Gå till innehåll
Aike

Är TNG en seg serie med dagens standard?

Rekommenderade inlägg

Jag har inte sett ett helt TNG-avsnitt sedan 2001 (sista gången jag var på Star Treff).

Såg alla avsnitten minst 3-5 gånger när de sändes på Sky One på 90-talet, så det är ett tag sedan jag följde serien.

En sak som slog mig när jag nyss tittade på teasers ur TNG, dvs scenerna före förtexterna och Picards inledningstal, på Youtube var att de är ganska sega och ibland lite trista. Tempot är ofta lågt, och det märks att mina förväntningar är ändrade pga Internetanvändande med flera fönster öppna och betydligt snabbare Mtv-klippta filmer på bio. Faktum är att TOS står sig bättre idag, eftersom det ofta inleds med mycket mer fart och spänning för att fånga tittaren.

Så hur har serien åldrats? Är tempot segt med dagens standard?

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte alls att TNG har slött tempo. Det kan inte heller vara järnet jämt då det inte alltid handlar om rymdpang-pang. Det är mycket kärlek, filosofi, religion, moraliska dilemman och sådant och det är lite svårt att berätta det i ett rasande tempo. Såsom t.ex stargate atlantis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte alls att TNG har slött tempo. Det kan inte heller vara järnet jämt då det inte alltid handlar om rymdpang-pang. Det är mycket kärlek, filosofi, religion, moraliska dilemman och sådant och det är lite svårt att berätta det i ett rasande tempo. Såsom t.ex stargate atlantis.

Samtidigt ska ju just teasern fånga tittaren; att sedan andra partier i avsnittet kan vara lugnare är ju inget fel. De jag såg var Birthright part one där de besöker Deep Space Nine, avsnittet där Riker får en son och avsnittet där alla utom Crusher försvinner. Det fanns ganska mycket onödiga scener och utdragenhet i dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja det är ju kanske personligt men jag uppfattade inte teasers eller så vidare värst många avsnitt som sega. Möjligtvis då "masks" ;) Man man kan ju inte tokgilla alla avsnitt av alla de nästan 200 st som gjordes. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kollat på lite fler...det jag tycker utmärker dem är att de bygger mycket på en känsla av att man får se det vardagliga livet ombord på skeppet och att det är kul att titta in hos dem. Det är ganska sällan det händer något farligt. I TOS verkar det vara mer pang på rödbetan. Det verkar mycket mer riskfyllt ute i rymden i den serien och besättningen hamnar oftare i trubbel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja om man jämför med TOS på det sättet så kan det nog anses vara mer pang på rödbetan och mindre vardagliga händelser men det är ju säkert meningen med ett bredare spektra av storys och TNG var kanske gav mer utrymme för detta delvis pga att det var den trenden och kanske hade man fler manusförfattare. Men det låter nu då kanske mer som en preferensdiskussion om att gilla mer fart eller lite mer blandat så att säga.

Men för att summera så tycker jag inte att TNG är segt med undantag av några få avsnitt av alla 176 stycken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har inte slött tempo om man betänker att den spelades in på 80 talet och jämför med jämförbara serier då. Och jag tycker inte att det är så värst annorlunda om man tex jämför med senare säsongers stargate atlantis heller. Men du kanske är van vid snabbklippta mtv serier? J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om slöheten i serien. Det finns en egenhet med serien som irriterar mig rätt så kraftigt och det är när besättningen möter någon ny skrämmande fiende som hotar att förstöra dem vilken sekund som helst - då kallar man till konferens i konferensrummet... Där diskuteras alla aspekter demokratiskt (visserligen doktrinerande trevligt med demokrati...) och sedan fattas ett beslut varpå man går ut och agerar. Jag förväntar mig hela tiden att skeppet under tiden kommer att förstöras mitt under pågående diskussion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske det, hihihi. Jo, visst kan jag hålla med om att det inte händer så mycket i The Next Generation, men serien har sin charm ändå... Serien skulle antagligen inte få många avsnitt om den gjordes idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan nog vara så att den är seg jämfört med dagens serier och jag kan tänka mig att många som är vana vid nutidens tempo finner den trist. Själv gillar jag att avsnitten tar sin tid. Det ger mig utrymme att fundera över handlingen. Ett kvickt berättande och snabba klipp kan fungera i en actionfilm där berättelsen är mer ytlig, men i Star Trek ser jag hellre att man tar det lite lugnt så att jag har möjlighet att tänka efter själv och inte bara förblir en åskådare. Detta är en av anledningarna till att jag föredrar The Motion Picture framför senaste filmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om slöheten i serien. Det finns en egenhet med serien som irriterar mig rätt så kraftigt och det är när besättningen möter någon ny skrämmande fiende som hotar att förstöra dem vilken sekund som helst - då kallar man till konferens i konferensrummet... Där diskuteras alla aspekter demokratiskt (visserligen doktrinerande trevligt med demokrati...) och sedan fattas ett beslut varpå man går ut och agerar. Jag förväntar mig hela tiden att skeppet under tiden kommer att förstöras mitt under pågående diskussion.

Och glöm inte att de har staff möte mitt under stridigheter också. Fienden väntar då helt snällt tills konferensen är slut. :lol:

Vad jag gillar med serien är just bristen på action, snabba klipp och rörig kamera. Här fokuserar man på moraliska dilemman och har mer karaktärsdrivna dramabetonade avsnitt. TOS är givet mer actionladdad. Om TNG fortfarande håller är svårt att säga. Jag tror nog att den frågan bäst kan besvaras av nya tittare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju faktiskt ganska komiskt när de har möte medan borgarna snällt väntar på att de ska bli färdiga med en plan som besegrar dem :D

TNG var ju iaf vad som fick in mig i ST, så visst håller den för en del folk iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och det märks att mina förväntningar är ändrade pga Internetanvändande med flera fönster öppna och betydligt snabbare Mtv-klippta filmer på bio.

Inte helt otippat, har fått den känslan ett tag nu. Flera delar säkert din MTV-åkomma idag så du är definitivt inte ensam.

Så hur har serien åldrats? Är tempot segt med dagens standard?

Ja, tempot är nog segt, men för egen del rör det mig inte mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju ett par skäl varför serien kan upplevas som långsam som inte har med när den gjordes utan hur den producerades av Berman:

*Inga starka känslor tillåtna för de mänskliga karaktärerna, eftersom utomjordingarna skulle verka overkliga då.

*Ganska intetsägande musik, de som skrev musik som förstärkte scenerna som i TOS och den senaste filmen fick sparken.

*Visuellt välgjord, men lite stel. TOS har ju en egen visuell stil. Det kan man inte säga TNG har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...Det finns en egenhet med serien som irriterar mig rätt så kraftigt och det är när besättningen möter någon ny skrämmande fiende som hotar att förstöra dem vilken sekund som helst - då kallar man till konferens i konferensrummet...

Jag irriteras inte så mycket som roas av detta. N??r mötet avslutas uppmanas alla att jobba på för att hitta en lösning, "Vi träffas igen om en timma". Så ilar alla iväg till sina arbetsplatser medan kaptenen går och sätter sig i sin stol (efter att ha rättat till tröjan) helt inaktiv, till synes. Rätt så kul att se, men så är väl de flesta arbetsplatser...

Om jag minns rätt så brukar Janeway i alla fall sitta framför en dataskärm när något måste snabbutredas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner inte alls att TNG är långsam. Det är mer focus på dialog än action, i serien, men det är bara posetivt tycker jag. Tycker att den håller måttet bra änn i dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak som slog mig när jag nyss tittade på teasers ur TNG, dvs scenerna före förtexterna och Picards inledningstal, på Youtube var att de är ganska sega och ibland lite trista. Tempot är ofta lågt...

Jag håller med om att "teasers" är väldigt lugna. Det är inga dramatiska situationer som gör att man sitter klistrad under förtexterna för att se hur det kommer att gå. Det är en intressant observation. Teasers är ofta rätt så långa också. Jag undrar hur man tänkte där när man gjorde så. Det kanske var något som var modernt just då.

Jag tycker inte att serien i sin helhet är seg. Det behövs inte så mycket action (även om den finns) eftersom det är intressanta frågeställningar och intressant samspel mellan karaktärerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahahha som när Q skickar dem till en borg cube och en drone är på deras skepp.. då gör de precis så! Sen står de o tittar på dronen som håller på med deras skepp och bara filosoferar i 10 minuter.. jag försöker verkligen kolla på serien men tycker den är extremt seg. Eftersom jag ej såg den när den var ny har jag inget nostalgiskimmer som kompenserar segheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg just the inner light (säsong 5)

Jag blev just påmind hur bra TNG är. Fantastiska skådespelare och manus som får de senare serierna att blekna.

Tempot är Star trek the next generation. Alla uppfattar saker olika men att man diskuterar vad man ska göra när man ställs inför något okänt är inget konstiget. michaeala: Det var första gången som borg syntes till i star trek. Du bedömer avsnittet med en massa voyageravsnitt i bakhuvudet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan ändå tänka mig att man inte satsade så mycket att göra varje sekund spännande, eftersom man hade en väldigt stor publik när serien stod på topp. Många som tittar ser rollkaraktärerna som sin familj och vänner, så det är bara kul att träffa dem. Samtidigt blir det rätt uppenbart att man kunde gjort det bättre i enskilda avsnitt och knappast hade kunnat göra så om serien varit mindre populär eller ny.

Sedan vet jag att Leonard Nimoy tyckte serien var tråkig just för att det var så mycket prat i den.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu