Nyhet Posted September 30, 2009 Report Share Posted September 30, 2009 Clara Mannheimer, producent och projektledare på Sveriges Television, har idag kontaktat redaktionen på Star Trek Databas med en spännande nyhet. Kulturprogrammet Kobra kommer att göra ett helt program klingonska den 13 oktober, alltså om två veckor. De letar nu särskilt efter ett klingonskt tangentbord, ett sådant som vi senast rapporterade om i mitten av september. Är det någon som har inhandlat ett sådant tangentbord så är SVT-redaktionen mycket intresserade av att få ha med det i programmet. Eftersom det är något brådskande bör ni isåfall direkt ta kontakt med Clara Mannheimer (e-postadress finner ni i diskussionen nedan). Sedan undrar Clara Mannheimer om vilket forum som är bäst för att nå ut med denna information - och svaret på den frågan är enkel: Star Trek Databas är platsen! Diskutera detta i diskussionen här nedanför. [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted September 30, 2009 Report Share Posted September 30, 2009 E-postadressen är clara.mannheimer@svt.se. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted September 30, 2009 Report Share Posted September 30, 2009 Kul idé! Kommer programledarna att tjattra på klingonska (Låter som att de borde ta hjälp av en lingivist i så fall) eller kommer det att vara textat på klingonska? Om de pratar på klingonska så skulle jag rekomendera en svensk översättning i form av textremsor då jag misstänker att majoriteten av svenska folket inte har särskilt goda kunskaper i detta minoritetsspråk. Är det förresten någon som har koll på hur många i Sveriger som talar klingonska flytande (eller någorlunda flytande)? Kul initiativ i varje fall! J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted September 30, 2009 Report Share Posted September 30, 2009 (edited) Kul får markera det i kalendern på mobilen Edit: när jag la in det i mobilen upptäckte jag att jag hade lagt in en påminnelse om att gratta Jocke här på databasen då också, bra födelsedagspresent från SVT? Edited September 30, 2009 by Mr Trek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted September 30, 2009 Report Share Posted September 30, 2009 Ska bli väldigt intresant att bevittna detta avsnitt av Kobra. Hoppas hoppas att jag inte glömmer bort det. Någon som vet vilken tid Kobra sänds? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted September 30, 2009 Report Share Posted September 30, 2009 Normalt är det 21.30. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted October 3, 2009 Report Share Posted October 3, 2009 Eftersom SVT är lite mer sci-fi än andra kanaler så är det fullt godkänt att fullständigt dissa programmet och sen se det när det passar på SVT-play, det bästa som har hänt TV-världen sen... tja, det kom en andra kanal. SVT-play är det som gör det värt att betala TV-avgiften. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted October 5, 2009 Report Share Posted October 5, 2009 Då kanske jag skulle koppla in antennen för en stund igen såvida jag inte gör som Kashked och ser programmet via SVT-play. Ni kan möjligtvis inte få dem att göra lite reklam för Databasen och forumet. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted October 6, 2009 Report Share Posted October 6, 2009 Det vore nog bra om man kunde få in lite reklam, iaf att databasen nämns för att dt är nordens största Star Trek sida. Eller något bra, det kanske skulle få fler som gillar ST att upptäcka sidan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 17, 2009 Report Share Posted October 17, 2009 Det var ett intressant program. Jag såg det i dag på SVT-Play. Det var många korta klipp ur filmerna och serierna, men annars mycket lite Star Trek. Intressant att höra vad skaparen av språket hade att säga. Och gissa vad? Det finns inget klingon-ord för lingon! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts