Unkas Postad 10 Januari, 2012 Rapport Postad 10 Januari, 2012 Det är inte en enda droppkick i TNG, så i det avseendet är det mindre action. Men den har många andra kvaliteér, moral till exempel stod högt på agendan. I dag har det inte så stort utrymme i serier, action föredras. Snabbt tempo är också mycket populärt. I TNG tar de sig alltid tid att sitta ner och diskutera. Så i det avseende är TNG kanske lite seg i jämförelse med dagens populära serier. Men jag älskar TNG. Citera
michaeala Postad 11 Januari, 2012 Rapport Postad 11 Januari, 2012 Jag såg just the inner light (säsong 5) Jag blev just påmind hur bra TNG är. Fantastiska skådespelare och manus som får de senare serierna att blekna. Tempot är Star trek the next generation. Alla uppfattar saker olika men att man diskuterar vad man ska göra när man ställs inför något okänt är inget konstiget. michaeala: Det var första gången som borg syntes till i star trek. Du bedömer avsnittet med en massa voyageravsnitt i bakhuvudet. Ja jag är starkt Voyager influerad. Jag såg Voyager före TNG och jag vet att TNG var före osv men jag klarar inte att se serien för dess seghet slöa dåliga effekter och så vidare. Och Geordi är inte alls lika smart och snabbtänkt som B'Elanna och DrCrusher inte lika karismatisk som the Doctor. Nu har jag inte sett hela serien än men försöker! Nyligen kollat igenom ENT och DS9 så har ju inte så många star trek serier kvar o se =( Ska kolla på Inner Light. Det som får mig gilla serien lite är iaf the epic geordi maneuver! http://epicgeordi.ytmnd.com/ Citera
O'Brien Postad 11 Januari, 2012 Rapport Postad 11 Januari, 2012 Ja jag är starkt Voyager influerad. Jag såg Voyager före TNG och jag vet att TNG var före osv men jag klarar inte att se serien för dess seghet slöa dåliga effekter och så vidare. Och Geordi är inte alls lika smart och snabbtänkt som B'Elanna och DrCrusher inte lika karismatisk som the Doctor. Nu har jag inte sett hela serien än men försöker! Nyligen kollat igenom ENT och DS9 så har ju inte så många star trek serier kvar o se =( Ska kolla på Inner Light. Det som får mig gilla serien lite är iaf the epic geordi maneuver! http://epicgeordi.ytmnd.com/ Haha, festlig länk! Har inte börjat med TNG ännu, faktiskt blir det förmodligen efter Enterprise. Jag minns inte så värst mycket av serien då den började på tv. Just nu är det VOY och DS9 som gäller, fick hem DS9-boxen i måndags. Citera
Lord Di Lego Postad 11 Januari, 2012 Rapport Postad 11 Januari, 2012 (redigerade) Ja jag är starkt Voyager influerad. Jag såg Voyager före TNG och jag vet att TNG var före osv men jag klarar inte att se serien för dess seghet slöa dåliga effekter och så vidare. Och Geordi är inte alls lika smart och snabbtänkt som B'Elanna och DrCrusher inte lika karismatisk som the Doctor. Nu har jag inte sett hela serien än men försöker! Nyligen kollat igenom ENT och DS9 så har ju inte så många star trek serier kvar o se =( Ska kolla på Inner Light. Jag skriver under på det som orville sa, alla har olika preferenser helt enkelt. Det är inte alls ovanligt med folk som fullständigt älskar en eller vissa ST-serier och inte står ut med andra. Frågan är väl snarare om du inte gör dig själv en otjänst genom att tvinga dig själv att se igenom 7 säsonger av en serie som du egentligen inte tycker om...? Jag tror snarare, om så är fallet, att du snarare kommer lämnas med en bitter åsikt om TNG efter att du är klar. Ja, TNG är lite långsam, mer filosofisk. Det är seriens nisch inom ST-universumet och det är ju det som gör TNG så bra som många tycker att den är, den får en att tänka på de djupa och komplexa frågeställningarna som