Jump to content

Mission Impossible 3 och Transformers

Aike

Recommended Posts

Har i veckan tittat på Mission Impossible 3 och Transformers, vilka elvans manusförfattare Orci och Kurtzman har skrivit. Abrams har ju som bekant regisserat den förstanämnda filmen och är medskapare till historien i den.

Transformers var en riktig höjdare; kul blockbusterfilm baserad på ganska tråkiga leksaker.

Men MI3 var riktigt dålig. Filmen såg mer ut och kändes som ett avsnitt av en modern polisserie än en långfilm. Jag stängde av efter 40 minuter och får se om jag färdigt den. Lustigt nog har den fått suveräna recensioner i svensk press.

Tror ni dessa filmerna kan säga något om vad som väntar oss i maj?

Om filmen har Transformers blockbusterkänsla så skulle jag vara nöjd. Men är den ens lik MI3 så urk!

Edited by Aike

Jag tycker inte att någon av dem var något vidare. Har varken gillat MI 2 eller 3. (Och givetvis var det de kritikerna gillade medan de sågade ettan som jag tycker är riktigt bra. Transformers hade jag gillat när jag var 12-13. Nu blev det mest ett ryck på axlarna och ett "mäh"!

Elvans trailer tyder ju på att specialeffekterna är riktigt bra. I Transformers är det nästan första gången jag inte alls stört mig på datoreffekterna, de är suveräna. Slår man det så får vi vara nöjda.

Edited by Aike

Elvans trailer tyder ju på att specialeffekterna är riktigt bra. I Transformers är det nästan första gången jag inte alls stört mig på datoreffekterna, de är suveräna. Slår man det så får vi vara nöjda.

Det är sällan jag "stör" mig på effekter. (Antar att du i huvudsak menar CGI?). Senast tror jag var i "I Robot". Men just Transformers låg de på en acceptabel nivå. Det fanns ett par ställen där det blev övertydligt att det var en datoranimation. Jag räknar kallt med att man lyckas bättre i Star Trek.

Visst såg det imponerande ut i Transformer-filmen, men det var ändå välldigt tydligt att det var enormt mycket CGI. Jag tyckte det var ganska så jobbigt. Ska det vara så mycket CGI, vilken väll är nödvändigt i en sådan film, så kan jag lika gärna hålla mig till den gammla tecknade långfilmen. Den funkar mycket bättre tycker jag. Och har bättre manus.

Den enda referens jag går på för att 11an kommer lyckas är serien Alias.

Nu kommer mitt första negativa inlägg tror jag. Transformer var riktigt svinkass, långt bort från den tecknade originalserien och bara löjligt med hundar som pissar på dem etcetera. Kändes värre än barnslig! Jag ångrade bittert (som alla mina vänner) att jag såg den!

Mission Impossible 3 var hyfsad dock pga Philip Seymor Hoffmans insats!

Jag känner precis tvärtom mot vad Aike känner. Jag vill hellre se en välskriven film med en bra handling vilket ingen av dessa ovannämnda filmer har.

Känslan jag får av nya filmen Star Trek är att den kommer vara lite mörkare i tonen. Sedan om J.J Abrams följer Roddenberrys principer är ju en annan sak. I en intervju sa han att han inte gör det.

Har ju inget med kvalitén och göra känner jag, snarare innehållet, och serien var betydligt mer välskriven än barnhistorien som gjordes på film. De gjorde ju Transformers till åtlöje.

Hoppas inte Star Trek blir sådan!

Jag tycket inte att långfilmen(den tecknade alltså) var så barnslig.

Har ju inget med kvalitén och göra känner jag, snarare innehållet, och serien var betydligt mer välskriven än barnhistorien som gjordes på film. De gjorde ju Transformers till åtlöje.

Ok, jag lekte aldrig med leksaken. Föredrog He-man och Action Force (vilket också kommer som långfilm i år), så jag är egentligen ovetande om de ändrade något.

• 4 weeks later...

Jag tittade på det första avsnittet av Transformers på Youtube. Och inte kan det sägas vara särskilt bra. Det handlar enbart om robotorna och människorna spelar enbart rollen att bli räddade. Dessutom är robotorna ganska personlighetslösa. Det är en intelligent leksaksidé, men som tecknad film är den möjligen rolig när man är 5-10 år.

Orci och Kurtzman har insett vad som krävs för att göra en långfilm av det som når ut till alla åldrar: fokus på människor -- inte robotorna. De gav också robotorna klarare personligheter.

Nu finns det i och för sig en stor skillnad mellan Transformers och Star Trek: Trek är betydligt mer utvecklat på nästan alla plan (kränga-leksaks-tecknad film vs. vuxnare sci-fi). Huruvida O och K lyckas med Trek vet vi inte ännu. Egentligen det enda som står klart är att det kommer att bli den film där rollfigurerna utvecklas mest.

Edited by Aike

Jag tycket inte att långfilmen(den tecknade alltså) var så barnslig.

TAS är bra mycket bättre och vuxnare än någon tecknad Transformers. Den tecknade långfilmen är en enda lång reklamfilm för nya robotor. Kul om man är barn (och om man vill höra Nimoy göra en av rösterna).

Men en jämförelse är på sin plats. Om Orci och Kurtzman hade tagit manuset från den tecknade långfilmen eller serien så hade det varit som att basera den nya långfilmen på något av de sämre TAS eller TOS-avsnitten. Vilket är lika med dunderflopp.