Pjotr'k Posted February 19, 2009 Report Share Posted February 19, 2009 Detta ämne är skapat från en diskussion som påbörjade på annan plats i forat. Jag delade det, då det säkert kan vara av intresse för fler personer med tiden, särskilt då det kom flera riktigt bra svar. Hoppas du känner till Star Trek-föreningen i Göteborg, http://www.trekkers.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted February 20, 2009 Report Share Posted February 20, 2009 Det gör jag! Tänkte gå med någon gång... En fråga jag har är: Hur är det med åldern på visningarna? Jag är ju bara 12 snart 13 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 20, 2009 Author Report Share Posted February 20, 2009 Jag tror inte att det är något problem, men för säkerhets skull så kan du väl ha med dig ett godkännande i fickan från dina föräldrar (om nu någon skulle fråga). Vill dina föräldrar veta vad det är för förening, så låt dem titta på webbplatsen och kanske kontakta någon i styrelsen. Det är positivt att dina föräldrar verkar vara uppmuntrande mot ditt intresse, så jag kan väl ana att de också vill veta mer om föreningen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted February 21, 2009 Report Share Posted February 21, 2009 Jo de är positiva till Star Trek och ibland är det hela familjen som ser. Min lillasyster har jag fått med, mamma tror jag att jag har fått med(men hon vågar aldrig erkänna det) och pappa får jag med ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted February 21, 2009 Report Share Posted February 21, 2009 Jag var på min första treff i din ålder, det gick alldeles utmärkt. Sen kanske det hjälpte att jag hade en star-trek fanatisk lärare i mellanstadiet. Men det ska inte vara några problem, se till att dina föräldrar sätter sig in i det bara. Det kommer med största sannolikhet underlätta i framtiden (du kan gå på fler treffar och liknande saker utan att dom undrar om vad dom går ut på osv) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 Jag skulle inte säga att det är konstigare än att gå på bio... och det tror jag nog de flesta i den åldern får göra. Det som (eventuellt) kan vara ett problem är väl engelskan... Rätta mig om jag har fel nu, men körde inte WCT otextat på treffarna? Det är nästan två år sen jag flyttade till Östergötland, och jag hann bara gå på 2-3 treffar innan dess, men jag har för mig att det var så. Eller är jag helt ute och cyklar? När det finns textremsa gör jag alltid mitt yttersta för att ignorera den så jag inte sitter och blir på dåligt humör av felöversättningar så det kan vara så enkelt att jag förträngt dem... :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 Faktum är att jag minns inte det, så Pjotr'k är nog bättre rustad att svara på det. Men jag har för mig att det var textat när jag gick sist, men det var tyvärr ett tag sen jag var på treff också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 Är du införstådd med vad star trek "är" och att det är riktad mot en vuxen publik (vilket du ju borde vara eftersom du är fan) ser jag inga större problem. Om du talar om att du har svårt att följa med i engelskan (om du nu har det) så kommer de om de är någorlunda rätt funtade att köra med svensk text om sådan finns. Är du osäker kan du alltid kontakta någon i föreningens ledning och prata lite med dem innan du åker. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 (edited) Textningen är inte så viktig för mig eftersom jag är duktig på engelska. Jag sitter också ofta och irriterar mig på felöversättningar(ser oftast med engelsk eller helt utan text när jag är själv). Jag är inne mycket på engelska sidor på internet, ser engelska filmer utan text, hade alla rätt på engelskdelen av nationella proven i 5:an osv. Så det är antagligen inga problem om det skulle vara utan textning. Och ja jag ÄR införstådd med vad Star Trek är. Edited February 22, 2009 by Mr Trek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 22, 2009 Author Report Share Posted February 22, 2009 I WCT (Göteborg/Mölndal) är det otextat som standard. I TSS (Skåne) brukar de dock fråga om någon vill ha textning - vill en person ha det så blir det så - inget problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 Väldigt lite Star Trek har väl haft en annan åldersgräns än elva år i vuxens sällskap (eller Parental Guidance på engelska). På alla vhs-kassetter jag har från 90-talet tror jag bara det är två som har 15-årsgräns: Star Trek 2 och DS9-avsnittet To the Death. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 Konstigt... I min Star Trek samling är det mesta med 15-årsgräns. Jag berättade detta för mina föräldrar och de sa att de inte tyckte att min 10-åriga lillasyster ska se Star Trek själv. Men det var okej att hon såg Star Trek med mig(jag är 12 år snart 13 år). Åldersgränserna är väl relativa ibland är det för att yngre personer inte förstår, ibland för att det är för läskigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 (edited) Kollade på en svensk dvdbox jag har och där är det precis som du skriver 15 år. Lite konstigt, eftersom de flesta serierna ändå lockar en hel del barn och yngre tonåringar. Hade t ex Voyager och Enterprise varit barnförbjudna hade SVT inte visat dem 19.00. Edited February 22, 2009 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 Enterprise säsong 1,The Wrath of Khan, The Search for Spock, The Final Frontier och Generations som jag har är med 15 årsgräns den ända jag har med 11 årsgräns är The Voyagee Home... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 Att Star Trek 2 är 15 fattar jag. Men inte det övriga. Det är inte mycket våld eller sex i dem. Frågan är om vi börjar se en hårdare bedömning igen. Man klippte bort enormt mycket våld och sex på 80-talet i filmer. Men på 90-talet försvann det. Kanske börjar smyga in igen krav på högre åldersgränser och tyvärr mer censur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted February 23, 2009 Report Share Posted February 23, 2009 Vi får hoppas att det inte är så, åldersgränserna på DVD:erna hindrar inte mig iallfall. Är det någon som vet vad den nya filmen kommer att ha för åldersgräns i Sverige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 23, 2009 Report Share Posted February 23, 2009 Ingen aning men jag skulle tippa på att det blir 11 år eftersom man vill ha en bred, ungdomlig publik. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted February 23, 2009 Report Share Posted February 23, 2009 mm jag hoppas det annars får jag väl smita in Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 23, 2009 Report Share Posted February 23, 2009 Att Star Trek 2 är 15 fattar jag. Men inte det övriga. Det är inte mycket våld eller sex i dem. Frågan är om vi börjar se en hårdare bedömning igen. Man klippte bort enormt mycket våld och sex på 80-talet i filmer. Men på 90-talet försvann det. Kanske börjar smyga in igen krav på högre åldersgränser och tyvärr mer censur. Om det nu är en hårdare bedömning på gång vad det gäller åldersgränser så tror jag inte att det automatiskt kommer att innebära mer censur. Snarare är det väl så att höjda åldergränser är ett sätt att slippa censurera i många fall. Sedan får man tänka på att Star Trek-filmerna med TOS-gänget är ganska gamla och frågan är väl om det har gjorts någon ny bedömning på dem eller om det är de gamla åldersgränserna från 80-talet som hänger med. Vad det gäller de nyare filmerna är det inte svårt att förstå att de har höga pldersgränser då de är rätt så mycket mer våldsamma än föregående generations. Dessutom undrar jag över påståendet att "man klippte bort enormt mycket våld och sex". Det är sant att det förekom en hel del klipp men Sverige var relativt förskonat från sådant om man jämför med många andra länder, trots att videovåldsdebattens vågor gick höga även här. Så "enormt" är att ta i tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 23, 2009 Author Report Share Posted February 23, 2009 mm jag hoppas det annars får jag väl smita in Om du kommer redan nu till treffen den 28 februari (då jag vet att jag närvarar) kan du hänvisa till mig (Pjotr'k på Star Trek Databas) om det skulle bli några problem. Jag går i god för dig. Jag siktar på att vara där till halv tio-tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted February 23, 2009 Report Share Posted February 23, 2009 Nej, Den treffen kommer jag nog inte att gå på. Det var flera avsnitt från Enterprise's sista säsong och eftersom jag håller på att se Enterprise nu så vill jag gärna undvika stora spoilers... Och det där med att smita in gällde filmen inte någon visning. Dessutom tror jag att ingen här skulle kunna gissa min ålder om ni såg mig(de flesta tror att jag är 15 eller 16) eftersom jag ??r 184 cm lång vilket är väldigt långt för en 12 åring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 23, 2009 Report Share Posted February 23, 2009 Om det nu är en hårdare bedömning på gång vad det gäller åldersgränser så tror jag inte att det automatiskt kommer att innebära mer censur. Snarare är det väl så att höjda åldergränser är ett sätt att slippa censurera i många fall. Sedan får man tänka på att Star Trek-filmerna med TOS-gänget är ganska gamla och frågan är väl om det har gjorts någon ny bedömning på dem eller om det är de gamla åldersgränserna från 80-talet som hänger med. Vad det gäller de nyare filmerna är det inte svårt att förstå att de har höga pldersgränser då de är rätt så mycket mer våldsamma än föregående generations. Det är bara spekulationer från min sida. Dock tenderar saker gå i vågor. Så att det finns de som vill se hårdare bedömning är jag rätt säker på och kanske även mer bortklippta scener. Jag har aldrig sett de svenska bedömningarna på TOS-filmerna. De engelska är generellt PG (typ från 11 år), enda undantaget är tvåan. Däremot är de norska ofta från 15 år, men där är man också striktare. Angående tvåan så var och är den det mest våldsamma filmen i Star Trek. Sniglarna som Khan har samt när han och hans anhängare hänger Genesisstationens personal är betydligt blodigare och råare än något i de övriga filmerna. Så att bedömningen på den skulle ändras om man bedömde den igen idag tror jag inte på. Den är helt enkelt mest explict när det gäller blod och våld. Angående nya Trekfilmer så är Nemesis respektive FC till exempel tillåtna från 11 år. Sedan att DS9 har 15 årsgräns tycker jag är väl högt. Det är ändå mycket få scener och avsnitt som berättigar det. Om TNG har det med så är det ännu mer absurt. Dessutom undrar jag över påståendet att "man klippte bort enormt mycket våld och sex". Det är sant att det förekom en hel del klipp men Sverige var relativt förskonat från sådant om man jämför med många andra länder, trots att videovåldsdebattens vågor gick höga även här. Så "enormt" är att ta i tycker jag. Ja, du har rätt att Sverige nog inte var värst. Norge till exempel är och var värre. Sedan gick ju det mesta att få tag i oklippta versioner. Det är möjligt att det är att ta i att använda ordet "enormt". Samtidigt klipps det nästan inget idag. På 80-talet kunde flera minuter klippas bort. Ett av de värsta exemplen är Commando, där jag har sett en version som är klippt så man inte förstår vad som händer. Kort beskrivning: Arnold startar ett slagsmål. Klipp till nästa scen. Arnold går och man fattar ingenting, eftersom hela slagsmålet var bortklippt Men att klippningen var hårdare då, precis som du nämner indirekt, kan bero på att man satte lägre åldersgränser på många filmer än idag. Eller i alla fall släppte en variant från 11 år och en från 15 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted February 23, 2009 Report Share Posted February 23, 2009 Ah, håll med om att längd är väldigt käckt;) Är själv 190 centimeter över jorden nu när jag förhoppningsvis är färdigväxt. Alldeles lagom enligt mig, och visst är det käckt att vara lite storväxt när man ofta umgås med äldre För att återgå till topic så misstänker jag att den nya filmen kommer ha 11årsgräns. Delvis för att det inte brukar vara mycket våld eller sex i star trek men också för att filmbolagen alltid lobbar för att få 11-årsgränser (eftersom filmen då kan ses från 7 år men inget undantag görs vid 15-årsgränser, dvs man får mycket större publik med 11-gräns). Så jag tippar på elvaårsgräns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted February 23, 2009 Report Share Posted February 23, 2009 Ah, håll med om att längd är väldigt käckt;) Är själv 190 centimeter över jorden nu när jag förhoppningsvis är färdigväxt. Alldeles lagom enligt mig, och visst är det käckt att vara lite storväxt när man ofta umgås med äldre För att återgå till topic så misstänker jag att den nya filmen kommer ha 11årsgräns. Delvis för att det inte brukar vara mycket våld eller sex i star trek men också för att filmbolagen alltid lobbar för att få 11-årsgränser (eftersom filmen då kan ses från 7 år men inget undantag görs vid 15-årsgränser, dvs man får mycket större publik med 11-gräns). Så jag tippar på elvaårsgräns. Längd är verkligen käckt. Jag ska bli strax under 200 cm om man ska tro doktorn. Jag hoppas attt det blir med 11-årsgräns för då kan även min syster gå. Skulle den vara från 15 smiter jag nog in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 24, 2009 Report Share Posted February 24, 2009 Så att det finns de som vill se hårdare bedömning är jag rätt säker på och kanske även mer bortklippta scener. Jo, dessa människor har aldrig försvunnit. Det finns alltid de som vill ha tuffare tag. Jag har aldrig sett de svenska bedömningarna på TOS-filmerna. De engelska är generellt PG (typ från 11 år), enda undantaget är tvåan. Kollade på Widescreen collection-utgåvan av tvåan nu och jag hittar ingen svensk åldersgräns på den alls. Däremot finns det PG, och den tyska 12:an + någon mer på baksidan. Har Sverige släppt den helt fri nu? För den må ha setts som våldsam då men i dagens läge är ju de där sniglarna ganska mesigt. Så till skillnad från dig tror jag att man skulle göra en annan bedömning idag, om man nu alltså inte redan har gjort det. Det är möjligt att det är att ta i att använda ordet "enormt". Samtidigt klipps det nästan inget idag. På 80-talet kunde flera minuter klippas bort. Jodå, det klipps, men skillnaden är oftast att det inte är vi i Sverige som klipper filmen. Se på T2 till exempel. Okej den är ifrån början av 90-talet men ändå. Ungefär en kvart saknas i de första utgåvorna av filmen. bland annat en trevlig scen när de rotar i Arnolds hjärna. Den klipptes inte här i Sverige. Sedan har väl även jänkarna lugnat ned sig lite vad det gäller klipp i sina egna filmer så visst har det minskat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts