Jump to content
Sign in to follow this  
Aike

Hur många känner du som hatar Star Trek?

Recommended Posts

har en bror som är tröt på det men jag förstår inte varför, jag tittar, läser,spelar,citerar, diskuterar (fantiserar) drömmer star trek det är väl inget överdrivet, :visslar: :rolleyes: :P ellerhur?

Du är helt normal. Precis som alla oss andra här på Forumet :D . De är de andra som är konstiga :blink:

D#mn straight

Låter som om du passar bra på det här forumet! Välkommen! :rolleyes:

har en bror som är tröt på det men jag förstår inte varför, jag tittar, läser,spelar,citerar, diskuterar (fantiserar) drömmer star trek det är väl inget överdrivet, :visslar: :rolleyes: :P ellerhur?

Du är helt normal. Precis som alla oss andra här på Forumet :D . De är de andra som är konstiga :blink:

D#mn straight

Låter som om du passar bra på det här forumet! V??lkommen! :rolleyes:

tack men har varit här förut

Under annat namne eller?

(Kanske lite off track)

japp brukade vara the tiny littlelifeform, men pga attt jag var lite oförskämd :oskyldig: så valde jag att ska en ny istället, :visslar:

men jag ska va snäll denhär gången, lovar

Hehehe mina trekkerkompisar brukar bli förolämpade om man kallar dem normala. Skönt med trekkers att de vågar och vill vara annorlunda. Ett av mina syskon tycker sig vara förmer än nördiga trekkers och brukar alltid försöka förlöjliga mitt intresse. Jag tror inte att släktingen ifråga har sett ett enda avsnitt. För att få syskonet lite ur balans ser jag till att alltid ha någon form av star trek-pin eller plagg på mig i dess sällskap. :nörd: Då och då ger jag igen genom att håna syskonet för sömnpillret och svenssonprogrammet allsång på Skansen. Star Trek får en iaf att tänka.

Allsångens popularitet är helt klart ett intressant fenomen, jag klarar ibland av det i en minut.

I min ålder är det väldigt många som tror de hatar ST :D Utan att veta ett skit om var det är.

Många av dem jag känner ogillar star trek eller iallafall finner det för "nördigt". Men jag

tycker mig se en förändring sedan den senaste filmen. Vänner som tidigare bara skrattade när

man frågade om de ville se någon trek film är nuförtiden mycket mera intresserade.

Nya filmen är, tycker jag, mer Sci-Fi action, och mindre klassisk Star Trek. Detta kan givetvis attrahera nytt folk. Och det är väll vad som var meningen också. Tror att man ST kan förlora en del gammla fans på grund av detta, men kanske i slutändan locka till sig mer nya tittare. Det är en ny era av ST som vi sett början på med förra filmen.

Nya filmen är, tycker jag, mer Sci-Fi action, och mindre klassisk Star Trek. Detta kan givetvis attrahera nytt folk. Och det är väll vad som var meningen också. Tror att man ST kan förlora en del gammla fans på grund av detta, men kanske i slutändan locka till sig mer nya tittare. Det är en ny era av ST som vi sett början på med förra filmen.

Jag håller med om dina farhågor och att den nya filmen var mer action orienterad. Men hur det blir i fortsättningen får framtiden utvisa.

För några av mina vänner har den nya filmen iallafall varit en inkörsport till tyngre droger ("klassiska star trek"). :)

Som andra tagit upp så är väll just hatar ett starkt ord, undrar vad för konstiga typer som går runt och hatar star trek. Men jag känner dock de som är ointresserade av serien, nu kanske jag säger nått känsligt men jag har fått intrycket att tjejer rent allämnt är mindre intresserade av star trek då som jag känner verkar mer intresserad av program som idol och bigbrother och annat skräp, jag "tvingade" en tjej bekant för några år sedan att kolla på TNG när den gick på 6:an, tror dock inte hon uppskattade den som den bör uppskattas. Star Trek är ju en väldigt speciell serie det är ju inte bara en ren science fiction serie utan det är mycket tanke och filosofi bakom den vilket kan vara svårt för vissa att gilla.

Mina tjejkompisar tycker att det är bra ibland och ibland mindre. Då är det en del TNG de har sett, och det är ju en ganska ojämn serie. Jag upplever snarare att killar är mer negativa eftersom de är mer upptagna av att vara coola.

Mina tjejkompisar tycker att det är bra ibland och ibland mindre. Då är det en del TNG de har sett, och det är ju en ganska ojämn serie. Jag upplever snarare att killar är mer negativa eftersom de är mer upptagna av att vara coola.

Alla personer är ju dock olika individer och det där med "coola" har nog till stor del att göra med vilker ålder man är i, men vad jag upplevt så känns det som hela sciende fiction konceptet är något mer anpassat till killar då vi i pricip lek rymdkrig och sånna saker från väldigt låg ålder.

Jag känner noll personer som hatar Star Trek. Det finns väl en och annan som ogillar Star Trek, men hatar? Knappast.

Dock är det väldigt få i min bekanstkapskrets som tycker om SF med allt som det innebär. Kanske dags att upplysa dom om det och det som gör Star Trek så bra snart. ;)

Jag har en confession to make:

Den jag känner som hade absolut mest förutfattade meningar mot Star Trek, och som ogillade det bara för sakens skull, är jag själv.

Innan jag sett TNG, utan bara gått förbi tvn när min storasyster kollade, så var jag väldigt omogen gentemot Star Trek i allmänhet (men jag antar att ni vet hur det kan vara med syskon. Om syrran gillade det så var det per automatik dåligt enligt mig.. Men i mitt försvar var jag 14 år gammal).

