Jump to content
Sign in to follow this  
Aike

Om du skapade Voyager vad hade du gjort annorlunda?

Recommended Posts

Det är många fiender som har fått vandra den vägen, unkas! J.

Så sant. En bra karaktär/ras vill man givetvis använda och se oftare, men samtidigt som man gör så blir denna favorit urvattnad, och mister lite av sinn mystiska glans. Det är ett faktum.

Jag skulle se till att Kes fick en större roll och att hon hade stannat kvar längre. Antingen hela serien ut eller några säsonger extra. Dock skulle jag inte vilja plocka bort någon annan besättningsmedlen på hennes bekostnad. Tycker t.ex. att Seven tillför serien intressanta tankeställningar. Speciellt när vi pratar om vad en människa egentligen är och hur man kan förbättra sig och bli en ännu bättre individ.

Jag hade gärna behållt övriga skådespelare med och försökt utveckla dom. Som Harry t.ex. Hans medverkan är jag inte helt nöjd med men man hade ju kunnat fördjupa den rollen betydligt mer. Att befodrat honom eller så. Tonat ner Neelix lite, han var lite extrem ibland och det är synd med tanke på att han i grund och botten egentligen är en intressant karaktär. Tycker att skådespelarna är allt från riktigt bra till okej så dom skulle jag inte heller vilja byta ut.

I handlingen hade jag gärna sett fler motgångar. Ungefär som i Babylon 5, där man inte var rädd för att låta saker gå käpprätt åt skogen. Man hade kunnat göra fiender mer motståndskraftiga. Borgerna hade kunnat få vara mer skräckinjagande och svåra att besegra istället för att dom alltid besegrar dom varje gång. Skeppet hade kunnat ta mer skada, vilket i sin tur hade påverkat besättningen och skapat en intressant utgångspunkt där. Kanske fler dödsfall i besättningen och hur det påverkar allas relation mellan varandra samt hur det påverkar relationen mellan människor och den/dom som dödade besättningsmedlemen.

Gärna mer utforskande. Både i rymden och på olika planeter.

Överlag är jag nöjd med utgångspunkten som serien har, men man kan alltid putsa till den även på detta plan. Mer kontinuitet i manusen, gärna story arcs som följer med i säsongerna men ocks?? genom hela serien. Ungefär som ENT lyckades med under säsong 3 och framförallt 4. Lite tightare alltså.

Finns sälert mycket annat man kunde ändrat på men jag kommer inte på mer i skrivande stund.

mycket av vad du säger låter vettigt . Borgerna skulle ha varit mäktigare och att Voyager kan färdas hur många km genom fientlig rymd som helst utan att få en skråma är konstigt . en annan konstig sak är det här med dödsfallen , har inte koll på hur många som fick sätta livet till men det var tillräckligt många för att man skulle behöva rekytera ny personal då och då.

vad det gäller skådisar så tyckte jag först att det kändes konstigt med en mörk Vulkan och tyckte att Tim Russ skulle ha varit halvklingon istället(vilket gör Roxanne Dawson till Vulkan.) men nu för tiden tycker jag istället att Robert Duncan McNeill skulle ha spelat samma roll som han gjorde i TNG(Tom Paris är ju ändå baserad på den karaktären)

Edited by K´hogh son of Klintoch

Det här kanske framstår som om jag ogillar VOY men så är inte fallet. TNG och framförallt DS9 är enl mig bättre, men jag uppskattar verkligen de flesta avsnitten av Voyager

1) Bort med Kazons och mer Vidiians

2) inte så mycket Borg och focus på 10-out-f 10 (som 7of9 heter i SevTrek)

3) Se till att det inte blev så många kontinuitetsmissar som t ex att Federationen hade hört rykten om Borgs innan TNG träffade på dem i Que Who

4) Bättre kemi mellan skådisarna. Det verkar inte som om skådisarna över huvudtaget gillar varandra IRL. Ta bort den usle Robert Beltran, han verkade ju ha noll intresse (Dock var han bra i avsnittet Nemesis) robert Duncan McNeill skulle fortsatt spela Nicholas Locarno som en kontinuitet på TNG.

5) Inte göra mig av med Seska och Lon Suder. Mer inre konflikter ombord på Voyager. Mer Vorik.

6) Ta bort Naomi Wildman och ogör "Once upon a Time" och för allt i världen, radera hela den där löjliga idén om att Cpt Janeway någonsin skulle få för sig att frivilligt, utan betalning, ställa upp och vara barnvakt i 1800-talskläder åt bortskämda holokaraktärer, som man bara kan radera enkelt och sedan ha riktig R&R.

7) Inte göra så många avsnitt som enbart handlar om en karaktär utan mer focusera på samspelen i ensemblen. Ibland kändes det väldigt krystat när det var en viss karaktärs tur att hålla i avsnittet. Det kändes lite som idétorka bland manusförfattarna men de måste skriva något som handlar om t ex Harry Kim bara för det var länge sedan han hade huvudrollen i ett avsnitt.

8) Mer växelverkan mellan Tuvok-Neelix. Skulle det inte varit intressant om de båda karaktärerna skulle lära sig mer från varandra. Tänk att få se en Tuvok verkligen tappa fattningen pga Neelix, inte bara som fantasi på holodeck.

9) Jag skulle inte låta Voyager träffa på så många föremål och varelser från alfakvadranten.

1) Bort med Kazons och mer Vidiians

håller med där det enda jag gillade med dem var deras skepp(hatade deras frisyrer)

2) inte så mycket Borg och focus på 10-out-f 10 (som 7of9 heter i SevTrek)

ja de skulle som mest ha stött på en kanske två Borgkuber , på en av dem hittar de Annika Hansen (a.k.a 7 of 9) och sen bara se spåren efter dem . nog för att"dark frontier" var spännande men det blir lite väl mycket när ett enda litet skepp kan lyckas där hela Stjärnflottan misslyckats(tänker på Wolf 359 och slaget vid sektor 001 nu)

3) Se till att det inte blev så många kontinuitetsmissar som t ex att Federationen hade hört rykten om Borgs innan TNG träffade på dem i Que Who

det störde jag mig på en del jag med

4) Bättre kemi mellan skådisarna. Det verkar inte som om skådisarna över huvudtaget gillar varandra IRL. Ta bort den usle Robert Beltran, han verkade ju ha noll intresse (Dock var han bra i avsnittet Nemesis) robert Duncan McNeill skulle fortsatt spela Nicholas Locarno som en kontinuitet på TNG.

om Robert Beltran : ingen åsikt alls där

om robert Duncan McNeill : det var ju det jag sa ju !

5) Inte göra mig av med Seska och Lon Suder. Mer inre konflikter ombord på Voyager. Mer Vorik.

Mer Vorik? nä . tyckte inte om honom däremot är det en bra idé att ha kvar Seska . hon var en intressant karaktär och hon som spelar henne gör det bra.

6) Ta bort Naomi Wildman och ogör "Once upon a Time" och för allt i världen, radera hela den där löjliga idén om att Cpt Janeway någonsin skulle få för sig att frivilligt, utan betalning, ställa upp och vara barnvakt i 1800-talskläder åt bortskämda holokaraktärer, som man bara kan radera enkelt och sedan ha riktig R&R.

ingen åsikt alls

7) Inte göra så många avsnitt som enbart handlar om en karaktär utan mer focusera på samspelen i ensemblen. Ibland kändes det väldigt krystat när det var en viss karaktärs tur att hålla i avsnittet. Det kändes lite som idétorka bland manusförfattarna men de måste skriva något som handlar om t ex Harry Kim bara för det var länge sedan han hade huvudrollen i ett avsnitt.

se ovan

8) Mer växelverkan mellan Tuvok-Neelix. Skulle det inte varit intressant om de båda karaktärerna skulle lära sig mer från varandra. Tänk att få se en Tuvok verkligen tappa fattningen pga Neelix, inte bara som fantasi på holodeck.

samma som innan

9) Jag skulle inte låta Voyager träffa på så många föremål och varelser från alfakvadranten.

svårt att göra en serie då men det går

Edited by K´hogh son of Klintoch

Det är inte alls omöjligt att federationen hade hört rykten om Borg innan avsnittet Q Who, Guinan visste ju en del om dem.

Det är inte alls omöjligt att federationen hade hört rykten om Borg innan avsnittet Q Who, Guinan visste ju en del om dem.

Det nämns några attacker i avsnittet The Neutral Zone. Minns inte om det explicit sägs att det var Borgerna som låg bakom dem, men enligt bakom-kulisserböcker var det så.

Edited by Aike

Då är vi överens om att det inte var omöjligt att federationen hade hört rykten, eller?

jo, men inte så tidigt som när hansens påstås ha hört om dem. upptäckten i tng var relativt färsk.

Jo, men vi vet ju inte hur lång tid det tog från att de hittade Borg till att resten av federationen fick deras meddelanden etc. de var väl långt hemifrån vill jag minnas.

Jag ville inte se mer stridigheter på skeppet, mellan besättningen. Det räckte med det som var. Att besättningen lyckades komma över motsättningar och arbeta tillsammans är ett tecken på att de verkligen är framtidsmänniskor från Star Trek. En framtid där man arbetar för att utveckla sig själv och för mänsklighetens bästa. En tanke som Gene hade när han gjorde ST.

Sedan är det bra att besättningen fungerar, för då kan man focusera mer på rymden som VOY reser igenom. Och det är ju det Star Trek handlar om. Det outforskade. Jag tycker man hängde upp sig för mycket på vissa raser som det var i VOY. Om man inte läger primär focus på den outforskade rymden Voyager reser igenom, så förlorar man hela iden med att göra en ST-serie där ett skepp är vilse i en annan del av universum, som jag ser det.

Inte kan väl rykterna gå 20 år tidigare än när federationen får nys om ett folk som snor hela städer. Hansens gav sig iväg pga ett rykte om Borgs.

federationen gjorde "first contact" med Guinan år 2293 och att hon flydde var ju på grund av the Borg.