Jump to content

Ni som skriver fanfiction varför gör ni det?

Aike

Recommended Posts

Jag har skrivit fanfictions i ett par år nu, dock inte särskilt många inom sci-fi kategorin bortsett från Stargate SG-1. Men i vilket fall som helst, så skriver jag för att det är något jag inte kan vara utan. Hela tiden, stort sett varje dag, dyker det upp nya ideer som kan vara början till fanfictions (eller bara fiction) och så länge ideerna finns tänker jag fortsätta skriva. Sen beror det ju alldeles på vilken fandom; sci-fi är perfekt just för att det finns ingen gräns för hur långt man kan gå med en storyline. Ingenting är egentligen omöjligt inom den världen. :)

Jag har skrivit fanfictions i ett par år nu, dock inte särskilt många inom sci-fi kategorin bortsett från Stargate SG-1. Men i vilket fall som helst, så skriver jag för att det är något jag inte kan vara utan. Hela tiden, stort sett varje dag, dyker det upp nya ideer som kan vara början till fanfictions (eller bara fiction) och så länge ideerna finns tänker jag fortsätta skriva. Sen beror det ju alldeles på vilken fandom; sci-fi är perfekt just för att det finns ingen gräns för hur långt man kan gå med en storyline. Ingenting är egentligen omöjligt inom den världen. :)

Har du skrivit crossovers med Farscape och Stargate? <_<

Har du skrivit crossovers med Farscape och Stargate? <_<

I don't do crossovers. ;)

Och Farscape/SG-1 är lite väl mycket sci-fi för min smak. Har inget emot att möjligtvis läsa en sån crossover skriven av någon annan person, men jag personligen skulle inte skriva en crossover. Jag håller mig alltid till en fandom när jag skriver fanfictions just för att jag gillar struktur när jag skriver.

Och för att svara på din första fråga; jag har varit medlem på FF.net i typ fyra år nu och har stort sett alla mina fanfictions upplagda där. En väldigt salig blandning minst sagt. :rolleyes:

Och Farscape/SG-1 är lite väl mycket sci-fi för min smak. Har inget emot att möjligtvis läsa en sån crossover skriven av någon annan person, men jag personligen skulle inte skriva en crossover. Jag håller mig alltid till en fandom när jag skriver fanfictions just för att jag gillar struktur när jag skriver.

Och för att svara på din första fråga; jag har varit medlem på FF.net i typ fyra år nu och har stort sett alla mina fanfictions upplagda där. En väldigt salig blandning minst sagt. :rolleyes:

FF.net är nerlagt, så betyder det att alla dina texter är bort :rolleyes:

Ok, den adressen funkade. :)

Stargate har verkligen många skrivsugna fans, det finns ju över 20 000 texter (vilket är mer än alla Trekserierna tillsammans).

Världens sämsta tv-serie Power Rangers är också mer populär än Trek :D

Edited by Aike

Stargate har verkligen många skrivsugna fans, det finns ju över 20 000 texter (vilket är mer än alla Trekserierna tillsammans).

Världens sämsta tv-serie Power Rangers är också mer populär än Trek :D

Trekkisarna kanske publicerar sina på dedikerade sajter?

Edited by Tom_Hell

Japp, har märkt att Stargate fanfictions finns det i överflöd. Personligen håller jag mig till SG-1 nuförtiden som läsare; skriver just nu på en Smallville fanfiction. Vilket är väl typ sci-fi? Jag blir alltid så osäker på kategorin gällande serien.

Inga fler här på forumet som skriver?

Tom_Hell: Mmm, förstår vad du menar. :)

Serier som Star Trek är svåra att skriva fanfictions om just på grund av alla tekniska termer och i mitt fall, timelinen. *blushes*

Supreme Commander: Jag har uppfattat det som The CW klassat Smallville som sci-fi och med tanke på att Clark Kent är från en annan planet och har övernaturliga krafter så infaller väl serien inom science fiction kategorin.

Edited by ambreal

• 2 weeks later...
Tom_Hell: Mmm, förstår vad du menar. :)

Serier som Star Trek är svåra att skriva fanfictions om just på grund av alla tekniska termer och i mitt fall, timelinen. *blushes*

Ah, fast om du är fel ute i tiden och upptäcker det innan du är klar kan du ju alltid lösa sådant med en tidsresa! :rolleyes:

Är de ivägen eller om du har svårt för dem så strunta helt enkelt i dem. En massa Tekniska termer gör trots allt inte historien bra.

Håller helt med! Det viktigaste i allt skrivande är en bra historia. Sedan får man helt enkelt anpassa miljö och handling till saker man klarar av och känner sig bekväm med. Jag menar, bara för att det är star trek behöver man ju inte sitta i main enginering och rabbla en massa technobabble. Det är ju faktiskt en hel galax där ute och det mest tekniska majoriteten av befolkningen där möter är väl en food replikator och ett och annat holodeck. J.

Håller helt med! Det viktigaste i allt skrivande är en bra historia. Sedan får man helt enkelt anpassa miljö och handling till saker man klarar av och känner sig bekväm med. Jag menar, bara för att det är star trek behöver man ju inte sitta i main enginering och rabbla en massa technobabble. Det är ju faktiskt en hel galax där ute och det mest tekniska majoriteten av befolkningen där möter är väl en food replikator och ett och annat holodeck. J.

Men man kan ju diskutera om det är Trek utan Technobabble. :huh:

Jo, jag var inte helt seriös när jag påstod det. Min Picard-historia ser t ex på förhand ut att bli en väldigt teknik-fri novell, även om man aldrig vet hur det utvecklar sig när man väl har börjat.

Men lite skämtsamt uttryckt så har ju technobabbel blivit synonymt med Star Trek.