Nyhet Posted May 26, 2009 Report Share Posted May 26, 2009 Det är nästan skamligt: Vilhelm Erövrarens domedagsbok som skrevs 1086 e.Kr. hade överlevt i 900 år. Men när boken överfördes till digitalt medium 1986 var informationen borta efter bara 20 år. Det här bestämde sig kemisterna Alex Zettl med kolleger att göra något åt. Så nu har man enligt den vetenskapliga tidskriften Nano Letters uppfunnit ett dataminne som dels kan komprimera datat 1000 gånger tätare än vad som är möjligt idag, och dels ska kunna bevara datat i över en miljard år! Minnesenheten består av nanopartiklar av järn som är inneslutna i ihåliga nanorör. En elektrisk ström som påläggs rören förflyttar partiklarna till ett bestämt läge. Detta läge är så fast att det ska kunna bevaras nästan hur länge som helst oberoende av temperatur, fuktighet, strålning osv. (se ovan) Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted May 26, 2009 Report Share Posted May 26, 2009 Coolt! Och vad ska dom förvara för information där? (kanske vore nåt´för oss som tappar bort nummer när vi byter telefon) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted May 26, 2009 Report Share Posted May 26, 2009 För alla Stargate-älskare så är det ju uppenbart vad detta ska vara till... så att vi kan efterlämna något till människans andra utveckling efter att vi uppstått till ett högre plan... :lol: På en mer allvarlig not så är detta en otrolig nyhet, under förutsättning att den går att massproducera, med tanke på att hela 1990 och 2000-talets kulturarv är till största del digitalt lagrad, och alla våra filmer, musik och mycket av vårat litterära eftermäle kommer vara förstört inom 15-20 år om man inte ständigt konverterar det till nya lagringsformer och kopierar det till nya skivor. CD och DVD-skivor har tyvärr orehört begränsad livslängd, och en hårddisk håller inte heller alltför länge... På en relaterad not så finns det även en organisk dator, som kan lagra otroliga mängder data inkodat i en slags organisk sörja (så datorn är i princip en hink med gegga...). Som jag förstod det var problemet med den datorn dock att den var för långsam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted May 26, 2009 Report Share Posted May 26, 2009 Min äldsta cd-skiva är 26 år och det nog inget fel på den. Så det finns skivor som håller hyfsat..men visst! Vinyl håller nog längre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted May 26, 2009 Report Share Posted May 26, 2009 Jag företog mig för något år sedan att föra över alla dubbel-8-filmer till DVD:er. Där är dom äldsta filmerna från 1951. Undrar bara när DVD:erna inte längre fungerar och information måste "vandra" vidare till nästa mediaformat. Redan börjar det ju bli populärt med att ersätta en del DVD-apparater med minneskortbaserade diton. (T.ex. videokameror). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 27, 2009 Report Share Posted May 27, 2009 Det roliga är att sådant som ristades i sten för flera tusen år sedan kan man förstå och koda av men det som görs idag är för evigt förlorat när den sista inspelaren av den typen förstörs, dvs om man inte bevarar kunskapen om hur man gör en sådan apparat. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted May 27, 2009 Report Share Posted May 27, 2009 Det är ett problem att lagringslösningarna görs så komplicerade. Även om den i nyheten kan överleva så länge som det påstås så är det tveksamt att någon i framtiden kommer förstå hur den fungerar. En bok eller stentavla är så simpel att den är lätt att förstå sig på. Tyvärr är det lättare att komma på en invecklad lösning än en enkel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted May 27, 2009 Report Share Posted May 27, 2009 Sedan så finn ju den muntliga bevaringen av information. Men man undrar hur mycket som förvanskas efter många generationers återberättande. Det skulle vara spännande att då veta ursprungshistorien! Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted May 28, 2009 Report Share Posted May 28, 2009 jag har hört ganska rediga förvanskningar äga rum på bara några minuter, så jag tror inte att muntligt bevarande är så bra i längden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted May 28, 2009 Report Share Posted May 28, 2009 jag har hört ganska rediga förvanskningar äga rum på bara några minuter, så jag tror inte att muntligt bevarande är så bra i längden. Påminner mig om den där leken där man sitter i en ring och en person viskar något till den närmast. Denna viskar detta till en tredje person och när man gått hela varvet runt ska sista personen säga högt vad han hört. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted May 28, 2009 Report Share Posted May 28, 2009 Testa att leka den leken på "hela högstadiet vara tillsammans dagar" där du har med 8:orna och 9:orna, där ändras det väldigt mycket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted May 29, 2009 Report Share Posted May 29, 2009 jag har hört ganska rediga förvanskningar äga rum på bara några minuter, så jag tror inte att muntligt bevarande är så bra i längden. Det är därför muntlig "litteratur" som Oddyséen, Aeniden och Gilgamesh-eposet lästes upp i vers för att försöka bevara detaljerna. Alla ändringar som en uppläsare gjorde skulle verka underliga då de bröt mot versmåttet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted May 29, 2009 Report Share Posted May 29, 2009 Det där med dugligt förvarings/minnes medie är ett allvarligt problem. Det är så ytterst lite vi i dag har som kommer att kunna överleva 100 år, och det kan göra att vi får en stor lucka i tiden när framtidens arkiologer letar efter information om vår tid. PÅ tiden att någon lägger lite kraft på att finna något som kan spara mycket information och bevara det i hundratals år, jag till och med tusentals. Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted May 30, 2009 Report Share Posted May 30, 2009 jag har hört ganska rediga förvanskningar äga rum på bara några minuter, så jag tror inte att muntligt bevarande är så bra i längden. Det är därför muntlig "litteratur" som Oddyséen, Aeniden och Gilgamesh-eposet lästes upp i vers för att försöka bevara detaljerna. Alla ändringar som en uppläsare gjorde skulle verka underliga då de bröt mot versmåttet. En mycket smart ide, dessutom tycker åtminstone jag att det är lättare att memorera vers än bara ren text. Men det där knepet måste gått förlorat när man började skriva ner allt mer saker istället. Men vi kanske skulle lära datorerna att koda på vers;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 jag har hört ganska rediga förvanskningar äga rum på bara några minuter, så jag tror inte att muntligt bevarande är så bra i längden. Det är därför muntlig "litteratur" som Oddyséen, Aeniden och Gilgamesh-eposet lästes upp i vers för att försöka bevara detaljerna. Alla ändringar som en uppläsare gjorde skulle verka underliga då de bröt mot versmåttet. En mycket smart ide, dessutom tycker åtminstone jag att det är lättare att memorera vers än bara ren text. Men det där knepet måste gått förlorat när man började skriva ner allt mer saker istället. Men vi kanske skulle lära datorerna att koda på vers;) Har du nånsin provat att läsa en sådan skrift? Det är ganska enerverande faktiskt. Precis som en sång så har de "refränger" som upprepas flera gånger. Kanske bra om man lyssnar på den sjungas på ursprungsspråket (som ingen talat på 1000+ år :lol: ) men att läsa det är oerhört enerverande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted June 1, 2009 Report Share Posted June 1, 2009 att läsa är jättejobbigt, har läst utdrag ur illiaden och odyssen (stor stavningsvarning på namnen) bland annat. Men tanken är ju som sagt inte att det ska läsas utan att det ska vara enkelt att komma ihåg texten utantill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts