Aike Posted February 3, 2009 Report Share Posted February 3, 2009 Varför skriver man fanfiction i Star Trek-världen (och andra sci-fiserievärldar för den delen)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DominionMaster Posted February 3, 2009 Report Share Posted February 3, 2009 För att Star Trekvärlden är så enormt stor och man har stor frihet att röra sig i alla årgångar så att säga! Sedan tycker jag grundidéen är så bra, och spinna vidare på Roddenberrys tanke är ju inte fel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 4, 2009 Report Share Posted February 4, 2009 För att det är så kul att skriva naturligtvis! J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ambreal Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 Jag har skrivit fanfictions i ett par år nu, dock inte särskilt många inom sci-fi kategorin bortsett från Stargate SG-1. Men i vilket fall som helst, så skriver jag för att det är något jag inte kan vara utan. Hela tiden, stort sett varje dag, dyker det upp nya ideer som kan vara början till fanfictions (eller bara fiction) och så länge ideerna finns tänker jag fortsätta skriva. Sen beror det ju alldeles på vilken fandom; sci-fi är perfekt just för att det finns ingen gräns för hur långt man kan gå med en storyline. Ingenting är egentligen omöjligt inom den världen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 5, 2009 Author Report Share Posted February 5, 2009 Lägger ni upp det på sajter med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 5, 2009 Author Report Share Posted February 5, 2009 Jag har skrivit fanfictions i ett par år nu, dock inte särskilt många inom sci-fi kategorin bortsett från Stargate SG-1. Men i vilket fall som helst, så skriver jag för att det är något jag inte kan vara utan. Hela tiden, stort sett varje dag, dyker det upp nya ideer som kan vara början till fanfictions (eller bara fiction) och så länge ideerna finns tänker jag fortsätta skriva. Sen beror det ju alldeles på vilken fandom; sci-fi är perfekt just för att det finns ingen gräns för hur långt man kan gå med en storyline. Ingenting är egentligen omöjligt inom den världen. Har du skrivit crossovers med Farscape och Stargate? <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ambreal Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Jag har skrivit fanfictions i ett par år nu, dock inte särskilt många inom sci-fi kategorin bortsett från Stargate SG-1. Men i vilket fall som helst, så skriver jag för att det är något jag inte kan vara utan. Hela tiden, stort sett varje dag, dyker det upp nya ideer som kan vara början till fanfictions (eller bara fiction) och så länge ideerna finns tänker jag fortsätta skriva. Sen beror det ju alldeles på vilken fandom; sci-fi är perfekt just för att det finns ingen gräns för hur långt man kan gå med en storyline. Ingenting är egentligen omöjligt inom den världen. Har du skrivit crossovers med Farscape och Stargate? <_< I don't do crossovers. ;) Och Farscape/SG-1 är lite väl mycket sci-fi för min smak. Har inget emot att möjligtvis läsa en sån crossover skriven av någon annan person, men jag personligen skulle inte skriva en crossover. Jag håller mig alltid till en fandom när jag skriver fanfictions just för att jag gillar struktur när jag skriver. Och för att svara på din första fråga; jag har varit medlem på FF.net i typ fyra år nu och har stort sett alla mina fanfictions upplagda där. En väldigt salig blandning minst sagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 7, 2009 Author Report Share Posted February 7, 2009 Och Farscape/SG-1 är lite väl mycket sci-fi för min smak. Har inget emot att möjligtvis läsa en sån crossover skriven av någon annan person, men jag personligen skulle inte skriva en crossover. Jag håller mig alltid till en fandom när jag skriver fanfictions just för att jag gillar struktur när jag skriver. Och för att svara på din första fråga; jag har varit medlem på FF.net i typ fyra år nu och har stort sett alla mina fanfictions upplagda där. En väldigt salig blandning minst sagt. FF.net är nerlagt, så betyder det att alla dina texter är bort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ambreal Posted February 7, 2009 Report Share Posted February 7, 2009 Uhm... no, it isn't. FanFiction.net (vad jag kallar FF.net) är inte alls nerlagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 7, 2009 Author Report Share Posted February 7, 2009 (edited) Ok, den adressen funkade. Stargate har verkligen många skrivsugna fans, det finns ju över 20 000 texter (vilket är mer än alla Trekserierna tillsammans). Världens sämsta tv-serie Power Rangers är också mer populär än Trek Edited February 7, 2009 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Det är som obi wan säger: Its in the eye of the beholder... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 (edited) Stargate har verkligen många skrivsugna fans, det finns ju över 20 000 texter (vilket är mer än alla Trekserierna tillsammans). Världens sämsta tv-serie Power Rangers är också mer populär än Trek Trekkisarna kanske publicerar sina på dedikerade sajter? Edited February 8, 2009 by Tom_Hell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ambreal Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Japp, har märkt att Stargate fanfictions finns det i överflöd. Personligen håller jag mig till SG-1 nuförtiden som läsare; skriver just nu på en Smallville fanfiction. Vilket är väl typ sci-fi? Jag blir alltid så osäker på kategorin gällande serien. Inga fler här på forumet som skriver? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Om smallville är superman som ung så torde det helt klart vara sci fi. Om det nu inte är fantasy. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 8, 2009 Report Share Posted February 8, 2009 Inga fler här på forumet som skriver? Jodå, men själv har jag haft svårt för att skriva fanfiction, och speciellt Star Trek då jag hela tiden fastnar på tekniken. Jag har dock en novell om Picard på gång, men det går långsamt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ambreal Posted February 9, 2009 Report Share Posted February 9, 2009 (edited) Tom_Hell: Mmm, förstår vad du menar. Serier som Star Trek är svåra att skriva fanfictions om just på grund av alla tekniska termer och i mitt fall, timelinen. *blushes* Supreme Commander: Jag har uppfattat det som The CW klassat Smallville som sci-fi och med tanke på att Clark Kent är från en annan planet och har övernaturliga krafter så infaller väl serien inom science fiction kategorin. Edited February 9, 2009 by ambreal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Tom_Hell: Mmm, förstår vad du menar. Serier som Star Trek är svåra att skriva fanfictions om just på grund av alla tekniska termer och i mitt fall, timelinen. *blushes* Ah, fast om du är fel ute i tiden och upptäcker det innan du är klar kan du ju alltid lösa sådant med en tidsresa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Serier som Star Trek är svåra att skriva fanfictions om just på grund av alla tekniska termer och i mitt fall, timelinen. *blushes* Är de ivägen eller om du har svårt för dem så strunta helt enkelt i dem. En massa Tekniska termer gör trots allt inte historien bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Håller helt med! Det viktigaste i allt skrivande är en bra historia. Sedan får man helt enkelt anpassa miljö och handling till saker man klarar av och känner sig bekväm med. Jag menar, bara för att det är star trek behöver man ju inte sitta i main enginering och rabbla en massa technobabble. Det är ju faktiskt en hel galax där ute och det mest tekniska majoriteten av befolkningen där möter är väl en food replikator och ett och annat holodeck. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 21, 2009 Report Share Posted February 21, 2009 Håller helt med! Det viktigaste i allt skrivande är en bra historia. Sedan får man helt enkelt anpassa miljö och handling till saker man klarar av och känner sig bekväm med. Jag menar, bara för att det är star trek behöver man ju inte sitta i main enginering och rabbla en massa technobabble. Det är ju faktiskt en hel galax där ute och det mest tekniska majoriteten av befolkningen där möter är väl en food replikator och ett och annat holodeck. J. Men man kan ju diskutera om det är Trek utan Technobabble. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 Självklart är det star trek! Det är star trek så länge det utspelar sig i star treks universum! Det är bara vi som är insöade på att all star trek ska utspela sig ombord på federationens rymdskepp! J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 22, 2009 Author Report Share Posted February 22, 2009 TOS har ju väldigt lite teknikprat jämfört med främst TNG och Voyager, så det är klart att Trek kan vara utan påhittad vetenskap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 23, 2009 Report Share Posted February 23, 2009 Jo, jag var inte helt seriös när jag påstod det. Min Picard-historia ser t ex på förhand ut att bli en väldigt teknik-fri novell, även om man aldrig vet hur det utvecklar sig när man väl har börjat. Men lite skämtsamt uttryckt så har ju technobabbel blivit synonymt med Star Trek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts