Jump to content

Intresse för "Veckans debatt/diskussion

Mr Trek

Recommended Posts

Hej allihopa!

Vi har säkert alla märkt att det är störst aktivitet i det här forumet och roligast att vara medlem när vi har något intressant att diskutera (t ex ämnet Själen, finns den?).

Vore det inte kul om vi hade något att diskutera oftare? Mitt förslag är att vi har någon typ av "Veckans diskussion/debatt" där vi varje vecka har ett intressant ämne att diskutera, och så diskuterar vi det. Ämnena kan vara trekkiga ämnen, aktuella ämnen, religionsrelaterade ämnen, ämnen som alltid tåls att diskutera (t ex dödstraff) och allt annat mellan himmel och jord :)

Finns det ett intresse för detta? Om du är intresserad svara i den här tråden. Vilket format tror ni det passar bäst i? Ska man göra en ny tråd varje vecka? Ska någon leda det hela och ha ett nytt ämne att diskutera varje vecka (då kan man föreslå ämnen med PM), eller ska någon bara posta ett nytt ämne varje vecka?

Kom gärna med synpunkter, så kan mitt förslag bli ännu bättre :)

Så... finns det intresse för detta?

Edited by Mr Trek

Jag har en fråga: Vem/vilka ansvarar för organisation och efterforskning??? Personen/-erna i fråga måste ta det på sitt ansvar att ge en nyttig introduktion till diskussionsämnet. Det gäller även att ha nog med engagemang för att detta ska bli ett varaktigt fenomen som inte "rinner ut i sanden". Sedan är frågan om det inte blir mycket dubbeldiskussioner...

Vad gäller var denna serie diskussioner ska placeras är det lämpligt att de samlas antingen i ten forward eller möjligtvis i nyhetsdelen, om det nu inte är så att de förtjänar ett eget underforum.

Intresset för detta och även hur länge det diskuteras borde variera med ämnet, i grund och botten tycker jag det ligger på den/de ansvariges/-as omdöme att avgöra hur ofta han/hon/de hinner med att efterforska och skapa dessa ämnen.

Tre stycken verkar vara intresserade i alla fall... Är det verkligen ingen mer som är intresserad (Fmi kanske? du var ju väldigt aktiv i tråden om själen ;) ).

Var inte om rädddet lät avancerat i mitt första inlägg... (Gjorde det det?) :) Är det verkligen ingen mer?

Tre stycken verkar vara intresserade i alla fall... Är det verkligen ingen mer som är intresserad (Fmi kanske? du var ju väldigt aktiv i tråden om själen ;) ).

Var inte om rädddet lät avancerat i mitt första inlägg... (Gjorde det det?) :) Är det verkligen ingen mer?

Ptja, jag debatterar gärna om ämnet intresserar mig och jag anser att jag har något att tillföra. I annat fall avstår jag oftast.

Att ha ett "veckan debatt" riskerar dock att bli lite krystat. En trevlig debatt uppstår oftast spontant när en meningskiljaktighet (det där är ett ord va? Min ölinfesterade hjärna tror det iallafall) uppstår. Tyvärr är antalet aktiva medlemmar på forumet rätt litet och det kan därmed vara svårt att få igång riktiga debatter med mycket meningsskiljaltigheter.

Ptja, jag debatterar gärna om ämnet intresserar mig och jag anser att jag har något att tillföra. I annat fall avstår jag oftast.

Att ha ett "veckan debatt" riskerar dock att bli lite krystat. En trevlig debatt uppstår oftast spontant när en meningskiljaktighet (det där är ett ord va? Min ölinfesterade hjärna tror det iallafall) uppstår. Tyvärr är antalet aktiva medlemmar på forumet rätt litet och det kan därmed vara svårt att få igång riktiga debatter med mycket meningsskiljaltigheter.

Detta är alltså ett försök att få fler debatter. Inte att det uppstår tre per år :P Självklart kan det inte bli bra varje vecka hellerr...

Varför inte? Vi kan ju alltid återuppta några av diskussionerna från stockholm trekkers meilinglista... :D

Men å andra sidan brukar det vara svårt att få igång diskussioner av detta slag medvetet. De mest hetska diskussionerna uppstår när någon kastar in en brandfackla och någon annan hakar på och så är man igång. :knäpp: :blink:

Sedan bör ju någon hålla i diskussionen och se till att kasta in nya diskussioner varje vecka vilket kanske inte alltid är så lätt. J.

Varför inte? Vi kan ju alltid återuppta några av diskussionerna från stockholm trekkers meilinglista... :D

Men å andra sidan brukar det vara svårt att f?? igång diskussioner av detta slag medvetet. De mest hetska diskussionerna uppstår när någon kastar in en brandfackla och någon annan hakar på och så är man igång. :knäpp: :blink:

Sedan bör ju någon hålla i diskussionen och se till att kasta in nya diskussioner varje vecka vilket kanske inte alltid är så lätt. J.

Jag håller med. Formella debatter blir ofta ganska tråkiga... Om det är nån som har lust att debattera ett visst ämne så står det dem ju trots allt fritt att starta en tråd här i Ten Forward. Sen så är det ju begränsat med folk på forumet.