än man kanske tror.

Varför? Jo, pga två skäl.

Det första är att de som startade föreningarna var medvetna om Trek-kulturen i USA. De hade ibland bott där (Stefan Björnshög tex), var medlemmar i Fan Cluben och så vidare. Det är klart att den amerikanska fankulturen -- där merchandise är en viktig del -- påverkade dem att starta föreningarna. Hade den inte funnits där hade det knappast uppstått i Sverige.

Det andra skälet är därför Star Trek är en framtidsvision som många gillar och faktiskt vill leva i. Detta förverkligade föreningarna i viss mån genom man kunde gå klädd i uniform och att det såldes prylar där.

Detta ökade således intresset för fandomen.

(Sedan spelade förstås merchandise inte någon större roll för att det allmänna intresset ökade för Trek. Här är huvudskälet att seriena visades på bra tider på stora kanaler (SVT, trean, femman och fyran).)

Edited by Aike

Tom Hell skrev:

"Men det har det väl aldrig riktigt gjort i Sverige så om det nu skulle vara ett så stort kriterium kan man ju fråga sig varför intresset gick i taket i mitten/slutet på 90-talet?"

En stor anledning är att nyss nämnda föreningar bildades då. I och med att femman hade kört TNG ett tag hade många fått upp ögonen för Star Trek och många ville se mer. Ett VHS-band med två avsnitt kostade runt 200 kronor, DVD-boxarna hade inte gjort entré och det var ingen som laddade ner avsnitt. Men man hade hört talas om serier som Deep Space Nine och Voyager - och för ungefär samma kostnad som ett VHS-band fick du se Star Trek en hel dag - på bio! I Göteborg blev det ju ett extra stort sug i och med treffarna höll till på den helt fantastiska biografen Draken. Föreningarna gjorde också att folk blev organiserade och kunde göra påtryckningar på att First Contact skulle gå upp på svensk bio (det var ju inte meningen från början). Att First Contact är en riktigt bra film som har fått fler att bli intresserade av Star Trek gör ju inte saken sämre.

Jag håller helt med dig. Vill bara tillägga att PC- och Internetrevolutionen 93-96 var en avgörande faktor med. Att fler och fler fick tillgång till nätet och datorer gjorde att fans fick kontakt med varandra.

Mejlinglistan Svenska Trekkers spelade en stor roll för detta. Jag tror inte att snöbollseffekten att tre föreningar bildades inom ett år (WCT november 96, TSS 97 och Sthlm Trekkers feb 98) hade skett utan den.

Idag är det inte så konstigt att Star Trek-fandom är mindre: dvd-boxar finns i varje hem, TV visar många Science Fiction-serier, med mera. Det finns helt enkelt inte samma behov av att samlas och se på Star Trek.

Jag håller med att de skäl du nämner påverkar.

Samtidigt tror jag att viktigare skäl till varför intresset för fandom minskar är en kombination av följande:

1. Brist på ny Trek.

Avsnitten är idag mellan 3,5-42 år gamla. Så var det inte 96-05, då det producerades serier. Hade det funnits ny och välgjord Trek-serie, så hade folk kommit till treffarna. DVD-boxar och nedladdning i all ära, men att se det på bioduk billigt tror jag fortfarande lockar mera.

2. Fansen har blivit äldre.

När jag var på Star Treff 97 var jag 17 och bland de yngsta i salongen. De flesta var 20-30 år gamla. Med andra ord är de 30+ idag och har familj, barn, karriär mm. De har knappast samma möjlighet eller intresse att komma idag.

Samtidigt föredrar yngre Star Wars, Sagan om ringen, X-men, medan som Trek ses som töntigt bland dem.

3. Trek- och trefftrötthet

Till och med i Sverige har Trek överexponerats. Serierna har vevats på teve ett antal gånger och föreningarna har knappast varit sparsamma heller.

Jag är imponerad över hur stor kreativitet arrangörerna i tex WCT har för att komma på nya teman. Men i sanningens namn finns det inte oändligt många bra. De allra bästa (Q, Borg, Dominion, Romulan mfl) var redan avverkade på 90-talet.

(Centerwall är väl för övrigt den ende ordförande som dragit ner på antalet treffar under ett år, vilket var positivt. Samtidigt borde det ha skett flera år tidigare och ha fortsatt.)

4. Enterprise polariserade.

Enterprise gav fandomen en längre livstid och lockade en del yngre. Men serien avskyddes också av många äldre. Den klarade därför inte att locka folk till visningarna som Vgr gjorde.

Edited by Aike

Merchandise och allt annat utöver serierna och filmerna spelade en viktigare roll för fandomen i de områden föreningarna fanns då (och finns) än man kanske tror.

Jag trodde att vi pratade om fansen som helhet och inte just den initierade klicken i mitten. För den stora allmänheten fanns det inte speciellt mycket i merchandise-väg att komma med. Speciellt inte i jämförelse med andra franchise-grenar. Jag jobbade t ex inom Sveriges största leksakskedja på den här tiden. Jag kan lugnt säga att ST-prylar lyste med sin frånvaro. De som dök upp kom i små kvantiteter och gjorde ingen succé. Så såg det även ut runt omkring mig. Enda chansen var att beställa från SF-bokis eller ytterligare ett fåtal ställen. UEB hade hyfsade priser på böcker t ex.

Så visst fanns det men inte var det mycket och lätt åtkommet för att exponera ST för potentiella nya fans!

