Jump to content

Nästa Star Treff

zappo

Recommended Posts

Star Treff 49: Space Battles inträffar den 5:e septamber på biograf Roy, före detta Royal, på Kungsportsavenyn i centrala Göteborg. Hoppas det blir trevligt i den nya lokalen och att många kommer dit för att återigen uppleva Star Trek på stor bioduk! :)

Mer information kommer i nästa Communicator i slutet av augusti.

---

Nr 2015 Kiel

spot at trekkers punkt se

styrelsemedlem 2009

Nr 2015 Kiel

spot at trekkers punkt se

styrelsemedlem 2009

Tack, Helena Kiel, för att du undertecknar ditt inlägg med ditt namn och allt det andra, så att det går att entydigt avgöra att du är du, och att du för styrelsens talan. För mig är det mycket viktigt att få korrekt och pålitlig information, så att jag slipper gissa vad som gäller. Jag skulle tro att det finns fler som tycker som jag i det avseendet.

• 2 months later...

På den första visningen på före detta Royal är det ju uppenbart vilket avsnitt som måste inleda treffen: klicka så får du se :)

Det avsnittet var inte med. Men mycket annat bra. Jag tycker att det var en höjdartreff, trots att jag inte kunde vara med hela dagen. Mysig biograf, bra med folk, många kostymer och en hel del blickar från förbipasserande på Avenyn :-)

Roy(al) har verkligen kvar den där riktiga biografkänslan trots konferensanpassningen med mingelyta framför duken och helt nya stolar. Väggmålningar med stjärnbilder passar ju utmärkt för WCT. Det kändes som Draken, fast lagom stort, om ni förstår vad jag menar. Det enda som kändes lite knepigt var att man inte såg engineering. Det var en läktare ivägen.

Stort tack till alla er som jobbade med treffen och till alla andra som var där.

Edited by pela

• 1 month later...

Ännu närmare bestämt söndagen 22/11 :-)

Å ena sidan är det ju trist att det inte blir en heldag med sen kväll. Å andra sidan är det ju trevligt att kunna vara med på hela treffen. Brukar vara tvungen att åka innan sista passet är slut.

Visst finns risken att somliga tycker att det "bara" är en kortträff och skippar den. Men jag är optimist. Alla som var där sist borde vilja komma igen, alla som missade det borde gräma sig över det och ta den här chansen att gå på Treff på Roy.

Det är väl bara att gilla läget, för det är inget som kunde gjorts något åt (i varje fall inte från WCTs sida). Att det är på söndagen kan sätta käppar i hjulet för mig personligen, då jag troligen skall sjunga den söndagen i kyrkan (eller om det var den söndagen som min fru skulle ha hand om söndagsskolan - oavsett så blir det troligtvis förhinder). Vi får se hur det löser sig när det närmar sig.

Det är väl bara att gilla läget, för det är inget som kunde gjorts något åt (i varje fall inte från WCTs sida).

Ja tyvärr är det så, vi kunde inte göra mycket åt datumet. Antingen detta eller en treff mitt i julhandeln ...

Personligen gillar jag söndagstreff, men jag jobbar ju lördagar. Så nu kan jag vara med en hel treff igen! Jaa! :-D

Vad gillar ni temat då? Avsnitt där folk blir sjuka och börjar göra konstiga saker? :-) Repris på Doctors kanske?

Personligen gillar jag att träffen är på söndag och slutar lite tidigare. För mig som inte bor i Göteborg utan behöver åka bil för att komma dit, blir inte hela helgen upptagen av Träffen. Vanligtvis går jag till sängs på fredag och behöver gå upp tidigt på lördag. Kommer hem så sent på lördagen att söndagen bara blir vilodag. En träff på söndag ger mig hela lördagen ledig, och det faktum att träffen inte är så sen gör att jag kan hinna hem och komma i säng i normala tider och vara pigg på jobbet följande dag.

Jag vill inte säga något negativt om våra trogna på WCT som engagerar sig för att vi ska få våra träffar. Men ibland käns det som att det är för de som bor i Gbg som träffarna främst inriktar sig.

Sedan förstår jag givetvis att när man anordnar en träff, och kanske även åker lång väg för att besöka den, så vill man givetvis se och få ut så mycket som möjligt av träffen. Knivigt att finna rätt balans.

Vad gillar ni temat då? Avsnitt där folk blir sjuka och börjar göra konstiga saker? :-) Repris på Doctors kanske?

Kanske inte så mycket repris som en logisk fortsättning. Det är ju lite kul när temat utvecklas och inte bara blir samma treff som förra gången plus några avsnitt till (som exempelivs Klingon II). Med det sagt vill jag dock återigen slå ett slag för Borg III!

Jag vill inte säga något negativt om våra trogna på WCT som engagerar sig för att vi ska få våra träffar. Men ibland käns det som att det är för de som bor i Gbg som träffarna främst inriktar sig.

Nja, snarare är det så att en stor anledning till att ha treffar på lördagar är att folk ska kunna åka på dem. Åker du långt (t ex från Falun eller Barcelona som folk har gjort regelbundet) så behöver du söndagen för att komma hem och kunna infinna dig på jobbet eller i skolan på måndag. När vi förhandsvisade Insurrection så lade vi ju en visning tidigt på söndagmorgonen för att alla som inte var göteborgare skulle få en möjlighet att se den också. Det här var visserligen tio år sedan, men jag tycker mig inte så några tendenser till att de som är aktiva idag inte skulle bry sig om medlemmar som inte kommer från Göteborg.

Och en gång för alla: det heter treff! :-)

Med vänliga hälsningar

Patrik Centerwall

WCT # 146

Edited by Centerwall

• 2 months later...

Nu finns programmet för nästa treff uppe på trekkers.se. Vad tycker ni? Family är faktiskt ett av mina favoritavsnitt, mycket beroende på Jeremy Kemp som är helt lysande som Robert Picard (men det är lite lustigt att de har franskt uttal av förnamnen men envisas med ett engelskt uttal av efternamnet*). Och hur reagerar ni på att treffen har ett svenskt namn? Skandal eller på tiden? ;-)

Med tanke på temat så är det kanske läge för mig att ta med mig dottern och komma förbi och säga hej i alla fall!

Med vänliga hälsningar

Patrik Centerwall

WCT # 146

* Picard ska uttalas ungefär "Pickarr" för den som är nyfiken.

• 4 weeks later...

Den nya styrelsen och en del bilder finns på hemsidan.

Själv missade jag de första avsnitten. Svårt med barnvakt lördagmornar. Men jag hade lånat dom av en kompis för att inte missa något.

Ett återkommande tema var mer eller mindre pinsamma besök av föräldrar. Några mer udda släktskap fanns det också. Doktorn faxade sig till exempel över galaxen för att undersöka sin "pappa".

Årsmötet var det snabbaste jag varit med om på WCT. Inga direkta diskussioner. När det gälde motionen om WCT-kids så lovade styrelsen att titta vidare på det. Troligen kommer det upp någon form av maillista för föräldrar och andra som kan tänka sig att hjälpa till med barnaktiviteter så att alla hjälper till och alla får chans att se en del, ungefär som övriga funktionärer på treffarna. Den längsta punkten var att utse ny valberedning.

I pauserna var det sedvanligt mingel och några uniformerade agerade levande skyltdockor och skrämde vettet ur förbipasserande :-D

Karin Andersson knep förstapiset i fan art-tävlingen med sina Star Trek dockor i förpackning, Borgie i två olika utföranden och Tossie med "Boyfriend included".

Det fanns gott om fina vinster för trivian och utlottningarna. Jag knep fyra på mina sex lotter :-) Tröjutbudet hade utökat ytterligare om jag inte misstar mig och föreningsbordet hade en del böcker och filmer till försäljning.

Så det var i vanlig ordning en mycket lyckad treff. Att dessutom få se Götaplatsen och Poseidon täckta i snö var också en upplevelse.

Tack för rapporten Pela, kul att läsa! :-)

Årsmötet var det snabbaste jag varit med om på WCT.

Innan vi lade årsmötet i samband med årets första treff kunde det vara en väldigt snabb historia - om du blinkande så kunde du ha missat stora dela av mötet. ;-)

En anledning till detta var naturligtvis att så få medlemmar dök upp, vilket var den grundläggande anledningen till att jag föreslog - och fick stöd och gehör för - att lägga årsmötet på en treff. Ursprungligen på en mycket lyckad minitreff i hörsalen på stadsbiblioteket.

Temat för minitreffen var de bästa avsnitten - enligt medlemmarna. Inför treffen hade man kunnat rösta fram sina favoritavsnitt och programmet avslöjades efter hand genom att ett slutet kuvert öppnades inför varje avsnitt. Tyvärr kommer jag inte ihåg mer än att tribblar tydligen var populära.

Varför gör inte WCT såna här roliga saker nuförtiden?