The Holy Three Posted February 19, 2010 Author Report Share Posted February 19, 2010 Vad coolt! Då har du alltså träffat Nimoy, Shatner, Takei, Koenig och Nichols. Skulle vara väldigt intressant att läsa om dina möten med dom, även om det kanske bäst görs i en annan tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 19, 2010 Report Share Posted February 19, 2010 Vad är egentlgen normalt? Allt som jag inte är, antar jag... :P ;) J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghost Posted February 22, 2010 Report Share Posted February 22, 2010 Del 2: Så var der dags att ta sig en trappa ner till min källare, som består av, förutom tvättstugan, ett förråd, en hembio (f.d. gillestuga) och en "foajé" till hembion (egentligen bara det rum/hall där trappen slutar och som leder till övriga rum i källaren, men ändå). Av någon anledning fick jag för mig att ha London Underground/subway till tema för min källarbio, så därför finns det lite grejor här och var med Underground-anknytning. Då jag hittade följande reklamposter kunde jag naturligtvis inte låta bli att köpa den. Passade perfekt i sammanhanget. Med dagens stökiga biobesökare så kände jag mig tvungen att skaffa en vakt vid entrén. Särskilt med tanke på de konstanta besökarna som alltid sitter längst bak i hörnet och stör med kommentarer om hur ologisk handlingen alltid är eller med ständiga frågor om vad som är roligt i komedierna och hur humorn fungerar. ;) Inne i själva bion så finns sedan inget mer i Star Trek-väg, utom en uppsättning av inramade posters från alla Star Trek-filmerna, utom Nemesis. Anledningen att den inte är uppsatt längre, är för jag bara har plats för 10 stycken och då nya filmen kom så fick Nemesis stryka på foten. Att det blev just den beror på att min mörkläggningsgardin är en stor vinylbanner som av en "slump" råkar föreställa filmpostern för Nemesis. Jag brukar ha med den till scifimässan i Malmö så den kan pryda TSS:s monter (bild från mässan 2008 – banner-texten i kombination med nästa monter blev rätt lustig). Tillbaka i foajén så finns följande Star Trek-prylar. Min filmsamling med alla filmerna och TV-seriena på DVD (också börjat lite smått med att gå över till Blu-ray) finns här, men också en hel del annat som fan-fiction och annat Star Trek-relaterat (dokumentärer, Roddenberry on patrol, mm). På väggarna hänger diverse posters och foton (inkl. reprinten som jag nämnde tidigare). Ett av de senaste inköpen (och det helt klart största pjäsen i samlingen) är ett Star Trek-flipper som nu står piper och lyser i ena hörnet. Det är varianten som kom i samband med filmen The Motion Picture 1979. Det är i förhållande gott skick och fungerar bra med undantag för lite smådetaljer. Utöver detta så har jag, vad det gäller Star Trek, en del andra dokumentärer och annat på VHS som inte går att få tag på annat media, diverse talböcker (oftast med Star Trek-skådisar som uppläsare), samt diverse musik CDs inkl. de skivor där Star Trek-skådisar framför sina musikalster (t.ex. Tim Russ, Robert Picardo, m.fl.). Många av de sistnämnda är dessutom signerade. Och så finns det ett vitrinskåp här nere också med Star Trek-prylar. Det innehåller lite av mina favoritsaker som diverse props-avgjutningar (diverse phaser, tricorders, etc.) ett 3D-schack, lite "gold pressed latinum", samt alla mina signerade objekt. Jag har försökt på autografer på objekt som anknyter på n??got sätt till den Star Trek-karaktär de spelar (i den mån det är möjligt), så det finns en del konstiga saker i skåpet. På nedersta hyllan finns också mina andrasignerade icke-Star Trek-saker. Mest DVD omslag och lite actionfigurer, samt en "Zat gun" signerad av Christopher Judge. För att föregå frågan om var jag fått mina autografer ifrån, så är det framför allt från några besök på FedCon i Tyskland och Creation Entertainments Star Trek-konvent som de anordnade i London för några år sedan. Och därmed är den mellersta samlingen redovisad. :visslar: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 22, 2010 Author Report Share Posted February 22, 2010 Makalös samling du har där, ghost, fullständigt makalös! Kan ju nästan fungera som ett museum för Trekkies. Gillar hur du ställt upp DVD'erna, speciellt då The Next Generation boxarna, väldigt stiligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted February 22, 2010 Report Share Posted February 22, 2010 WOW!!! Bara wow!!! Säg nu inte att det kommer mer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 22, 2010 Report Share Posted February 22, 2010 Ja, wow Det kan inte vara många i Sverige som slår den samlingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 22, 2010 Author Report Share Posted February 22, 2010 Är Tricordern från Master Replicas, eller är det DST-versionen? Är phasern från film V-VI från Master Replicas den med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted February 22, 2010 Report Share Posted February 22, 2010 Fin samling, ghost. Min favvo i samlingen var klart flipperspelet. Du får skaffa Next Gen-spelet också Min fråga är hur 17 du får din familj att gå med på att ha trek överallt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghost Posted February 23, 2010 Report Share Posted February 23, 2010 WOW!!! Bara wow!!! Säg nu inte att det kommer mer... Nämnde jag att det fanns ett förrådsrum i källaren!