serien presenterar och som är relevanta för oss i verkligheten också. Det hade varit svårt att göra det lika bra om man skulle ha jättesnabbt tempo och mycket action i den. Så, jag tror inte att det automatiskt är så att den inte längre håller, snarare (som det alltid varit) att den inte passar alla och inte försöker passa alla (VOY, tycker jag, är mer 'mainstream'). Exempel på avsnitt som folk brukar betygsätta väldigt väldigt högt just för att de får en att tänka, vissa är förutom det helt "händelselösa"; The Measure of a Man, Who Watches the Watchers, The Drumhead, Darmok, Cause and Effect, The Inner Light, Chain of Command 1 & 2, Tapestry, Frame of Mind, Parallels, All Good Things... . Jag håller med dig om att the Doctor är bättre än DrCrusher, men jag tycker att du är lite orättvis mot Geordi. :P Geordi spelades ju som en "vanlig kille" som råkade vara väldigt duktig på det han gjorde. Man får komma ihåg också att sambandet mellan riktig vetenskap och ST-vetenskap vattnades ur ganska rejält med åren, från att ha mycket baserat på riktig vetenskap eller iaf teorier till att bara vara en kombination av svåra ord utan mening. Vissa saker hörde t.o.m. jag inte var vettiga och jag har ingen större bakgrund inom de fälten. Det finns en anledning till att sånt snack i ST mer och mer fick stämpeln "techno babble", och det är klart... i en sån miljö är det något enklare att komma på nya otroliga lösningar. Det är vad jag tror iaf. Jag skulle säga att de var ganska jämbördiga och bra på vad de gjorde helt enkelt. Jag började också med VOY och tyckte om den (det var den som lockade in mig i ST). Jag har sett DS9 tycker väldigt mycket om den också, speciellt andra halvan av serien. Jag tycker egentligen att alla ST-serier som helhet håller hög nivå, men man måste inse är de är olika. Ändå är det faktiskt TNG som ganska fort blev min favoritserie. Det låter lite vagt, jag vet, med jag brukar säga att all ST har en och samma kärna som i sig definierar vad ST är. En ST-serie utan den kärnan är som vilken serie som helst med "Star Trek" påklistrat. Jag tror att folk som gillar all ST gillar den kärnan starkt, medan de som inte gör det behöver mer från varje enskild serie för att göra serien bra för dem. Det är, i min åsikt, avsaknaden till stora delar av den ST-kärnan, som gör att jag har reservationer när det kommer till Star Trek (2009) och till och med ENT som helhet (med jag tvivlar inte på att det hade blivit bättre om de fått mer säsonger). Så, det är egentligen bara du som vet om det är mer en vanesak eller om du helt enkelt inte tycker om den typen av underhållning som TNG representerar. Det finns en egenhet med serien som irriterar mig rätt så kraftigt och det är när besättningen möter någon ny skrämmande fiende som hotar att förstöra dem vilken sekund som helst - då kallar man till konferens i konferensrummet... Där diskuteras alla aspekter demokratiskt (visserligen doktrinerande trevligt med demokrati...) och sedan fattas ett beslut varpå man går ut och agerar. Jag förväntar mig hela tiden att skeppet under tiden kommer att förstöras mitt under pågående diskussion. Haha. Jo, jag får hålla med om att jag tänkt exakt samma sak. :P Jag har inga problem med att de vill tänka igenom vad de ska göra eller så, men i vissa situationer är det mindre praktiskt att lämna sina positioner och gå och diskutera i konferensrummet (kanske tar en kaffe innan de sätter igång? ). Då kunde de lika gärna ta det på bryggan så att de är förberedda på vad som än händer, det är inte som om vem som helst får vistas på bryggan i vilket fall. Jag förstår dock inte varför alla verkar tro att besluten i TNG/på Enterprise-D är demokratiska? Det måste ju inte vara allt eller inget, man kan ju ändå höra på allas åsikter/idéer och sen göra det man tycker är bäst oavsett vad som tycks, vilket är vad jag tycker att Picard gör. Minns ni inte varför Borg presenterades i början som en fiende som knappt gjorde misstag? Redigerad 11 Januari, 2012 av Lord Di Lego Citera