Hur som helst så skulle hon någonstans någon dag, och tvingade mig att banda den dagens avsnitt. Jag var ensam hemma, och när jag märkte att jag inte kunde byta kanal när jag spelade in så blev jag mäkta lack, för tvn var typ allt för mig. Jag beslutade mig därför för att Star Trek var bättre än ingen tv alls, och kollade på "Data's Day" med himlande ögon. 10 minuter in i avsnittet sitter jag och mentalt slår mig själv för allt dåligt jag någonsin sagt om Star Trek, och sen den dagen har jag varit en hardcore Trekkie, helt och fullt. Det var verkligen som en light switch i huvudet på mig, som gick från "Star Trek? Pfffst!" till "VARFÖR har jag inte upptäckt detta förut?!". Jag tackar universum för att min syster inte var hemma i tid till TNG den dagen, för den dagen förändrade verkligen mitt liv totalt.

Okej, det där blev lite långt.

Annars känner jag mest folk som är smått skeptiska mot Star Trek, men som inte har sett det, eller folk som har sett ganska mycket, men som föredrar pang-pang och folk som dör.

Edited by johannalaforge

Jag reagerar ofta på att folk är ganska kategoriska när man bedömer något, och gärna ser saker i svart eller vitt. Det räcker med att se statistiken på t.ex. Aftonbladets och Expressens webbplatser. Speciellt när man ska tycka till om ett program som går på TV är det mer regel än undantag att de två längsta staplarna är på det lägsta och det högsta betyget. Varför ska det vara så svårt att ha en nyanserad bild? Jag har svårt att tro att allt skulle vara skit eller toppen...

Edited by Fleetadmiral

Kanske för att Aftonbladet och Expressen själva ofta vinklar artiklar och texter överdrivet <_< Sådan tidning, sådana läsare.

Själv hade jag ingen större koll på vad Star Trek var när jag drogs in i det, så jag hade aldrig några fördomar mot Star Trek.

Men jag får tyvärr också säga att det är väldigt få i min ungängeskrets som verkligen älskar Star Trek. Väääldigt få. En...kanske två, om man utvidgar den kretsen till folk som jag "känner" men mindre väl. Vilket är tråkigt.. :osäker:

Sen, som Fleetadmiral säger, så är sakerna inte alltid binära. Speciellt när det handlar om människor, det är mycket variation.

Jag har t.ex. ett par st till i mina kretsar som har sett all/mycket Star Trek och som uppriktigt uppskattar Star Trek och kan en hel del, men jag får inte riktigt intrycket att de verkligen älskar det, utan de bara uppskattar det för vad det är och representerar.

I nästa kategori finns de flesta, det är den neutrala kategorin. Här finns allt från folk som inte vet vad det är, folk som har sett enstaka avsnitt som de inte tyckt om och därefter sprider negativa åsikter till andra när ingen kunnig finns i närheten för att peka ut att de knappt sett 1% av Star Trek (störande). Men allt som oftast är de rätt neutrala, men är lite tveksamma till det, i.om. att det inte är "coolt"/populärt. Det uppfattas ju som ganska nischigt och nördigt, något som långt ifrån alla är villiga att bli kategoriserade som.

Sen finns det en liten liten grupp som är, eller som jag misstänker är ganska starkt emot Star Trek. De är kanske inte fler för att 1) jag umgås mest med folk som förmodligen redan skulle blivit lagda i den kategorin oavsett, och de bryr sig mindre om vad andra kan tycka om de, 2) De flesta vet att jag är ett stort Trek-fan, och har väl insett att det kanske är onödigt att dra upp den eventuella avskyn framför mig, iaf om de inte har ordentliga argument (om jag anser att argumenten är ihåliga är det stor risk/chans att jag ger mig in i diskussionen, och då får de faktiskt svettas lite för att inte bli överkörda). :D

Men jag får säga också att jag är 100% för att folk får ha sina åsikter, även om de är olika från mina. För jag vet att folk tycker olika, det är väldigt subjektivt. MEN, något som kan störa mig lite är när folk som kan lite eller inget om ST (eller annat) märker/tror att ingen i närheten vet mer om ämnet och börjar sprida massa negativa propaganda och felaktiga fördomar under täckmanteln att "de har sett Star Trek". De bluffar alltså. Det är stor del av vad jag menade med ihåliga argument och då gillar jag att plötsligt ge mig in i den diskussionen och avslöja bluffen.

Edited by Lord Di Lego

jag var inte alls intresserad och tyckte det var för tråkigt...tills jag såg hur andra kompisar var intresserade och hade affischer uppsatta och berättade om filmer och all sen så började jag bli lite små intresserad. min pojkvän är galen i det. och fråga han om allt om star trek han kan svara....

blir inspirerad av ditt inlägg...tyckte det var intressant och läsa. tack

tycker inte heller man ska använda ordet hata....det är bara för starkt.

Edited by jennyf

Tror inte att jag känner någon som hatar Star Trek, däremot en och annan som är en smula skeptisk. Kära hustrun kan bli sittandes framför TV:n när VOY eller DS9 rullar i DVD:n och yngsta dottern med polare brukar fnissa när jag ska till att kolla på något avsnitt.

OT, fick hem filmboxen idag hurra hurra! :D

Hur gammal är dottern?

Jag känner betyligt fler som gillar Star Trek än tycker illa om det.

Men jag känner i alla fall två som hatar Star Trek. De har dock aldrig sett på det tror jag wink.gif

Vilket jag inte tror är helt ovanligt. De flesta är nog ändå ganska neutrala mot serien.

Hur många känner du?

Jag skrev den här inledningen för tre år sedan. Men kan för sjutton inte komma ihåg vilka två de var som jag tyckte hatade Star Trek då. En har jag en aning om, men den andra?? :D