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghost Posted February 23, 2010 Report Share Posted February 23, 2010 Är Tricordern från Master Replicas, eller är det DST-versionen? Är phasern från film V-VI från Master Replicas den med? De tricorders som finns i skåpet är alla från Playmates. En vanlig tricorder är signerad av både Spiner och Burton, samt en medical av de tre "doktorerna" McFadden, Siddig och Picardo. Den svarta phasern är en gjuten prop med aluminiumdetaljer som möjligen kan ha varit med i ST 6, men det finns tyvärr ingen dokumentation som kan styrka det. Det är tyvärr inte heller någon "hero phaser" (dvs. inga rörliga delar eller ljudeffekter e.dyl.). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted February 23, 2010 Report Share Posted February 23, 2010 WOW!!! Bara wow!!! Säg nu inte att det kommer mer... Nämnde jag att det fanns ett förrådsrum i källaren!? YAY! mer treksaker B) Måste fråga igen, hur får du din familj att gå med på detta intresse, som tar upp både ekonomi och plats? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghost Posted February 23, 2010 Report Share Posted February 23, 2010 Fin samling, ghost. Min favvo i samlingen var klart flipperspelet. Du får skaffa Next Gen-spelet också Min fråga är hur 17 du får din familj att gå med på att ha trek överallt. Man passar på när det inte finns någon som kan klaga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted February 26, 2010 Report Share Posted February 26, 2010 Den taktiken funkar inte hos mig Här finns det för många som klagar och gnäller. Jag undrar, har du någon personlig favorit i din samling? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 26, 2010 Author Report Share Posted February 26, 2010 Ja, sånt är alltid kul. Kanske till och med kan göras till en separat tråd i sig med lite motivation & bilder. Kul idé, vill också veta vad alla har för favoriter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghost Posted February 26, 2010 Report Share Posted February 26, 2010 Den taktiken funkar inte hos mig Här finns det för många som klagar och gnäller. Jag undrar, har du någon personlig favorit i din samling? Svårt att säga, men kanske flippret, men det är kanske bara för storlekens skull och att det är en av de senaste inköpen. Gillar min Horga'hn också. Lite för att jag gjort den själv, men också för autograferna av Marina Sirtis och Jonathan Frakes som numera finns på den. Tyckte det kunde vara ett lämpligt objekt att få signerat av det "gifta" paret. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 26, 2010 Author Report Share Posted February 26, 2010 Jaha, var det du som vann den på Tradera? Tror jag sett en på Blocket också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghost Posted February 26, 2010 Report Share Posted February 26, 2010 Jaha, var det du som vann den på Tradera? Tror jag sett en på Blocket också. Skyldig. :rodna: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 26, 2010 Author Report Share Posted February 26, 2010 Härligt med en annan som inte är rädd att lägga några tusingar på rätt objekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghost Posted February 26, 2010 Report Share Posted February 26, 2010 Härligt med en annan som inte är rädd att lägga några tusingar på rätt objekt Jag var rätt sugen på Kirk-stolen du köpte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghost Posted February 26, 2010 Report Share Posted February 26, 2010 Del 3: Så var det sista (jag lovar) i samlingen fotograferat. Visst finns det ytterligare lite undanstoppat i hörn och vrår, men det får stanna nerpackat. Mestadels för att det är skrymmande och inte får plats framme just nu. Det rör sig om böcker, ett otal filmposters, banners, flaggor, standups, uniformer, T-shirts, ett antal ofärdiga props-avgjutningar, samt lite annat smått och gott. Men tro mig, det finns en del att se på ändå. So without further ado... Här kommer den "stora" samlingen. När jag började packa upp grejorna efter jag flyttat hit, så försökte jag gruppera sakerna lite, men allt eftersom så har jag bara satt in dem var det finns plats. Det är väl snart dags för en ommöblering. Ovanför dörren finns en del av min Hallmark-saker och till höger så står min "spelhylla". Där finns blandat sällskapsspel, PC-spel, lite handhållna elektroniska spel, samt en del figurer från Hamilton. Därefter kommer en sektion med diverse Playmates-saker (mestadels phasers och tricorders), legofigurer, diverse mjukisdjur, samt lite annat blandat. På väggen hänger Art Aylum-serien: Wrath of Kahn (saknar tyvärr Saavik). Nästa hylla innehåller också en hel del blandat. Diverse