michaeala Postad 12 Januari, 2012 Rapport Postad 12 Januari, 2012 Jag kommer nog gilla tng vissa avsnitt har varit ok tycker jag. Jag pinade mig igenom ds9s första 4 säsonger men sen blev den ju bra. Första avs ent höll jag på dö vad dåligt d var men sen älskade jag den. Bara jag kommer in i det så =) Första säsongen TOS har jag pinat mig igenom men till slut blev det alldeles FÖR sexistiskt för mig. Men jag gillar de få avsnitt Kapten Pike var med. Föredrog pilotavsnittets karaktärer och coolt med en female first officer. Synd dåtidens publik inte var redo för det! Citera
Lord Di Lego Postad 12 Januari, 2012 Rapport Postad 12 Januari, 2012 Jag kommer nog gilla tng vissa avsnitt har varit ok tycker jag. Jag pinade mig igenom ds9s första 4 säsonger men sen blev den ju bra. Första avs ent höll jag på dö vad dåligt d var men sen älskade jag den. Bara jag kommer in i det så =) Första säsongen TOS har jag pinat mig igenom men till slut blev det alldeles FÖR sexistiskt för mig. Men jag gillar de få avsnitt Kapten Pike var med. Föredrog pilotavsnittets karaktärer och coolt med en female first officer. Synd dåtidens publik inte var redo för det! Om det är så tycker jag att du borde ge det en chans, för om man gillar sån TV då tror jag att man kommer tycka om TNG. Alla serier utan TOS/TAS har väldigt knackiga starter, säsonger som inte alls kommer upp i nivå med ens de mediokra delarna av resten av serien. DS9 är ganska seg den också, men jag undrar jag om inte TNG är den serien som lider mest av det. Det blir bättre och bättre, men det är väl först i slutet av 3e säsongen som det kommer igång på allvar med många bra avsnitt och en helt annan nivå generellt. Frågan är väl om det var publiken eller bara de högsta hönsen på TV-bolaget som inte var redo. Det var ju de som tackade nej till den första piloten men påståendet att det var för cerebralt för publiken, och krävde vissa förändringar i besättningen också. Citera
Aike Postad 12 Januari, 2012 Författare Rapport Postad 12 Januari, 2012 (redigerade) Enligt Star Trek The Inside Story som skrevs av Herb Solow (producent och indirekt medskapare av TOS) och Bob Justman (producent TOS och TNG), så valde tv-bolaget bort Number One och de flesta andra skådisarna därför de var för dåliga för en tv-serie. Den enda de tyckte var ok var Jeffery Hunter som Pike. Spock vill vissa plocka bort därför man var rädd att vissa tittargrupper skulle se honom som Satan. Majel Barrett är ju inte precis en världsklassskådespelerska och hennes enda stora roller är i Star Trek eller andra Roddenberry produktioner. (Solow och Justman hävdar dock att hennes relation till Gene var en stor faktor till att hon fick få roller.) Sedan ogillade NBC att hon var med eftersom man visste att hon var Genes älskarinna. Man ville inte ha nepotism och man blev inte glada när hon kom tillbaka som Chapel. I ovan nämnda bok finns originalbrev från höga chefer på NBC där man skriver att man vill se kvinnor och minoriteter i stora roller och att man stöder detta helhjärtat. Att Roddenberry sedan har hävdat att USA och tv-bolaget inte var redo och sexistiskt verkar inte ligga nära sanningen. Det är bara att se att det på 60-talet fanns flera kvinnor i huvudroller i andra serier: Batwoman, Lucy i I Love Lucy, The Girl from Uncle med flera. Inte ens Nichelle Nichols är så speciell som hon själv har velat framställa. Det fanns redan svarta kvinnor som huvudrollsinnehavare på 50-talet. Det fanns det även när TOS sändes. Problemet är att mycket som sägs om TOS och tv-världen på 60-talet ligger närmare myt än sanning. Mycket nog beroende på att TOS har fått en sådan kultstatus jämfört med de serier som var mer populära vid den här tiden. Sedan har skådisar och Roddenberry förvrängt en del liksom all mytbildning på nätet. Redigerad 1 April, 2012 av Aike Citera
Sarek Postad 31 Mars, 2012 Rapport Postad 31 Mars, 2012 TNG samt TOS håller även idag. De bygger mkt på dialog (kanske beroende på Roddenberry och senare Stewart). Tycker personligen att DS9 och Voy är bra men att Ent är för mkt anpassad för den unga MTV generationen (finns även fel i Ent) men om ST skall överleva måste den kanske anpassas för nya generationer som ej klarar av dialoger eller långa sekvenser. Citera
michaeala Postad 25 Juni, 2012 Rapport Postad 25 Juni, 2012 Jag har nu lyckats kolla igenom serien fram till säsong 2, avsnitt 20. Jag tycker fortf den kan vara sjukt seg, men det jag gillar är följande: Det är realistiskt att Dr Crusher försvinner en stund och jag gillar Dr Pulaskis torrhet och sammanbitenhet. Jag hade inget emot Dr Crusher men gillar ombytet av karaktärer det gör att serien känns mer realistisk när de får olika uppdrag på olika skepp / baser. Jag ÄLSKAR Lwaxana Troi!!! Hon är ju helkul! Data är ju rolig med och en "likeable" karaktär. Jag gillar att de dödade hon security officern,,, Tasha Yar. Hon var så underlig den karaktären. Men som jag förstått det kanske hon kommer tillbaka. Det jag inte gillar är "cowboy-planeten-syndromet". Jag dog av pinsamhet när de i ENT hälsade på en cowboyplanet och i TNG hälsar cowboys på från en bas och det känns så pinsamt dåligt. Sen är jag van med Worf fr DS9 och han känns än sålänge så platt i TNG men hoppas det ändras snart. Citera
RoLaren Postad 26 Juni, 2012 Rapport Postad 26 Juni, 2012 Kul att det är fler än jag som uppskattar Lwaxana Troi och Dr Pulaski. Vad tycker du om Wesley Crusher? Fråga: Vad menar du med "cowboy-planeten-syndromet"? Finns det något exempel på det i säs 1 och 2 av TNG? Citera
michaeala Postad 26 Juni, 2012 Rapport Postad 26 Juni, 2012 I säsong 2 avsnitt 18, "Up the Ladder" hälsar cowboys på Enterprize. Jag tycker det blir så fånigt att de hittar på att cowboys finns lite varstans i universum. Jag tycker Wesley är rätt gullig och naiv. Kanske aningens präktig då och då men jag har inte så mkt emot honom nu när hans mamma inte är med (är ju inne i säsong 2). Jag är neutral inför Wesley, och han Geordi.. Det käns inte som de gått in på djupet på de karaktärerna än.. Citera
RoLaren Postad 27 Juni, 2012 Rapport Postad 27 Juni, 2012 Det var väl ett bondesamhälle med irländska rötter i det avsnittet. Det fanns även med kloner. Tyvärr finns det några riktigt sunkiga avsnitt i säs 1 och 2 men fr o m säs 3 blir det en stor skillnad. Många manusförfattare slutade och in kom nya talanger, vilka blev ett riktigt lyft för TNG. Det mest pinsamma avsnittet är The Ikarus Factor, tycker jag. Citera
