Jump to content

Fantomen på Syfy

Aike

Recommended Posts

I januari 2010 visas en miniserie baserad på Fantomen på Syfy i USA. Det blir två avsnitt på med en total speltid på cirka fyra timmar.

Avsnitten ska också kunna fungera som en eventuell pilot till en serie på samma sätt som man gjorde med Battlestar Galactica.

Miniserien handlar om den 22:e Fantomen som när det börjar inte är Fantomen och inte ens känner till sin släkts tradition. I stället kallas han in för att bli den nye Fantomen och bekämpa ärkefienderna i Singhbrödraskapet.

Trailer här.

Jag tycker att det ser helt ok ut. Dräkten är förvisso inte jättelik den traditionella, men det verkar som de inte tror att Fantomens lila (ja, den är lila i USA) inte anses vara tillräckligt häftig idag.

Det tråkiga är dock att budgeten inte verkar vara jättehög, det ser inte jättedyrt ut och betydligt mindre påkostat än filmen från 90-talet. Kanske väntat, men Fantomen är figur som jag tror skulle göra sig bra i en tv-serie, men för att göra det riktigt bra krävs också varierande miljöer och gärna olika historiska epoker.

Edited by Aike

:förbannad: :förbannad: :förbannad: :förbannad:

Själv tycker jag det ser för j****gt ut. Lee Falk lär rotera i sin grav med en sådan hastighet att kroppen alstrar något mer energi än vad Forsmark gör. Hela fantomenlegenden verkar ha blivit någon himla brottsbekämparorganisation. Skall flintisen i hatt och rock vara någon Guran-figur eller? Och den nya dräkten? Vad ända in i hälsingland är det för fel på de gamla lila trikåerna? Det är för tusan ett arv att vårda! -Fantomen har funnits sen 1936 och är den förste superhjälte att dölja sig bakom en mask du inte kan se ögonen igenom... Då kan man inte bara ändra sådär. Jag skiter i allt vad konstnärlig frihet heter! -Man gör inte så där mot en gammal hederlig seriefigur

Och jag som tyckte den gamla fantomenfilmen med Billy Zane var dålig. (Billy, kom tillbaka! Allt är förlåtet...)

Näe, de borde ge manusförfattarna en bunt gamla svenska Fantomentidningar från 80-talet, så att de fattar hur det skall funka.

Om den svenska Fantomentidningen går dåligt, så är det bara att beklaga. Men av vad jag fattat så verkar det som om manusförfattarna har tappat stingen. Det verkar som om det har blivit mer socialrealism och mindre äventyr -Fantis och Diana lär ha separerat, Singhpiraterna är numera ett modernt företag och en av medlemmarna är numera president i Bengali och sen, om jag har fattat rätt, skall även Fantomen ha börjat fundera på sin egna sexualitet :knäpp:

Tro tusan att blaskan går dåligt om det är sånt de fyller tidningen med... Sen har jag börjat fundera på om de tänker lägga Fantomen nr 21 i gravvalvet snart, då fler "äventyr" på sista tiden verkar vara med tvillingarna. Lägger de ner tidningen så är det trist, men de får skylla sig själva i såna fall. De borde också ta sig en titt tillbaka på 80-talet!

80-talet hade bra äventyr. Men problemet är att de gjordes för den svenska marknaden och inte för den amerikanska. Ingen där känner till dem. De känner nog snarare till den tecknade serien Phantom 2040 som handlar om en fantom 30 år från nu.

Jag har nog inte läst Fantomen sedan mitten på 90-talet. Minns att det fanns en svit avsnitt som handlade om att en skurk som hette Lubanga som tog över presidentposten i Bengali. Dessa var riktigt bra, men de släppte den inriktningen pga för mycket protester från läsarna. Nu är det väl ungefär samma manusförfattare som det har varit under de senaste trettio åren, så jag undrar hur mycket nytt de kan komma på och kan få igenom för läsarna. Jag läste tidigare idag en intervju med en av dem och han sa att om den gamle Fantomen dog, var risken stor att tidningen las ner pga för stora protester.

Angående filmen från 96 så byggde den på Lee Falks version av Fantomen och han var mycket nöjd med den.

Edited by Aike

• 1 month later...

Talas det om nedläggning av Fantomen? Geez. Det skulle bli sista spiken i barndomens kista, antar jag.

Jag är själv uppväxt med Fantomen. Han var som bäst på åttiotalet (någon som minns dubbeläventyren om kriget på Malta?) och hade en del ljuspunkter under nittiotalet också. På åttiotalet gick serien i svartvitt och tecknades och författades av stora konstnärer. Efter år 2000 har jag knappt läst Fantomen. Detta år har jag inte köpt en enda fantomentidning.

Kanske en miniserie kan blåsa nytt liv även i serietidningen, för den borde få finnas kvar eftersom det finns en viss barnslig trygghet i att se Fantomen i tidningshyllan.

• 1 year later...

Jag såg äntligen den nu på hyr-dvd ett år efter den sändes i USA eller något sånt. Som tv-film var det kanske lite utdraget, medan som pilot en bra sådan. Den nya dräkten såg bra ut och det fanns en hel del originella idéer samtidigt som den respekterade mycket av mytologin i serierna.

Om det blir en serie skulle jag nog titta på den. I alla fall då och då, eftersom det var en hyfsad story, bra action och lite romantik och en del välgjorda dialoger. Samtidigt var filmen lite lågbudget med ganska få miljöer, så en serie hade antagligen varit ännu mera så. En sak som är bra med Fantomen är att äventyr kan utspela sig under alla tidigare Fantomers liv -- det undrar jag om hade blivit verklighet i den här serien när tom i piloten den första Fantomens historia enbart återges med berättarröst och teckningar. Så serien hade antagligen inte haft med detta alls.

Jämfört med filmen från 1996 så är den lite svagare, inte så konstigt just pga budget.

• 2 weeks later...

En himla massa rant

Jag skall nog ta och omvärdera mina åsikter i denna tråd. :rodna:

Jag lyckades komma över den för knappt ett år sen via torrenter (shame on me) och då tänkte jag bara få vad jag trodde bekräftat -att den sög. Jag hade riktigt fel! Denna miniserie var faktiskt riktigt bra. Den höll sig rätt hyfsat till historien som man är van vid. Den moderna dräkten var inte så fel som jag trodde.

Först så måste man väl som svensk Fantomen-läsare vara medveten om att denna serie bygger på den amerikanska serien, vilket förklarar saker som den lila dräkten och att Bangalla/Bengali är en ö i Indiska oceanen och inte ett östafrikanskt land i höjd med Tanzania och Mocambique... Det är väl två stora skillnader i våra produktioner

Vad jag reagerade lite på var följande tre saker: Bpaa-Thap/Djungelpatrullen -Från fredsbevarande paramilitär djungelkår, till internationell antiterroriststyrka, om än inriktade på Singh.

Singh-brödraskapet. Visserligen ganska korrekta, men jag kan inte tänka mig att de skulle släppa in en massa icke-Singhar i högsta rådet.

Guran -Bandarernas hövding/Medicinman har alltid haft ett namn som slutar på -uran Nuran, Buran, Duran, Uuran, Quran (Ej att förväxlas med muhammedanernas heliga skrift) o.s.v. (Har dock inte sett Furan, med risk för att bli kallad träskalle) fram till Guran. (Kan i och för sig vara specifikt för den svenska produktionen) Här är Guran en titel på den som står Fantomen närmast Visserligen har det varit i stort sett samma sak (Hövdingen står fantomen närmast) Blev lite förvirrande... Och varför tog de bort de klassiska -uran-attributen (Bastkjol och fånig hatt)? :visslar:

Sen skall de dock ha rejält med kredd för att faktiskt använda krönikorna på galant sätt. Sen var skådespelarna ganska passande (Renny var riktigt söt)

Jag tar tillbaka vad jag sa i ovanstående inlägg och säger att den var helt ok. En sexa på en tiogradig skala. (Köpte den faktiskt till och med på DVD när jag såg att den kom)

Den borde väl finnas i varje välsorterad webbutik. Jag är dock tveksam om jag skulle köpa det, trots att jag gillar och har gillat Fantomen mycket.

Tillägg: Den finns bland annat på CDON för 149 kronor. Däremot finns det inte utgiven i Storbritannien, utan där får man importera den från USA på Amazon.co.uk. Intressant. Fantomen är verkligen inte en superhjälte som är gångbar överallt, trots att han är en av de stora här.

Edited by Aike

Jag är bibliotekarie och köpte miniserien till mitt bibliotek, köpte den då på Cdon, som också hade det bästa priset just då (fick den för 99 kr till ett specialpris just den veckan). Är dock inte nöjd med miniserien, mest för att den är så otrogen mot den svenska tidningen.

Vi får köpa böcker från vilka leverantörer som helst, men det krävs särskilt tillstånd om man skall köpa DVD från vanliga nätbutiker. Som skola kan man söka tillstånd/licens från Swedish film, men för oss som skolbibliotek med 800 ungdomselever kostar det 15.000 kronor per år att inneha det tillståndet. Man kan också välja att köpa filmerna direkt från Swedish Film, men då kostar varje enstaka film ca 500 kronor extra. Detta är det vanligaste i bibliotekssammanhang.

• 4 months later...

Läste denna tråd för ett tag sedan. Så när jag såg miniserien till salu i en videobutik för 29kr köpte jag den och tittade på den. Jag gillade den skarpt till skillnad från den gamla filmen som hade för mycket hokuspokus i sig. Jag tyckte de hade gjort ett bra jobb och respekterade serietidning (samlade på de svartvita och var med i fantomenklubben som barn). Men med tanke på slutet trodde jag nästan att serien skulle fortsätta, men jag hittar inget om detta. Fanns det inga planer på en fortsättning eller gick den för dåligt för det?

Jag såg den också för ett tag sedan. Jag hittade den som begagnad hyrfilm (som nyskick) hos den lokala filmuthyraren. Personligen så var jag väldigt skeptisk till det hela när jag följde produktionen. Jag minns att jag inte alls gillade bilderna på den nya dräkten när dom dykte upp på nätet och jag gillade inte heller hela konceptet att göra Fantomen mer modern. Men jag hade faktiskt fel. Det är inte revolutionerande på något vis, men det var riktigt underhållande och en bra start på vad som kunde ha blivit en helt okej tv-serie. Nu har jag aldrig varit ett större fan av serietidningen, men på något sätt så har man trots allt vuxit upp med Fantomen. Synd att det inte blev en fortsättning, för det hade varit intressant att då ta del av en sådan.

Jag såg den också för ett tag sedan. Jag hittade den som begagnad hyrfilm (som nyskick) hos den lokala filmuthyraren. Personligen så var jag väldigt skeptisk till det hela när jag följde produktionen. Jag minns att jag inte alls gillade bilderna på den nya dräkten när dom dykte upp på nätet och jag gillade inte heller hela konceptet att göra Fantomen mer modern. Men jag hade faktiskt fel. Det är inte revolutionerande på något vis, men det var riktigt underhållande och en bra start på vad som kunde ha blivit en helt okej tv-serie. Nu har jag aldrig varit ett större fan av serietidningen, men på något sätt så har man trots allt vuxit upp med Fantomen. Synd att det inte blev en fortsättning, för det hade varit intressant att då ta del av en sådan.

Jag var också väldigt tveksam till dräkten när jag kollade på fodralet. Men sedan under filmen/seriens gång så ändrade jag uppfattning om den. Trist att det inte blev en fortsättning av serien. Men fantomen är väl inte jättepopulär nuförtiden... Tråkigt, för jag gillar hjältar utan superkrafter.

Edited by Soval

Jag var också väldigt tveksam till dräkten när jag kollade på fodralet. Men sedan under filmen/seriens gång så ändrade jag uppfattning om den. Trist att det inte blev en fortsättning av serien. Men fantomen är väl inte jättepopulär nuförtiden... Tråkigt, för jag gillar hjältar utan superkrafter.

Jag gillar också hjältar som inte har en massa superkrafter. Tyvärr är det mer vanligt med dess raka motsats inom film och tv-serier.

Angående Fantomens popularitet så har väl den, likt mycket annat, minskat med åren. Sedan undrar jag om Fantomen inte är mer populär i Europa (likt Tintin) än i USA? För av vad jag förstod så var väl miniserien främst en amerikansk produktion. Kanske att det hade varit enklare att göra en fortsättning om det hade varit en europeisk produktion, men det är mer spekulation från min sida.

Miniserien var riktigt bra även om den var förutsägbar. Gillade vad man gjort med Guran faktiskt. Det var intressant. Jag hade gärna sett en efterföljande TV-serie.

Kul att du också gillade den. Och jag håller med dig om att det var riktigt bra och passande att Guran var en kvinna i denna miniserie. Dessutom gillar jag Sandrine Holt sedan tidigare från filmer som t.ex. Rapa-Nui och Pocahontas: the Legend.

Däremot så var jag inte helt såld på karaktären som Isabella Rossellini gjorde. Hon kändes aningen malplacerad

• 7 years later...

Har gått tio till sedan miniserien. Men nu är tydligen svenska Fantomentidningen den enda kvarvarande i Skandinavien.

Den norska tidningen las ner i slutet av förra året upptäckte jag nu:

https://www.tegneserier.info/press/det-siste-fantomet-bladet/

Oklart om den finska Fantomentidningen lever, men snart kastar nog den svenska tidningen i handduken. Vore förvånad om den finns kvar om 10 år. Men kanske nuvarande ägarna lägger ner den och den återupplivas med en Kickstarter som man gjorde med Herman Hedning.