Playmates-skepp, byggsatser, Innerspace playsets, Pizza Hut och Burger King samlarsaker, några flaskor Romulan Ale, samt min samling av Enterprise-skepp (The History of Enterprise). Någon som känner till var man kan köpa ett segelfartyg vid namn Enterprise i samma storlek (saknar nämnligen ett sådant)? Hyllan på kortsidan innehåller diverse elekroniska saker som klockradior, fjärrkontroller, telefoner, datorprylar och julgransbelysning. Dessutom så finns där lite MicroMachines, Playmates-skepp, några tittskåp, några Franklin Mint-kupoler, mm. Därefter kommer min favorithylla där de äldre sakerna finns samlade. En del figurer och andra saker från Mego, några skepp från Dinky, några gamla kostymer med masker, och en del andra gamla roliga saker. Sista hyllan innehåller mestadels figurer från Art Asylum/Diamon Select, Galoob, Playmates, Barbie, samt lite saker från senaste filmen (playsets, phasers, mm). The End... ^_^ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 26, 2010 Author Report Share Posted February 26, 2010 (edited) Jag var rätt sugen på Kirk-stolen du köpte. Och jag var rätt sugen på flipperspelet, men den hade jag definitivt inte fått plats med här hemma tyvärr! Trodde faktiskt inte att jag skulle fått stolen för 4000 kr, tror det närmaste budet innan det var 3000 kr, men förväntade mig att någon mer skulle försöka snajpa hem den. Edited February 26, 2010 by The Holy Three Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 27, 2010 Report Share Posted February 27, 2010 Angående Enterprise segelfartyg så skulle jag kolla på Ebay och Tradera och liknande. Det är ju ett fartyg med visst "legacy" i amerikanska flottan så helt ovanlig som modell borde det ju inte vara. Sedan skulle man ju kunna tänka sig att us navy eller någon av deras fan sites har modeller av gamla örlogsfartyg till salu. Jag googlade på Enterprise och du har några sådana kvar, här är Wikipedias lista: Watercraft HMS Enterprise, any of fifteen ships of the British Royal Navy (four others did not use the HMS prefix) USS Enterprise, any of six ships in the United States Navy (two others did not use the USS prefix) CSS Enterprise, a Confederate Navy vessel, and the only ship named Enterprise in the American Civil War Enterprise (1814), a privately owned steamboat captained by Henry Miller Shreve Enterprize (1829), Melbourne's tall ship Enterprise (1855), a 19th century steamer on the Columbia and Fraser Rivers Enterprise (1862), pioneer stern wheeler on the upper Fraser River Enterprise, a sailing ship caught in a storm off St. Ives, Cornwall in 1903 SS Flying Enterprise, built in 1944 and originally commissioned as the SS Cape Kumukaki (C1-B) Enterprise (dinghy), a class of sailing dinghy [edit] Aircraft Enterprise (balloon), a hot air balloon used by the Union Army during the American Civil War Enterprise, an early Goodyear Blimp [edit] Spacecraft Space Shuttle Enterprise VSS Enterprise, the proposed inaugural vessel of the Virgin Galactic suborbital tourism fleet [edit] Fictional Starship Enterprise, any of several ships by that name in the Star Trek fictional universe Enterprise, a ship used by the party in the game Final Fantasy III Enterprise, an airship used by Cecil Harvey and his party in the game Final Fantasy IV Enterprise, a starship built by the Sword World of Gram in H. Beam Piper's novel Space Viking Så du har lite fartyg kvar att införskaffa... ;) J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted February 27, 2010 Report Share Posted February 27, 2010 Det är så man sitter och dreglar när man ser ghosts samling. Bra jobbat. Du måste ha Sveriges största samling. Fantastisk! Vad blir nästa inköp? Är det något du är sugen på? Jag förstår att du gillar Horga'hn, den är fin Jag har letat efter en sån ett tag men inte hittat någon till ett vettigt pris. Min favorit i min lilla samling är George Takeis visitkort som han gav till mig personligen på ett convention 2001. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 27, 2010 Author Report Share Posted February 27, 2010 Nästan så att man dreglar ner tangentbordet när man ser din samling, jag som trodde vi sett det mesta! Ack så fel man hade. Nästan så att ditt hus är ett måste för alla svenska Trekkies att ta sig till. Du skulle kunna ta betalt för inträde, så maffigt är det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghost Posted March 2, 2010 Report Share Posted March 2, 2010 (edited) Nästan så att man dreglar ner tangentbordet när man ser din samling, jag som trodde vi sett det mesta! Ack så fel man hade. Nästan så att ditt hus är ett måste för alla svenska Trekkies att ta sig till. Du skulle kunna ta betalt för inträde, så maffigt är det! Rummet är ett bra tidsfördriv i pauserna när vi kör visningar i TSS hos mig. Har du/ni vägarna förbi Malmö-trakten inför någon mässa e.dyl. och jag är hemma så är ni välkomna på ett besök i "museumet". Edited March 2, 2010 by ghost Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts