Jump to content

Älska Bajor!

dagas

Recommended Posts

Någon mer än jag som är extremt förtjust i Bajor och dess invånare? Skulle kunna tänka mig slå mig ner där, underbar natur, underbar estetik, för det mesta trevliga människor m.m. Verkar inte ses som speciellt coola jämfört med Cardassians, Vulcans och Klingons. Tycker de fått väldigt lite anhängare trotts att de har så stor roll i DS9 och även en liten roll i TNG. Vissa kanske känner sig obekväma inför deras reliogisitet men förutom några få fanatiker och en Kai som var lite väl maktgalen (sånna problem kan vem som helst ha) så tycker jag det verkar vara en väldigt sund religion.

Det är ju helt klart så att sisko är förälskad i bajoranerna men mitt intresse är lite mer ljummet och det ligger väl kanske i att de är så pass religiösa som de ändå är. Visst med maskvarelserna och orberna har de väl all anledning att vara det men det ger ändå en besk eftersmak. Dessutom har de ju den där maktgalna prästen som ledare och mot det väger ju även kira rätt lätt. Men de har sina poänger helt klart. Man skulle till och med kunna säga att den rasen är bland de raser som är mest mänskliga, både till sättet och till sin komplexitet. J.

Ehm nej..? Tycker att Bajor är som de flesta andra planeter (som inte tillhör någon av de stora raserna). Landet lagom ungefär. Jag skulle antagligen längta tillbaka till den hyperintressanta framtidsvisionen av jorden. Dessutom stör det mig att religionen har sådan otrolig makt på Bajor. Sådant är aldrig av godo.

Men visst fick vi väl se alldeles för lite av planeten i DS9? Bajoranerna som folk är ju i f??rgrunden i allra högsta grad, men planeten och det dagliga livet ser man väldigt lite av tycker jag. Det är mycket möjligt att jag skulle ha en annan inställning till detta om jag hade sett mer.

Förutom människorna är ju Bajoranerna den ras som fått mest uppmärksamhet i Star Trek som helhet skulle jag vilja påstå. Möjligen med undantag av vulcans.

Jag gillar dem. Deras religion bygger ju ändå på något verkligt så jag tycker inte att det är ett större problem än t.ex. människornas Federations-ideal. De är envisa och vet vad de vill. Det tråkiga med dem skulle jag säga är deras brist på "utseende", men precis som vulcans så har de ju mycket tid på duken så att ge dem för mycket sminkning hade väl höjt kostnaden för produktionen.

Jag instämmer med Tom Hell. Vi får se väldigt lite av Bajor och hur det är på planeten, vilket gör det svårt för mig att älska Bajor. Det lilla vi faktiskt får se var inget som lockade mig.

Detta trots att, som Kasked nämner, insikten i kulturen är mycket god.

Jag håller med om flera som skrivit ovan om religionens makt, det skrämmer mig. Kan enkelt hänvisa till det avsnitt få den "riktige" emissaryn kommer tillbaka efter att ha spänderat hundratals år i maskhålet och tar över från en lättad Sisko. Han säger åt alla att ta upp de gamla sederna med kaster igen och ställer minst sagt till kaos över hela Bajor. För att inte tala om Winns många genomvidriga politiska tilltag. Men visst förutom det är Bajor ett hem till ett i största delen trevligt folk och en vacker planet, dock får vi inte glömma att serien spelats in här på jorden :P.

Själv skrämmer inte religionen mig. Som jag ser det tror vi alla på något och man kan alltid få övertro till det vad det än är. T.ex kan man få en övertro till demokrati, vetenskap och annat som vi i det moderna samhället har som "religioner". Visst är det läskigt när något har sådan stor makt och jag tycker inte heller det är något bra. De borde vara lite mer skeptiska och inte följa blint men i det stora hela tycker jag det verkar en sund religion. Man går till templen och träffas och umgås, man mediterar lite på kvällen och man får en cool "orb experience" om man har tur. Finns värre saker om man säger så =) Dessutom att profeterna faktiskt bevisat finns (även om Federationen kallar dem för maskhålutomjordningar) gör inte saken sämre.

Jag tycker det var rätt att DS9 tog upp religion utan att se det som något ondskefullt i sig. I tidigare Star Trek har den bara kritiserats och visst ska man kritisera religioner för finns en hel del saker att säga (TOS avsnittet där de lever efter en gammal gangster novel som bibel är ju klockren!) men som jag ser det är religion precis som allt annat något som kan användas för gott eller ont.

Det är sant att man inte får se så mycket av Bajor men man får se huvudstaden åtminståne flera gånger och gillar verkligen arkitekturen och när man hör dem prata om något ställe på Bajor låter det som ett paradis, och eftersom man kan stråla sig dit man ska på några sekunder gör det ju inget om man inte bor centralt. Man kan bo ute på landet samtidigt som man kan ta sig in till storstan på ett ögonblick, det kallar åtminståne jag perfekt =)