Gå till innehåll
Starblind

Varför science fiction

Rekommenderade inlägg

Varför är sciense fiction så skoj/facinerande att läsa om och att titta på??

Från wikipedia:

Science fiction är en ursprungligen litterär genre, som oftast bygger på vetenskapens framsteg fullt utnyttjade i ett framtida scenario.

Varför jag tycker om sciense fiction handlar bl a om vad människan kan göra/utforska utanför det vi känner till idag.

Tycker det är mycket underhållande med både böcker och filmer. Tror jag var i yngre tonåren när jag började att läsa min första SF-bok. Sen fastnade jag. Ingen i min bekantskapskrets förstår varför jag tycker om SF därför känns det bra med Startrekdb webbsida som visar att jag inte är ensam om att gilla SF. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På skivan "Inside Star Trek" talar Gene Roddenberry om att Sci-Fi är ett intresant sätt att se på den männskliga varelsen och dess betingning. Gene citerar också Ray Bradbarry som menar att Sci-Fi är den enda platsen i samhället där filosofen kan vandra så fritt han vill. Han menar väll att det inte fins några begränsningar innon Sci-Fi, förutom vår fantasi. Låter som en bra beskrivning till varför Vissa gillar Sci-Fi så mycket. De oändliga möjlighterna både att drömma sig bort till något helt annat (Ex. Firefly), eller kanske den framtida människan och samhällets utveckling(ST).

Sci-Fi lockar mitt sinner till att tänka utanför ramarna och dagens Paradigm. Alltså de sätt på vilket vi ser saker och ting i dag. Jorden roterar runt solen och så vidare. Detta kan man ignorera, eller bara ta de delar som passar i den ide man har.

Sci-Fi som Star Trek ger också en unik möjlighet att presentera moraliska och etiska värderingar och dilemman, som faktiskt existerar i dag. Det fins ett avsnitt i TNG (mins inte vilket) där Riker blir involverad med en ras som är androgyna. Alltså inte vare sig kvinna eller man. Men det fins de som är udda och känner sig mer bekväma som man eller kvinna. Dessa förföljdes i avsnittet och hjärntvättades för att de skulle passa in i samhället. Helt omoraliskt och hemskt tycker vi givetvis. Det fins tydliga paralleler att dra till vårt sahälle och tidigare generationers förföljelse av homosexualitet, som till viss del fortfarand fins kvar i dag. På så sätt kan man med hjälp av Sci-Fi som ett redskap, tydligt visa samma situtation ur en annan vinkel, som kan vara lättare för oss i vårt samhälle att se rätt och fel i.

Redigerad av Unkas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det som framför allt får mig att älska scifi är den blandning av ren underhållning och seriös tankeställare som genren ofta innebär. Som Unkas skrev så utgör ju scifin ett utmärkt "redskap" för att behandla allt från etik&moral, politik, konflikt, samhällsanalys m.m.

Jag började med scifi just för vetenskaps- och teknikintresset, men numera ser jag de bitarna mer som just redskap för att komma åt ovanstående områden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan: "Varför Science Fiction?" är lite dum för att SF är så brett det är ju stora skillnader mellan t. ex Tillbaka Till Vintergatan-Star Trek. Därför har jag lite svårt att svara på frågan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kort sagt... bara fantasin sätter gränserna. Samma anledning jag gillar fantasy. Om man sen vill vara strikt och hålla sig till det som faktiskt (såvitt vi vet) är möjligt som t.ex. Clark så tycker jag det är alldeles utmärkt, så länge man inte låter det gå ut över storyn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Frågan: "Varför Science Fiction?" är lite dum för att SF är så brett det är ju stora skillnader mellan t. ex Tillbaka Till Vintergatan-Star Trek. Därför har jag lite svårt att svara på frågan...

Helt rätt! Sci fi är inte en genre utan det kan vara allt mellan himmel och jord (bokstavligen) och lite till. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är scifi allt mellan himmel och jord..men någonstans så fastnade iallafall jag i denna "värld". För mig handlar scifi bl a om rymresor, tidresor, tekniska framsteg/prylar och det vi inte vet något om idag. Varför är man intresserad av ex Star Trek, Star Wars, Månbas Alfa m m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar SciFi för att det dels handlar om astronomi (vilket jag är mycket intresserad av), filosofi samt för att det är en är en trevlig framtidsbild med bra karaktärer och en intressant story (både vad gäller relationerna mellan karaktärerna och även i större politiska drag). Det var nog astronomi-intresset (alltså "Rymden" i allmänhet) som lockade mest när jag började titta någon gång kring 99 då jag var tolv år gammal men genom åren har jag börjat se mer och mer av djupet bakom, det finns så många olika nivåer av Star Trek. Var gång man ser ett avsnitt lägger man märke till saker man inte sett tidigare eller får nya tankar och det är nog det som är mest facinerande - Star Trek väcker tankar och får oss att fundera över var vi själva står i deras filosofi och gärningar, Star Trek väcker nya idéer och får oss att se saker och ting med nya ögon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu