Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

Vilken filmserie är bäst: TOS- eller TNG-filmerna?

Trots att jag växte upp med Generations och First Contact (vilken är min favorit), så måste jag säga att numera föredrar jag TOS-filmerna.

De utvecklar karaktärerna bättre och de är mer genomtänkta som helhet. Vidare är även fiender och handling mer varierade.

Dessutom känns de som långfilmer, medan TNG-filmerna lider av att de aldrig kommer ifrån avsnittskänslan (vilket iofs är ett mycket gott betyg till tv-serien TNG, vilken höll hög klass).

Sedan är TNG-filmerna lite väl formelmässiga (Picard a-historia, Data b-historia och de övriga står för humor).

Postad

Nästan alla TNG-filmerna är underbara. Men som min avatar avslöjar är det TOS och TOS-filmerna som är snäppett bättre för mig. Dynamiken mellan Kirk, Bones och spock är något specielt. Och besättningens lojalitet till varandra, är klassiskt Star Trekig. Sedan är flera av filmerna väldigt bra genomgförda och har mycket bra manus. Detta är sant om TNG-filmerna också, men det är något extra med TOS.

Postad (redigerade)

Jag har typ sett The Motion Picture, The Wrath of Khan, The Search for Spock, The Undiscovered Country och First Contact, Insurrection, men kan inte klura ut vad jag ska tycka... :huh: Och jag har ju fortfarande 2 Tos-filmer och 2 Tng-filmer (och XI) kvar, fast det kanske är bra det, då har jag ju något att se fran emot. ^^

(Men jag, Tng-fan som jag är, håller nog lite åt Tng... :) )

Redigerad av Keiko
Postad

TNGfilmer är bättre, specialeffekterna är äntligen bra.

Btw så är First Contact den bästa filmen av dem alla, inget slår den :D

Synd att inte Enterprise eller Voyager gjorde nån film :(

Postad
Enterprise hade ju gott kunnat få en film eller två men jag tror helt enkelt inte att populariteten var tillräcklig för något sådant.

Voyager led nog av att det blev svårt att göra en fortsättning efter endgame i och med att (Spoilervarning) besättningen kom hem J.

Även om Voyager kom hem tycker jag inte det skulle hindra att man gjorde en film som utspelar sig under deras resa i deltakvadranten.

Postad (redigerade)

^Jag tror inte det är ett montage. Kolla igenom alla bilderna där så ser man flera av skådisarna från olika Trekserier. Bilderna är från det stora Star Trek-konventet i augsti ifjol i Las Vegas i samband när the Experience höll på att stängas.

Redigerad av Aike
Postad

Jag var tvungen att googla hennes namn efter bilder, för jag trodde jag blandade ihop henne med någon annan. Så var det inte.

Men, en film om voyager i deltakvandranten vore intressant. Eller en film om DS9. Fast den blir nog lite klurigare, efter som att DS9 är mer som en följetång. Uppenbarligen så kan man inte göra en film om det som händer efter seriens slut.. Eller, varför inte egentligen? :) En lååång film. Intressant.

Postad

Ah, min första instinkt verkar vara rätt. Anledningen är nog inte MacDonalds så mycket som att hon fått barn skulle jag tro. Många är de mödrar som kan vittna om hur de där graviditetskilona sitter kvar länge, och i många fall för alltid. Att hon sedan verkar ha lämnat den ytliga delen av Hollywood (hon verkar ha slutat med skådespeleri) kan ju göra att hon inte anstränger sig så mycket för att få kilona att ramla av. Hon känner sig kanske helt enkelt bekväm som hon är...

Postad
Tja, alla ska vi den vägen vandra. Förutom jag, för jag ska resa och bosätta mig hoss folket Ba'ku.
Tror du inte det blir tråkigt att leva där i hundratals år utan teknologi (och Star Trek Forum)? :lol:
Postad (redigerade)

Voyager led nog av att det blev svårt att göra en fortsättning efter endgame i och med att (Spoilervarning) besättningen kom hem J.

Även om Voyager kom hem tycker jag inte det skulle hindra att man gjorde en film som utspelar sig under deras resa i deltakvadranten.

Tycker att man kunde ha gjort en film om hur det blev för Voyager besättningen när de kom hem hur det gick för maquiserna osv.

Jag har sett alla filmer och tycker inte någon av filmserierna är bättre än den andra själv håller jag First Contact högst som film The Voyage Home som tvåa(vad är det med mig och tidsresor) och The Motion Picture lägst.

Redigerad av Mr Trek
Postad
Enterprise hade ju gott kunnat få en film eller två men jag tror helt enkelt inte att populariteten var tillräcklig för något sådant.

Tycker din spoilervarning kunde varit lite mer tydigare, att råka läsa 3 ord efter "(spoilervarning)" är inte svårt att göra. Visste personligen inte om hur det hela slutade.

Ontopic: TOS filmerna är hästlängder bättre än TNG filmerna enligt mig. Den enda riktigt bra TNG filmen är Frst Contact, även om den är överskattad. Generations, Insurrection och inte minst Nemesis håller inte i närheten lika hög klass.

Postad
What!

Generations är ju än av de bästa filmerna.

Tycker det var ett uselt försök blandat med en usel ursäkt att föra ihop de två legendariska kaptenerna.

Till viss del kan jag hålla med. Nu gillar jag vissa delar av Generations, men det är kanske lite krystat ibland. I stort är det dock trevligt att se Kirk, fast han får för lite utrymme. Men det är kanske inte så konstigt när det är en TNG-film.

Jag frågar mig ständigt varför de var tvugna att ta död på Kirk. Var det enda iden de kunde komma på för att göra en film med TNG-gänget??? <_<

Postad

Var skönt att bli av med honom..Nä, skämt o sido! Jag tyckte det var ett bra och känslostarkt ögonblick i Generations. På något sätt var ju fanan överlämnad där! Går väl alltid att klona honom igen visserligen som Alien 4, men hur bra var den?

Soran är ju en bra antagonist också!

Postad
Var skönt att bli av med honom..Nä, skämt o sido! Jag tyckte det var ett bra och känslostarkt ögonblick i Generations. På något sätt var ju fanan överlämnad där! Går väl alltid att klona honom igen visserligen som Alien 4, men hur bra var den?

Soran är ju en bra antagonist också!

Själv tillh??r jag den där lilla klicken som faktiskt trodde att de skulle köra på hans "förutsägelse" från TFF om att han skulle dö ensam. Och vad det gäller hans vidare liv behövdes det ingen kloning, läs gärna Shatners böcker om Kirk som börjar med Ashes of Eden för mer om det. Tillhör helt klart det övre skiktet av bra Star Trek-böcker.

• 1 månad senare...
Postad
TNGfilmer är bättre, specialeffekterna är äntligen bra.

Tycker du alltså att effekterna är dåliga i TOS-filmerna? Att vissa klagar på effekterna i The Motion Picture & The Final Frontier har jag förstått, men tycker du verkligen detsamma om Wrath of Khan, Search For Spock, The Voyage Home & The Undiscovered Country? Sen att använda effekterna som motivering känns lite konstigt.

Postad

TOS-filmerna har bra effekter i förhållande till när de är gjorda. Ettan får nog mest kritik för att de var de bästa som gjorde dem, och de hade en större budget än Star Wars. Ändå blev de inte bättre och hade en del problem.

Det är klart t ex datoreffekterna i tvåan är dåliga med dagens standard, men de var de inte 1982.

Sexan tycker jag står sig bra fortfarande. Den är trots allt gjord nära höjdpunkten för modellskepp.

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu
  • Skapa nytt...