Själv tycker jag mig ha märkt ett flertal yngre besökare på denna sida (och därmed fans får man förmoda) så helt fel är det väl inte att man vevat star trek på svensk tv. En serie som ds9 tex har ju inte visats tidare i sin helhet. J.

Jag håller med om att det är bra för att nya ska upptäcka serierna. Samtidigt har det gått minst en eller ofta flera serier sedan 1992 utan avbrott, så den som har velat har kunnat se väldigt mycket.

Jag trodde att vi pratade om fansen som helhet och inte just den initierade klicken i mitten. För den stora allmänheten fanns det inte speciellt mycket i merchandise-väg att komma med. Speciellt inte i jämförelse med andra franchise-grenar. Jag jobbade t ex inom Sveriges största leksakskedja på den här tiden. Jag kan lugnt säga att ST-prylar lyste med sin frånvaro. De som dök upp kom i små kvantiteter och gjorde ingen succé. Så såg det även ut runt omkring mig. Enda chansen var att beställa från SF-bokis eller ytterligare ett fåtal ställen. UEB hade hyfsade priser på böcker t ex.

Så visst fanns det men inte var det mycket och lätt åtkommet för att exponera ST för potentiella nya fans!

Du har rätt i det du skriver; det fanns nästan inget för gemene man. Samtidigt skulle jag skilja på det allmänna intresset för Trek och intresset Trek-fandom. Visst de hänger ihop. Ju större det allmänna intresset var, desto fler fans. Men fansen dvs. de som gör mer än bara kollar på serien på tv är väldigt liten. Roddenberrys assistent Richard Arnold har sagt att det är ungefär 2 procent av tittarna.

Nu handlar den här tråden om fandomen i första hand och hur stor den är respektive var. Bland den lilla men synliga grupp Trekfans som skapades då var merchandise en viktig del.

Sedan tycker jag att man kan diskutera huruvida allmänintresset för Trek gick i taket. Det blev väldigt mycket populärare främst pga Voyager på SVT, men vare sig den eller någon av TNG-filmerna har lämnat några större spår utanför fanvärlden.

Det enda som imponerar från den här tiden är Caretakers fanastiska tittarsiffror på 700 000- 800 000 tittare, vilket måste hamna på topp tio listan i världen över Trektittarsiffror (i förhållande till befolkning).

Till Pjotr´k två frågor som rör trådens innehåll:

1. Du var på den senaste WCT treffen. Hur många uppskattar du var där?

2. Skulle det inte vara möjligt att bjuda in Larry Nemecek till forat? Norska forat har ju en del amerikanska gästtrådar.

Edited by Aike

Till Pjotr´k två frågor som rör trådens innehåll:

1. Du var på den senaste WCT treffen. Hur många uppskattar du var där?

2. Skulle det inte vara möjligt att bjuda in Larry Nemecek till forat? Norska forat har ju en del amerikanska gästtrådar.

1. Kan det ha varit ett 70-tal som var inne i biografen plus ett tjugotal till utanför? Jag har verkligen svårt för att uppskatta sådant här, så det kan lika gärna ha varit det dubbla. Någon annan kanske var med?

2. Jag skall fundera på det. Vi är ju ett svenskspråkigt forum, men vi skulle kanske kunna ha en engelskspråkig tråd för Larry. Jag skall fundera på det - är det någon mer som känner för att prata med Larry?

2. Jag skall fundera på det. Vi är ju ett svenskspråkigt forum, men vi skulle kanske kunna ha en engelskspråkig tråd för Larry. Jag skall fundera på det - är det någon mer som känner för att prata med Larry?

Larry har utöver det som nämns i det första inlägget även skrivit The Next Generation Companion samt var redaktör för The Official Fan Club´s tidning Communicator under 7-8 år. Han är därmed en av dem utanför Paramount som har mest inblick i Star Trek-världen.

Låter som en intressant idé om Larry är villig att ta sig den tiden. Jag tror definitivt att engelska kunskaperna på detta forum är tillräckliga för en sådan sak. Att vi är ett svenskspråkigt forum hindrar imo inte att vi har engelska trådar och avdelningar för sådana här tillfällen. Skulle kanske rentav vara ett bra sätt att få lite mer kontakt med de som har gjort star trek till vad det är idag. J.

Jag har noterat det faktum att flera mycket unga har hittat hit och det är glädjande även om jag inte ser orsakssammanhanget bakom det.

Jag skulle gissa att det är en hel del barn till fans som har hittat hit. Sedan kan det nog vara så att det faktum att tre Trek-serier har visats på tv varje vardag under stor del av året.

Å, jag är en av dem ("bara" 13 år)! Det var nog det sistnämnda som lockade hit mig, även om min pappa är lite av en sci-fi-nörd. :)

Du har ju redan hittat hit till forumet! Men jag antar att du menar föreningar och liknande och det finns det lite av i Östergötland som är rena deltakvadranten på den fronten. Den närmaste star trek föreningen torde vara Stockholm Trekkers (som jag själv är medlem i förövrigt.) som anordnar trekdagar en gång i månaden. Kolla gärna info på databasens aktivitetsavdelning! J.

• 2 weeks later...

Ett alternativ är att du samlar in lite frågor från forumets medlemmar och sedan kör en intervju förslagsvis via mejl, MSN, IRC etc. Sedan kan du översätta intervjun och lägga upp den på databasen som en artikel. Eller om det blir för mycket, för jobbigt, låter du en eller flera personer sköta översättandet. En nackdel annars blir ju att den tråden han ska medverka i blir överköljd av frågor som han ändå inte hinner/orkar svara på. Lagom är ju alltid bäst... :)