Jump to content

"Nemesis är en av decenniets sämsta sf-filmer"

Nyhet

Recommended Posts

Nemesis, Attack of the clones och Transformers 2. Det är några av årtiondets sämsta sf-filmer tycker författaren John Scalzi.

Så här skriver han om TNG-besättningens sista resa:

"En film så dåligt gjord att den dödade Data -- utan tvekan den mest älskade karaktären i the Next Generation -- och publiken brydde sig inte. Det är imponerande på sitt sätt, på samma sätt som världens största hink med spott är imponerande på sitt sätt."

Alla filmerna Scalzi tyckte var skräp mellan 2000-2010:

Aeon Flux (2005)

Alien vs. Predator I & II (2004, 2007)

The Chronicles of Riddick (2004)

The Core (2003)

Doom (2005)

The League of Extraordinary Gentlemen (2003)

Mission to Mars (2000) / Red Planet (2000)

Star Trek: Nemesis (2003)

Star Wars Episode II: Attack of the Clones (2002)

Transformers: Revenge of the Fallen (2009)

Källa

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet

Heh, John Scalzi kan inte sett många sci-fi filmer om han tycker de filmerna är de sämsta som filmerna från senaste decenniet. Några av filmerna där är riktigt kassa och platsar på listan men det finns många andra som borde varit med istället.

Lite väl mycket hetsjakt på Nemesis tycker jag. Jag är inte så förtjust i den pga att det var lite för mycket "vanlig science fiction action" över den plus att dom dödade data. Men jag tycker personligen att Insurrection och The final frontier är bland dom något mindre "braiga" star trek-filmerna ihop med Nemesis.

Sounds about right, några riktigt dåliga filmer i den där listan.

P.S. Ordet "av" saknas i rubriken.

Tack för påpekandet. Åtgärdat nu. Angående filmerna tycker jag de flesta där är sevärda eller helt av ok av de jag har sett. Doom är nog den sämsta filmen bland dem som jag har sett. Men andra halvan i den var riktigt bra. Problemet var att första var riktigt dålig.

Heh, John Scalzi kan inte sett många sci-fi filmer om han tycker de filmerna är de sämsta som filmerna från senaste decenniet. Några av filmerna där är riktigt kassa och platsar på listan men det finns många andra som borde varit med istället.

Han har vissa kriterier om du klickar på källan. De måste ha gått upp på bio och vara bland de hundra mest framgångsrika sf-filmerna ekonomiskt i USA. Eller nåt sånt. Därför är inte vissa av Uwe Bolls filmer med.

Nemesis är en bra film. Inte en lika bra avslutning som sexan för TOS, men ändå en spännande film. Att den är särskilt hatad är ju lite av en myt. Den har typ 6 på IMDB, vilket är detsamma som flera andra Trek-filmer (Insurrection, Generations och trean). Det är bara på Trekforum en minoritet ogillar den rejält. Att den framstår som illa omtyckt beror nog mest på att de som gillar den inte ofta är överförtjusta i den och därför sällan försvarar filmen.

Edited by Aike

Nemesis är en bra film. Inte en lika bra avslutning som sexan för TOS, men ändå en spännande film. Att den är särskilt hatad är ju lite av en myt. Den har typ 6 på IMDB, vilket är detsamma som flera andra Trek-filmer (Insurrection, Generations och trean). Det är bara på Trekforum en minoritet ogillar den rejält. Att den framstår som illa omtyckt beror nog mest på att de som gillar den inte ofta är överförtjusta i den och därför sällan försvarar filmen.

Kan inte säga att jag delar den uppfattningen efter att ha hängt på X antal forum, både Star Trek och generella forum, där de allra flesta ogillar/hatar filmen. Detsamma kan sägas om de Star Trek fans jag känner personligen.

The Core tar nog priset i den sämsta scifirullen för detta årtionde. Den var riktigt usel. även the League var jättedålig. Fast byt ut Transformers 2 mot Terminator Salvation. Var finns Matrix 2 och 3 och Star Wars Episode 3 på listan? The Island var även den en riktig plåga. För att inte tala om Mumien 3.

Jag ska erkänna att jag gillade Alien vs Preditor. Har inte sett 2an dock. Aeon Flux och Mission to Mars var ok.

Den enda filmen på listan jag inte sett är Doom.

• Create New...