Jump to content
Sign in to follow this  
Aike

Hur många känner du som hatar Star Trek?

Recommended Posts

Den utsatta individen är inte ens nämnd vid namn men det är tråkigt att du tar illa vid dig JAF och jag ber om ursäkt då du uppenbarligen känner dig utpekad. Jag menade aldrig att såra någon.

George Lucas är en väldigt smart och mäktig affärsman som jag verkligen aldrig har idiotförklarat. Frågan är om han själv tycker eps 1-3 och clone wars är bra till annat än utöka sina rikedomar :P

Vem, jag? *Känner sig träffad och byter ämne*

Om man säger så här: Alla kreativa personer, GL inkluderad, drivs i första hand av en vilja att berätta något. Ingen lägger ner så mycket tid, kraft och energi som det tar att göra något så avancerat som en film eller vad det nu vara månde utan en önskan om att vilja berätta en historia och utan att brinna enormt för just den historien. Sedan är det väl ingen nackdel att kunna tjäna en slant vid sidan om men INGEN historia blir en storsäljare enbart för att den skrivs med en vilja att tjäna pengar, det märks direkt.

Vad det gäller GL så har ju han redan, och hade redan inann ep 1 till 3, mer pengar en han någonsin skulle kunna göra av med så att han enbart skulle ha gjort det på grund av girighet, nä det går jag helt enkelt inte med på. Han gör det för att han vill berätta om star wars universumet och han vill göra det med den mest avancerade tekniken för historieberättade som finns tillgänglig. Sedan att han inte alltid kan blidka alla som tycker att det var bättre förr, det råkar alla ut för som skriver någonting i ett redan existerande universum. Vi ser ju liknande reaktioner i Star Trek till exempel.

Och om du fortfarande tycker det bara är att skriva något som alla tycker om och tjäna pengar på det är du mer än välkommen att försöka, det gäller alla som tror att det är lätt att skapa magi. ;) J.

Han rikedomar kommer från att han äger Star Wars som märke och får pengar för varje SW-pryl som säljs. Hur många här har någon SWpryl hemma? Själv har vi spel till NES, N64 och GameCube, lego samt en Darth Vaderdocka, som jag vann i lotteri på Stockholm Trekkers Trekdag.

Kreativiteten och sagan slutade efter film 2. Att GL sedan kände för att göra nya SW-filmer (varför? VARFÖR?) på 90-talet för att han kände sig uttråkad och säkert inte tackade nej till nytt SWkrafs som ska säljas till fansen. Ös in med massor av konstiga folkslag så blir det extra många karaktärer man kan sätta på muggar väskor tröjor lego osv. Det känns ara krystat och påtvingat. Var det någon som fattade vad eps 1-3 handlade om egentligen. Vad ville egentligen GL få fram? Vad ville han berätta?

Här har vi en mycket analytisk recension av nya SW.

http://www.slashfilm.com/2009/12/17/watch-this-70-minute-video-review-of-star-wars-the-phantom-menace/

Och nej, jag hatar inte SW men jag ogillar vad den blivit. Tyvärr känner jag likadant inför Enterprise :(

Om det nu är så enkelt att skriva ett bra star wars manus så utmanar jag dig på det, om du lyckas skriva ett bra och intressant sw manus på två timmar (120 sidor) som jag gillar (och ja, jag gillar sw med) så kan jag gå med på allt tal om komersalism och hur lätt det är att tjäna pengar genom att "bara" kräma på med utomjordingar med mera.

Och jag som trodde att alla vid det här laget visste att ep 1 till 3 handlar om två saker (alla bra filmer har två huvudhandlingar.):

*Den primära historien är sagan om hur den genomgode (aka hjälten) Anakin Skywalker förvandlas till den onda och inte helt okände skurken Darth Vader.

*Den sekundära historien handlar om hur republiken steg för steg och via alla påfrestningar i Klonkrigen, förvandlas till det onda Imperiet, vilket leder till att republikens institutioner, tex senaten och Jediriddarna förvandlas från beskyddare av republiken till, i senatens fall, en marionett åt kejsaren och i jediriddarnas fall, upphör att existera.

Det är i alla fall grundhistorien och denna berättas genom att man får följa karaktärer så som Anakin och Obi Wan och deras skiftande öden. Urlätt att komma på, eller hur? :P ;) J.

Nog för att man kan vilja bevisa något, men att spendera oändligt många timmar av sin fritid till att skriva ett 120 sidors manus för den anledningen är nog att ta i. Det bevisar knappast att det inte går att göra.

Det visste ju redan Supreme att RoLaren inte skulle göra och därmed tar diskussionen slut. Smart drag!

Om det nu är så enkelt att skriva ett bra star wars manus så utmanar jag dig på det, om du lyckas skriva ett bra och intressant sw manus på två timmar (120 sidor) som jag gillar (och ja, jag gillar sw med) så kan jag gå med på allt tal om komersalism och hur lätt det är att tjäna pengar genom att "bara" kräma på med utomjordingar med mera.

Och jag som trodde att alla vid det här laget visste att ep 1 till 3 handlar om två saker (alla bra filmer har två huvudhandlingar.):

*Den primära historien är sagan om hur den genomgode (aka hjälten) Anakin Skywalker förvandlas till den onda och inte helt okände skurken Darth Vader.

*Den sekundära historien handlar om hur republiken steg för steg och via alla påfrestningar i Klonkrigen, förvandlas till det onda Imperiet, vilket leder till att republikens institutioner, tex senaten och Jediriddarna förvandlas från beskyddare av republiken till, i senatens fall, en marionett åt kejsaren och i jediriddarnas fall, upphör att existera.

Det är i alla fall grundhistorien och denna berättas genom att man får följa karaktärer så som Anakin och Obi Wan och deras skiftande öden. Urlätt att komma på, eller hur? :P ;) J.

Huh? Har jag någonsin skrivit att det är enkelt att skriva ett manus över huvud taget? Var? Det jag skrivit är att SW post Empire stikes back är rena rama skräpet. Och då jag och TH3 är eniga om att det mesta av SW är skräp skojade vi lite över att "vi har rätt och SWfansen har fel" när vi uttryckte att SW-fans har en skruv lös. Kom igen JAF, det är väl bara något att fnissa lite åt istället för att komma dragandes med stridsyxan. Ingen flaming och ingen har pekats ut. Kan jag rå för att du tar åt dig?

Enligt min åsikt är post empire strikes back enbart bra för GL plånbok. Själv vill jag ha tillbaka pengar och tid för det jag la ut för att se det andra. Enda anledningen till att jag såg skräpet var för jag gav med mig för (1) grupptrycket med kompisarna och (2 och 3) för att jag lovade mina avkommor att vi skulle se filmerna.

<sarkasm>

Jo, den politiska aspekten var ju urspännande (jäsp) och Ani (eller var det Wesley Crusher?) var ju så intressant och midikloriner var ju inte ett dugg förmycket. Mycket intressant historia!

</sarkasm>

Och om någon är nyfiken: avkommorna var besvikna över episodes 1-3.

Avslutar med ett fantastiskt relevant citat från episode 3:

"I have the high ground"

som om det skulle ha någon betydelse. Vilket geni som skrivit detta!

Mina amatörkunskaper i militärteori sträcker sig så långt som att det faktiskt är en fördel att ha the high ground, även om det kanske inte är det mest avgörande i det enskilda fallet. Men det är ju hollywood och jag har sett betydligt allvarligare missar än så.

Och stridsyxa är alldeles för blodigt att slåss med så jag använder det mycket mindre blodiga vapnet ordet. :P ;) J.

Nog för att man kan vilja bevisa något, men att spendera oändligt många timmar av sin fritid till att skriva ett 120 sidors manus f??r den anledningen är nog att ta i. Det bevisar knappast att det inte går att göra.

Det visste ju redan Supreme att RoLaren inte skulle göra och därmed tar diskussionen slut. Smart drag!

Det kräver väl ingen doktorstitel i raketteknik för att skriva manus, heller? Jag borde ju veta eftersom jag har skrivit några sådana. *Förvånad* J.

Mina amatörkunskaper i militärteori sträcker sig så långt som att det faktiskt är en fördel att ha the high ground, även om det kanske inte är det mest avgörande i det enskilda fallet. Men det är ju hollywood och jag har sett betydligt allvarligare missar än så.

Mina förstahandskunskaper i kampsport sträcker sig så långt att det är ingen fördel att ha några cm hit eller dit i höjdläge :P Ett perfekt skrivet manus bör inte innehålla fadäser som denna.

Bara för man skriver i raketfart behöver det inte betyda att det man skriver är bra. Kvantitet och kvalitet. Har du lyckats sälja något än? Jag har inte skrivit ett enda manus och har heller ingen önskan att göra så då jag är fullt medveten om bristande författartalang.

Edited by RoLaren

Det kräver väl ingen doktorstitel i raketteknik för att skriva manus, heller? Jag borde ju veta eftersom jag har skrivit några sådana. *Förvånad* J.

Det var väl inte det jag påstod heller :rolleyes: Att sitta och skriva 120 sidor för att bevisa något på ett internet forum, eller för att göra en annan glad, lär knappast hända i första taget.

Det här handlar inte mycket om folk som hatar Star Trek längre, fast det kanske är tur. Det måste vara hemskt att vara en sådan person <_<

Hmm... det är jobbigt sånt där. Jag har egentligen bara en kompis som är lika stor nörd som jag. Resten av mina kompisar tycker antingen att det suger helt och hållet, eller att det är töntigt. Men jag är lika stort fan ändå! :rolleyes: Jag har försökt få min flickvän att börja se lite på DS9... (eftersom hon har fått mig att börja titta lite på Gilmore Girls) Men hon somnade under första avsnittet.

Du får visa henne med något riktigt grymt avsnitt så löser det sig nog ;), kanske något som är lite tjejigt :visslar: :) :P (om hon gillar Gillmore Girls)?

Haha ja jag får göra det! Men annars tänkte jag att man eftersom hon är lite politiskt aktiv, så skulle man kunna visa henne avsnittet när Rom startar fackförbund. :rolleyes: :visslar: Älskar det avsnittet!

Känner två som tycker "mindre" om Star Trek, och dom två tvingas jag leva med varje dag,den ena av dem gillar Star Wars & den andra hästar men jag kan bara skylla på mig själv :blink:

har en bror som är tröt på det men jag förstår inte varför, jag tittar, läser,spelar,citerar, diskuterar (fantiserar) drömmer star trek det är väl inget överdrivet, :visslar: :rolleyes: :P ellerhur?

har en bror som är tröt på det men jag förstår inte varför, jag tittar, läser,spelar,citerar, diskuterar (fantiserar) drömmer star trek det är väl inget överdrivet, :visslar: :rolleyes: :P ellerhur?

Du är helt normal. Precis som alla oss andra här på Forumet :D . De är de andra som är konstiga :blink:

Edited by Unkas

Du är helt normal. Precis som alla oss andra här på Forumet :D . De är de andra som är konstiga :blink:

D#mn straight