michaeala Postad 28 Juni, 2012 Rapport Postad 28 Juni, 2012 Hahaha ja när Riker slåss mot sin farsa. Ja det var lite pinsamt. Det jag skämdes över var att bara för de är män måste de slåss samtidigt som de pratar ut om sina problem. Om man bortser från de "läckra" fightingkläderna. Jo visst irländska rötter, men det finns väl knappt sådana bönder i nutid och det där är ändå framtiden. De hade ju någon mysko ursäkt för cowboys i ENT med, att de blev bortförda på 1800-talet eller liknande. Och i VOY när de ser den flygande rostiga bilen mitt i rymden i DELTAKVADRANTEN herregud, då höll jag på att dö. Hursomhelst tyckte jag säsong 1 av TNG var helt ok. Inte bra, inte dåligt, men tittbart. Säsong 2 har varit segt och tråkigt men så kom ju Lwaxana och Q och förgyllde lite. Och en sak till, i första säsongen så tyckte jag Riker var helfestlig och rolig. Skrattade massor och han var ju kul. Med sina moderskänslor för Picard och sitt kroppsspråk. Alla står upprätt och han putar med sin bakdel så fort han får chansen. Tyckte faktiskt han var snygg tills man fick se hans håriga bringa i det där avsnittet där de är vid nån planet där kvinnor styr. Sen har jag faktiskt tjuvkollat på avsnitten med Ro i, på tal om din bild. Hon verkar ju grym!! Men jag ska fortsätta kolla igenom avsnitt per avsnitt nu som jag börjat med och se hur det blir! Citera
Aike Postad 28 Juni, 2012 Författare Rapport Postad 28 Juni, 2012 (redigerade) Michaelas och Ro Larens diskussion hade jag hellre sett fortsatt i en egen tråd. Det vore intressant att ha en tråd där en ny tittare delar med sig av sina åsikter om serien. Redigerad 28 Juni, 2012 av Aike Citera
RoLaren Postad 28 Juni, 2012 Rapport Postad 28 Juni, 2012 Hahaha ja när Riker slåss mot sin farsa. Ja det var lite pinsamt. Det jag skämdes över var att bara för de är män måste de slåss samtidigt som de pratar ut om sina problem. Om man bortser från de "läckra" fightingkläderna. Jo visst irländska rötter, men det finns väl knappt sådana bönder i nutid och det där är ändå framtiden. De hade ju någon mysko ursäkt för cowboys i ENT med, att de blev bortförda på 1800-talet eller liknande. Och i VOY när de ser den flygande rostiga bilen mitt i rymden i DELTAKVADRANTEN herregud, då höll jag på att dö. Hursomhelst tyckte jag säsong 1 av TNG var helt ok. Inte bra, inte dåligt, men tittbart. Säsong 2 har varit segt och tråkigt men så kom ju Lwaxana och Q och förgyllde lite. Och en sak till, i första säsongen så tyckte jag Riker var helfestlig och rolig. Skrattade massor och han var ju kul. Med sina moderskänslor för Picard och sitt kroppsspråk. Alla står upprätt och han putar med sin bakdel så fort han får chansen. Tyckte faktiskt han var snygg tills man fick se hans håriga bringa i det där avsnittet där de är vid nån planet där kvinnor styr. Sen har jag faktiskt tjuvkollat på avsnitten med Ro i, på tal om din bild. Hon verkar ju grym!! Men jag ska fortsätta kolla igenom avsnitt per avsnitt nu som jag börjat med och se hur det blir! Duellen mellan Riker och Riker Sr är en av de mest pinsamma ögonblicken i TNGs historia. Sporten verkar vara en blandning mellan Star Wars lasersvärdsträning och en av grenarna i american gladiator. När dessutom Worf blir utsatt för en riktigt pinsam ritual blir det bara för mycket. Avsnittet är riktigt segt. Lwaxana och Q rycker upp serien. Det är aldrig segt när de är med. Angel One är avsnittet du syftar på. Jo, Riker behöver verkligen vaxa bort den där gorillapälsen. Den sticker ju t o m upp ovanför uniformen, något som verkligen syns på Blurayversionen av TNG säs 1. Sedan byter de uniform och då går kragen högre. Tack å lov. :sjuk: Jag kommer inom snar framtid se om säs 1 av TNG men det blir ett marathon och då blir det nog svårt att diskutera avsnitten i en ny tråd. Men om Michaeala startar en tråd där vi kan diskutera TNG så kommer jag att kolla i den samt haka på då och då. Citera
michaeala Postad 28 Juni, 2012 Rapport Postad 28 Juni, 2012 Nu ska jag svara i denna: Eftersom Aike ville vi skulle fortsätta i ny tråd. Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.